Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

compact of Systeemcamera

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • compact of Systeemcamera

    Hallo,

    ik ben nieuw hier op het forum, maar ik worstel al een tijdje met een beslissing ivm een nieuwe camera, en ik zou graag wat hulp kunnen gebruiken.
    Ik ben al heel wat jaren in het bezit van een Nikon D300, met bijhorende lenzen.
    Maar de laatste jaren ligt hij vnl stof te verzamelen, want ik vind hem te zwaar om nog mee op reis te nemen. Ben ook niet meer zo hard met fotografie bezig als vroeger, maar de interesse is er uiteraard nog wel.
    Dit jaar verhuis ik voor WORK & TRAVEL naar Australië, maar eerst gaan mijn vriend en ik nog via Azië reizen (India, Nepal, Malediven, Thailand, Singapore,..). Omdat ik niet met mijn Nikon wil zeulen, heb ik dan ook besloten om hem en alles erbij te verkopen.
    Mijn vriend bezit een GoPro, en dat is echt een fantastisch toestel, filmt perfect, maakt mooie foto's en is supercompact!
    Maar, ik vind het jammer dat alle foto's breedhoek zijn, foto's in donkere plaatsen maken is uit den boze en er zit geen scherptediepte in. Ik mis dat toch echt in onze foto's.

    Daarom zou ik graag toch een compacter toestel aanschaffen, maar je kan bijna nergens toestellen uittesten, reviews gaan nogal vaak over het uiterlijk van de toestellen en welke knopjes erop staan en wat het zou moeten kunnen, maar niet vaak over wat het nu effectief kan.
    Ik heb al erg veel goed gehoord over Panasonic, zit daarom ook een beetje naar hun aanbod te kijken.

    Ik heb zelf ook ooit een Olympus E - P1 gekocht, en ik heb dat toestel eigenlijk heel weinig gebruikt, ben niet zo tevreden erover, maakt goeie foto's, maar niet zo goed als je zou verwachten voor wat ik er toen voor betaald heb.
    vind hem niet zo makkelijk in gebruik en er is geen flits bij. dus wederom , savonds fotootjes maken is ook niets.
    En met nu al die systeemcamera's, wordt het aanbod wel interessanter, want heb eigenlijk alleen nog maar slechte ervaringen met echte compact camera's. ooit een nikon hierin gehad, ook canon ixus en vond beeldkwaliteit echt niets van deze beide.

    Ik zoek dus eigenlijk een compact toestel om mee rond te reizen, ingebouwde flits, ruim diafragma voor scherptediepte maar waar de foto's/filmkwaliteit toch wel goed oké is (voor het filmen hebben we de gopro, maar hier en daar wat stukjes met scherptediepte geven meerwaarde aan onze filmpjes)
    Waarschijnlijk zoekt iedereen dit maar ik zie tussen al de bomen het bos niet meer, dus als jullie ervaringen met recente toestellen hebben, dan hoor ik ze graag.
    En misschien wat voor en nadelen voor systeemcamera's tov point and shoot?
    Alvast erg bedankt!

    Lie

  • #2
    Re: compact of Systeemcamera

    Als je van het Antwerpse bent,informeer even bij Foto Degreef, te Edegem. Geeft heel goede en
    deskundige uitleg over toestellen,die je eventueel kunt kopen
    Groeten
    Leo
    lumix LX100 met Nissin commander en Nissin DI700

    Comment


    • #3
      Re: compact of Systeemcamera

      Compact de Sony rx100 m2 en m3 en alleskunner panasonic FZ1000.
      D7200 + Sigma 17-50mm 2.8f OS +Nikon 70-200mm 2.8f VRII + Nikon 35mm 1.8F Prime + Nikon flits SB600.
      Compact Canon ixus 870 + Canon G7X Mark II + Sony RX100MIII en Panasonic FZ1000.

      Comment


      • #4
        Re: compact of Systeemcamera

        Kijk ook eens naar de Panasonic LX100
        Straatfotograaf in Antwerpen

        Comment


        • #5
          Re: compact of Systeemcamera

          Systeemcamera's hebben een grotere sensor dan P&S en zullen daardoor beter presteren bij weinig licht.
          Sommige P&S camera's zijn een beetje alles in één.
          bv. De bovenvermelde Panasonic FZ1000 is een goede en veelzijdige camera, die zeer snel is, een goede
          lichtsterke zoomlens heeft (25-400mm eq. F2.8-F4) en zelfs in 4K kan filmen.
          Uit die 4K video's kunnen frames als individuele foto's van 8MP worden uitgetrokken.
          De FZ1000 is wel iets groter dan de meeste P&S camera's, meer de grootte van een kleine reflexcamera.
          Rudi
          Last edited by rudimaes; 17 maart 2015, 07:05.

          Comment


          • #6
            Re: compact of Systeemcamera

            De Sony A6000 is erg interessant (real world test: *klik*). Heeft een sensor die even groot is als die van jouw D300.
            550D | EF-S 18-55mm F/3.5-5.6 IS | EF 50mm F/1.8 II | EF 70-200mm F/4L IS | Speedlite 580EX II | LumoPro LP180 | Gitzo GT3541XLS | Arca-Swiss Monoball Z1 SP

            Comment


            • #7
              Re: compact of Systeemcamera

              Oorspronkelijk geplaatst door lie13 Bekijk bericht
              Hallo,

              Maar, ik vind het jammer dat alle foto's breedhoek zijn, foto's in donkere plaatsen maken is uit den boze en er zit geen scherptediepte in. Ik mis dat toch echt in onze foto's.
              In elke foto zit scherptediepte.. ofwel een kleine scherptediepte ofwel grote scherptediepte... ik veronderstel dat het scherptediepte-controle is dat u bedoeld ?

