Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

concreet vraagje ivm met overstap

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • concreet vraagje ivm met overstap

    Het onderwerp is al een aantal keer aanbod geweest maar de topics die ik terug vond gaven me niet alle info die ik zocht. Dus vandaar het (zoveelste) topic.
    Door afbouw van shoots in opdracht owv gezinsuitbreiding, verbouwingen overweeg ik om een overstap van systeem te doen. Maar ik zit nog met heel wat twijfels en vragen waar ik ook online weinig antwoord op kan vinden. Concreet 5dmkIII ( oa 24-70II, 70-200is II en 35 1.4)eruit en fuji X (xt 1, 16-55 2.8, 14 mm en 56mm) erin, heb ook andere merken overwogen maar vooral het lens aanbod trok mij naar fuji.. Ik zal mijn vragen zo concreet en gestructureerd mogelijk proberen te formuleren. Liefst enkel reacties van mensen die het systeem echt gebruiken en het niet van horen zeggen hebben, dergelijke reacties heb ik al genoeg gehad.
    Mijn bedoeling is om dus een compacter systeem te hebben met min of meer dezelfde functionaliteit en mogelijkheden. Dus ook de mogelijkheid om bij interessante opdrachten de benodigde kwaliteit te leveren (99% vereist geen grote prints dus resolutie is niet meteen van belang).

    - Hoe zit het met de mogelijkheden om strobist gewijs te werken. Zijn er triggers die compatibel zijn met de fuji? Manueel of ttl? Doe/deed regelmatig portret werk op locatie met 1-3 flitsers aangestuurd door odin ttl systeem. Ook mijn fun time foto’s bevatten vaak offcamera flits werk dit wil ik dus wel kunnen blijven doen, indien mogelijk met ttl maar das geen must. Hoe zit het met de evf op dit gebied?

    - Manuele instel mogelijkheden vooral dan focuspunten. Ik werk bijna altijd in M met 1 focus punt dat ik constant verplaats (geen fan van focus en recompose). Op mijn 5d is dit vrij makkelijk te doen zonder de camera van je oog te halen. Hoe zit dit op de xt1 of xe 2

    - Concertfotografie is wat ik ook nog af en toe wil blijven doen. Dus hoe zit het met focus in donkere omstandigheden? Betrouwbaar, snelheid. Hoe gaat de evf om met de lichten op het podium, is de refrech rate hoog genoeg om hierop te reageren ?

    alvast bedankt aan diegene die de moeite gedaan hebben om te lezen.
    A7 f1.4 fuji F2 & F1.4

  • #2
    Re: concreet vraagje ivm met overstap

    Je kan verschillende triggers gebruiken op de Fuji X. Ik gebruik voorlopig de spotgoedkope Yongnuo RF-603II/N1. Je moet bij deze wel versie II gebruiken. De oudere werken alleen (volgens de versie) op Nikon of Canon.

    Focuspunten: op de X-T1 (X-E2 waarschijnlijk hetzelfde) werkt dit probleemloos: je programmeert een knopje om uw focuspunt te kunnen instellen. Je drukt daarop en daarna vezet je het punt met de multi-selector. Nadeel: je moet eerst op een knopje drukken (bij Canon en Nikon hoeft dit niet). Voordeel: je kan focuspunten selecteren over het ganse frame, tot tegen de rand en in de uiterste hoeken.

    In het donker is mijn X-T1 duidelijk trager in focussen dan mijn Nikons. Geen ervaring met concertfotografie maar hou er rekening mee dat een mirrorless op vandaag nog trager reageert en focust dan de snelste DSRL's. Hoe je het draait of keert dit blijft voorlopig een feit. Dat voel je ook als je bv snel focust, licht meet en direkt afdrukt. Dat is ook logisch want bij een mirrorless staat de sluiter (gordijn) open en moet eerst sluiten alvorens het terug kan opengaan om de foto te maken.
    De EVF in de X-T1 is een pareltje. Moeilijk te omschrijven, de ene keer werk ik liever met een EVF andere keer dan weer met de OVF maar vaker met het laaste. Wispelturig karakter zeker?

