Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Moeilijke keuze - compact - bridge - systeem - reflex

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Moeilijke keuze - compact - bridge - systeem - reflex

    Hallo allemaal,

    Lang geleden dat ik hier nog eens was. Een tweede baby maakt het leven een stuk drukker :-)

    Jullie zullen ook wel denken: wat is dat nu voor een onderwerp?

    Wel, het zit zo:

    Ik ben al een aantal jaren bezig met fotografie en heb ondertussen een Canon 5DmkII met enkele fantastische lenzen. Mijn allerfavoriete combinatie is de 5D met de 70-200 2.8 IS.
    Die lens is zoooo scherp, maar ook zooo groot, zwaar en vrij lomp.
    Tijdens onze vorige vakanties, toen we met 1 kind en de auto weggingen, heb ik die altijd meegesleurd. En uiteraard prachtige beelden mee kunnen schieten.
    Nu zouden we deze zomer eens met het vliegtuig weggaan en ondertussen is de zoon ook grote broer geworden. Dus twee kinderen erbij. Eigenlijk zou ik het liefst van al mij 5D met zijn 24-70 en de 70-200 en eventueel de 100 macro willen meenemen. En als het even kan ook een statief. Helaas is dat wat optimistisch gedacht vrees ik. Plus het gaat hier over de typische familie-vakantiekiekjes. (Maar die scherptediepte van de 70-200, en het feit dat je van ver kan fotograferen, wat het natuurlijk gedrag van de kinderen ten goede komt... maakt toch wel net iets leukere beelden dan de doorsnee vakantiefoto's van de buren )

    Ik heb ook nog een kleine fixus van canon, waar ik de instellingen zelf niet kan van veranderen. En de laatste weken erger ik me blauw aan dat ding. Maar de 5D ligt niet altijd binnen handbereik, dus moet hij soms wel dienen.

    Nu vroeg ik me af hoe jullie dit probleem zouden oplossen: toch sleur- en sleepwerk? Of eisen bijstellen en vertrouwen de fixus, die buiten wel goed zijn werk doet (maar vooral nu binnen in de winter het moeilijk heeft met de zwaaiende armen en benen van dochterlief).
    Of raden jullie me een ander toestel aan? Eentje met meer tele, meer instellingsmogelijkheden en betere kwaliteit? Zo ja, welk dan? Ik wil wel zeker niet meer dan 500 euro uitgeven.
    Of eventueel een meer all-round lens voor de 5D? En ook hier welke?
    Mijn vader heeft onlangs een fujifilmding gekocht waarbij je kan draaien aan de ring om te zoomen, wat ik wel fijn vind. Dat is toch preciezer dan zo'n knopje heen en weer duwen.

    Ik stel de vraag hier op het forum omdat ik graag wat ideeën van anderen hoor, soms krijg je dan een betere kijk op wat je zelf belangrijk vindt of je hoort argumenten waar je zelf niet meteen zou op komen.

    Ik vraag dus niet: wat moet ik doen, maar wat zouden jullie doen en waarom? Of wat hebben jullie reeds gedaan en hoe bevalt het?

    Alvast bedankt allemaal!!
    Canon 5DII en 400D - EFS 18-55 en 55-250 IS - EF 50mm f/1.4 USM - EF 100mm f/2.8 L Macro IS USM - EF 24-70 f/2.8 L USM

  • #2
    Re: Moeilijke keuze - compact - bridge - systeem - reflex

    <KNIP>
    Moderator Note: correcte reactie verwijderd, omdat ik de 'op-de-man' post heb verwijderd


    @Muse: voor 500 EUR vrees ik dat een switch naar een andere camera en lens er niet inzit. Toch niet met behoud van nagenoeg dezelfde geringe scherptediepte en andere full-frame gerelateerde eigenschappen. Je zou kunnen kiezen voor een goedkopere, kleinere en minder zware prime lens zoals de EF 85mm F/1.8 USM. Optisch gezien een zeer goede lens, lichtsterk, licht en nieuw verkrijgbaar voor zo'n 340 EUR. Natuurlijk kan je daar niet mee inzoomen, maar als je lichter/kleiner op pad wil gaan en als het budget beperkt is, moeten er compromissen gesloten worden. Het kan wel een stuk lichter en kleiner bvb een Sony A6000 of een full-frame camera uit de Sony A7 reeks met een Sony FE 70-200mm F/4 G OSS, maar dan zit je weer ruimschoots over je budget.

