Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hoe kom ik aan 9500 pixels?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Hoe kom ik aan 9500 pixels?

    Zopas lees ik in een reglement voor een fotowedstrijd:

    "De beelden worden digitaal ingezonden in de hoogst mogelijke kwaliteit, idealiter 300 dpi, 80 cm of 9500 pixels voor de langste zijde van de foto."

    Ik heb slechts een 7D van Canon met max. 5184 x 3456 pixels!

    Hoe kom ik best aan 9500 pixels?

    Dank voor een reactie.

  • #2
    Re: Hoe kom ik aan 9500 pixels?

    Volgens mij volhouden tot je een panorama hebt.
    ...leeg...

    Comment


    • #3
      Re: Hoe kom ik aan 9500 pixels?

      tot op heden bestaat er geen camera die zo'n resolutie uitspuwd of het zijn de middenformaat kollossen
      zal het maximum zijn dat je mag opsturen in geval van een panorama zoals lieven al aanhaalde
      portfolio en workshops:
      https://www.bennybulke.com/

      Comment


      • #4
        Re: Hoe kom ik aan 9500 pixels?

        Of gewoon in PS opschalen naar die maat.
        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

        Comment


        • #5
          Re: Hoe kom ik aan 9500 pixels?

          De nieuwe 5D S(R) komt er ook net niet, die heeft maar 8688 pixels aan de langste zijde.
          Ik denk dat ze met dat reglement niet erg veel deelnemers zullen hebben voor die wedstrijd, er zijn niet zoveel fotografen die een camera hebben met meer dan 60 megapixels... (binnen enkele jaren misschien wel?)

          Het probleem is dat de meesten nog altijd denken dat je voor een foto-afdruk altijd minstens 300dpi moet hebben, voor een afdruk van 80cm aan de langste zijde mag dat gerust een heel stuk minder zijn, het is niet de bedoeling dat je die met een vergrootglas gaat bekijken...

          Onlangs kreeg ik ook de vraag van een drukker om een foto op 300dpi door te sturen, maar er werd niet vermeld hoe groot de afdruk zou worden, en dan weet ik ook niet hoeveel pixeltjes er nodig zijn om aan die 300dpi te geraken.

          Je kan een fotobestand altijd opschalen, maar dat zorgt niet echt voor een betere kwaliteit.
          Meer details dan in de originele foto krijg je daar niet mee, als dat wel zo was, dan kan je net zo goed met bijvoorbeeld een 6 megapixel camera blijven fotograferen, en gewoon de foto's uitvergroten als je meer pixeltjes nodig hebt.
          Dan moet je dus geen 5D S kopen, je vergroot dan gewoon de foto van je oude camera...
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

          Comment


          • #6
            Re: Hoe kom ik aan 9500 pixels?

            Ik ben wat ontgoocheld over de reacties. Er is niemand die zegt: een digitale foto heeft geen dpi! Wat moet ik verstaan onder "volhouden tot een panorama"? Of nog "opschalen naar die maat"? Ik heb geen PS!

            Ik herhaal nogmaals het reglement: "De beelden worden digitaal ingezonden in de hoogst mogelijke kwaliteit, idealiter 300 dpi, 80 cm of 9500 pixels voor de langste zijde van de foto."

            In de jury zit - naast twee fotografen - ook de voorzitter van het CvB! Hebben die 3 weet van het reglement?

            Barontoo

            Comment


            • #7
              Re: Hoe kom ik aan 9500 pixels?

              Oorspronkelijk geplaatst door Barontoo Bekijk bericht
              "De beelden worden digitaal ingezonden in de hoogst mogelijke kwaliteit, idealiter 300 dpi, 80 cm of 9500 pixels voor de langste zijde van de foto."
              De hoogst mogelijk kwaliteit is de maat zoals het aantal pixels van de camera is, alles wat je daaraan gaat sleutelen geeft kwaliteitsverlies.
              Maar er is nog enkele 'normale' camera, die foto's van dit formaat 300dpi bij 80cm(9448pix) of 9500 breed kan afleveren.
              Een D70 heeft een sensor van 2000x3000 pix dus die moet je met 95/30 dus meer als 3x vergroten om op de ideale maat uit te komen, maar of de foto daar beter van wordt??

