Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

RX100 I, II of III

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • RX100 I, II of III

    Hallo,

    Ik ben op zoek naar een leuke compact camera voor naast mijn DSLR. Omdat ik veel goede dingen lees over de RX100 van Sony en daar nogal geinteresseerd naar ben, vroeg ik me af, wat in een notendop, nou merkbare verschillen zijn tussen de 1ste, 2de en 3de generatie.
    Uiteraard de flitsschoen en het uitklapbare scherm. En daarnaast de sensor. Maar de verschillen in prijzen zijn nogal flink.

    Kan iemand me vertellen welke van de 3 prijstechnisch de beste keuze is?

    Bedankt!

  • #2
    Re: RX100 I, II of III

    Ik heb de rx100 m2 gehad en heb nu de m3 ik moet zeggen qua beeldkwaliteit aan elkaar gewaagd. De m3 iets beter vooral in scherpte over gans het bereik. Ik ben heel tevreden van de m3. Mooie lens met mooi bereik althans voor mij toch...
    En de zoeker is echt een meerwaarde. De fotokwaliteit is meer dan oké en ook bij minder licht zeer scherpe plaatjes. Als het bereik en meerprijs u niet stoort zou ik voor de m3 gaan heeft ook mooie groothoek van 24 mm waar de m2 maar begint op 28mm
    D7200 + Sigma 17-50mm 2.8f OS +Nikon 70-200mm 2.8f VRII + Nikon 35mm 1.8F Prime + Nikon flits SB600.
    Compact Canon ixus 870 + Canon G7X Mark II + Sony RX100MIII en Panasonic FZ1000.

    Comment


    • #3
      Re: RX100 I, II of III

      ben ook in het bezit van de III-versie en ook super tevreden over, zeer handig in gebruik en scherpe plaatjes. Enigste minpuntje is de batterijduur, weet niet hoe dit is met de vorige modellen. Voorzie zeker een 2de batterij. Zit momenteel in Rome en kom geen ganse dag toe met 2 batterijen.
      Sony a77 + a700; Sony rx100III en wat lenzen

      Comment


      • #4
        Re: RX100 I, II of III

        Oorspronkelijk geplaatst door Dzynamite Bekijk bericht
        Hallo,

        Ik ben op zoek naar een leuke compact camera voor naast mijn DSLR. Omdat ik veel goede dingen lees over de RX100 van Sony en daar nogal geinteresseerd naar ben, vroeg ik me af, wat in een notendop, nou merkbare verschillen zijn tussen de 1ste, 2de en 3de generatie.
        Uiteraard de flitsschoen en het uitklapbare scherm. En daarnaast de sensor. Maar de verschillen in prijzen zijn nogal flink.

        Kan iemand me vertellen welke van de 3 prijstechnisch de beste keuze is?

        Bedankt!
        Bovenstaande reacties wil ik nog eens bevestigen,
        Kwa beeldkwaliteit ontlopen ze mekaar nauwelijks... het is meer een kwestie wat je zelf verlangt aan uitrusting.
        Dus het hangt er van af wat je zelf graag wenst en daar kan jij alleen een antwoord op geven..
        De laatste versie heeft kwalitatief de beste lens... dat was ook het uitgangspunt van Sony... zoals meestal bij objectieven "kleiner bereik = beter kwalitatief" .... (vooral bij 1.8 in close-up)
        Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

        Comment


        • #5
          Re: RX100 I, II of III

          Bedankt voor de reacties. Het belangrijkste voor mij zijn de prestaties bij weinig licht en de autofocus. Denk bij onderwerpen aan mijn kleine nichtje en onze hond enzo. Onderwerpen die dus niet echt mee werken en altijd net op het laatste moment de andere kant op kijken.

          Ik neem meestal een 5d of 7d met 24-70 en 70-200 mee dus bereik is minder belangrijk. Ik zoek echt een topper voor voornamelijk point-and-shoot fotografie.

          Op dpreview en snapsort ontlopen de 3 modellen zich nauwelijks. De m1 is iets beter dan de m2 en de m3 weer iets beter dan de m1.

          Maar ik begrijp dat, budget daargelaten, de m3 echt een aanrader Is?
          Last edited by Dzynamite; 13 maart 2015, 07:04.

          Comment


          • #6
            Re: RX100 I, II of III

            Dat de M1 beter zou zijn dan M2 begrijp ik niet. Beiden hebben dezelfde lens,
            maar de M2 heeft dezelfde betere sensor als de M3.Ik denk dat het eerder
            omgekeerd is. De M2 scoort een percent beter dan dan de M1 op Dpreview.
            Maar ik denk dat elkaar niet ver ontlopen qua beeld kwaliteit. Drie uitstekende
            compacts.
            Rudi

            Comment


            • #7
              Re: RX100 I, II of III

              Oorspronkelijk geplaatst door Dzynamite Bekijk bericht
              Bedankt voor de reacties. Het belangrijkste voor mij zijn de prestaties bij weinig licht en de autofocus. Denk bij onderwerpen aan mijn kleine nichtje en onze hond enzo. Onderwerpen die dus niet echt mee werken en altijd net op het laatste moment de andere kant op kijken.

              Ik neem meestal een 5d of 7d met 24-70 en 70-200 mee dus bereik is minder belangrijk. Ik zoek echt een topper voor voornamelijk point-and-shoot fotografie.

              Op dpreview en snapsort ontlopen de 3 modellen zich nauwelijks. De m1 is iets beter dan de m2 en de m3 weer iets beter dan de m1.


              Maar ik begrijp dat, budget daargelaten, de m3 echt een aanrader Is?

