Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vraag AF Canon 6D

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Vraag AF Canon 6D

    Ik ben aan het rond kijken voor een nieuwe body. Ik gebruik nu een Canon EOS 40D. Mijn oog is gevallen op de Canon EOS 6D. Lees dat de AF van de 6D "traag" is. Maar hoe "traag" is de AF van de 6D in vergelijking met die van de 40D? Daar ben ik wel benieuwd naar. Ik fotografeer voornamelijk landschappen, dorpen, gebouwen maar heel soms wil ik nog wel eens een uitstapje maken naar het circuit (ook echt heel soms, zo'n 1 a 2 keer per jaar). Nu maak ik daar met mijn 40D best mooie foto's. Dus zou graag willen weten of dat dan ook ga lukken met de AF van de 6D? Ga ervan uit de de AF van de 6D niet "slechter" kan zijn dan die van de 40D. Aangezien die al wat jaartjes ouder is
    Last edited by mental-marco; 10 maart 2015, 14:42.
    "The only easy day was yesterday"

  • #2
    Re: Vraag AF Canon 6D

    Ik heb geen enkel probleem met de AF van de 6D. Ik heb al enkele camera's gehad & merk niets verschil op. Nog geen enkel shot gemist door een eventuele trage AF.

    Comment


    • #3
      Re: Vraag AF Canon 6D

      Ik heb een D700 met een Nikkor 80-400 VR met een super trage AF, maar als je AF goed gebruikt dan heb ik alles te pakken en trackt de lens alles tot een F16. Je moet wel eerst de focus ongeveer goed zetten.
      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

      Comment


      • #4
        Re: Vraag AF Canon 6D

        Zolang je het middelste (enige cross-type) AF punt gebruikt werkt alles perfect.
        Qua snelheid: heb een collega die veldritten en mountain bike wedstrijden fotografeert met zijn 6D. Hij heeft prachtige foto's.
        Hij is ook teamfotograaf voor een pro-mountainbikeploeg. Dus dat moet niet zo slecht zijn

        Zelf werk ik ook met een 6D en allerlei objectieven. Met mijn Tamron 150-600 kan ik nog vlot vogelfotos (in volle vlucht) maken.
        Canon EOS R6 systeemcamera met RF 50 1.8 STM + RF 25-105 F/4 IS 'L' USM, + EF-RF-adapters en een paar heel goede EF 'L' objectieven

        Comment


        • #5
          Re: Vraag AF Canon 6D

          De AF van de 6D is vergelijkbaar met die van de 40D, alleen is het middenste AF-punt gevoeliger zodat het beter werkt bij weinig licht.
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

          Comment


          • #6
            Re: Vraag AF Canon 6D

            Bedankt aan allen voor jullie antwoord. Ik begrijp eruit dat de 11 AF punten gelijkwaardig zijn en het middelste punt zelfs sneller is als de 40D. Dus daar kan ik me dan prima mee behelpen.
            "The only easy day was yesterday"

            Comment


            • #7
              Re: Vraag AF Canon 6D

              het middelste punt van de AF van de 6D is het beste (vooral bij weinig licht) van al de EOS (misschien buiten de 1DX maar daar heb ik geen ervaring mee)
              nikon coolpix s9100

              Comment


              • #8
                Re: Vraag AF Canon 6D

                De vorige antwoorden geven het al aan: de AF van de 6D is ok.
                Het grote verschil met bv. een 7D zit in het patroon van de focuspunten: een groot aantal punten dekken een grote zone in het beeldvlak waardoor het volgen van bewegende onderwerpen gemakkelijker wordt. De 6D heeft een ruitpatroon met veel ruimte tussen de focuspunten, waardoor je bij continu-AF makkelijk eens naast het bewegende onderwerp schiet. Als je enkel center-punt gebruikt, maakt het niks uit.

                Voor 1 of 2 keer per jaar hoef je ook niet specifiek naar een AF voor actiefoto's te grijpen. Wat je 40D kan, zal de 6D ook doen.
                Terzijde: dat is meteen ook mijn bezwaar tegen een 6D: de AF is nauwelijks verbeterd ten opzichte van toestellen van ettelijke jaren geleden. Pas nu met de 760D gaan ze naar 19-pt AF in een lager segment. Nikon doet dat al sinds 2010 (D7000 en D5000 reeks met 39pt AF) en dat is een van de attractieve punten voor wie vandaag (nog) niet merkgebonden is qua glas.
                Pieter
                --
                Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

                Comment


                • #9
                  Re: Vraag AF Canon 6D

                  Bedankt voor je info. Helaas ben ik al redelijk merk gebonden. Ik heb enkel maar L objectieven en om die nou te verkopen en dan over te stappen is een aardig kostenplaatje. Dan is het denk ik goedkoper om meteen een 5D3 aan te schaffen Al is me die toch net even te duur.
                  "The only easy day was yesterday"

                  Comment


                  • #10
                    Re: Vraag AF Canon 6D

                    Oorspronkelijk geplaatst door Pieter G. Bekijk bericht
                    De vorige antwoorden geven het al aan: de AF van de 6D is ok.
                    Het grote verschil met bv. een 7D zit in het patroon van de focuspunten: een groot aantal punten dekken een grote zone in het beeldvlak waardoor het volgen van bewegende onderwerpen gemakkelijker wordt. De 6D heeft een ruitpatroon met veel ruimte tussen de focuspunten, waardoor je bij continu-AF makkelijk eens naast het bewegende onderwerp schiet. Als je enkel center-punt gebruikt, maakt het niks uit.