              Oorspronkelijk geplaatst door Barontoo Bekijk bericht
              In de jury zit - naast twee fotografen - ook de voorzitter van het CvB! Hebben die 3 weet van het reglement?
              Die hebben verstand, hoop ik, van foto's en reglementen worden opgesteld en jaarlijks wordt de datum verandert en eventueel iets toegevoegd wat dit jaar fout ging, maar dat wordt door een seccreratesse of zo.

              Oorspronkelijk geplaatst door Barontoo Bekijk bericht
              Of nog "opschalen naar die maat"? Ik heb geen PS!
              Jij vraagt wat en ik geef antwoord, dan is het mijn probleem niet dat jij geen PS hebt.
              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

              Comment


              • #8
                Re: Hoe kom ik aan 9500 pixels?

                Als je natuurlijk een foto maakt volgens de Brenizer methode zit je binnen de kortste keren aan 9500 pixels (of nog VEEL meer!) aan de langste of de kortste zijde.
                Misschien wil het reglement zich daartegen wapenen om geen al te grote bestanden binnen te krijgen.
                "Just do it !"

                http://jr52.be/index.html

                Comment


                • #9
                  Re: Hoe kom ik aan 9500 pixels?

                  ad nauseam .. ik zal nog maar eens en voor n-tigste keer mijn nek uitsteken .

                  Digitale fotos hebben GEEN PPI en al zeker GEEN DPI, wat een printerparameter is. Zoek maar in het archief !
                  Een wedstrijdreglement dat de aanlevering vraagt van fotos op "300dpi" is uit de aard der feiten, opgesteld door lui die volslagen incompetent zijn !

                  Comment


                  • #10
                    Re: Hoe kom ik aan 9500 pixels?

                    Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
                    Digitale fotos hebben GEEN PPI en al zeker GEEN DPI, wat een printerparameter is. Zoek maar in het archief !
                    Een wedstrijdreglement dat de aanlevering vraagt van fotos op "300dpi" is uit de aard der feiten, opgesteld door lui die volslagen incompetent zijn !
                    Goed lezen: er staat 300 dpi, 80cm of 9500pix en 300dpi x 80cm is ongveer 9500 pix.
                    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                    Comment


                    • #11
                      Re: Hoe kom ik aan 9500 pixels?

                      Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                      Goed lezen: er staat 300 dpi, 80cm of 9500pix en 300dpi x 80cm is ongveer 9500 pix.
                      So what ? ad nauseam ... de vraag naar 9500 pixels omvat intrinsiek alle parameters, de twee andere voorwaarden zijn compleet irrelevant, so what? als ik dat nu wil adrukken aan 600 PPI ? et alors ? .. what a bunch of cr@p man !! ... denkt ge nu werkelijk dat ik dat niet nagerekend had ? djeezes ! 'k had er andermaal moeten voor wedden !

                      Comment


                      • #12
                        Re: Hoe kom ik aan 9500 pixels?

                        Die regel is komt van het feit dat de laureaten van die wedstrijd waarschijnlijk ergens tetoongesteld kunnen worden.

                        Deze beelden worden dan uitgeprint op een formaat van 80 cm langste zijde tegen 300dpi.

                        Ze vermelden gewoon de ideale resolutie om de best mogelijke kwaliteit te halen.
                        Het is aan u om te bepalen wat de beste resolutie is voor jou beeld (cameraresolutie; dus beste niet opschalen).

                        Je moet het lezen als: "De beelden worden digitaal ingezonden in de hoogst mogelijke kwaliteit, voor de eventuele printout worden de beelden afgedrukt 80 cm langste zijde tegen 300 dpi (9500 pix)"


                        En er zijn bij het CvB ook leden die met een middenformaat werken
                        Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

                        Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

                        Comment


                        • #13
                          Re: Hoe kom ik aan 9500 pixels?

                          Oorspronkelijk geplaatst door zunoel Bekijk bericht
                          En er zijn bij het CvB ook leden die met een middenformaat werken
                          Die zullen er wel zijn, maar als ze alleen daar op rekenen voor de inzendingen van hun wedstrijden, dan zullen ze niet zo heel veel werken binnen krijgen.
                          Het percentage CVB-leden dat met een middenformaat camera werkt is volgens mij niet zo heel erg groot.
                          Hier of daar zal er wel ergens een van de leden van een of andere fotoclub met een middenformaat camera werken, maar dat zal waarschijnlijk niet veel meer dan 1% van alle CVB-leden zijn.
                          http://barthuysmans.smugmug.com/
                          BD0338BE

                          Comment

                          Working...
                          X