Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Lumix GM5 - Pana 12-32mm OIS Pancake kitlens

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Lumix GM5 - Pana 12-32mm OIS Pancake kitlens

    Een kleine ervaring met deze camera na halve dag gebruik.
    Review's met meer details kan je al op dit forum vinden van Funcky en op www

    Uiterlijk:

    - Veel kleiner als ik dacht.
    - Is met zijn grootte best mooi en straalt degelijkheid uit.
    - Zeer mooi afgewerkt, kunststof met magnesium en metalen knoppen, zonder speling.
    - Bediening knoppen(die voor sommige wat klein zijn) vallen best mee. De 2 onderste zijn wel wat in de body verzonken (Qmenu en Display)
    - Het touchscreen (eindelijk) werkt prima. Ik moet er aan wennen omdat ik vaak vergeet dat het er is.
    Als je alleen het touch-screen gebruikt voor foto's te nemen kan je best de 2 sec preview afzetten om de wachttijd in te korten.
    Mijn vrouw was hier laaiend enthousiast over. En de foto's die ze nam waren ook perfect (hoe kan het ook anders, met mij als onderwerp )
    - Autofocus is volgens mij(n normen) ook vrij snel. Enkele malen zat die er wel totaal naast? (dit is me ook al met de FZ1000 gebeurd)

    De kitlens is een manuele/mechanische zoom van 12-32mm F3.5-5.6 van eigen huis.
    Ook deze is degelijk afgewerkt met een metalen buitenring en bajonetring.
    De 2 sectie's die uitschuiven zijn plastiek, maar op het geheel zit geen speling en voelt zeer solide aan.
    De kitlens die op fuji X-M1 zat is niet slecht, maar de 18-55mm die bij de X-T1 en ±600€ kost, is beduidend scherper.
    De panasonic kitlens is qua scherpte met de laatste te vergelijken. Zeer goed dus.

    In tegenstelling met wat voor andere niet mogelijk zou kunnen zijn.
    Ik zat met beetje angst, na de afgang met de OM D EM1. Hier zat duidelijk iets fout.

    Bij de GM5, ook MFT, was dat meteen raak...X+ .
    Zeer scherpe foto's, ook bij hoge iso. En dat zie je direkt.

    De mogelijkheden zijn voor een compact te veel om op te noemen.
    Tot nu toe heb ik de handleiding nog niet nodig gehad.
    Op de kitlens zit geen focus-ring.
    Je kan dit (met deze lens, by wire) op het scherm doen.
    Ik dacht oei, maar dit werkt met focus peaking zelfs beter als de MF by wire met de FZ1000, dank zij het prima touch-screen.

    Video vind ik uitstekend.
    De beeld stabilisatie is iets minder.
    De FZ1000 en de GM5 gisteren met een wandeltest vergeleken.
    De FZ1000 scoort hier iets beter, maar is in feite ook niet erg geschikt voor dergelijke opnamen.

    De beste camera is volgens mij de olympus met 5-axis IBIS.
    Olympus probeert met dit argument en de hogere bitrate (±70Mbps) op 1080p de video-film users te bereiken.
    De nieuwe EM 5 MK2 is bijzonder stabiel. Hier moeten zelfs de betere video-cam's en ook de GH4 het loodje leggen.

    Een goede video camera met oerdegelijk stabilisatie zou de Sony NX30 zijn.
    Hier zie je het heel lenzen systeem in de body zweven.

    Maar we dwalen 'n beetje af.
    De GM5 was als compact bedoeld en niet als video camera. Hij bevalt me uitstekend (knock on wood)
    Hij maakt gebruik van de MFT lenzen, wat altijd een goede investering is.
    Als de EM5mk2 ooit in prijs zakt of ik kan er eentje op de kop tikken, heb ik het glas al
    Verdere positieve of negatieve punten zal ik in de toekomst bijposten, indien noemenswaard.

