Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vervanging Canon EOS 450D

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Vervanging Canon EOS 450D

    Ik heb momenteel een Canon 450D met een 18-55 mm kitlens.
    Dat toestel heb ik de voorbije jaren vooral gebruikt op vakanties en uitstapjes, maar ik ben nu een cursus fotografie aan het volgen en ben een nieuwe toestel aan het overwegen.

    De dingen die ik voorheen miste en/of ik nu zou willen:

    - ik ga regelmatig (berg)wandelen, dus de body zou stevig moeten zijn en weerbestendig, maar ook niet té zwaar
    - ik maak regelmatig portretfoto's van mijn kinderen
    - op vakantie fotografeer ik zowat alles: gebouwen, landschappen, mensen, ...

    In eerste instantie zou ik een nieuwe lens willen aanschaffen en had het volgende in gedachten:
    - een telelens genre 20-250 mm voor allround gebruik op uitstapjes. Ik zie mijzelf tijdens wandelingen geen lenzen wisselen
    - een primelens (50mm) voor portretten van mijn kinderen

    Nadien zou ik dan ook een nieuwe body willen aanschaffen.

    Welke objectieven en/of body zouden jullie mij kunnen aanraden aan de hand van bovenstaande info? Op mijn huidige lens zit een 'vlek' die soms zichtbaar is in lichte plekken op de foto, bv. in de lucht of op een vlakke muur. Het is dus niet nodig om bij Canon te blijven, in dat geval dien ik natuurlijk ook onmiddelijk een nieuwe body aan te schaffen ;-)
    Last edited by r@aplan; 8 maart 2015, 19:55.

  • #2
    Re: Vervanging Canon EOS 450D

    De vlek die je ziet is zo goed als zeker afkomstig van een stofdeeltje op de sensor, stof op de lens zie je niet op de foto terug omdat dat niet in focus is.
    Als je de sensor reinigt (of laat reinigen), dan ben je van die vlek af.
    Je zal zien dat die duidelijker wordt naarmate je foto's maakt met een kleinere diafragma-opening.

    Een lens met een heel groot zoombereik is handig, maar dat is altijd een compromis wat de beeldkwaliteit betreft (die valt dan gewoonlijk tegen).
    De Canon 18-135 IS STM is wel heel goed, maar die gaat dus niet tot 250mm (daarvoor zal je dan toch moeten wisselen).

    Een ander probleem, toch bij Canon, is dat je een duurdere, zwaardere camerabody met de juiste lenzen moet gebruiken als je een spatwaterdichte camera wil.
    In de huidige reeks kom je dan bij de 7D MKII, wat niet echt de lichtste camera is, en ook de nodige "L" lenzen (ze zijn niet allemaal even spatwaterdicht) zijn vrij zwaar.

    Je vraagt dus zaken die moeilijk te combineren zijn (toch bij Canon op dit ogenblik, ze hebben geen lichtgewicht spatwaterdichte camerabody met de daarbij horende spatwaterdichte lenzen).
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: Vervanging Canon EOS 450D

      Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
      De vlek die je ziet is zo goed als zeker afkomstig van een stofdeeltje op de sensor, stof op de lens zie je niet op de foto terug omdat dat niet in focus is.
      Dat moet dan wel lichtgevende stofjes zijn, want normaal geeft stof donkere vlekken.
      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

      Comment


      • #4
        Re: Vervanging Canon EOS 450D

        De 'vlek' is volgens mij wel degelijk afkomstig van de lens. Op de voorkant van mijn lens zit namelijk een doffe vlek die ik er met een doekje niet van af krijg.
        Maar dat doet overigens niet ter zake, gezien ik deze lens na mijn 'upgrade' waarschijnlijk toch niet meer veel ga gebruiken.

        Comment


        • #5
          Re: Vervanging Canon EOS 450D

          Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
          Dat moet dan wel lichtgevende stofjes zijn, want normaal geeft stof donkere vlekken.
          Ik lees toch "een vlek die soms zichtbaar is in lichte plekken op de foto, bv. in de lucht of op een vlakke muur", dan is het eerste waar ik aan denk toch wel degelijk stof op de sensor.
          Er staat niet dat de vlek lichter is dan wat er rond zit, als de vlek vooral zichtbaar is in de lichte delen, dan vermoed ik dat die vlek donkerder is dan de omgeving.

          Als r@aplan eens een test doet door foto's te maken van de lucht, en dan telkens het diafragma een stop verder dicht zet, dan weten we meteen wat er aan de hand is.


          Een lichtere vlek krijg je alleen door flare, zelfs al zou er zo'n groot stofdeeltje ergens op of in de lens zitten, dan zou de vlek nog altijd donkerder moeten zijn, want er wordt in dat geval altijd licht tegen gehouden.
          Een stofdeeltje kan nooit voor meer licht zorgen op die plaats.

          Een doffe vlek op het frontelement krijg je meestal door dat verkeerd te behandelen.
          Ik zie sommigen de hele dag over dat frontelement wrijven met een doekje, omdat ze denken dat elk stofje de foto zal verknoeien, het enige dat ze daarmee verknoeien is de coating op het frontelement...
          Alleen in bepaalde omstandigheden kunnen stofdeeltjes op het frontelement de foto beïnvloeden (dat is dan vooral met direct tegenlicht).

          Ik heb zelf ook al zo'n lenzen gezien, waarbij de coating van het frontelement helemaal weg was.
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

          Comment


          • #6
            Re: Vervanging Canon EOS 450D

            Bedankt voor de tip voor de Canon 18-135 IS STM, Black B@ndit.
            Ik heb een beetje opzoekwerk verricht, en ik denk dat ik voor volgend stappenplan ga:

            1. Canon 18-135 IS STM
            2. Canon EF 50mm F1,4 USM
            3. Nadien een upgrade van mijn huidige 450D naar een 70D (of eventueel doorsparen voor een 7DMKII)

            Comment


            • #7
              Re: Vervanging Canon EOS 450D

              In plaats van de 18-135 STM koop je beter de 18-55 STM + 55-250 STM en dat kost je ongeveer evenveel 115 € + 244 € = 359 € tegen 319 voor enkel de 18-135, zijnde de prijzen vandaag bij zaken als Konijn en dergelijke .

              Met die 40 € meer heb je behoorlijk wat meer tele-bereik en dat is tof om die meeuw, ooievaar, reiger, hond, bosduif, als eens mooi in beeld te brengen.

              Bespaar je wat centen en laat de Canon 1.4 vallen, ga voor de 1.8.
              Last edited by Empe; 10 maart 2015, 13:25.

              Comment


              • #8
                Re: Vervanging Canon EOS 450D

                Ik heb op dit moment reeds een 18-55mm kitlens, maar ik mis hiermee toch een klein beetje zoom. Aangezien ik tijdens uitstappen niet met lenzen wil liggen zeulen had ik graag een 'all-round' lens aangeschaft en kwam dus uit op de Canon 18-135 IS STM.
                De kwaliteit van die lens zal ook wel wat beter zijn dan mijn huidige kitlens.

                Waarom de 1.8 ipv de 1.4 primelens?

                Comment

                Working...
                X