Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon 700D ruis op sportstand

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Canon 700D ruis op sportstand

    Ik heb pas een Canon 700D gekocht (ik had een 350D). Ik gebruik de sportstand om vogels te fotograferen (met een canon 70-300mm lens). Nu zijn alle foto's onscherp met veel ruis. De iso staat automatisch op 6400. Ik heb de max ISO al gewijzigd naar 800, maar de sportstand blijft 6400 gebruiken. Is daar iets aan te doen ?

    dank

  • #2
    Re: Canon 700D ruis op sportstand

    Ja daar valt iets an te doen. Je camera leren kennen.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

    Comment


    • #3
      Re: Canon 700D ruis op sportstand

      Beste,

      Je kan ook op een av stand (sluitertijd) werken en dan heb je wel controle over de ISO...
      Wat de sportstand doet kan je dus ook zelf allemaal zelf instellen...
      Focus op servo
      Drive op meerdere opname
      En een snelle sluitertijd

      Mvg Tom
      Canon 6D en 7D en een kleine glascontainer

      Comment


      • #4
        Re: Canon 700D ruis op sportstand

        Ik heb hier ook een 700D, op de sport stand probeert die de sluitertijd op 1/320sec of korter te houden, de iso is dan automatisch en die gaat tot maximaal 6400 (ik heb dat even getest, want de sport stand heb ik nog nooit gebruikt).
        Dat wil dus zeggen dat er te weinig licht is, daardoor gaat de iso naar 6400 terwijl je die vogeltjes fotografeert.
        Als de camera op de sport stand staat, dan kan je dat trouwens heel gemakkelijk op het display achteraan controleren, richt de camera naar een lichter onderwerp terwijl je de ontspanknop half ingedrukt houdt, dan zie je meteen de iso waarde lager worden.

        Als je de camera in de sport stand zet, dan vraag je zelf dat de sluitertijd kort wordt, daarvoor dient die stand, als er dan niet voldoende licht is, dan gaat de iso toch zo hoog omdat de camera voor sportfotografie altijd zal proberen om de sluitertijd kort te houden.
        Het is geen fout van de camera, die heeft gedaan wat jij hebt gevraagd.
        De automatische standen kunnen in bepaalde omstandigheden misschien een goed hulpmiddel zijn, maar als je wat meer weet over de basisbegrippen van fotografie (iso, sluitertijd, diafragma, scherptediepte...) dan kan je zelf gewoonlijk een betere instelling doen in de AV-TV-M standen om het maximum uit je camera en lenzen te halen.

        Bij de oudere Canon camera's ging de iso in de sport stand automatisch naar iso 400 (ik denk dat dat een vaste instelling was), daarom had je 350D daar geen last van.
        Net omdat die vaste iso 400 lang niet altijd de beste oplossing was heeft Canon beslist om de auto-iso te gebruiken in de sport stand (auto-iso bestond nog niet in de oudere digitale camera's).
        Last edited by Black B@ndit; 1 maart 2015, 07:31.
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

        Comment


        • #5
          Re: Canon 700D ruis op sportstand

          Ik heb al andere instellingen gebruikt, av, tv en p. Die sportstand vond ik gemakkelijk. Maar dat die zoveel ruis geeft op 6400 had ik niet verwacht. Die max ISO had ik vroeger niet, ik dacht het daar mee op te lossen. Bedankt in ieder geval. Ik heb de camera nog maar een paar dagen, ik moet 'm inderdaad nog leren kennen.

          En hjanssen, als je niets interessants te vertellen hebt kan je beter zwijgen.

          Comment


          • #6
            Re: Canon 700D ruis op sportstand

            Beste Macavity,

            Voor vogels en sport ben je best om op TV te werken: daarmee kun je je sluitertijd instellen. Op één van die themastanden laat je je camera zelf beslissen wat hij wil doen, en dat levert zelden het ideale beeld op.
            En een van de eerste dingen die je best doet: zoek eens in google op 'belichtingsdriehoek', daarmee zal er één en ander duidelijk worden.
            Canon EOS R6 systeemcamera met RF 50 1.8 STM + RF 25-105 F/4 IS 'L' USM, + EF-RF-adapters en een paar heel goede EF 'L' objectieven

            Comment


            • #7
              Re: Canon 700D ruis op sportstand

              Oorspronkelijk geplaatst door Macavity Bekijk bericht
              Ik heb al andere instellingen gebruikt, av, tv en p. Die sportstand vond ik gemakkelijk. Maar dat die zoveel ruis geeft op 6400 had ik niet verwacht. Die max ISO had ik vroeger niet, ik dacht het daar mee op te lossen. Bedankt in ieder geval. Ik heb de camera nog maar een paar dagen, ik moet 'm inderdaad nog leren kennen.

              En hjanssen, als je niets interessants te vertellen hebt kan je beter zwijgen.
              tja gewoon al eens je handleiding erbij nemen dat kan al veel ophelderen en veel verhelpen
              dus ik snap zijn antwoord volledig, men is tegenwoordig nogal van de makkelijke kant ivm eens zelf in de handleiding te zoeken maar de vraag op internet gooien.
              dus neemt eerst en vooral je handleiding erbij en als het daarna nog niet lukt dat je dan uw probleem online gooit ok, maar tegenwoordig houd men van zijn gemak om het zo uit te drukken

              Comment


              • #8
                Re: Canon 700D ruis op sportstand

                Gert007, ik ben helemaal niet van de gemakkelijke kant. Ik lees de handleiding, ik test uit en stel vragen op internet, zo heb ik een theoretisch en praktisch antwoord én krijg meningen van fotografen. Dat lijkt mij de optimale manier om een nieuwe camera te leren kennen.

