Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

ND filters, welke te kiezen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • ND filters, welke te kiezen

    Goedemiddag,


    Ik wil eens wat gaan experimenteren met ND filters maar zou graag wat advies willen welk type of merk te kiezen.

    Ik zou de filters vooral gaan gebruiken om bepaalde structuren te accentueren die gelegen zijn in water, of omringd door lucht.
    Enerzijds wil ik wel nog wat beweging in het water of de lucht, en anderzijds wil ik ook wel eens experimenteren met een zijde achtige look.

    Welke twee filters zou ik hier voor nodig hebben.
    Ik heb al eens zitten googelen en met een 6 en 10 stops filter zou je al heel wat kunnen doen.

    Nu zijn er ronde filters die je op je lens kan draaien en vierkante filters die je op een houder kan schuiven.
    Wat is nu het meest praktische en zit er veel verschil in kwaliteit tussen de verschillende fabrikanten?


    Alvast bedankt voor jullie reacties
    nikon D700, nikor 24-70 f2.8, 16-35 f4, 50 f1.4 , 35-135 f3.5-4.5

  • #2
    Re: ND filters, welke te kiezen

    ook vraagje over ND filters: wat is de waarde van een variabele? heeft die voordelen, nadelen?
    Sony RX10 Mark IV
    nog een fijne dag verder!
    Guido

    Comment


    • #3
      Re: ND filters, welke te kiezen

      Oorspronkelijk geplaatst door guido1956 Bekijk bericht
      ook vraagje over ND filters: wat is de waarde van een variabele? heeft die voordelen, nadelen?
      Ik heb een variabele tot 10 stops, nadeel dat ik al gemerkt heb is dat je een soort wolfeffect krijgt over de foto in sommige gevallen, wat sterker wordt naar gelang je de stops omhooggaat.
      Voordeel is natuurlijk dat je meerdere filters vervangt door 1 filter. Je kan ook zonder de filter af te halen je compositie opnieuw te maken en scherp te zetten, wat met een vaste normaal afhalen van de filter betekent.

      Als je me nu vraagt of ik die variabele filter zou opnieuw kopen (of aanraden aan een ander) is het antwoord neen.

      (en het is niet een goedkoop model van op ebay uit China)

      Comment


      • #4
        Re: ND filters, welke te kiezen

        Oorspronkelijk geplaatst door geneve Bekijk bericht
        Goedemiddag,


        Ik wil eens wat gaan experimenteren met ND filters maar zou graag wat advies willen welk type of merk te kiezen.

        Ik zou de filters vooral gaan gebruiken om bepaalde structuren te accentueren die gelegen zijn in water, of omringd door lucht.
        Enerzijds wil ik wel nog wat beweging in het water of de lucht, en anderzijds wil ik ook wel eens experimenteren met een zijde achtige look.

        Welke twee filters zou ik hier voor nodig hebben.
        Ik heb al eens zitten googelen en met een 6 en 10 stops filter zou je al heel wat kunnen doen.

        Nu zijn er ronde filters die je op je lens kan draaien en vierkante filters die je op een houder kan schuiven.
        Wat is nu het meest praktische en zit er veel verschil in kwaliteit tussen de verschillende fabrikanten?


        Alvast bedankt voor jullie reacties
        Die ronde hebben t nadeel dat ze 1 maat zijn, die vierkante op een houder zijn normaal op verschillende diameters te monteren.
        Blijf weg van de goedkope versies, het verschil is groot met een goede filter.

        Comment


        • #5
          Re: ND filters, welke te kiezen

          @Stefaan_C: thanks, had ook al een paar artikels en testfoto's gezien waar je inderdaad donkerder vlekken krijgt op bepaalde delen van de foto.
          twijfel tussen Lee of Hoya, kom er wel uit
          Sony RX10 Mark IV
          nog een fijne dag verder!
          Guido

          Comment


          • #6
            Re: ND filters, welke te kiezen

            Ik zou de filters gaan gebruiken op mijn 16-35 F4, 24-70 F2.8 en 70-200 F4. Enkel de laatste heeft een andere filtermaat.
            Ik denk dus dat voor mij een ronde filter het makkelijkst is, dan heb je niet dat gedoe met adapterring, filterhouder en filter zelf.
            Nu vraag ik me af, indien ik de filter ook op mijn 70-200 wil gaan gebruiken, er ook verloopstukken bestaan om dus een 77mm ronde filter op een 67mm lens te gaan gebruiken?
            nikon D700, nikor 24-70 f2.8, 16-35 f4, 50 f1.4 , 35-135 f3.5-4.5

            Comment


            • #7
              Re: ND filters, welke te kiezen

              Oorspronkelijk geplaatst door geneve Bekijk bericht
              Ik zou de filters gaan gebruiken op mijn 16-35 F4, 24-70 F2.8 en 70-200 F4. Enkel de laatste heeft een andere filtermaat.
              Ik denk dus dat voor mij een ronde filter het makkelijkst is, dan heb je niet dat gedoe met adapterring, filterhouder en filter zelf.
              Nu vraag ik me af, indien ik de filter ook op mijn 70-200 wil gaan gebruiken, er ook verloopstukken bestaan om dus een 77mm ronde filter op een 67mm lens te gaan gebruiken?
              kijk eens naar de post van Black B@ndit van 17 maart, paar posts lager. Daar krijg je een antwoord op je vraag.

