Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

simpele Canon body

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • simpele Canon body

    Denk dat ik er stilaan uit ben wat ik nodig heb. Blijf bij Canon simpelweg omdat ik deze gewoon ben en al beetje materiaal heb, genoeg om mijn ding mee te doen. De body moet niets speciaals zijn, geen tientallen af-punten, geen ultra-snelle af (interieurs blijven meestal waar ze zijn), ingebouwde flits ben ik niet van plan om te gebruiken en gewicht/afmetingen spelen geen belangrijke rol. Budget is wel belangrijk want voorlopig blijft film 80% van mijn fotobezigheden.

    Enig probleem is dat ik graag wel eens manueel werk, ook scherpstelling. En dan zou een geschikt matglas wel heel handig zijn. En hier wringt het precies.

    Als ik naar de actuele Canon's kijk dan is de 1200D de "kleinste" waar dit mogelijk is en springt het dan direct naar de 6D. Zie ik iets over het hoofd? Dat lijkt me toch een enorme sprong.

  • #2
    Re: simpele Canon body

    Tussen de 1200D en 6D heb je nog enkele tussensegmenten:
    - de Rebel reeks (600/700D)
    - de 60/70D reeks
    - de 7D
    Keuze genoeg dus.
    David Leemans
    Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

    Comment


    • #3
      Re: simpele Canon body

      Volgens de Canon website is het matglas van de 70D en 700D fixed. En een 7DII kost meer dan een 6D en heeft ook meer functies die toch niet voor mijn gebruik zijn (video, fps, gps...). De 60/600D zijn niet meer verkrijgbaar. De 750D en 760D zijn ook met vast matglas.

      Kom dus terug op de 1200D en 6D.

      Comment


      • #4
        Re: simpele Canon body

        Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
        Denk dat ik er stilaan uit ben wat ik nodig heb. Blijf bij Canon simpelweg omdat ik deze gewoon ben en al beetje materiaal heb, genoeg om mijn ding mee te doen. De body moet niets speciaals zijn, geen tientallen af-punten, geen ultra-snelle af (interieurs blijven meestal waar ze zijn), ingebouwde flits ben ik niet van plan om te gebruiken en gewicht/afmetingen spelen geen belangrijke rol. Budget is wel belangrijk want voorlopig blijft film 80% van mijn fotobezigheden.

        Enig probleem is dat ik graag wel eens manueel werk, ook scherpstelling. En dan zou een geschikt matglas wel heel handig zijn. En hier wringt het precies.

        Als ik naar de actuele Canon's kijk dan is de 1200D de "kleinste" waar dit mogelijk is en springt het dan direct naar de 6D. Zie ik iets over het hoofd? Dat lijkt me toch een enorme sprong.
        Als ik het goed begrijp werkt u het meeste met een Film camera van Canon... hier is een Matglas nodig om manueel te werken.

        U kan op de instap DSLR's gewoon manueel werken via LCD scherm achteraan. (live-view)

        Niet voor niets dat verwisselbare matglazen verdwijnen...
        Op mijn 10D had ik er ook nog één.

        Sind ik met MFT werk hoef ik mij allang geen zorgen meer te maken met manueel scherpstellen. Maar daar heeft u natuurlijk niks aan.
        Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

        Comment


        • #5
          Re: simpele Canon body

          Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
          Volgens de Canon website is het matglas van de 70D en 700D fixed. En een 7DII kost meer dan een 6D en heeft ook meer functies die toch niet voor mijn gebruik zijn (video, fps, gps...). De 60/600D zijn niet meer verkrijgbaar. De 750D en 760D zijn ook met vast matglas.

          Kom dus terug op de 1200D en 6D.
          Vroeger had je alternatieve focusscreens (van Katzeye) voor zowat om het even welke Canon body. Blijkbaar is dat nu gedaan sinds ze begonnen zijn met LCD-overlays op de focusscreens te leggen. En die site van Katzeye lijkt ook niet meer te werken ?
          David Leemans
          Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

          Comment


          • #6
            Re: simpele Canon body

            Ik dacht dat je op een standaard matglas manueel kan scherpstellen tot 2.8 . Geen idee of dit effectief zo is. Voor interieurs zal dit dus geen probleem zijn.
            Wat is je budget want tussen die twee toestellen zit wel een groot verschil. 6d is ook een fullframe dus hou er rekening mee dat er enkel ef lenzen op passen en geen ef-s.
            A7 f1.4 fuji F2 & F1.4

            Comment


            • #7
              Re: simpele Canon body

              Oorspronkelijk geplaatst door Funcky Bekijk bericht
              Als ik het goed begrijp werkt u het meeste met een Film camera van Canon... hier is een Matglas nodig om manueel te werken.