    Omdat beelden meer zeggen dan woorden:
    • Canon 5D Mark II (full-frame) + EF 70-200mm F/2.8L IS II USM vs Sony A6000 (APS-C) + FE 70-200mm F/4 G OSS vs Sony A7II (full-frame) + FE 70-200mm F/4 G OSS (*klik*)
    • Canon 5D Mark II vs Sony A6000 (*klik*)
    • Canon 5D Mark II vs Sony A7II (*klik*)
    • Sony A6000 vs Sony A7II (*klik*)
    Last edited by LesC; 1 maart 2015, 09:59.
    550D | EF-S 18-55mm F/3.5-5.6 IS | EF 50mm F/1.8 II | EF 70-200mm F/4L IS | Speedlite 580EX II | LumoPro LP180 | Gitzo GT3541XLS | Arca-Swiss Monoball Z1 SP

    Comment


    • #3
      Re: Moeilijke keuze - compact - bridge - systeem - reflex

      Met €500 zal je niet ver komen, zeker als je nog wat extra zoom wil. Daarvoor zal je budget toch 200 à 300 euro hoger moeten liggen.
      Kleine kinderen zijn moeilijk goed te fotograferen, daar ze praktisch nooit stil zitten. Een camera die ik zelf voor het oog heb om mijn kleinkinderen
      te fotograferen is een bridge camera, de Panasonic FZ1000. Lichtsterke Leica zoomlens (25-400mm eq. F2.8-F4). Met deze camera kan je 4K
      video maken, waarbij elke frame als een 8mp foto kan worden uitgetrokken;
      Ideaal voor het fotograferen van bv. kinderen. Maar de camera kost wel €799.
      Dit is natuurlijk maar een suggestie, andere zullen misschien met een betere oplossing komen.
      Veel succes bij de jacht op een nieuwe camera.
      Rudi
      Last edited by rudimaes; 1 maart 2015, 07:54.

      Comment


      • #4
        Re: Moeilijke keuze - compact - bridge - systeem - reflex

        Kijk eens nar een Fujifilm X-M1 of X-A1, die vallen in je budget met een 16-50 lens, en je kan er altijd een objectief bijkopen.
        ...leeg...