    Comment


    • #3
      Re: concreet vraagje ivm met overstap

      Ik ben teruggekeerd naar dslr, verschillende watertjes doorzwommen, laatste jaar vooral XT-1, maar ik ben terug bij een FF ( D750 ).
      Eigenlijk erg genoten hoor van de XT... maar ook heel erg geërgerd. Het is echt traag. Zeker met kinderen...

      Mij ergeren aan het gewicht dat ik moet meezeulen blijkt achteraf een stuk minder erg te zijn dan het ergeren aan de zovele missers, die soms maar op het scherm uitkomen, want in de fantastische evf van de XT, of op het schermpje, zag het er dikwijls perfect uit, maar op mijn scherm, bleek het dan nèt niét zo scherp te zijn...

      focuspunt verzetten, is inderdaad eerst op een knopje duwen ( je kan zelf programmeren welke knop ), maar laat dat nu ( voor mij ) een van de ergerlijke dingen zijn.

      Om op reis te gaan was het super.. licht, handig, cool, en heel veel mooie foto's mee teruggebracht, maar het is allemaal wat rustiger dan, je hebt tijd, etc... Ik merk het ook op enkele fuji fora waar ik op zat, heel veel landschap, street, en statische portretten... speelse portretten, foto's van kleine spring in 't velds een stuk minder.. en als er al eens ene een goed gelukte foto maakte van een springende kleine, of een hond die komt aangelopen, was het 10 pagina's wow, en waaw, en "zie je wel"..

      Nu ik terug ben ( bij dslr ), moet ik zeggen dat de fuji mij betere vaardigheden meegegeven heeft... Ik kan een stuk beter om met de "m" stand.. het gaat een stuk sneller/beter om het juiste diafragma en de juiste snelheid te kiezen, vroeger kon ik die + en - EV niet goed inschatten, gaat heel goed nu... enz enz... ik werk zoals U, 1 focuspunt, en dan verzetten, recompose doe ik nooit... Met de fuji was dat door dat knopje soms niet mogelijk, wegens te traag , en te vlugge onderwerpen, dus soms waren 80% van de foto's van een "shoot" met mijne kleine op dezelfde plaats op de foto... ;-)

      Concerten, tja, die trok ik altijd met spotmeting, op een dlsr pakt dat op het focuspunt dat je zelf kiest maar op de fuji, dat is rommelen hoor, altijd in het midden... en heel goed was dat eigenlijk niet... reageert compleet anders als een dslr, maar ja, het moet doen wat het moet doen vind ik..

      dus ja... de fuji heeft iets superromantisch, je "voelt je meer fotograaf" ( wat larie is natuurlijk ), het hééft ook wel iets hoor.

      focussnelheid, focuspunt kiezen, spotmeting, 3 dingen die , als het gewoon bent "op z'n dslr's" ... de boel voor mij een beetje vergald hebben.

      Denk maar twee keer na zou ik zeggen...het romantische/kleine van de Fuji kon voor mij na een tijd spijtig genoeg niet op tegen de formidabele snelheid en ease of use van een dikke dslr...

      Comment


      • #4
        Re: concreet vraagje ivm met overstap

        Mercie voor de feedback tot nu toe. Ivm met spot meting int midden vind ik geen probleem. Gebruik spot meting bijna enkel bij concerten. En dan nog is het gewoon om af en toe te checken voor de rest doe ik het opt zicht. Ideaal zou zijn als je er ergens eentje grondig kon teste. Maar nog nergens iets gevonden waar ze het verhuren.
        Ik ben ook niet vanplan om meteen volledig over te stappen maar eerst de twee te samen. Bv een tweedehands xpro 1 of xe 1/2 met equivalent 35 of 50 mm erbij. Zooms zijn voor mij wat een noodzakelijk kwaad. Nooit het budget gehad om mijn meest gebruikte brandpunten volledig te dekken met top primes.

        focussnelheid kan idd wel een hekel punt zijn. Maak nu wel niet zo heelveel actie foto's met continu focus maar toch genoeg dat het een rol speelt. Ik doe wel meer aan panning, lukt dat met de focus? . Grootste aantal fotos zijn van min of meer statische personen.