              U kan op de instap DSLR's gewoon manueel werken via LCD scherm achteraan. (live-view)
              Met een Mamiya 645 ProTl vooral. Live-view is aan mij niet besteed. Heb enkele compacts waar het niet anders kan en die komen amper uit de kast om die reden. Onmogelijk om stabiel mee te werken en in de volle zon blind werken.

              Oorspronkelijk geplaatst door dleemans Bekijk bericht
              Vroeger had je alternatieve focusscreens (van Katzeye) voor zowat om het even welke Canon body. Blijkbaar is dat nu gedaan sinds ze begonnen zijn met LCD-overlays op de focusscreens te leggen. En die site van Katzeye lijkt ook niet meer te werken ?
              Ook gemerkt, vandaar de vraag hier.

              Oorspronkelijk geplaatst door unalom Bekijk bericht
              Ik dacht dat je op een standaard matglas manueel kan scherpstellen tot 2.8 . Geen idee of dit effectief zo is. Voor interieurs zal dit dus geen probleem zijn.
              Wat is je budget want tussen die twee toestellen zit wel een groot verschil. 6d is ook een fullframe dus hou er rekening mee dat er enkel ef lenzen op passen en geen ef-s.
              Heb het al geprobeerd op een effen matglas maar het lukt niet (goed genoeg). Waarschijnlijk een gevolg van astigmatisme. In middenformaat met een loupe lukt het net maar een split prism is zekerder.

              Een 6D zou net in budget gaan maar dan kan er maar net 1 lensje bij. Maar ik geef eerlijk gezegd niet graag geld aan een body. De levensduur is gewoon te klein. Als ik rondkijk in de familie dan gaan ze eigenlijk maar een 5-tal jaar mee onafhankelijk van merk of type. En voor het aantal foto's dat ik ermee maak (paar honderd per jaar) is dat gewoon de moeite niet.

              Comment


              • #8
                Re: simpele Canon body

                Mss kan je ook uitkijken naar een tweedehands 5d mkII. Hier kon je het matglas wel van vervangen dacht ik. Die gaan zo tussen da 800 en 1100 euro. Dan hab je nog geld over voor 2 lensjes afhankelijk van wat je nodig hebt.
                A7 f1.4 fuji F2 & F1.4

                Comment


                • #9
                  Re: simpele Canon body

                  Ook al aan gedacht, maar als je zo wat rondkijkt hebben die meestal al heel wat achter de rug. Vaak lijkt het erop dat die weggedaan worden voor de problemen beginnen. Ga ik liever voor een beperktere body maar nieuw.

                  Comment


                  • #10
                    Re: simpele Canon body

                    Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
                    Volgens de Canon website is het matglas van de 70D en 700D fixed. En een 7DII kost meer dan een 6D en heeft ook meer functies die toch niet voor mijn gebruik zijn (video, fps, gps...). De 60/600D zijn niet meer verkrijgbaar. De 750D en 760D zijn ook met vast matglas.

                    Kom dus terug op de 1200D en 6D.
                    't Is niet omdat het zo op de Canon site staat dat je het matglas niet zou kunnen vervangen. Natuurlijk kan je dat vervangen. Canon bedoelt : het is niet bedoeld vervangbaar door een eindgebruiker met een simpel tooltje. Maar genoeg aanbieders van matglazen.

                    De 600D kan je nog altijd kopen (399 nu bij Konijn). De 650D is er vantussen gehaald.

                    LCD scherm niet bruikbaar buitenshuis tijdens zonnige dagen ? Daar bestaan opzetstukken voor :http://76.my/Malaysia/lcd-screen-vie...ewspeed@17.jpg
                    Last edited by Empe; 25 maart 2015, 20:04.