        Comment


        • #5
          Re: Moeilijke keuze - compact - bridge - systeem - reflex

          Waarom kijk je niet uit voor een superzoomlens voor op je 5D ? Gewoon één body + lens mee op reis en je gaat gewoon met mooie plaatjes thuiskomen zonder veel gesleur en lenzenwissel.
          Ik heb me enkele maanden ook laten gaan aan een "reissetup" , in de vorm van een Fuji X-E2 in eerste instantie met een 18-135 lens , bewust tweedehands aangeschaft omdat ik er niet al teveel euro's wilde aan besteden, was eerder als test, en de enige test die goed is bestaat er in om zoiets eens enkele maanden deftig te gebruiken, internet en in de winkel eens mee klooien zegt gewoon helemaal niks in mijn ogen...
          Mijn ervaring is dat uiteindelijk je qua gewicht wel wat winst hebt ( maar ook niet werelds veel als je gelijkaadige optiek wil gebruiken ) , en naar omvang weinig tot niets wat uiteindelijk me heeft doen beslissen om de set ( ik had er ook nog een 35mm bijgekocht ) te verkopen. Tweede reden was gewoon de bediening, wat er ook geschreven staat op het net, voor mij is een reflex puur qua handling en bediening gewoon stukken aangenamer werken is... AF is ook niet vergelijkbaar maar dat was nu niet direct het doel eigenlijk dus minder belangrijk voor me.
          Qua beeldkwaliteit was er niet veel op aan te merken, voor mij goed maar ook niet beter dan wat ik gewoon ben.
          Mocht ik jou zijn dan zou ik met die 500 euro een leuke superzoom kopen, die zijn er zeker en vast en die zijn soms helemaal niet zo slecht zoals sommigen laten uitschijnen, een goede foto is niet altijd de perfecte scherpe of belichte foto, enfin voor mij toch, voor gearfreaks kan dat anders liggen natuurlijk.
          Ik stond vorige week bij Art&Craft om een 16-35LIS op te halen en het enige wat ik nog zou overwegen is iets in de trend van een Sony RX100 of Fuji X30 , dat is echt compact en licht en kan in sommige gevallen leuk zijn om bij te hebben en waar je toch een deftige plaat kan mee maken. Maar dat zou ik alleen overwegen naast m'n huidige dslr setup...
          Last edited by RDB; 1 maart 2015, 18:13.
          1D-X/ 6D /Sigma 50Art/85L/100L IS macro /16-35L IS /24-70LII /70-200F2.8L IS II/180L Macro /300F2.8L IS /500F4L IS /1.4xext /2x ext

          Comment


          • #6
            Re: Moeilijke keuze - compact - bridge - systeem - reflex

            Ik zou je een all round lens willen aanraden voor op je 5D. Waarom? Ik had ook het idee om naast mijn dslr een kleinere en compactere reis setup te kopen en koos ook voor fuji naast een Nikon full frame. Maar wat is hét grote probleem. Je zit al snel met een dubbele setup. Een set lenzen en body voor de nikon en een set lenzen voor de fuji en body. Grote vraag is altijd dan wat neem je mee? Afhankelijk van hoe je reizen eruit zien en wat je wilt doen kun je al snel situaties bedenken van ik kan beide wel gebruiken of eventueel als backup. Resultaat nog meer materiaal mee en onpraktisch. Voor mij een dubbele setup met dslr + reissysteem (ander merk) neen voor mij heeft dat afgedaan en ik raad het af. Ofwel maak je de switch compleet van canon dslr naar sony A7 of fuji. Maar naast elkaar, voor mij werkt het toch niet. Een mogelijke oplossing is wel een goed compact toestel naast je 5D maar dan eentje met vaste lens waarbij je geen extra lenzen moet en kan kopen. Da's écht compact.
            https://www.facebook.com/ief.delaender - http://www.iefdelaender.com - http://500px.com/iefdelaender

            Comment


            • #7
              Re: Moeilijke keuze - compact - bridge - systeem - reflex

              Eerst en vooral bedankt voor de voorstellen, ik heb een aantal al eens snel bekeken. Ik probeer het beknopt te houden lol, alhoewel ik ergens in een ander topic deze geërgerde mens iemand anders verweet niet genoeg info te hebben gegeven, maar soit, ik ben soms wel langdradig.

              Van een systeemcamera met verwisselbare lenzen ben ik niet echt overtuigd, ten eerste budgetgezien en ten tweede, dan ga ik toch weer verschillende lenzen willen en zit ik weer met vrij veel gesleur.

              De optie allround lens op de 5d had ik ook al gedacht, maar van canon vond ik enkel de 28-300 voor fullframe en die is 1, te duur en 2, naar mijn goesting niet lichtsterk genoeg.

              Die compactjes... Ja daar ga ik ook nog eens naar kijken, maar het zal sowieso een compromis worden... Ofwel gesleur met super kwaliteit ofwel compact en inboeten op verschillende dingen...



