Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Christel (low key)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Christel (low key)

    Na de "high key" http://forum.belgiumdigital.com/f41/...ey-508552.html ) nu dan maar een "low key", ook weer vanuit de workshop.
    Om de discussie maar wee voor te zijn ten aanzien van onderbelicht. Op het origineel op mijn pc en op de print is nog goed detail te zien in het haar en de blouse, ik vrees dat op het web weer veel weg zal vallen

  • #2
    Re: Christel (low key)

    Mooi beeld, sterke expressie die goed wordt weergegeven.
    mvg,
    Eddy
    Smaken verschillen

    Comment


    • #3
      Re: Christel (low key)

      Van low-key heb ik nu eens geen verstand maar voor mij ziet het er wel zeer goed uit.
      Mensen met donker huidtype zijn moeilijker vast te leggen. Dat is hier zeker heel goed gelukt.

      Mooie plaat. Expressie is ook zeer mooi.

      PS: detail komt hier toch behoorlijk goed door. straks eens kijken van op mijn laptop, tzal daar wel minder zijn denk ik.

      Comment


      • #4
        Re: Christel (low key)

        Voor mij is dit geen low key. Zoek eens in google naar "low key" en je zult zien dat dit beeld daar niet echt in het rijtje past. Een low key wordt voornamelijk gekarakteriseerd door overwegend donkere schaduwpartijen. Het is daarbij een kunst om zoveel mogelijk detail in die schaduwpartijen te behouden, maar persoonlijk hoeft dat vanuit een creatief standpunt voor mij niet altijd bij dit soort foto's. Hier op BD zijn ze daar echter nogal technisch in .

        Maar om terug te komen op je beeld: volgens mij zit je met een onderbelichting van 1 à 2 stops. Dat maakt je beeld echter nog geen low key. Integendeel, bij een low key zijn de lichtrijke delen correct belicht, waardoor de schaduwen donkerder worden. Daarbij moet je spelen met licht en vanuit een contrastrijke belichting vertrekken. Bij dit beeld is het model (en de achtergrond) daarvoor te egaal belicht.
        http://kasper.photography & Flickr

        Comment


        • #5
          Re: Christel (low key)

          Oorspronkelijk geplaatst door Rasper Bekijk bericht
          Maar om terug te komen op je beeld: volgens mij zit je met een onderbelichting van 1 à 2 stops. Dat maakt je beeld echter nog geen low key. Integendeel, bij een low key zijn de lichtrijke delen correct belicht, waardoor de schaduwen donkerder worden. Daarbij moet je spelen met licht en vanuit een contrastrijke belichting vertrekken. Bij dit beeld is het model (en de achtergrond) daarvoor te egaal belicht.
          Goed opgemerkt, klopt als een bus.
          Let wel, ik wil de discussie niet meer aangaan !

          Dus over het beeld, voor mij geen echte low-key, maar wel een zeer geslaagd sfeerbeeld waar inderdaad nog detail genoeg in zit (maar niet correct belicht, deze kon ik niet laten sorry)

          Vind de compositie, de pose en de blik ook heel goed passen in dit plaatje.

          Gezien ik zelf ook zeer veel workshops geef, zou ik zo een workshop nooit verkopen als high- en low-key, maar eerder gaan voor : portretfotografie in de studio en spelen met licht.

          Grz. Peter
          www.strobistworkshops.be - www.fotobedrijf.be

          Comment


          • #6
            Re: Christel (low key)

            Mooi hoor, doch ik zou hem croppen tot een vierkante foto dan krijgt haar aangezicht centraal alle aandacht.

            Comment


            • #7
              Re: Christel (low key)

              Voor mij ook niet echt low key. Bij low key heb je een verschil van 2 stops links tov rechts bv en dat is hier niet echt terug te vinden

              Comment


              • #8
                Re: Christel (low key)

                Oorspronkelijk geplaatst door pete Bekijk bericht
                Goed opgemerkt, klopt als een bus.
                Let wel, ik wil de discussie niet meer aangaan !

                Dus over het beeld, voor mij geen echte low-key, maar wel een zeer geslaagd sfeerbeeld waar inderdaad nog detail genoeg in zit (maar niet correct belicht, deze kon ik niet laten sorry)

                Vind de compositie, de pose en de blik ook heel goed passen in dit plaatje.

                Gezien ik zelf ook zeer veel workshops geef, zou ik zo een workshop nooit verkopen als high- en low-key, maar eerder gaan voor : portretfotografie in de studio en spelen met licht.

