Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Is een Groothoek nodig op reis?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Is een Groothoek nodig op reis?

    We gaan binnen een paar weken naar Florida en doen daar een mooi rondrit wat ik natuurlijk graag op beeld wil zetten.
    Ben een beginnend fotograaf zonder ervaring en zal waarschijnlijk meer achter de kinderen aan het rennen zijn en dus actiematig foto's moeten nemen.

    Ik ben eigenaar van de Nikon D7000 met een Nikon 50mm en een Nikon 18-105 Objectief erbij.
    Is dit standaard materiaal voldoende om een reis goed te kunnen fotograferen of mis ik nog een groothoek?
    De Tokina 12-24mm ziet er goed uit maar gaat ze mij veel brengen?

    De B+W Circulair Polarisatiefilter MRC staat sowieso op de aankoopslijst.

    Zijn er zaken die ik zeker nog nodig heb om onze rondreis mooi in beeld te kunnen brengen?


    Alvast dank voor de tijd en info


    groeten


    Snoop

  • #2
    Re: Is een Groothoek nodig op reis?

    Hallo,

    Hangt van jouw type fotografie af. Met 18 op een crop-camera kom je ook al heel ver.
    Fotografeer je nu veel tussen de 18 & 24. Dan weet je al, dat je misschien wel meer breedhoek wilt.

    Groeten,

    Comment


    • #3
      Re: Is een Groothoek nodig op reis?

      Als je de lens nog moet kopen en je binnen een paar weken vertrekt,
      dan weet je nog niet hoe je deze lens helemaal kan uitbuiten en met welke ongewenste neveneffecten je rekening dient te houden.
      Natuurlijk is het zo dat de veel mensen daar pas tijd voor hebben als ze op reis zijn.
      Hangt er dus van af hoe belangrijk fotografie voor je is en of je deze lens ook nog gaat gebruiken buiten de momenten dat je op reis bent.
      Als het je er om te doen is weidse panorama's te fotograferen, kan je ook meerdere opnames stitchen.
      Een breedhoeklens heeft echter meer creatieve mogelijkheden dan enkel weidse beelden maken ... en daarom is het mijn lievelingslens op reis

      Comment


      • #4
        Re: Is een Groothoek nodig op reis?

        Hallo,

        In mijn geval zou ik zeker tele missen met je 105mm als maximum.
        Maar alles hangt af van het "type" fotograaf dat je bent.
        Wij zijn net terug van een 11-daagse rondreis door Andalousië en ik was blij dat ik de 55-200mm tele bijhad.

        Jaja
        Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
        Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

        Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

        Comment


        • #5
          Re: Is een Groothoek nodig op reis?

          Zelf zou ik een 200 mm , dus eerder een tele dan extra wide angle, mee nemen of de 70-300 nikon, super gerief.

          Comment


          • #6
            Re: Is een Groothoek nodig op reis?

            Dank voor jullie reacties. Ik zit graag tussen de actie als ik fotos neem. Zit als het ware deels in mijn eigen beeld. Het gaat er bij mij eigenlijk om mijn gezin up close te volgen op deze rit. Ik had gedacht dat met een groothoek ik de kans zou hebben beter en dichter bij alles te raken en toch nog de omgeving mee kon fotograferen. Een tele kom later zeker ook nog maar deze vraag was eigenlijk meer om te zien of dit voor een beginner een lens zou zijn die men meeneemt op reis. Groeten en nogmaals dank voor de reacties. Snoop

            Comment


            • #7
              Re: Is een Groothoek nodig op reis?

              Naar Florida zou ik zeker een telelens meenemen.
              Minder glas dan vroeger, maar beter.

              Comment


              • #8
                Re: Is een Groothoek nodig op reis?

                Oorspronkelijk geplaatst door Leopard Bekijk bericht
                Naar Florida zou ik zeker een telelens meenemen.
                Volgens mij moet de TS dan eerst aangeven wat die gaat doen: in Miami op de boulevard flaneren, de Everglades in, Spacecenter enz. dat is allemaal van belang in je lenskeuze.
                Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                Comment


                • #9
                  Re: Is een Groothoek nodig op reis?

                  Sorry .... Eventjes weg geweest

                  Wat is mijn reisplan ...

                  Miami
                  Hollywood - Lauderdale
                  Orlando (via scenic highway - highway 1 cost) - bezoek met de kinderen aan Spacecenter / Seaworld en Disney Adventure world
                  Tampa
                  Sarasota
                  Ruskin
                  Naples
                  Door de Everglades met avonturlijke 2 daagse in het National Park
                  Terug naar Miami en dan de Keys in

                  Alles met de auto en langs de scenic routes.

                  Dus eignlijk gaat het een verzameling van gevoelens zijn:
                  50% actie met de kinderen, en daar heb ik een compact camera voor bij die me voldoende tevredenheid geeft qua mogelijkheden en beeldkwaliteit.
                  Ik wil niet dat de kinderen de indruk krijgen dat een mooie foto meer voor me waard is dan met hun samen dingen te doen en te beleven. ( + die mooie foto gaat me tijd kosten en die gaan ze me niet gunnen de kleine duivels :-) )

                  En dan 50% zoeken naar mooie plekjes en bezienswaardigheden waar ik er midden in wil staan.
                  Ik rij liever 20 minuten rond en ga dan nog eens 30 minuten te voet als met tele vanop afstand te schieten. --> of er moeten crocs in de buurt zijn ... dan maar naar tele :-)

                  Ik heb me gisteren dan toch de Tokina 12-24 f4 (eerste model) aangeschaft. Gekocht van iemand die naar Fullframe gaat en de zijne verkocht aan een redelijke prijs.
                  Dus ik ga proberen en zien wat ze me zal brengen.
                  Misschien behoef ik ook nog een grotere tele - maar daar is het geld nu voor op en zal ik proberen mijn best te doen met mijn 18-105 en 12-24.