                    Voor 1 of 2 keer per jaar hoef je ook niet specifiek naar een AF voor actiefoto's te grijpen. Wat je 40D kan, zal de 6D ook doen.
                    Terzijde: dat is meteen ook mijn bezwaar tegen een 6D: de AF is nauwelijks verbeterd ten opzichte van toestellen van ettelijke jaren geleden. Pas nu met de 760D gaan ze naar 19-pt AF in een lager segment. Nikon doet dat al sinds 2010 (D7000 en D5000 reeks met 39pt AF) en dat is een van de attractieve punten voor wie vandaag (nog) niet merkgebonden is qua glas.
                    Het ligt er maar aan hoe je het bekijkt. Ik vind het straf dat Nikon anno 2015 (bij mijn weten) nog steeds geen DSLR heeft die crosstype AF punten heeft aan de zijkanten (m.a.w. crosstype AF punten die niet in het centrum liggen), terwijl dit bij Canon al jaren een mogelijkheid is.
                    550D | EF-S 18-55mm F/3.5-5.6 IS | EF 50mm F/1.8 II | EF 70-200mm F/4L IS | Speedlite 580EX II | LumoPro LP180 | Gitzo GT3541XLS | Arca-Swiss Monoball Z1 SP

                    Comment


                    • #11
                      Re: Vraag AF Canon 6D

                      Oorspronkelijk geplaatst door jocau Bekijk bericht
                      Het ligt er maar aan hoe je het bekijkt. Ik vind het straf dat Nikon anno 2015 (bij mijn weten) nog steeds geen DSLR heeft die crosstype AF punten heeft aan de zijkanten (m.a.w. crosstype AF punten die niet in het centrum liggen), terwijl dit bij Canon al jaren een mogelijkheid is.
                      Laat ik daar nu nog enige last mee hebben gehad en gebruik alle posities, meestal slechts 11 actief, en dan focussen ze aallemaal even goed ook in het donker. Enige nadeel is dat je je camera een beetje schuin moet houden om de focussen te activeren bij de lijnsensoren en alleen lijnen om op scherp te stellen.
                      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                      Comment


                      • #12
                        Re: Vraag AF Canon 6D

                        AF van 6d is meer als voldoende, zeker voor occasionele sportevenementen. Even belangrijk is de snelheid waarmee de lens kan scherpstellen, de AF instelling in het toestel, en zeker de sluitertijd nodig om het object te bevriezen (gebruik van flash helpt hierbij). Zo heb ik bij nacht een urban run gefotografeerd met uiterst minieme belichting van slechts de gebouwen. Sluitertijd 500 a 750, f4.0, iso 3200 en 6400. Het AF hulplicht van de flash was uitgeschakeld. Enkel het middelste AF punt gebruikt. Enkele keren geen AF, maar dat was te wijten aan het te donker zijn. Achter mij stond iemand die eerst een pre-flash afvuurde en vervolgens de foto maakte. Is ook een techniek.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Vraag AF Canon 6D

                          Oorspronkelijk geplaatst door mental-marco Bekijk bericht
                          Bedankt aan allen voor jullie antwoord. Ik begrijp eruit dat de 11 AF punten gelijkwaardig zijn en het middelste punt zelfs sneller is als de 40D. Dus daar kan ik me dan prima mee behelpen.
                          Er zit toch behoorlijk wat verschil qua focuspunten tussen de 40D en de 6d.

                          Af punten gelijkwaardig ? Niet echt, 6D heeft 1 cross type focus punt in het midden (horizontaal 2.8 en verticaal 5.6), de andere 10 enkel verticaal (dus horizontaal gevoelig). De 40D heeft een 2.8 gevoelig dual cross type en een 5.6 gevoelige cross type in het midden en alle andere cross type.

                          De voordelen van de 6D qua focus ligt elders : dat middelste punt dat tot -3 Ev gaat, vandaar dat het vaak de camera keuze is voor indoor concert fotografie e.d. waar werken met het middelste focuspunt alleen prima is.

                          En uiteraard een betere beeldprocessor, digic 3 verus digic 5+ bij de 6D.
                          Last edited by Empe; 4 mei 2015, 14:17.

                          Comment

                          Working...
                          X