                Grz. Peter
                Daargaan we weer, was er al bang voor na de discussie bij de high key. Ik ga nu niet wederom tig keer reageren, maar 1 keer zal ik de werkwijze maar weer uitleggen. het licht is wederom neergezet door de fotografe ( die ik toch net iets hoger heb staan dan jou sorry) zoeken op google naar voorbeelden is net zo trikkie als via you tube filmples zit veel goeds tussen en veel bagger. Over de foto( op net web waarschijnlijk niet te goed te zien maar op een goede pc wel: er zit nog wel degelijk detail en een hele mooite toonschaal in huid, haar en kleding. Een low key is volgens de definitie van de curusuleidster een foto die intheorie (bijna) geen tichte tinten mag bevatten. Dat zit hier aardig in . De belichting moet juist zacht zijn anders jrijg je highlights tgv reflecties. We hebben wederom de toonschaal op het randje van het histogram gezocht, dat is een keuze, hoeft niet maar je krijgt wel een heel warm beeld op die manier. Afijn dat is mijn visie , kom maar weer op met de vreemde voorbeelden van een goede low key, ik ga wel niet verder meer op in
                Oja rasper: de lichtrijke delen zijn wel degelijk goed belicht (kijk maar naar de oorbel, ze zitten er alleen nauwelijks in. Ik heb er ook nog een precies hetzelfde belicht, waarbij ze lacht: spierwitte tanden

                @dwarsligger: vierkante crop is een goede tip, wordt er sterker door denk ik, dank je!
                Last edited by ppp; 19 maart 2015, 07:47.

                Comment


                • #9
                  Re: Christel (low key)

                  Ik denk toch niet dat ik deze foto heb afgebroken hé ??? Integendeel, heb zelfs gezegd dat ik het een mooi beeld vind.

                  Ik ken het werk van Susanne ook, en goed voor jou dat je haar hoger inschat dan mij, da's een vrije keuze dat je maakt.
                  Maar het zijn appelen met citroenen vergelijken. Zij is een kunstfotografe, daar waar ik vooral commercieel werk doe, en juist in dat segment is correctheid qua licht en kleur zeer belangrijk. Klanten gaan nooit grote bedragen betalen en je inhuren als dat allemaal niet klopt. Ik zeg trouwens altijd aan mijn cursisten dat ik op de eerste plaats een ondernemer ben, en dat wil zeggen dat mijn bedrijf geld moet verdienen. Da's een heel andere insteek.

                  Grz. Peter
                  Last edited by pete; 19 maart 2015, 08:57.
                  www.strobistworkshops.be - www.fotobedrijf.be

                  Comment


                  • #10
                    Re: Christel (low key)

                    Oorspronkelijk geplaatst door pete Bekijk bericht
                    Ik denk toch niet dat ik deze foto heb afgebroken hé ??? Integendeel, heb zelfs gezegd dat ik het een mooi beeld vind.

                    Ik ken het werk van Susanne ook, en goed voor jou dat je haar hoger inschat dan mij, da's een vrije keuze dat je maakt.
                    Maar het zijn appelen met citroenen vergelijken. Zij is een kunstfotografe, daar waar ik vooral commercieel werk doe, en juist in dat segment is correctheid qua licht en kleur zeer belangrijk. Klanten gaan nooit grote bedragen betalen en je inhuren als dat allemaal niet klopt. Ik zeg trouwens altijd aan mijn cursisten dat ik op de eerste plaats een ondernemer ben, en dat wil zeggen dat mijn bedrijf geld moet verdienen. Da's een heel andere insteek.

                    Grz. Peter
                    Hoi peter het gaat me niet om of mijn fotos mooi geworden of niet en ik hou juist erg van er over te discussiëren, het enige waar ik niet tegen kan is als mensen heel belerend gaan doen dat iets FOUT is en op een andere manier MOET, ik leg enkel uit wat onze benadering is geweest. mijn reactie van hoger inschatten was niet netjes en te veel op de man, daar ben ik normaal niet zo van. Excuses, maar ik was het effe beu. even goede vrienden

                    Comment


                    • #11
                      Re: Christel (low key)

                      Oorspronkelijk geplaatst door ppp Bekijk bericht
                      Hoi peter het gaat me niet om of mijn fotos mooi geworden of niet en ik hou juist erg van er over te discussiëren, het enige waar ik niet tegen kan is als mensen heel belerend gaan doen dat iets FOUT is en op een andere manier MOET, ik leg enkel uit wat onze benadering is geweest. mijn reactie van hoger inschatten was niet netjes en te veel op de man, daar ben ik normaal niet zo van. Excuses, maar ik was het effe beu. even goede vrienden
                      Geen probleem hoor, excuses zeker aanvaard. Ik hou ook van discussieren, maar ik kan niet zeggen dat ik dit beeld fout vind. Voor mijn smaak (maar dat is dan ook mijn smaak) is hij een tikkeltje te donker.
                      Maar voor het overige vind ik dit vele malen beter dan je high-key.