                    Comment


                    • #11
                      Re: simpele Canon body

                      Oorspronkelijk geplaatst door Empe Bekijk bericht
                      LCD scherm niet bruikbaar buitenshuis tijdens zonnige dagen ? Daar bestaan opzetstukken voor :http://76.my/Malaysia/lcd-screen-vie...ewspeed@17.jpg
                      Sorry, maar dat is geen hulpstuk maar een behulpstuk. Als je een compact van zo'n toeter moet voorzien om hem te kunnen gebruiken dan is een dslr véél handiger. (als je die gebruikt zoals de bedoeling is)

                      Comment


                      • #12
                        Re: simpele Canon body

                        Bij de les blijven.

                        U kan op de instap DSLR's gewoon manueel werken via LCD scherm achteraan. (live-view)
                        en daar antwoordde jij op :

                        Live-view is aan mij niet besteed. Heb enkele compacts waar het niet anders kan en die komen amper uit de kast om die reden. Onmogelijk om stabiel mee te werken en in de volle zon blind werken.
                        Je kent live-view van enkele compacts. Update : dslr hebben ook live-view.

                        Je klaagt over onmogelijk werken via live-view in volle zon ... dat los je dan op met zo'n toeter. Op om het even welk toestel, compact, mirrorless, dslr, ... in volle zon werken via lcd schermpje is ook bij een dslr zo goed als uitgesloten.

                        Comment


                        • #13
                          Re: simpele Canon body

                          Je bent door elkaar aan het halen vrees ik. Eerste citaat is van Funkcy, niet van mij. Funcky is een voorstander van live-view misschien maar ik wil net een dslr om niet met het scherm te moeten werken. Ik houd er niet van met een scherm te werken omwille van de onstabiliteit als je van op een afstand moet zien (en dan heb ik ook mijn leesbril nodig) en omdat je niets ziet in de zon. En zo'n toeter meeslepen is geen oplossing. Heeft niets mee te maken of dat scherm nu op een compact of dslr staat. Die compacts komen dan ook het huis niet uit en gebruik ik als ik snel een foto wil habben binnen, op statief. Wat mij betreft mogen ze het scherm eraf halen, ik zal het niet missen.

                          Comment


                          • #14
                            Re: simpele Canon body

                            Beste Spanik,
                            Als je niet wilt filmen en een goedkope oplossing zoekt kan een tweedehandse 50D ook een oplossing zijn. Daar is het matglas zeker van verwisselbaar (ik heb dat zelf gedaan).
                            Als je het zou interesseren : zie onder Aangeboden met zowel het origineel matglas als een Canon Ef-D focusing screen.
                            Hier kun je zien wat er eventueel nog meer mogelijk is : linkje. Lees vooral de opmerking over het "Super Precision Matte" EF-S focussen screen : dat werkt enkel goed bij heel lichtsterke lenzen (F/2.8 en meer ...).
                            Wellicht ben jij op zoek naar een type split-image focusing screen (zoals in het pre-AF tijdperk). Canon heeft die wel maar slechts voor een beperkt aantal modellen. Maar zoals hierboven al aangehaald : er zijn er nog andere verkrijgbaar on-line, van andere fabrikanten. Het al eerder vernoemde KatzEye (een vaste waarde op dat gebied) is blijkbaar overgenomen maar er zou binnenkort terug kunnen besteld worden, geen paniek dus. En als je eens Googelt op bvb. "canon 50d split-image focusing screen" kun je nog alternatieven vinden.
                            Aanvulling : denk er aan dat het wisselen van een focus screen je lichtmeting zal beïnvloeden. Jouw camerasoftware moet daarop voorzien zijn zodat je dit kunt instellen !
                            Vriendelijke groeten,
                            Dominiek
                            Master the craft, and the art will follow.
                            Canon 5DMkIII & 7DMkII & wat glas voor veraf en héél kortbij
                            http://www.retina-natuurfotografie.be | Flickr | 500px | jAlbum

                            Comment


                            • #15
                              Re: simpele Canon body

                              In mei komt de canon 750D/760D uit. Beide niet te groot, licht en hebben een 24 mp sensor. De af zou verbeterd zijn. Even afwachten wat de reviews doen.
                              "The important thing is not the camera but the eye..............

                              but the camera helps "

                              Comment

                              Working...
                              X