              Sent from my iPad using Tapatalk
              Canon 5DII en 400D - EFS 18-55 en 55-250 IS - EF 50mm f/1.4 USM - EF 100mm f/2.8 L Macro IS USM - EF 24-70 f/2.8 L USM

              Comment


              • #8
                Re: Moeilijke keuze - compact - bridge - systeem - reflex

                Oorspronkelijk geplaatst door Muse Bekijk bericht
                Van een systeemcamera met verwisselbare lenzen ben ik niet echt overtuigd, ten eerste budgetgezien en ten tweede, dan ga ik toch weer verschillende lenzen willen en zit ik weer met vrij veel gesleur.
                LOL, ik verliet de 5D MKII wegens gesleur voor een systeemcamera met 5 lenzen, and I'm happyyyyy....(**** ik heb al zeven lenzen, and still happyyyyyy). Een hele dag Gent is geen probleem, en qua budget jan je met een 18-55 (uitstekende lens) en een 50-200 (ook uitstekend) alles aan, maar als je primes wil, en snel beïnvloed wordt, ja dan moet je kiezen tussen the best of both worlds hé.
                Misschien wil je alleen jouw keuze bevestigd zien.
                ...leeg...

                Comment


                • #9
                  Re: Moeilijke keuze - compact - bridge - systeem - reflex

                  ik ga sowieso mijn 5D niet wegdoen, die heb ik nodig voor andere dingen. Het gaat me nu om de vraag of er iets bestaat dat iets makkelijker is om mee te nemen en waarvan de kwaliteit en gebruiksgemak (bvb meteen de foto nemen ipv zo effe te wachten voor het beeld genomen wordt, wat mijn ixussen doen, vreselijk als je dslr gewend bent). en ik hou bvb ook van spelen met de scherptediepte. En dat kan niet met eendert welk toestel.
                  ik stel die vraag hier ook omdat ik niet van elk toestel of lens op de markt is alle specificaties en reviews kan gaan lezen en in de winkels, veel verkopers geen snars van fotografie kennen en enkel het nieuwste met zoveel mogelijk pixels willen verkopen.
                  Ik sluit niks uit en heb helemaal nog niets beslist.

                  Lieven Lema, welke heb jij dan nu?
                  Canon 5DII en 400D - EFS 18-55 en 55-250 IS - EF 50mm f/1.4 USM - EF 100mm f/2.8 L Macro IS USM - EF 24-70 f/2.8 L USM

                  Comment


                  • #10
                    Re: Moeilijke keuze - compact - bridge - systeem - reflex

                    Ik heb zelf de 5D mk II en ook een Fuji. De Fuji neem ik mee op weekend of voor een korte trip, maar als we met het gezin voor een week of meer op vakantie gaan, gaat de 5D altijd mee (doen we al meer dan 4 jaar). Ik gebruik, afhankelijk van de lokatie, 80-90% van de tijd mijn 24-105 lens en als ik nu echt mijn 70-300 DO niet zou bij hebben zou ik inderdaad een paar leuke foto's missen, maar ik moet eerlijk toegeven dat ik deze lens meeneem omdat ik ze heb, niet omdat het moet. Ik werk steeds met een blackrapid R strap, dat maakt het rondwandelen met de camera heel eenvoudig, wel uitkijken met de kinderen als je ze wil oppakken want de camera hangt wel heel vrij... . Als statief heb ik een Joby met een basis gitzo kop erop, perfect voor op reis want ofwel heb je wel ergens een rots, wagen, muur...waar je de combinatie op kunt zetten.

                    Ik twijfel momenteel aan een Fuji X-T1 of een Sony A7 mk II als vervanger van de 5D, maar wil eerst zeker zijn dat de AF snel genoeg is om mijn spelende kinderen te kunnen volgen. Mijn X-E1 is veel te traag.