                      Grz. Peter
                      www.strobistworkshops.be - www.fotobedrijf.be

                      Comment


                      • #12
                        Re: Christel (low key)

                        Ben beetje aan het opzoeken geweest....
                        Ik ken niets van lowkey maar ik leer graag bij....
                        De vorige keer heb ik ook gesprongen op het onderwerp high-key omdat ik daar toch enige notie van had.
                        Low-key was me eerder onbekend dus wou ik niet uitspreken zonder te weten waarover ik praate.

                        Dus beetje zitten zoeken...
                        Als je verder leest, maak dan goed onderscheid tussen de termen met of zonder achtervoegsel "-lighting"!!


                        Om de verwarring kompleet te maken is er weer die discripantie tussen low-key fotografie en low-key-lighting bij cinematografie/fotografie zo blijkt.
                        (dat was ook al het geval bij high-key fotografie versus high-key-lighting bij cinematografie) Maar ze zijn blijkbaar NIET zomaar het tegengestelde van elkaar.

                        Maar we zijn er nog niet... Er is ook nog de term chiaroscuro (wat blijkbaar tussen low-key-lighting en een gewone opname in zit)

                        Dit heeft allemaal zijn bestaansreden.
                        Eerst was er schilderen met verschillende technieken, dan kwam fotografie met zijn beperkingen en later cinematografie die nog meer beperkingen had.
                        En die mensen moesten werken met wat ze hadden toen die technologie beschikbaar kwam.
                        Vignet is zo een gekend "probleem" dat de eerste toestellen hadden. Zelfs moderne lenzen hebben daar nog een beetje last van.

                        Low-key was er eerst als schildertechniek.
                        High-key is een expressievorm ook uit het schilderen.
                        Ook chiaroscuro vind zijn oorsprong als schildertechniek.
                        Fotografie heeft die integraal overgenomen.

                        Waar komt de term high-key-lighting van?
                        Ze moesten voor tv-opnamen de scene gewoon volledig en met zwaar vermogen uitlichten om gemakkelijk te kunnen filmen.

                        Dan is er nog eentje over en dat is low-key-lighting... (zie verder)

                        Vroeger deden ze dat eerder uit noodzaak, nu doen we het omdat we het leuk vinden.
                        Vignet is zo een oude beperking die nu vooral door beginners overdreven toegepast word als "effect" YUK .

                        Onze moderne toestellen zijn eigenlijk bijna in staat om een opname te maken waar zowel high-key als low-key in zit gezien het hoge dynamische bereik we nu hebben. En als dat niet lukt dan halen we er wel de HDR-techniek bij.

                        Als je low-key op google-images typt dan zie je voor 90% fotos met de low-key-lighting techniek mijn inziens.

                        Low-key-lighting is een belichtingstechniek om vooral accent te leggen op contouren en dus werken met veel zwarte partijen, hoge contrasten, hardere contouren waarbij detail triviaal is en totaal verloren gaat in het onbelichte deel.
                        Doel is eerder abstractie en het meer sexy maken van een voorwerp of persoon.... De techniek is relatief recent en komt blijkbaar uit de reklamewereld.

                        Low-key is eerder werken met donkere elementen, weinig contrast, maar detail grotendeels behouden, het beeld is volledig belicht.
                        Doel is een somber feel te creeren en kent zijn oorsprong bij schildertechnieken zoals eerder vermeld.

                        low-key-vs-high-key-paintings

                        Wat ik verder gevonden heb van definities:
                        - A painting or image is low key if its dominant values are dark. (dat is omgekeerd analoog aan wat high-key is)
                        - Low-key lighting is a style of lighting for photography, film or television. It is a necessary element in creating a chiaroscuro effect.
                        (maar dat is totaal niet omgekeerd analoog aan wat high-key-lighting is)
                        Low key, a related term used in paintings and photographs, with a meaning and origin distinct from low-key lighting.

                        (bron: wikipedia) wikipedia Low-key_lighting

                        Tot zover mijn bevindingen, je moet het er niet mee eens zijn, ik hoor graag tegenargumentatie...

                        Comment


                        • #13
                          Re: Christel (low key)

                          Oorspronkelijk geplaatst door xafke Bekijk bericht
                          Ben beetje aan het opzoeken geweest....
                          Ik ken niets van lowkey maar ik leer graag bij....
                          De vorige keer heb ik ook gesprongen op het onderwerp high-key omdat ik daar toch enige notie van had.
                          Low-key was me eerder onbekend dus wou ik niet uitspreken zonder te weten waarover ik praate.

