Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Sony instapper, the sequel

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Sony instapper, the sequel

    Zo'n acht jaar geleden (een eeuwigheid in digitale fotografiejaren) heb ik me als Minolta-fan een Sony Alpha 200 aangeschaft. Nu lag die al jaren stof te eten omwille van andere bezigheden en werden foto's voornamelijk 'bij gelegenheid' genomen met compactjes van Canon waarvan ik het laatste vervangen heb door een Panasonic TZ55. Het zal persoonlijk zijn maar deze bevalt absoluut niet: noch fotokwaliteit noch de 'handling' zijn naar wens. Alleen de video-kwaliteit is voor zo'n klein ding best OK. De A200 onder de spinnewebben uitgehaald en kijk, ik ben op slag weer gek op het oude ding. Alleen, filmen zit er niet in en ik mis dankzij chronische problemen met rug en knie een draaibaar scherm met live-view. Zoals jullie wellicht al begrepen hadden ben ik geen 'gear-freak' dus op zoek gegaan naar een budget oplossing. Zo is er een tweedehands A55 in zicht gekomen maar nu vroeg ik me af of een -iets duurdere - nieuwe A58 niet verstandiger is? Of zoek ik beter een -tweedehands- systeemcamera? Doel is vnl. 'mensen & straat fotografie'
    'Het leven is een korte-termijnproces met een onvermijdelijke deadline'

  • #2
    Re: Sony instapper, the sequel

    Waarom geen Sony A6000 (systeemcamera)? Binnenkort zou de opvolger aangekondigd worden (de A7000), dus de prijs van de A6000 kan alleen maar zakken. Klein, licht, zelfde sensorgrootte als in APS-C spiegelreflex camera's. Een video om je een idee te geven tot wat de camera in staat is: *klik*.
    550D | EF-S 18-55mm F/3.5-5.6 IS | EF 50mm F/1.8 II | EF 70-200mm F/4L IS | Speedlite 580EX II | LumoPro LP180 | Gitzo GT3541XLS | Arca-Swiss Monoball Z1 SP

    Comment


    • #3
      Re: Sony instapper, the sequel

      Wat is je budget ? Welke lenzen heb je reeds? (Mss simpele vragen maar kan al veel ruime antwoorden vermijden )
      Canon 6D en 5DM3, Canon 17-40 F4, 24-70 F2.8 en 70-200 F4 L IS
      - (Flickr) en oprichter van www.brothersinraw.com -

      Comment


      • #4
        Re: Sony instapper, the sequel

        U heeft lenzen, als minolta-freak - dus wil u eigenlijk een camera om die lenzen te gebruiken.

        De A55 is een mooi toestelletje, heb 'm zelf nog gehad (is net de deur uit, omdat ie een goeie thuis krijgt). Qua kwaliteit om mee te fotograferen is die denk ik handiger en ook beter qua AF dan de A58. De kwaliteit van de EVF is als eerste generatie ietsje minder. Je krijgt wel een horizon en een GPS erbij (wat de A58 niet heeft). De A58 hebben we ook getest - daar past uw minolta-remote niet meer op (er zijn er ondertussen wel te koop met multi-stekker).
        De flash-voet is bij de A58 ook aangepast (dezelfde als voor de A6000) - al zijn er conversiestukken te koop (Sony en chinees) - zoek m'n andere posts en u zal wellicht uitleg vinden.
        Op de A6000 of een oudere nex kan u met de LA-EA2 of de LA-EA4 uw minolta glas blijven gebruiken met AF. Alleen heeft de A6000 geen ingebouwde stabilisatie achter de sensor - da's een verschil om rekening mee te houden. De EVF van de a6000 is gewoon superieur aan de A58 + A55.
        Er is dus geen golden bullet-antwoord voor uw vraag - hetgeen u al heeft aan materiaal zal dus belangrijk zijn.
        Test de A55 uit, want het is een heel verschil met de a200, het kan zijn dat het u bevalt, het kan zijn dat het wat tegenvalt. Indien dat het geval is, zou ik naar de a58 kijken en dan naar de systeemcamera's (maar een nex6/7/a5000/a6000 + LA-EA2 of LA-EA4 gaan ook niet goedkoop zijn/worden).
        Weet ook dat de A55 en de nex + A6000-reeksen de FW50-batterij gebruiken - die is sneller "op" dan de batterij van de A58. Iets om rekening mee te houden dus. Koop een 2e - bij de a6000 zit er geen lader bij - opladen via de camera of nadien bij aanschaffen (tja).

        Dus graag ook een lijstje met de belangrijkste componenten die u al heeft (minolta-af-mount) en flashes.

        U schrijft daar iets over 't scherm - dan zou ik u eerder naar de a65/a77 en a77 II willen sturen (die zitten mogelijks buiten budget - maar toch) - geen van de door u aangehaalde toestellen hebben een draaibaar scherm, wel kantelbaar en wat uitklapbaar.

        Hopelijk heeft u hier wat aan.

        Comment


        • #5
          Re: Sony instapper, the sequel

          Bedankt voor de reacties. Omdat deze hobby wat naar de achtergrond geschoven was heb ik momenteel naast de A200 met de alom verguisde kitlens geen materiaal meer. Het budget hou ik liever beperkt, zo'n A6000 tikt toch aan de limiet, vandaar de keuze voor tweedehands. Overigens merk ik dat er van 'Nikanon' een veel ruimer occasie-aanbod bestaat. Ik zie in de budgetbeperking eerder een uitdaging: zonder zotte kosten toch veel plezier beleven....
          'Het leven is een korte-termijnproces met een onvermijdelijke deadline'

          Comment


          • #6
            Re: Sony instapper, the sequel

            Als je niet merkgebonden bent, kijk dan eens Op de sectie 'aangeboden' van dit forum, daar zijn dikwijls mooie koopjes te doen.. Als je toch bij sony wil blijven, ik heb wel wat liggen die weg mag....
            Als je toch iets nieuw wil die kan filmen, de A58 staat nu aan een mooie prijs te koop
            Canon 6D en 5DM3, Canon 17-40 F4, 24-70 F2.8 en 70-200 F4 L IS
            - (Flickr) en oprichter van www.brothersinraw.com -

            Comment


            • #7
              Re: Sony instapper, the sequel

              ... en ik mis dankzij chronische problemen met rug en knie een draaibaar scherm met live-view
              Dan blijf je best bij Sony want zij hebben de beste live view die je kan krijgen in een dslr, zowel voor foto's als video. Je hebt jammer genoeg tegenwoordig weinig keuze bij Sony qua dslr's. Het is ofwel de instapper de A58 of het topmodel de A77II.

              De A58 is een prima toestel met een goede 20mp sensor, snelle AF en goede jpegs. Het enige nadeel is de kleine buffer. Voor een grotere buffer moet je bij de A77II zijn.
              Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
              Mijn bird foto's en urbex foto's

              Comment


              • #8
                Re: Sony instapper, the sequel

                heb hier nog een A77 in de aanbieding :-), stuur anders een PB
                Sony 70-400 G F4-5.6 Sigma 70-200(2.8), Sonny 18-70 (3.5-5.6), Sony 16-50/2.8 Sony A77/2 Sony A99/2
                https://www.flickr.com/photos/redgy1/albums

                Comment

                Working...
                X