                    Moraal van het verhaal, neem de 5D mee, gebruik de 24-70 als walk-around lens, laat de 70-200 thuis wegens te zwaar en dan kun je de 500 euro als volgt besteden:
                    - 24-105 lens als all-round en dan blijft de 24-70 thuis en heb je geen echte zoom bij, maar dat stoort naar mijn gevoel niet echt, ook niet met de kinderen.
                    - toch een tweede lens, maar dan een 70-300. Ik heb de DO beschikbaar vanaf April/Mei dit jaar Dit is echt een zeer leuke lens om op reis mee te nemen en dan heb je een bereik van 24-300mm. De 100mm macro ga je naar mijn gevoel dan ook niet missen, want macro fotografie op vakantie?
                    Canon EOS 5D mkII + EF 24-105mm f/4 L IS USM + EF 70-300 f/4-5.6 DO IS USM
                    Fujifilm X-E1 + XF18-55mmF2.8-4 R LM OIS

                    Comment


                    • #11
                      Re: Moeilijke keuze - compact - bridge - systeem - reflex

                      Oorspronkelijk geplaatst door Uytterhoeven Bekijk bericht
                      Ik heb zelf de 5D mk II en ook een Fuji. De Fuji neem ik mee op weekend of voor een korte trip, maar als we met het gezin voor een week of meer op vakantie gaan, gaat de 5D altijd mee (doen we al meer dan 4 jaar). Ik gebruik, afhankelijk van de lokatie, 80-90% van de tijd mijn 24-105 lens en als ik nu echt mijn 70-300 DO niet zou bij hebben zou ik inderdaad een paar leuke foto's missen, maar ik moet eerlijk toegeven dat ik deze lens meeneem omdat ik ze heb, niet omdat het moet. Ik werk steeds met een blackrapid R strap, dat maakt het rondwandelen met de camera heel eenvoudig, wel uitkijken met de kinderen als je ze wil oppakken want de camera hangt wel heel vrij... . Als statief heb ik een Joby met een basis gitzo kop erop, perfect voor op reis want ofwel heb je wel ergens een rots, wagen, muur...waar je de combinatie op kunt zetten.

                      Ik twijfel momenteel aan een Fuji X-T1 of een Sony A7 mk II als vervanger van de 5D, maar wil eerst zeker zijn dat de AF snel genoeg is om mijn spelende kinderen te kunnen volgen. Mijn X-E1 is veel te traag.

                      Moraal van het verhaal, neem de 5D mee, gebruik de 24-70 als walk-around lens, laat de 70-200 thuis wegens te zwaar en dan kun je de 500 euro als volgt besteden:
                      - 24-105 lens als all-round en dan blijft de 24-70 thuis en heb je geen echte zoom bij, maar dat stoort naar mijn gevoel niet echt, ook niet met de kinderen.
                      - toch een tweede lens, maar dan een 70-300. Ik heb de DO beschikbaar vanaf April/Mei dit jaar Dit is echt een zeer leuke lens om op reis mee te nemen en dan heb je een bereik van 24-300mm. De 100mm macro ga je naar mijn gevoel dan ook niet missen, want macro fotografie op vakantie?
                      Voor spelende kinderen zou ik eerder de A6000 aanraden. Hoewel de A7II met de nieuwe Sony Distagon T* FE 35mm F1.4 ZA ook een super combinatie zou moeten zijn.

                      A stellar new feature in the FE 35mm F1.4 ZA lens is its autofocus motor: it's a Direct Drive SSM (Super Sonicwave Motor), which is based on technology used for in-body image stabilization. Essentially, a piezoelectric element that translates an applied electrical field into mechanical movement is used for precise linear positioning of the focus group. Piezoelectric actuators have been extensively used in many applications for precise, linear positioning, so it's exciting to see applied to autofocus. The small Direct Drive SSM (the horizontal rod with a cap in the picture at bottom right) also allows for a smaller lens barrel than what would have been possible with, say, a ring-type motor.

