Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Inlijsten: welke lijst en welk glas?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Inlijsten: welke lijst en welk glas?

    Dag allemaal,
    Afgelopen week heb ik mijn eerste drie printen laten afdrukken. Ben er erg blij mee en wil ze graag mooi laten inlijsten.
    Nu weet ik dat ik een perfectionist ben, maar ik wil natuurlijk ook geen honderden euro's uitgeven.
    Mijn (zwart-wit en kleuren) foto's wil ik heel eenvoudig laten lijsten en het liefst allemaal met dezelfde lijst. Ik heb een zwarte lijst gekozen (mat) van aluminium. De lijstenmaker had deze voorkeur, omdat volgens hem hout sneller zou doorzakken.

    Vraag 1: Een lijst van Nielsen (het betere merk) of een b-merk? Het scheelt de helft en volgens de verkoper zie en merk je het verschil niet. Hoe denken jullie hier over?
    Vraag 2: Gebruiken jullie helder glas of museumglas? Ook wederom een stuk duurder. Wel lees ik dat helder glas uv straling meer doorlaat.

    Graag zou ik jullie mening willen horen.
    Bedankt voor het lezen van mijn vragen.
    Last edited by Kai57; 14 maart 2015, 19:03.

  • #2
    Re: Inlijsten: welke lijst en welk glas?

    Vroeger had ik een lijstenmaker en die liet ik een tijdje naar de foto/afbeelding kijken en dan kwam hij met een voorstel voor lijst en paspartou en dan gingen we varieëren en kwamen dan toch altijd bij één uit. Geen merkspul, hij had een ongelofelijke voorraad profielen en maakte alles zelf op maat en vaak met asymmetrisch paspartou(onder 2x zo breed als de andere drie).

    Ik heb goedkope plastiek lijsten met kunststof 'glas' en je ziet het verschil niet, maar je voelt het wel. Is het voor éénmalig ophangen of voor 'on ther road' van expositie naar expositie, dat maakt het verschil.

    Glas: éénzijdig gemat glas dat is het mooiste(misschien heet dat wel museumglas), dan vensterglas en ver hier achter dubbelzijdig gebubbled kunststof(Hema/Xenos).

    Het belangrijkste is per foto een passende lijst en paspartou kiezen, met de kleuren passend bij de afbeelding en zelfs de kleur van het schuine randje van de paspartou maakt veel uit.

    Hoe het simpel.

    PS voor expositie oid hou het identiek, maar wel een goed gemiddelde en laat soms een foto weg als die niet goed toont met die lijst.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

    Comment

    Working...
    X