Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

CPL filter op 10mm lens

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • CPL filter op 10mm lens

    Iemand ervaring met een circ polarisatie filter op een 10mm lens?

    Welke is dun genoeg?

    Alvast bedankt voor de tips.
    Sony A7R mkIII - Sony 16-35mm F4 - Sony 24-70mm F2.8 GM - Sony 70-200mm F2.8 GM - Sony 90mm F2.8 Macro G
    Website - 500px - Instagram

  • #2
    Re: CPL filter op 10mm lens

    yep een B&W CPL XXmm SLIM MRC, vaak wel genoodzaakt een klein bietje te croppen.

    Comment


    • #3
      Re: CPL filter op 10mm lens

      Ja een Hoya pro, geen vignetering, maar wel slechte effecten omdat lichtinvalshoek zo groot is verandert de polarisatie en krijg je lichte en donkere vlekken. Geen aanrader. Licht niet aan het filter want ik had ook B+W slim, wel vignetering, en die geeft het zelfde beeld.

      Pola en UWA horen niet bij elkaar.

      Lens Sigma 10-20 de niet lichtsterke.
      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

      Comment


      • #4
        Re: CPL filter op 10mm lens

        Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
        Ja een Hoya pro, geen vignetering, maar wel slechte effecten omdat lichtinvalshoek zo groot is verandert de polarisatie en krijg je lichte en donkere vlekken. Geen aanrader. Licht niet aan het filter want ik had ook B+W slim, wel vignetering, en die geeft het zelfde beeld.

        Pola en UWA horen niet bij elkaar.

        Lens Sigma 10-20 de niet lichtsterke.

        Is het deze Hoya dat je bedoelt?
        Sony A7R mkIII - Sony 16-35mm F4 - Sony 24-70mm F2.8 GM - Sony 70-200mm F2.8 GM - Sony 90mm F2.8 Macro G
        Website - 500px - Instagram

        Comment


        • #5
          Re: CPL filter op 10mm lens

          Ik heb er geen 1 achter staan.
          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

          Comment


          • #6
            Re: CPL filter op 10mm lens

            B+W heeft er blijkbaar 2:



            Iemand ervaring met deze? Prijsverschil is verwaarloosbaar bij Konijnenberg, dus ik zie niet direct een verschil.
            Sony A7R mkIII - Sony 16-35mm F4 - Sony 24-70mm F2.8 GM - Sony 70-200mm F2.8 GM - Sony 90mm F2.8 Macro G
            Website - 500px - Instagram

            Comment


            • #7
              Re: CPL filter op 10mm lens

              Ik gebruik uitzonderlijk een circ.pol. filter op mijn EF-s 10-22. 't Is een B+W circular pol 77 E
              BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

              Comment


              • #8
                Re: CPL filter op 10mm lens

                Met de standard F-PRO vatting? Zou me verwonderen dat je geen vignetting hebt dan.
                Sony A7R mkIII - Sony 16-35mm F4 - Sony 24-70mm F2.8 GM - Sony 70-200mm F2.8 GM - Sony 90mm F2.8 Macro G
                Website - 500px - Instagram

                Comment


                • #9
                  Re: CPL filter op 10mm lens

                  F Pro indeed. Ik zal (zoals gezegd) slechts eerder uitzonderlijk de circ pol filter op de UWA gebruiken. Ik ben even buitengelopen en heb, met de filter opgeschroefd, snel deze foto gemaakt:


                  Niet overdreven die vignetting op 10mm, vind je?
                  BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                  Comment


                  • #10
                    Re: CPL filter op 10mm lens

                    Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                    F Pro indeed. Ik zal (zoals gezegd) slechts eerder uitzonderlijk de circ pol filter op de UWA gebruiken. Ik ben even buitengelopen en heb, met de filter opgeschroefd, snel deze foto gemaakt:
                    Niet overdreven die vignetting op 10mm, vind je?
                    Het pola-effect is miniem op je foto: ik volg hier HJANSSEN die stelt dat op UWA de beeldhoek zodanig groot is dat bepaalde delen gepolariseerd zijn en bepaalde delen niet in de frame: eerder een ongewenst effect. Ik kan hem hierin volgen.

                    Ik gebruik mijn pola vanaf kleine groot hoek tot matige tele, 35-105 ongeveer.
                    YMMV
                    Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

                    Comment


                    • #11
                      Re: CPL filter op 10mm lens

                      Oorspronkelijk geplaatst door Nerdifant Bekijk bericht
                      Het pola-effect is miniem op je foto: ik volg hier HJANSSEN die stelt dat op UWA de beeldhoek zodanig groot is dat bepaalde delen gepolariseerd zijn en bepaalde delen niet in de frame: eerder een ongewenst effect. Ik kan hem hierin volgen.

                      Ik gebruik mijn pola vanaf kleine groot hoek tot matige tele, 35-105 ongeveer.
                      YMMV
                      Dit spaart me natuurlijk een kleine 200 euro als ik er geen pola opzet ;-)
                      Heb al een pola voor m'n 17-70mm, dus misschien idd overkill om nog 1 te kopen voor m'n 10mm.
                      Sony A7R mkIII - Sony 16-35mm F4 - Sony 24-70mm F2.8 GM - Sony 70-200mm F2.8 GM - Sony 90mm F2.8 Macro G
                      Website - 500px - Instagram

                      Comment


                      • #12
                        Re: CPL filter op 10mm lens

                        Omdat al mijn objectieven (buiten mijn twee primes) een filtermaat van 77mm hebben, is het makkelijk om dezelfde circ.pol. filter op de lens te schroeven die ik wil. Maar inderdaad, zoals Nerdifant & HJ opmerken, je krijgt andere ongewenste effecten op de kleinste brandpuntsafstanden, en vandaar dat ik ook van 'uitzonderlijk' spreek. Maar ik gebruik die filter wel meer op de EF-s 17-55 f/2.8 IS, zelfs op 17mm.
                        BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                        Comment


                        • #13
                          Re: CPL filter op 10mm lens

                          Oorspronkelijk geplaatst door SteefD Bekijk bericht
                          Dit spaart me natuurlijk een kleine 200 euro als ik er geen pola opzet ;-)
                          Heb al een pola voor m'n 17-70mm, dus misschien idd overkill om nog 1 te kopen voor m'n 10mm.
                          met 35-105 bedoel ik FF, dus voor crop-sensor is dat wel ok.
                          Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

                          Comment


                          • #14
                            Re: CPL filter op 10mm lens

                            Een pola op een 10mm (uitgang van DX sensor) levert zelden een mooi resultaat op. De beeldhoek is zo groot dat de meeste luchten verziekt worden door een te groot verloop.
                            Sony en Olympus
                            Fotoseries

                            Comment


                            • #15
                              Re: CPL filter op 10mm lens

                              Oorspronkelijk geplaatst door SteefD Bekijk bericht
                              Heb al een pola voor m'n 17-70mm, dus misschien idd overkill om nog 1 te kopen voor m'n 10mm.
                              Dat was het voordeel van mijn DX lenzen opzet Sigma 10-20, Nikkor 17-55 en 80-200 en later 70-200 met allemaal 77mm, ik heb de filter alleen maar geprobeerd op de 10-20 en verder nooit meer gebruikt hierop(net als op de 70-200). Met de FX opzet met een Sigma 15-30 heb ik niet eens de keuze van een pola.
                              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                              Comment

                              Working...
                              X