                      We were able to try out Sony's '4D' continuous AF with this lens on an A7 II, and it was, frankly, jaw-dropping impressive. As long as our subject stayed within the phase-detect area of the frame, horizontal, vertical, and depth tracking was incredibly accurate, fast, and completely silent for an erratically moving subject. Almost every shot was tack sharp on the intended subject matter at F1.4. In good light, we wouldn't be surprised if this combo gave top-of-the-line DSLRs a run for their money when it comes to continuous AF.

                      Bron: DPreview
                      550D | EF-S 18-55mm F/3.5-5.6 IS | EF 50mm F/1.8 II | EF 70-200mm F/4L IS | Speedlite 580EX II | LumoPro LP180 | Gitzo GT3541XLS | Arca-Swiss Monoball Z1 SP

                      Comment


                      • #12
                        Re: Moeilijke keuze - compact - bridge - systeem - reflex

                        Hoi,

                        Tsja met dat budget wordt het lastig. Een camera voor erbij. Ik zou denken aan de eerder genoemde Sony RX100III die alleen weer niet goed is in het focussen op kinderen. maar de RXIII of RXII kun je wel aan de 500 euro krijgen denk ik. Mooie beelkwaliteit en prima sensor. het dynamisch bereik van deze sensor is verdroie significant beter dan jouw fullframe op basis ISO!

                        andere zeer goed scorende camera dieveel beter is in focustracking 9AF-c bedoel ik eigenlijk) is de Panasonic LX100. Die krijgt echt zeer goede scores.En daarbij een erg lichtsterke lens, wel een fractie minder compact dan de RX100III maar ok 4K video.

                        Uit testen blijkt dat deze compact ook nog eens goed is in het schieten van actiebeelden. Dus spelende kinderen en zo. Volgens dpreview zelfs beter dan mijn GH4 en die is heel goed hierin. kan me het eigenlijk bijna niet voorstellen, maar oke.

                        Hier is een goede review:

                        Some of the most beloved premium compact cameras in the last decade are Panasonic's LX-series. They always offered larger-than-average sensors but, from the LX3 onwards, the big draw of those cameras has been their fast lenses. The last LX model was the Lumix DMC-LX7, introduced back in fall of 2012. Since then, LX-series enthusiasts have been chomping at the bit for something new.


                        Nadeeltje: 800 euro...Ai...Ik vind dit soort camera's wel ideaal als "erbij" als je een systeemcamera hebt (DSLR, mirrorless or whatever). Een Leicalens op deze camera is ook niet weg natuurlijk...12-75 mm lijkt me heel bruikbaar.

                        Rx100II is een beter betaalbaar alternatief.

                        Je kunt ook aan de Sony A6000 denken, maar met een echt goede lens vergelijkbaar met die van de LX100 heb je alweer een duidelijk grotere maar ook nog duurdere camera...

                        Succes!
                        Panasonic GH2, Olympus EPL5+ VF-3, 14-45 panny, 7,5 mm fisheye samyang, 45mm Oly, 20mm panny, 45-200 panny, 100-300 panny, 90 mm f2.5 Tokina macro.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Moeilijke keuze - compact - bridge - systeem - reflex

                          Oorspronkelijk geplaatst door Jorginho Bekijk bericht
                          Hoi,

                          Tsja met dat budget wordt het lastig. Een camera voor erbij. Ik zou denken aan de eerder genoemde Sony RX100III die alleen weer niet goed is in het focussen op kinderen. maar de RXIII of RXII kun je wel aan de 500 euro krijgen denk ik. Mooie beelkwaliteit en prima sensor. het dynamisch bereik van deze sensor is verdroie significant beter dan jouw fullframe op basis ISO!

                          andere zeer goed scorende camera dieveel beter is in focustracking 9AF-c bedoel ik eigenlijk) is de Panasonic LX100. Die krijgt echt zeer goede scores.En daarbij een erg lichtsterke lens, wel een fractie minder compact dan de RX100III maar ok 4K video.