                  Ben zelf printdesigner van beroep en mijn photoshop zal van pas komen als ik al mijn fotografische mislukkingen zal proberen recht te trekken - bedoeling is die software minder en minder te moeten gebruiken en beter en beter te leren zien hoe ik instellen moet.

                  Als er iets tussenzit dat me waardig lijkt om jullie te tonen zal ik dat zeker doen.

                  Nogmaals dank voor de reacties en hulp.

                  Snoop

                  Comment


                  • #10
                    Re: Is een Groothoek nodig op reis?

                    Ik heb verleden jaar een 16-35 aangekocht en heb die in de Verenigde Staten heel goed op mijn FF-body kunnen gebruiken voor de weidse landschappen.
                    http://markwijnants.zenfolio.com/
                    Canon EOS 5D MarkIII & EOS 7D + EF 50 F1.8 II + EF 16-35L F4 IS USM + EF 24-105L F4 IS USM + EF 100-400L F4.5-5.6 IS USM + GP-E2 GPS Logger + Speedlite 580EX + MacBook Air 13'

                    Comment


                    • #11
                      Re: Is een Groothoek nodig op reis?

                      heb naar uw fotoreeks gekeken , uw trip naar Schotland , sorry maar na een paar beelden , heb ik maar gestopt . reden , je gooit minder gelukte foto's ertussen , de enige die mij aanstond , was de eerste vanuit Zeebrugge , zicht op appartementsgebouw , daar ik die plaats zeer goed kent , daar ik trucker was en ook veel met de FF gevaren hebt , ook via Italie naar Greece . gooi die rommel eruit en je zal meer waardering krijgen .

                      Moderator Note: Beleefd blijven a.u.b.! Dat je de fotoreeks bekijkt is tof, maar uw reactie kan ook op een meer diplomatische manier gebracht worden
                      Last edited by Laurens; 24 juni 2015, 21:29.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Is een Groothoek nodig op reis?

                        Oorspronkelijk geplaatst door jadeg Bekijk bericht
                        heb naar uw fotoreeks gekeken , uw trip naar Schotland , sorry maar na een paar beelden , heb ik maar gestopt . reden , je gooit minder gelukte foto's ertussen , de enige die mij aanstond , was de eerste vanuit Zeebrugge , zicht op appartementsgebouw , daar ik die plaats zeer goed kent , daar ik trucker was en ook veel met de FF gevaren hebt , ook via Italie naar Greece . gooi die rommel eruit en je zal meer waardering krijgen .
                        Wacht eens even, iedereen maakt toch de foto's die hij of zij wil, waarom zou dat niet mogen of kunnen. Dat is wel een link naar een website en staat los van BD, beetje meer respect misschien?
                        ...leeg...

                        Comment


                        • #13
                          Re: Is een Groothoek nodig op reis?

                          Oorspronkelijk geplaatst door jadeg Bekijk bericht
                          heb naar uw fotoreeks gekeken , uw trip naar Schotland , sorry maar na een paar beelden , heb ik maar gestopt . reden , je gooit minder gelukte foto's ertussen , de enige die mij aanstond , was de eerste vanuit Zeebrugge , zicht op appartementsgebouw , daar ik die plaats zeer goed kent , daar ik trucker was en ook veel met de FF gevaren hebt , ook via Italie naar Greece . gooi die rommel eruit en je zal meer waardering krijgen .
                          erg laag bij de grond, met zo'n reactie geef je veel te kennen over jezelf
                          en dan nog totaal off-topic
                          portfolio en workshops:
                          https://www.bennybulke.com/

                          Comment


                          • #14
                            Re: Is een Groothoek nodig op reis?

                            Moderator Note: Gelieve de voorgaande reacties nu te laten voor wat ze zijn en enkel verder te gaan op de oorspronkelijke vraag en daaropvolgende discussie. 'Op de man' reacties worden niet getolereerd


                            Even zonder moderatorhoedje: ik heb zelf ook de Tokina 12-24 f4 en dat is een fantastische lens voor landschapsfotografie. Je krijgt diep gesatureerde kleuren en dat gaat de blauwe lucht in Florida goed tot zijn recht laten komen. Zorg wel dat je vooraf wat oefent - je moet leren dat zo'n groothoeklens vereist dat er zowel in de voorgrond als in het midden en op de achtergrond 'iets te zien' is.
                            Prepressure.com - mijn Engelstalig webstekje over 'printing museums', 'libraries' & nog zo veel meer

                            Comment


                            • #15
                              Re: Is een Groothoek nodig op reis?

                              Met de 18-105 kom je al een heel eind, de 50mm zou ik zelfs niet meenemen.
                              Een 12-24 is zeker een nuttige aanvulling.
                              Een telelens is vooral in de natuurparken en wildlife nuttig.

                              Comment

                              Working...
                              X