                          Dus beetje zitten zoeken...
                          Als je verder leest, maak dan goed onderscheid tussen de termen met of zonder achtervoegsel "-lighting"!!


                          Om de verwarring kompleet te maken is er weer die discripantie tussen low-key fotografie en low-key-lighting bij cinematografie/fotografie zo blijkt.
                          (dat was ook al het geval bij high-key fotografie versus high-key-lighting bij cinematografie) Maar ze zijn blijkbaar NIET zomaar het tegengestelde van elkaar.

                          Maar we zijn er nog niet... Er is ook nog de term chiaroscuro (wat blijkbaar tussen low-key-lighting en een gewone opname in zit)

                          Dit heeft allemaal zijn bestaansreden.
                          Eerst was er schilderen met verschillende technieken, dan kwam fotografie met zijn beperkingen en later cinematografie die nog meer beperkingen had.
                          En die mensen moesten werken met wat ze hadden toen die technologie beschikbaar kwam.
                          Vignet is zo een gekend "probleem" dat de eerste toestellen hadden. Zelfs moderne lenzen hebben daar nog een beetje last van.

                          Low-key was er eerst als schildertechniek.
                          High-key is een expressievorm ook uit het schilderen.
                          Ook chiaroscuro vind zijn oorsprong als schildertechniek.
                          Fotografie heeft die integraal overgenomen.

                          Waar komt de term high-key-lighting van?
                          Ze moesten voor tv-opnamen de scene gewoon volledig en met zwaar vermogen uitlichten om gemakkelijk te kunnen filmen.

                          Dan is er nog eentje over en dat is low-key-lighting... (zie verder)

                          Vroeger deden ze dat eerder uit noodzaak, nu doen we het omdat we het leuk vinden.
                          Vignet is zo een oude beperking die nu vooral door beginners overdreven toegepast word als "effect" YUK .

                          Onze moderne toestellen zijn eigenlijk bijna in staat om een opname te maken waar zowel high-key als low-key in zit gezien het hoge dynamische bereik we nu hebben. En als dat niet lukt dan halen we er wel de HDR-techniek bij.

                          Als je low-key op google-images typt dan zie je voor 90% fotos met de low-key-lighting techniek mijn inziens.

                          Low-key-lighting is een belichtingstechniek om vooral accent te leggen op contouren en dus werken met veel zwarte partijen, hoge contrasten, hardere contouren waarbij detail triviaal is en totaal verloren gaat in het onbelichte deel.
                          Doel is eerder abstractie en het meer sexy maken van een voorwerp of persoon.... De techniek is relatief recent en komt blijkbaar uit de reklamewereld.

                          Low-key is eerder werken met donkere elementen, weinig contrast, maar detail grotendeels behouden, het beeld is volledig belicht.
                          Doel is een somber feel te creeren en kent zijn oorsprong bij schildertechnieken zoals eerder vermeld.

                          low-key-vs-high-key-paintings

                          Wat ik verder gevonden heb van definities:
                          - A painting or image is low key if its dominant values are dark. (dat is omgekeerd analoog aan wat high-key is)
                          - Low-key lighting is a style of lighting for photography, film or television. It is a necessary element in creating a chiaroscuro effect.
                          (maar dat is totaal niet omgekeerd analoog aan wat high-key-lighting is)
                          Low key, a related term used in paintings and photographs, with a meaning and origin distinct from low-key lighting.

                          (bron: wikipedia) wikipedia Low-key_lighting

                          Tot zover mijn bevindingen, je moet het er niet mee eens zijn, ik hoor graag tegenargumentatie...
                          Weer een mooie analyse en een reden waarom er weer zoveel discussie over is

                          Comment


                          • #14
                            Re: Christel (low key)

                            Oorspronkelijk geplaatst door ppp Bekijk bericht
                            Weer een mooie analyse en een reden waarom er weer zoveel discussie over is
                            Tof dat er nog eens 'technische' discussies zijn! Daar leert een mens het meeste van.

                            Mvg, V.
                            http://www.catchlight.be
                            Like mijn page, als je iets aan mijn commentaar hebt/had.
                            https://www.facebook.com/CatchlightPhotographyBelgium

                            Comment


                            • #15
                              Re: Christel (low key)

                              Ik mis wel wat het wit in de ogen van deze mooie gekleurde medemens.
                              "Just do it !"

                              http://jr52.be/index.html

                              Comment

                              Working...
                              X