              Daarom zou ik graag toch een compacter toestel aanschaffen, maar je kan bijna nergens toestellen uittesten, reviews gaan nogal vaak over het uiterlijk van de toestellen en welke knopjes erop staan en wat het zou moeten kunnen, maar niet vaak over wat het nu effectief kan.
              Ik heb al erg veel goed gehoord over Panasonic, zit daarom ook een beetje naar hun aanbod te kijken.
              De LX100 is vrij compact ... indien u een apparaat wil met de beste DOF controle in de categorie compact "toestellen" dan is de LX het beste toestel dat hieraan voldoet. Zonder enige concurrentie. (geen ingebouwde flitser...wel apart bijgeleverd)

              Ik heb zelf ook ooit een Olympus E - P1 gekocht, en ik heb dat toestel eigenlijk heel weinig gebruikt, ben niet zo tevreden erover, maakt goeie foto's, maar niet zo goed als je zou verwachten voor wat ik er toen voor betaald heb.
              vind hem niet zo makkelijk in gebruik en er is geen flits bij. dus wederom , savonds fotootjes maken is ook niets.
              En met nu al die systeemcamera's, wordt het aanbod wel interessanter, want heb eigenlijk alleen nog maar slechte ervaringen met echte compact camera's. ooit een nikon hierin gehad, ook canon ixus en vond beeldkwaliteit echt niets van deze beide.
              Dat klopt... de eerste OLYMPUS EP camera's gingen rond de 1000 euro over de toonbank.
              Echter indien u de LX100 aan zou schaffen zal de kwaliteit in de buurt liggen van de EP1... en vermits de EP1 onder u verwachtingen was ...

              Ik zoek dus eigenlijk een compact toestel om mee rond te reizen, ingebouwde flits, ruim diafragma voor scherptediepte maar waar de foto's/filmkwaliteit toch wel goed oké is (voor het filmen hebben we de gopro, maar hier en daar wat stukjes met scherptediepte geven meerwaarde aan onze filmpjes)
              Waarschijnlijk zoekt iedereen dit maar ik zie tussen al de bomen het bos niet meer, dus als jullie ervaringen met recente toestellen hebben, dan hoor ik ze graag.
              En misschien wat voor en nadelen voor systeemcamera's tov point and shoot?
              Alvast erg bedankt!

              Ik heb als bij-toestel een GM5 met Leica 15 1.7... een compacter toestel met betere DOF controle ga je niet vinden... je kan hier ook de compacte Pana 20 1.7 en Oly 45 1.8 op monteren... allemaal lenzen met een goede DOF controle.
              Binnenkort komt hier nog Pana 42,5 1.7 bij.
              Hou er rekening mee dat deze lenzen allemaal zeer licht en klein zijn.. inclusief de GM5 die minuscuul is.
              Een dergelijke DOF controle ga je met geen enkele compactcamera halen die in de buurt komt van bovengenoemde.
              Ik heb hier een draadje geplaatst over deze Panasonic http://forum.belgiumdigital.com/f9/p...ng-506867.html


              Verder is er ook nog de RX100I-II-III... nog altijd een aanrader.
              Maar minder goed voor DOF controle ... als dat je wens is.
              Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

              Comment


              • #8
                Re: compact of Systeemcamera

                Hallo,

                Ben een paar weken afgestapt van mijn canon 5dmark11 met verschillende objectieven. Het werd mij teveel in gewicht om mee te nemen op vakantie.
                Na lang wikken en wegen heb ik een Olympus EM-1 met de lens 12-40 mm f2.8 Pro aangeschaft.
                Ik kan nu al zeggen, dat had ik veel eerder moeten doen. Wat een foto toestel met een geweldig objectief. Menig dsrl toestel zal het moeten afleggen tegen over dit toestel. Mooier en zuiverder kan het niet meer. En na 30 jaar intensief met fotografie bezig te zijn en verschillende body's van canon te hebben gehad, is dit voor mij het allerbeste.
                Het bedienings gemak van dit toestel is voor mij heel makkelijk en duidelijk.
                Succes met uw besluit en veel fotografie plezier.

                Gr.

                Piet

                Comment


                • #9
                  Re: compact of Systeemcamera

                  Alvast erg bedankt voor de tips, ik ga de voorgestelde camera's zeker eens bekijken!

                  Groetjes! x

                  Comment


                  • #10
                    Re: compact of Systeemcamera

                    Kan je laten weten welke camera je hebt gekozen?
                    Alvast een heel goede reis naar het verre oosten.
                    Rudi

                    Comment


                    • #11
                      Re: compact of Systeemcamera

                      Ben ook wel benieuwd...ik zou gaan voor de FZ1000 ideaal voor een reis naar het verre Oosten!
                      Veel succes.
                      Grtz...
                      Templar.
                      D7200 + Sigma 17-50mm 2.8f OS +Nikon 70-200mm 2.8f VRII + Nikon 35mm 1.8F Prime + Nikon flits SB600.
                      Compact Canon ixus 870 + Canon G7X Mark II + Sony RX100MIII en Panasonic FZ1000.

                      Comment


                      • #12
                        Re: compact of Systeemcamera

                        Als aanvulling op mijn schrijven kan ik je nog het volgenden meegeven:

                        Kijk en lees de test op Olympus 12-40mm f 2,8,pro bij camerastuffreview.com. zeer uitgebreid en eerlijk geschreven.

                        Groetjes Piet

                        Comment

                        Working...
                        X