    Met enkele shots in ISO 6400 (onbewerkt) ga ik afronden.
    Ik vind dat dit nog zeer (onbewerkte) bruikbare beelden zijn, die al of niet met 'n goed ruisfilter nog beter kunnen.



    Last edited by w00ha; 18 maart 2015, 12:58.

  • #2
    Re: Lumix GM5 - Pana 12-32mm OIS Pancake kitlens

    Wat was er mis met je OMD-EM1?
    Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

    Comment


    • #3
      Re: Lumix GM5 - Pana 12-32mm OIS Pancake kitlens

      Oorspronkelijk geplaatst door paly Bekijk bericht
      Wat was er mis met je OMD-EM1?
      Degene die ik had, blijkbaar wel.
      (veel ruis op ISO 3200, ook op 1600 - artifacts bij crop - hotpixel)

      Ik heb geen vooroordelen als het over Olympus gaat.
      In het verleden is Olympus het enige merk wat voor de consumer markt zeer innovatieve producten heeft uitgebracht.
      Ook in het analoge tijdperk had ik al de OM1 met winder in het zwart.

      Daarna een compact met 800KP of 0.8MP.
      Gevolg door de 1.44MP - 3X optische zoom.



      En dan eindelijk de E1 om daarna hier op dit forum terecht te komen.
      Dat zegt genoeg dacht ik.
      Maar als je het nu bekijkt was er ook geen enkel ander merk met een deftige digitale camera.
      Dat Olympus de tred weet te houden spreekt voor zich.
      Last edited by w00ha; 18 maart 2015, 11:50.

      Comment


      • #4
        Re: Lumix GM5 - Pana 12-32mm OIS Pancake kitlens

        Oorspronkelijk geplaatst door w00ha Bekijk bericht
        Een kleine ervaring met deze camera na halve dag gebruik.
        Review's met meer details kan je al op dit forum vinden van Funcky en op www

        Uiterlijk:

        - Veel kleiner als ik dacht.
        - Is met zijn grootte best mooi en straalt degelijkheid uit.
        - Zeer mooi afgewerkt, kunststof met magnesium en metalen knoppen, zonder speling.
        - Bediening knoppen(die voor sommige wat klein zijn) vallen best mee. De 2 onderste zijn wel wat in de body verzonken (Qmenu en Display)
        - Het touchscreen (eindelijk) werkt prima. Ik moet er aan wennen omdat ik vaak vergeet dat het er is.
        Als je alleen het touch-screen gebruikt voor foto's te nemen kan je best de 2 sec preview afzetten om de wachttijd in te korten.
        Mijn vrouw was hier laaiend enthousiast over. En de foto's die ze nam waren ook perfect (hoe kan het ook anders, met mij als onderwerp )
        - Autofocus is volgens mij(n normen) ook vrij snel. Enkele malen zat die er wel totaal naast? (dit is me ook al met de FZ1000 gebeurd)

        De kitlens is een manuele/mechanische zoom van 12-32mm F3.5-5.6 van eigen huis.
        Ook deze is degelijk afgewerkt met een metalen buitenring en bajonetring.
        De 2 sectie's die uitschuiven zijn plastiek, maar op het geheel zit geen speling en voelt zeer solide aan.
        De kitlens die op fuji X-M1 zat is niet slecht, maar de 18-55mm die bij de X-T1 en ±600€ kost, is beduidend scherper.
        De panasonic kitlens is qua scherpte met de laatste te vergelijken. Zeer goed dus.

        In tegenstelling met wat voor andere niet mogelijk zou kunnen zijn.
        Ik zat met beetje angst, na de afgang met de OM D EM1. Hier zat duidelijk iets fout.

        Bij de GM5, ook MFT, was dat meteen raak...X+ .
        Zeer scherpe foto's, ook bij hoge iso. En dat zie je direkt.