        Om.mijn focuspunt nu te verzetten moet ik ook eerst mijn backfocus knop indrukken. In theorie klinkt het niet meteen onoverkomelijk. In praktijk?
        Last edited by unalom; 21 maart 2015, 20:40.
        A7 f1.4 fuji F2 & F1.4

        Comment


        • #5
          Re: concreet vraagje ivm met overstap

          eHier een beetje hetzelfde gevoel. Naast de D800E heb ik de X-T1, maar ik zou de DSRL zeker niet willen missen. Qua mogelijkheden en snelheid kan de Fuji daar niet aan tippen.
          Op gebied van strobisme zit ik met Pocket Wizards en je flansten reageren vanuit de Fuji enkel met de flitsen in manuele stand. Dat kan voor sommigen geen euvel zijn, maar persoonlijk en als zeer matige strobist verkies ik toch met het Nikon TTL systeem ook vanuit de automatische standen te kunnen werken op de triggers.
          Dit gezegd zijnde zou ik meegeven : bezint voor ge begint...
          Leeft en LAAT LEVEN !

          Comment


          • #6
            Re: concreet vraagje ivm met overstap

            Mercie voor de raad enero. Vandaag een uurtje met een x pro 1 kunnen spelen. Heerlijk toestel maar zou er in de verste verte mijn 5d niet voor inruilen.
            Ook nog eens aant het rondkijken geweest voor een compactere dslr als vakantie toestel. Enigste probleem is dat er bij canon buiten de 14 mm geen prime zit die wijder is dan 24 mm. En zeis glas is wat boven men budget. Is nog wel een oude 20 mm maar de kwaliteit daarvan is niet geweldig. Kzal morgen in ieder geval vertrekken met een tas vol zwaar glas.
            A7 f1.4 fuji F2 & F1.4

            Comment


            • #7
              Re: concreet vraagje ivm met overstap

              Indien je de X-T1 met een 16-55 2.8 eens wil proberen doe je me maar een PM. (Meerhout-Hasselt is niet zo ver, hé)

              Ik heb de 16-55 sinds vorige week en de eerste indrukken zijn gematigd positief, positief omwille van de algemene scherpte, gematigd omwille van het gewicht (balans niet zo goed op de x-t1) (maar toch nog 660 gram lichter dan jou 5D3+24-70mk2 set) en het ontbreken van de ois (ik wist dat toen ik die kocht, het was een bewuste keuze, maar ik blijf het voorlopig ervaren als een gemis). De autofocus is voor mij in orde, het is al een goede combo, maar kan niet op tegen mijn 7D (die ik al verkocht heb, kwestie van budget vrij maken). Voor mij is dat op zich ook geen probleem omdat mijn onderwerpen meestal niet gaan lopen .

              Ivm flitsen kan ik je jammer genoeg niet veel wijzer maken...
              Fuji X - Less became more

              Comment


              • #8
                Re: concreet vraagje ivm met overstap

                Strobisme doe ik met Yongnuo RF603II/C, en dus volledig manueel, werkt probleemloos. Ik heb me laten vertellen dat de Canon versie's beter werken op een Fuji, maar zeker ben ik daar niet van.
                Overstappen op systeemcamera was voor mij probleemloos, de hele Canon boel verkocht, en nog geen seconde spijt. Snelheid van AF is voor mijn soort fotografie geen probleem, maar voor concert kan ik me inbeelden dat je net tekort gaat schieten.
                ...leeg...

                Comment

                Working...
                X