              Forum voor discussies, vragen en antwoorden over accessoires van digitale camera's. Accessoires zijn zaken die rechtstreeks aan de camera kunnen gekoppeld worden zoals bv. flitsers, statieven, geheugenkaarten en ook fotoprinters maar geen pcs.
              Sony RX10 Mark IV
              nog een fijne dag verder!
              Guido

              Comment


              • #8
                Re: ND filters, welke te kiezen

                Oorspronkelijk geplaatst door geneve Bekijk bericht
                Ik zou de filters gaan gebruiken op mijn 16-35 F4, 24-70 F2.8 en 70-200 F4. Enkel de laatste heeft een andere filtermaat.
                Ik denk dus dat voor mij een ronde filter het makkelijkst is, dan heb je niet dat gedoe met adapterring, filterhouder en filter zelf.
                Nu vraag ik me af, indien ik de filter ook op mijn 70-200 wil gaan gebruiken, er ook verloopstukken bestaan om dus een 77mm ronde filter op een 67mm lens te gaan gebruiken?
                ja dat bestaat. bijvoorbeeld http://www.dhgate.com/product/49-77m...141477735.html

                Comment


                • #9
                  Re: ND filters, welke te kiezen

                  @Stefan_c en guido1956 : Bedankt voor de nuttige info, ik ben er bijna uit

                  Nu zit ik nog met een vraag die me al een tijdje bezighoudt ; Naast de ND filters heb je ook nog een hele resem aan andere filters, zoals blue, red, coral, B&W,.. en dan nog allemaal in hard of soft grad uitvoering. Als je bepaalde websites moet geloven, moet je eerst een kwartier bezig zijn met het uitkiezen van de juiste filter en het monteren ervan. Vervolgens je foto schieten, in de veronderstelling dat je onderwerp nog net hetzelfde is als een kwartier van te voren.
                  Mij lijkt het dat je in RAW kwaliteit het resultaat van heel veel filters gewoon in nabewerking kan doen.
                  Uitzonderingen hierop zijn de polarisatiefilter en grote ND stoppers.
                  Of zie ik dit verkeerd?
                  nikon D700, nikor 24-70 f2.8, 16-35 f4, 50 f1.4 , 35-135 f3.5-4.5

                  Comment


                  • #10
                    Re: ND filters, welke te kiezen

                    Oorspronkelijk geplaatst door geneve Bekijk bericht
                    @Stefan_c en guido1956 : Bedankt voor de nuttige info, ik ben er bijna uit
                    graag gedaan
                    Oorspronkelijk geplaatst door geneve Bekijk bericht
                    Mij lijkt het dat je in RAW kwaliteit het resultaat van heel veel filters gewoon in nabewerking kan doen.
                    Uitzonderingen hierop zijn de polarisatiefilter en grote ND stoppers.
                    Of zie ik dit verkeerd?
                    Met RAW kan je inderdaad veel, maar volgens mij moet je ook rekening houden met die verlopende filters die je noemt (die soft gradient of harde overgang) die je niet door 1 foto te nemen kan vervangen. Wel door bijvoorbeeld 2 foto's te nemen en dan in een HDR nabewerking samen te voegen. Die verlopende filters geven je de mogelijkheid om bijvoorbeeld in een lucht die anders uitgebrand zou zijn de details terug te winnen, zoiets doe je in nabewerking met een correct belichte foto met een onderbelichte te combineren. Bij te weinig licht neem je dan die vanop een statief, maar op reis in de volle middag heb ik dat vaak uit de hand gedaan (shuttertijd is toch kort en stel gewoon de camera in dat je ze allemaal ineens naeen neemt) en als ze klein beetje verschillen van compositie dan lijnt de software die wel correct uit).

                    Volgens mij kan je alle andere filters (die hebben toch meestal invloed op zaken als witbalans, saturatie, contrast) in nabewerking van je RAW ook doen. Hoewel er misschien enkele oldschool fotografen me gaan tegenspreken hier omdat hoe minder nabewerking hoe beter is, maar dat is een keuze zeker

                    Comment


                    • #11
                      Re: ND filters, welke te kiezen

                      Oorspronkelijk geplaatst door Stefan_C Bekijk bericht
                      graag gedaan


                      Met RAW kan je inderdaad veel, maar volgens mij moet je ook rekening houden met die verlopende filters die je noemt (die soft gradient of harde overgang) die je niet door 1 foto te nemen kan vervangen. Wel door bijvoorbeeld 2 foto's te nemen en dan in een HDR nabewerking samen te voegen. Die verlopende filters geven je de mogelijkheid om bijvoorbeeld in een lucht die anders uitgebrand zou zijn de details terug te winnen, zoiets doe je in nabewerking met een correct belichte foto met een onderbelichte te combineren. Bij te weinig licht neem je dan die vanop een statief, maar op reis in de volle middag heb ik dat vaak uit de hand gedaan (shuttertijd is toch kort en stel gewoon de camera in dat je ze allemaal ineens naeen neemt) en als ze klein beetje verschillen van compositie dan lijnt de software die wel correct uit).

                      Volgens mij kan je alle andere filters (die hebben toch meestal invloed op zaken als witbalans, saturatie, contrast) in nabewerking van je RAW ook doen. Hoewel er misschien enkele oldschool fotografen me gaan tegenspreken hier omdat hoe minder nabewerking hoe beter is, maar dat is een keuze zeker
                      Dat gevoel heb ik ook.
                      Tegenwoordig heb je met full frame camera's toch een dergelijk groot dynamisch bereik dat je met één enkele foto al heel veel situaties kan capteren (in RAW), zonder gegevensverlies.
                      Ik zou wel willen experimenteren met verschillende filters, maar die zijn over het algemeen heel duur, en ik kan me er iets bij voorstellen dat het de aandacht voor het onderwerp ook te veel afleidt.
                      In nabewerking heb je daar uiteraard geen last van.
                      nikon D700, nikor 24-70 f2.8, 16-35 f4, 50 f1.4 , 35-135 f3.5-4.5

                      Comment

                      Working...
                      X