        De mogelijkheden zijn voor een compact te veel om op te noemen.
        Tot nu toe heb ik de handleiding nog niet nodig gehad.
        Op de kitlens zit geen focus-ring.
        Je kan dit (met deze lens, by wire) op het scherm doen.
        Ik dacht oei, maar dit werkt met focus peaking zelfs beter als de MF by wire met de FZ1000, dank zij het prima touch-screen.

        Video vind ik uitstekend.
        De beeld stabilisatie is iets minder.
        De FZ1000 en de GM5 gisteren met een wandeltest vergeleken.
        De FZ1000 scoort hier iets beter, maar is in feite ook niet erg geschikt voor dergelijke opnamen.

        De beste camera is volgens mij de olympus met 5-axis IBIS.
        Olympus probeert met dit argument en de hogere bitrate (±70Mbps) op 1080p de video-film users te bereiken.
        De nieuwe EM 5 MK2 is bijzonder stabiel. Hier moeten zelfs de betere video-cam's en ook de GH4 het loodje leggen.

        Een goede video camera met oerdegelijk stabilisatie zou de Sony NX30 zijn.
        Hier zie je het heel lenzen systeem in de body zweven.

        Maar we dwalen 'n beetje af.
        De GM5 was als compact bedoeld en niet als video camera. Hij bevalt me uitstekend (knock on wood)
        Hij maakt gebruik van de MFT lenzen, wat altijd een goede investering is.
        Als de EM5mk2 ooit in prijs zakt of ik kan er eentje op de kop tikken, heb ik het glas al
        Verdere positieve of negatieve punten zal ik in de toekomst bijposten, indien noemenswaard.

        Met enkele shots in ISO 6400 (onbewerkt) ga ik afronden.
        Ik vind dat dit nog zeer (onbewerkte) bruikbare beelden zijn, die al of niet met 'n goed ruisfilter nog beter kunnen.




        Ik kan me volledig vinden in je uitleg.
        Kleur output standaard van de GM5 vind ik beter dan de FZ1000 en beter dan de vorige Pana's.
        Voor beeldstabilisatie (video) kan ik er niet veel van zeggen.. zoals ik je al bericht heb.. ik heb alleen de 15 1.7 en die heeft geen stabilisatie (voor de rest uitmuntende lens... echt ! ) en verder niets anders dan Olympus lenzen.
        De 12-32 die je hebt lijkt me ook wel wat... naar het schijnt een goed lensje en nu door jou bevestigd.
        Kleur op je foto's vind ik zeer goed... (en al zeker bij 6400 wat niet bij elke camera het geval is)

        Video van mijn OMD EM5 MKI vind ik nog altijd beter.. dankzij de IBIS.. ook ondanks de moire die u opmerkte in mijn filmpje ( de GM5 heeft ook last hiervan)

        Persoonlijk vind ik de foto's die uit de GM5 vloeien echt wel zeer goed.

        BTW... prachtige buizenversterker.. - foto liefhebber = dikwijls hifi-liefhebber
        Leuk overzicht !
        Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

        Comment


        • #5
          Re: Lumix GM5 - Pana 12-32mm OIS Pancake kitlens

          Oorspronkelijk geplaatst door Funcky Bekijk bericht
          Ik kan me volledig vinden in je uitleg.
          ...

          BTW... prachtige buizenversterker.. - foto liefhebber = dikwijls hifi-liefhebber
          Leuk overzicht !
          Wel, dan is dat nu wederzijds

          Ik vind de GM5 echt 'n pareltje. Ben blij dat ik voor dit toestel heb gekozen ipv de RX100mk3.
          Gewoon zalig om mee te werken en telkens weer vol verbazing naar de resultaten kijken.

          De 12-32mm is echt scherp. Ik denk dat ik de 35-100mm (KB: 70-200mm) ook ga kopen.
          Met echt scherp, bedoel ik buitengewoon scherp voor kitlenzen in die prijsklasse. (kan altijd nog beter, wel voor een veelvoudige kostprijs.)
          Deze lenzen zijn ook speciaal voor die GM serie ontworpen en zijn bijzonder compact en toch van zeer goede kwaliteit.