                PhilippeDeli, ik heb nu op de M stand een snelle sluitertijd en een lage ISO ingesteld. Maar ik vraag mij nog steeds af waarom er zoveel ruis zit op ISO 6400 op de 700D.

                Comment


                • #9
                  Re: Canon 700D ruis op sportstand

                  Gert007, ik ben helemaal niet van de gemakkelijke kant. Ik lees de handleiding, ik test uit en stel vragen op internet, zo heb ik een theoretisch en praktisch antwoord én krijg meningen van fotografen. Dat lijkt mij de optimale manier om een nieuwe camera te leren kennen.

                  PhilippeDeli, ik heb nu op de M stand een snelle sluitertijd en een lage ISO ingesteld. Maar ik vraag mij nog steeds af waarom er zoveel ruis zit op ISO 6400 op de 700D.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Canon 700D ruis op sportstand

                    Op de hoogste iso krijg je met elke camera veel ruis, een full-frame zal op iso 6400 wat minder ruis geven dan een crop camera, maar ook daar moet je geen mirakels verwachten.
                    In vergelijking met het analoge tijdperk zijn we nu wel erg verwend, maar zelfs de beste digitale camera hebben nog steeds hun beperkingen.

                    Als je de beelden op 100% op het computerscherm bekijkt, dan zie je de ruis veel eerder dan wanneer je met hetzelfde bestand een afdruk maakt op bijvoorbeeld 30 x 45 cm.
                    Maar het komt er nog steeds op aan om de iso zo laag mogelijk te houden als je de best mogelijke beeldkwaliteit wil.
                    Hou dan wel rekening met bewegingsonscherpte en scherptediepte, als er weinig licht is, dan kan je beter zelf beslissen welke instellingen de beste zijn, de camera zal in de "voorgeprogrammeerde standen" zelden de beste resultaten opleveren.
                    Als er wel genoeg licht is, dan zullen de voorgeprogrammeerde standen misschien wel bruikbaar zijn, maar ik heb die op een DSLR eigenlijk nog nooit gebruikt.
                    Als je in de diafragmavoorkeuzestand, sluitertijdvoorkeuzestand en de manuele stand kan werken, dan moet je in principe de handleiding van de camera niet meer gebruiken, tenzij je iets specifiek wil instellen.
                    Die standen zijn voor elk merk camera hetzelfde, als je dan weet waar de knoppen staan dan kan je met elke camera overweg.
                    http://barthuysmans.smugmug.com/
                    BD0338BE

                    Comment


                    • #11
                      Re: Canon 700D ruis op sportstand

                      Ik treed bij.

                      Zo snel mogelijk die "scene"-standen afleren en overschakelen op hoofdzakelijk Av, Tv indien noodzakelijk zoals bij bewegende onderwerpen of M voor speciaal gevallen, vergeet die P-stand en da groen kotje ook maar snel.

                      De 70-300 komt in verschillende versies, de IS USM is een heel goei 70-300 maar de "gewoon" 75-300 is niet zo vet.
                      Er is ook een pro versie van de 70-300 die nog beter is maar ook wat duurder.
                      Alternatief is er ook een DO versie en die is waardeloos slecht!
                      Doch al die lenzen zijn eigenlijk (zelfs de goei versie) niet zo geschikt voor vogels in vlucht. De lenzen zijn niet lichtsterk genoeg daarvoor. (dat is ook de reden dat em in de automatische standen die iso zo hoog wil optrekken)
                      Vogels in rust bij sterk licht moet zeker lukken.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Canon 700D ruis op sportstand

                        Ik heb de IS USM. Ik heb er toch al mooie foto's van vogels in vlucht mee genomen.

                        Ik bedoelde de M, niet de P, was een typefoutje.

                        Van die voorgeprogrammeerde standen heb ik enkel ooit de sport en macro (voor ik een macrolens had) gebruikt. Maar nu, moving on, ik zal het wel gewoon worden.

                        Enkel de HDR stand ga ik eens proberen, gewoon uit nieuwsgierigheid, ik doe dat manueel. Ik verwacht er niet te veel van, 3 foto's...

                        Bedankt in ieder geval voor de tips

                        Comment


                        • #13
                          Re: Canon 700D ruis op sportstand

                          Ik werk vooral in de portetfotografie dus die lange lenzen gebruik ik niet zo veel.
                          De 70-300 IS USM heb ik ook in de tas voor als ik eens op stap ga vooral omdat em niet te zwaar is en zeer goed van optische kwaliteit (gezien zijn relatief lage prijs).
                          Maar em is niet lichtsterk en dat is zijn nadeel.
                          Ja dat lukt vogels in vlucht maar als ik zie wat colegas vogelaars kunnen met hun (zeer dure) lichtsterke lenzen op 300, 400 of zelfs 500mm PFFFFF, die doen mijn broek af zun.
                          Elk zijn hobby e, ook kijken of de prijs binnen budget valt.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Canon 700D ruis op sportstand

                            Oorspronkelijk geplaatst door Macavity Bekijk bericht
                            ... Maar ik vraag mij nog steeds af waarom er zoveel ruis zit op ISO 6400 op de 700D.
                            Iso 6400 is echt wel heel erg hoog. Ikzelf kan met mijn Nikon D7000 tot Iso 3200 gaan in slechte lichtomstandigheden als ik in RAW fotografeer. Dan kan ik in de nabewerking nog wel wat wegwerken, maar zelfs dan is er al wat ruis te zien na de nabewering. In Jpg kan ik maar tot 1600 gaan om geen last te hebben van ruis. Als je dan foto's maakt op iso 6400 in jpg ga je dit zeker niet kunnen verhelpen.
                            Mvg,
                            Gregory
                            www.gvg-photo.com

                            Comment

                            Working...
                            X