                          Uit testen blijkt dat deze compact ook nog eens goed is in het schieten van actiebeelden. Dus spelende kinderen en zo. Volgens dpreview zelfs beter dan mijn GH4 en die is heel goed hierin. kan me het eigenlijk bijna niet voorstellen, maar oke.

                          Hier is een goede review:

                          Some of the most beloved premium compact cameras in the last decade are Panasonic's LX-series. They always offered larger-than-average sensors but, from the LX3 onwards, the big draw of those cameras has been their fast lenses. The last LX model was the Lumix DMC-LX7, introduced back in fall of 2012. Since then, LX-series enthusiasts have been chomping at the bit for something new.


                          Nadeeltje: 800 euro...Ai...Ik vind dit soort camera's wel ideaal als "erbij" als je een systeemcamera hebt (DSLR, mirrorless or whatever). Een Leicalens op deze camera is ook niet weg natuurlijk...12-75 mm lijkt me heel bruikbaar.

                          Rx100II is een beter betaalbaar alternatief.

                          Je kunt ook aan de Sony A6000 denken, maar met een echt goede lens vergelijkbaar met die van de LX100 heb je alweer een duidelijk grotere maar ook nog duurdere camera...

                          Succes!
                          Grappig dat je dat zegt. Ik heb het eens opgezocht. De LX100 heeft een bereik dat overeenkomt met ongeveer 24-75mm op een full-frame camera (cropfactor 2,2). De A6000 met 16-50mm lens heeft een bereik dat overeenkomt met 24-75mm op een full-frame camera (cropfactor 1,5). Hier zijn 2 foto's (zonder lens: *klik*, met lens: *klik*) waarop je kan zien hoe groot beide camera's zijn. Of dit "duidelijk groter" is, moet iedereen maar voor zichzelf uitmaken...
                          Last edited by jocau; 3 maart 2015, 17:41.
                          550D | EF-S 18-55mm F/3.5-5.6 IS | EF 50mm F/1.8 II | EF 70-200mm F/4L IS | Speedlite 580EX II | LumoPro LP180 | Gitzo GT3541XLS | Arca-Swiss Monoball Z1 SP

                          Comment


                          • #14
                            Re: Moeilijke keuze - compact - bridge - systeem - reflex

                            Op het eerste zicht lijkt me zo'n goede compact zoals die panasonic lumix inderdaad een goede camera voor erbij. Maar "voor erbij" is het me dan zo precies net iets te duur... En ik ben uiteraard bang dat ik toch telkens teleurgesteld ga zijn door de beperkingen... En toch zie ik me die 70-200 niet meenemen op het vliegtuig. In de auto gaat die sowieso mee.
                            Nikon heeft een 18-200. OK niet de beste kwaliteit, maar scherpte is tot op zekere hoogte op te lossen in photoshop. Maar die zie ik bij Canon niet.
                            En Macro... nee idd, niet echt iets voor op vakantie, maar ik verveel me gauw aan het zwembad en dan begin ik soms wel wat te experimenteren met de macro...
                            Canon 5DII en 400D - EFS 18-55 en 55-250 IS - EF 50mm f/1.4 USM - EF 100mm f/2.8 L Macro IS USM - EF 24-70 f/2.8 L USM

                            Comment


                            • #15
                              Re: Moeilijke keuze - compact - bridge - systeem - reflex

                              Welke 70-200 heb je trouwens? De EF 70-200mm F/2.8L IS USM of de EF 70-200mm F/2.8L IS II USM?
                              550D | EF-S 18-55mm F/3.5-5.6 IS | EF 50mm F/1.8 II | EF 70-200mm F/4L IS | Speedlite 580EX II | LumoPro LP180 | Gitzo GT3541XLS | Arca-Swiss Monoball Z1 SP

                              Comment

                              Working...
                              X