          Dit is nu precies wat ik zocht in een compact. Gezien elke investering in glas ook nog gaat dienen voor later.

          De Fz 1000 is nu super compleet voor wat ik nodig heb. Maar ik zie me toch overstappen naar iets nog beter (later).
          Dat zou de GH4 kunnen zijn, maar dan moet ik nu wel opletten welk glas dat ik koop.
          Olympus heeft goede lenzen, maar geen OIS. (maar wel super IBIS) Tijd zal raad brengen.

          Wat Moiré aangaat had ik wel vermeld dat dit niet zo storend was.
          De video was goed maar wat soft, omwille van de lagere bitrate. Maar de stabilisatie was wel subliem.
          De Fz1000 heeft er trouwens ook last van. In 4k nog meer.
          Zelfs bij de A7s, die moiré vrij zou zijn volgens enkele reviews, heeft het ook.

          En dan mijn Stingray Buizen amp is ook mijn compact High-End
          Daar zijn maar 350 exemplaren van gemaakt in die uitvoering.
          Dus ook in audio overgestapt naar lichter materiaal, zonder veel in te boeten op kwaliteit.
          Last edited by w00ha; 22 maart 2015, 11:37.

          Comment


          • #6
            Re: Lumix GM5 - Pana 12-32mm OIS Pancake kitlens

            Die foto's zien er goed uit maar die neem ik met de sony RX100MIII ook!!

            Grtz

            Templar
            D7200 + Sigma 17-50mm 2.8f OS +Nikon 70-200mm 2.8f VRII + Nikon 35mm 1.8F Prime + Nikon flits SB600.
            Compact Canon ixus 870 + Canon G7X Mark II + Sony RX100MIII en Panasonic FZ1000.

            Comment


            • #7
              Re: Lumix GM5 - Pana 12-32mm OIS Pancake kitlens

              Oorspronkelijk geplaatst door Templar Bekijk bericht
              Die foto's zien er goed uit maar die neem ik met de sony RX100MIII ook!!

              Grtz

              Templar
              Natuurlijk doe je dat.
              Maar in tijd zet ik er 'n 45-200mm op (KB 90-400mm) en dan zullen we zien of je die ook nog kunt nemen.

              Comment


              • #8
                Re: Lumix GM5 - Pana 12-32mm OIS Pancake kitlens

                Dan neem ik de FZ1000 hè😊
                D7200 + Sigma 17-50mm 2.8f OS +Nikon 70-200mm 2.8f VRII + Nikon 35mm 1.8F Prime + Nikon flits SB600.
                Compact Canon ixus 870 + Canon G7X Mark II + Sony RX100MIII en Panasonic FZ1000.

                Comment


                • #9
                  Re: Lumix GM5 - Pana 12-32mm OIS Pancake kitlens

                  Oorspronkelijk geplaatst door Templar Bekijk bericht
                  Dan neem ik de FZ1000 hè😊
                  Die had ik zien aankomen...

                  Er is "voor mij" net iets meer en niet alleen het ILC systeem, met meer zoom.
                  Het touch-screen op dat toestel werkt gewoon zalig.
                  Niet alleen voor te focussen en of trekken, maar ook voor door de menu's gaan.
                  Naast het focuspunt kan je ook de AE (blauw kruisje) onafhankelijk verplaatsen.
                  Overgangen van focus punten plaatsen. Iets wat bij video nogal vaak wordt gebruikt.
                  BV: je zoomt helemaal in met heel weinig DOF op 'n tak,blad bloem en je zoomt uit naar grootbeeld. Dat moet langzaam gaan in video.
                  De "play" of weergave is gewoon lijk je smartphone vegen. En 2 vingers voor pinchen, etc... werkt ook.
                  Nu kan je wel zeggen dat dit scherm niet tilt of zo.
                  Klopt, maar dat zou het hele camera concept, vanuit technisch standpunt teniet hebben gedaan.
                  Daar zal ik dan mee moeten leven

                  Comment


                  • #10
                    Re: Lumix GM5 - Pana 12-32mm OIS Pancake kitlens

                    Dan nog iets ivm een fenomeen wat ik in mijn FZ1000 topic ook al geplaatst heb.
                    Ik ga juist wandelen met mijn hondje en neem de GM 5 mee.
                    Net gelijk bij de FZ1000 trek ik door de kale takken recht in de zon.