              Sorry ik moet u teleurstellen in u oordeel, ... heeft u eigenlijk mijn Post wel goed gelezen ? en de andere posts ?
              Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

              Comment


              • #8
                Re: RX100 I, II of III

                Ja, die heb ik goed gelezen. Welk onderdeel zou ik hebben overgeslagen?

                Op snapsort staat de m1 beter beschreven dan de m2. Maar puur op score wat betreft specificaties.

                Comment


                • #9
                  Re: RX100 I, II of III

                  Ik kan alleen maar bevestigen dat de M3 beter is dan de M2.....maar nu ook niet overweldigend beter! zoals we al zeiden zijn eigenlijk alle drie aan elkaar gewaagd qua beeldkwaliteit dan toch met een ietsje betere score voor de M3 wat mij betreft!

                  Ik ben eigenlijk alleen overgestapt naar de M3 omdat deze een toch wel noemenswaardig EVF zoeker heeft die dan nog mooi is weggewerkt wel ten koste van de flitsschoen maar daar had ik minder een probleem mee!!! Je kan met de flexible flits ook naar het plafond richten om te bounchen en zo een minder sterke schaduw te creeeren...maar ik miste te erg de groothoek van 24mm t.o.v. 28mm bij de M2.
                  Je kunt nu zeggen wat een argument en bij vele gevallen kun je dit wel oplossen door een stap of 2 achteruit te gaan maar toen we onlangs in NY geweest zijn is me dat gemis van een deftig groothoek 24mm me sterkst opgevallen....soms kwam ik letterlijk te kort om al die hoge gebouwen te nemen...je boet wel in met de brandpuntafstand van de nieuwe lens deze gaat van 100 mm naar 70mm maar dat was voor mij geen probleem en dat is nu opgelost door de FZ1000 erbij te nemen!

                  Enig minpuntje van de M3 vind ik dat als je het EVF gebruikt hebt en weer in drukt de camera dan uitvalt!

                  Plus inderdaad ik heb een extra batterij gekocht en de AGR2 grip plus een lcd-bescherming omdat deze nogal krasgevoelig is vind ik!

                  Grtz...
                  Templar.
                  Last edited by Templar; 13 maart 2015, 10:13.
                  D7200 + Sigma 17-50mm 2.8f OS +Nikon 70-200mm 2.8f VRII + Nikon 35mm 1.8F Prime + Nikon flits SB600.
                  Compact Canon ixus 870 + Canon G7X Mark II + Sony RX100MIII en Panasonic FZ1000.

                  Comment


                  • #10
                    Re: RX100 I, II of III

                    Oorspronkelijk geplaatst door Dzynamite Bekijk bericht
                    Ja, die heb ik goed gelezen. Welk onderdeel zou ik hebben overgeslagen?

                    Op snapsort staat de m1 beter beschreven dan de m2. Maar puur op score wat betreft specificaties.
                    Ik zou mijn oordeel niet bepalen aan de hand van sites als Snapsort. Als ik eigenschappen wil vergelijken, doe ik dat
                    meestal op Dpreview.
                    Rudi

                    Comment


                    • #11
                      Re: RX100 I, II of III

                      +1

                      Snapsort is niet echt een site waar ik op ga kijken om te zien welke camera ik ga aanschaffen!! Plus Snapsort gaat ook meer af op de prijs! Bv RX100 vs RX100MII eerst genoemde krijgt 100% en MII krijgt 82% of zo iets!
                      Maar als je dan gaat lezen wat de verschillen zijn komt eigenlijk de MII er beter uit met meer mogelijkheden toch krijgen ze zo een verschillende score!! Ik vind die site gewoon lachwekkend!
                      Je zou beter afgaan op zoals hierboven vermeld Dpreview of cameralabs.com of gewoon hier zoeken en lees de gebruikservaringen van mensen die het toestel bezitten dat jij wilt!
                      Je kan 1000 reviews vinden van mensen die de RX-modellen hebben...veel slecht staat er niet tussen buiten een paar muggezifters die altijd wel iets te zeggen hebben!

                      grtz

                      Templar
                      D7200 + Sigma 17-50mm 2.8f OS +Nikon 70-200mm 2.8f VRII + Nikon 35mm 1.8F Prime + Nikon flits SB600.
                      Compact Canon ixus 870 + Canon G7X Mark II + Sony RX100MIII en Panasonic FZ1000.

                      Comment


                      • #12
                        Re: RX100 I, II of III

                        De pluspunten die van de m3 voor mij een ideale reiscamera maakt waardoor ik nog op geen enkele moment mijn a77 gemist heb:
                        - scherpte van foto's
                        - de kwaliteit bij weinig licht. Foto's bij 3200 iso en diafragma +\- 4 geven nog steeds scherpe foto's zonder noemenswaardige ruis. Zeer handig bij avond- of binnenfoto's. Heb zelfs foto's op 6400 iso waar de ruis nog steeds meevalt.
                        - de evf zoeker. Zelf zou ik niet zonder zoeker kunnen, zeker als je al jaren een dslr gewoon bent. Je hebt toch nog iets meer controle over je foto's.
                        - het gewicht: ligt toch nog stevig in de hand (heb er ook wel een gripje bij die nog iets meer comfort geeft).
                        - makkelijk weg te bergen in de broekzak.

                        Weet niet van waar je bent maar je mag altijd eens langs komen om te testen en resultaten te bekijken. Beter dan dikwijls af te gaan op reviews.
                        Sony a77 + a700; Sony rx100III en wat lenzen

                        Comment

                        Working...
                        X