                    Ik zie die zon gewoon niet ?
                    En toch staat ze erop als ik thuis kom.
                    Ik test dat met mijn X-M1 en die doet net hetzelfde.
                    Misschien is dit normaal, maar ik heb dit nog niet meegemaakt. Ben 'n optische zoeker gewoon.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Lumix GM5 - Pana 12-32mm OIS Pancake kitlens

                      Was maar wat aan het stoken zunne....ik ben zeer tevreden van mijn RX100III en nu onlangs de fz1000. Ik heb nu echt gevonden wat ik zocht voor reis. Maar ik weet ook wel dat de GM 5 een fantastisch toestel is....en ik heb deze ook overwogen maar ik had zo iets van weer iets kopen en verschillende lenzen aanschaffen....ik heb ook mijn Nikon D90 nog met 3 goede lenzen dus wou nu iets alles in 1. En ik moet zeggen de Fz1000 verrast me steeds weer. De foto's die daar uitrollen vind ik zeer mooi en scherp. Sommige beelden vind ik beter van kwaliteit dan mijn D90+Tamron 17-50mm 2.8f erop. Raar maar waar maar ik zie wat ik zie. Dat fenomeen van die zon is bij mij ook. Ik denk dat het normaal is. Zou het geen veiligheid zijn om niet via de zoeker recht in de zon te kijken.
                      Grtz
                      Templar
                      D7200 + Sigma 17-50mm 2.8f OS +Nikon 70-200mm 2.8f VRII + Nikon 35mm 1.8F Prime + Nikon flits SB600.
                      Compact Canon ixus 870 + Canon G7X Mark II + Sony RX100MIII en Panasonic FZ1000.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Lumix GM5 - Pana 12-32mm OIS Pancake kitlens

                        Ge moet doen waar ge u goed bij voelt Templar.
                        Het is een kwestie van met welk speelgoed je graag speelt hé
                        Fz1000, RX100.. Allemaal goeie toestellen.
                        Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

                        Comment


                        • #13
                          Re: Lumix GM5 - Pana 12-32mm OIS Pancake kitlens

                          Sinds ik deze laatste 2 in huis heb voel ik me precies heel goed en spelen doe ik wel met mijn madam
                          Last edited by Templar; 23 maart 2015, 11:10.
                          D7200 + Sigma 17-50mm 2.8f OS +Nikon 70-200mm 2.8f VRII + Nikon 35mm 1.8F Prime + Nikon flits SB600.
                          Compact Canon ixus 870 + Canon G7X Mark II + Sony RX100MIII en Panasonic FZ1000.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Lumix GM5 - Pana 12-32mm OIS Pancake kitlens

                            Oorspronkelijk geplaatst door Templar Bekijk bericht
                            Sinds ik deze laatste 2 in huis heb voel ik me precies heel goed en spelen doe ik wel met mijn madam��
                            En als je madam dat moe wordt, zegt ze : "Zou je niet eens een nieuwe camera kopen om te spelen?"

                            Comment


                            • #15
                              Re: Lumix GM5 - Pana 12-32mm OIS Pancake kitlens

                              Was dat maar waar....

                              grtz

                              Templar
                              D7200 + Sigma 17-50mm 2.8f OS +Nikon 70-200mm 2.8f VRII + Nikon 35mm 1.8F Prime + Nikon flits SB600.
                              Compact Canon ixus 870 + Canon G7X Mark II + Sony RX100MIII en Panasonic FZ1000.

                              Comment

                              Working...
                              X