Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Kelly (high key)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Kelly (high key)

    Tijdens een masterclass portret workshop van Susanne Middelberg
    Lichtopstelling (highkey): Susanne
    Model: Kelly
    Styling en nabewerking: me


  • #2
    Re: Kelly (high key)

    heel mooi! Voor mij had het zo zacht niet gehoeven aan de onderkant
    My Website : http://www.ineedair.org
    Music / Painting / Motion Graphics / Image
    Flickr : https://www.flickr.com/photos/34547181@N00/

    Comment


    • #3
      Re: Kelly (high key)

      Waarom je foto overbelichten ?
      High-key is een licht techniek uit de film industrie maar is wel correct belicht.
      Lichten staan goed (waarschijnlijk gezet in de workshop), maar je moet echt niet je licht gaan opkrikken.
      Voor mij iets minder geslaagd.
      www.strobistworkshops.be - www.fotobedrijf.be

      Comment


      • #4
        Re: Kelly (high key)

        Oorspronkelijk geplaatst door pete Bekijk bericht
        Waarom je foto overbelichten ?
        High-key is een licht techniek uit de film industrie maar is wel correct belicht.
        Lichten staan goed (waarschijnlijk gezet in de workshop), maar je moet echt niet je licht gaan opkrikken.
        Voor mij iets minder geslaagd.
        Aan deze foto is niks overbelicht. Het licht is gemeten met een lichtmeter met opvallend lichtmethode. Het effect is met name ontstaan doordat het model "baadde" in licht. Ik heb in de nabewerking verder niks opgekrikt of zo. Waarschijnlojk op web miet te zien, maar op pc net geen 100% wit. Wel heeeeel erg op het randje, geef ik toe

        Ps: het model is blond, de pupillen zijn gewoon zwart, zoom maar in .

        Comment


        • #5
          Re: Kelly (high key)

          Oorspronkelijk geplaatst door pete Bekijk bericht
          Waarom je foto overbelichten ?
          High-key is een licht techniek uit de film industrie maar is wel correct belicht.
          Lichten staan goed (waarschijnlijk gezet in de workshop), maar je moet echt niet je licht gaan opkrikken.
          Voor mij iets minder geslaagd.
          Ik heb geen kunstacademie of filmtechnicus gedaan maar wat ze mij wijs gemaakt hebben:

          High key uit de filmindustrie is niet gelijk aan high key in fotografie !!
          Hoewel er gelijkenissen zijn.

          In de filmindustrie gebruiken ze het om een scene vol te belichten vanuit alle hoeken zodat het gemakkelijk is om te filmen.
          Personages lopen in de set rond en het licht is allom aanwezig met tientallen spots.
          Om praktische redenen doen ze dat dus. Het resultaat is een film die eerder vlak aanvoelt.

          Als metafoor zou je de gelanco-arena kunnen zien als een high-key filmset. De lichten staan rondom de koepel en er zijn geen kruisjes-schaduw rond de spelers.
          Is gemakkelijk om te filmen.

          Bij fotografie is de opstelling gelijkaardig doch genuanceerder in doelstelling. Het doel hier is eerder een kunstvorm of specialiteit binnen de fotografie.
          Bij highkey fotografie is het vooral doel om alle elementen in de foto in zone 9 en 10 te houden op kleine details na waar geen manipulatie mogelijk is zoals haar, ogen, wimpers. Shaduw is uit den boze. En deze zo vast te leggen.
          Resultaat een "luchtige" aangename foto om naar te kijken als je het kan smaken natuurlijk.

          Ale over de foto dan...
          Overbelichten is gewoon fout belichten en is hier niet van toepassing. Dit is goed belicht met lichte neiging naar overbelichting maar het is er niet over.

          Van het kader ben ik geen fan, sorry ppp, tis te braaf.
          Daar een krappe crop uit halen zou mijn inziens meer spanning op de foto zetten.
          Je roze achtergrond ben ik ook geen fan van maar dat zal eerder persoonlijke smaak zijn denk ik.

          Maar het is technisch wel goed gedaan!

          Aanvulling: een voorbeeld van high key lighting in filmen https://www.youtube.com/watch?v=A4Og6KOG3Ug
          Zoals je ziet, overvloed aan licht maar geen beperking in donkerder kleuren (meubels, kledij,...)

          Bij High key fotografie misbruiken ze al snel een overbelichte foto als zijnde highkey maar dat is dan eigenlijk gewoon een overbelichte foto.

          Naargja, het staat ieder vrij er een andere interpretatie aan te geven.
          Last edited by xafke; 1 maart 2015, 00:04. Reden: aanvulling

          Comment


          • #6
            Re: Kelly (high key)

            Volgens mij zie je anders wel goed de contouren
            het wit in het kleedje is niet overbelicht
            nu ik ken niets of weinig van High Key maar voor zo ver ik er wat van zie
            is dit wel een van de betere die ik al gezien heb

            Comment


            • #7
              Re: Kelly (high key)

              Al zal de foto wel volgens opgelegde normen gemaakt zijn, ik hou er niet van; maar ben ook al geen fan van roze: dan nog liever in 50 tinten grijs.

              Comment


              • #8
                Re: Kelly (high key)

                Op de dubbele catchlight na, is de foto perfect high-key imho.

                V.
                http://www.catchlight.be
                Like mijn page, als je iets aan mijn commentaar hebt/had.
                https://www.facebook.com/CatchlightPhotographyBelgium

                Comment


                • #9
                  Re: Kelly (high key)

                  Ben ook geen fan van het roze. De foto eens omgezet in zwart-wit en dan vind ik hem plots wel mooi.
                  Flickr

                  Comment


                  • #10
                    Re: Kelly (high key)

                    Thanks voor jullie feedback en thanks xafke voor de uitgebreide uitleg . Het is idd een braaf portret. Ik vond haar blik hier wel oke. Op het origineel is de achtergrond grijs. Dit was een experimentje

                    Comment


                    • #11
                      Re: Kelly (high key)

                      Ieder zijn mening uiteraard.
                      Voor mij is hij niet correct belicht, maar ik zal van fotografie dan ook niks kennen zeker.

                      PS : @jeannot : het wil niet zeggen omdat je de contouren ziet dat een foto correct belicht is hé
                      Dat probleem krijg je pas bij uitbranden (dus +3 stops)
                      www.strobistworkshops.be - www.fotobedrijf.be

                      Comment


                      • #12
                        Re: Kelly (high key)

                        sinds wanneer moet iets correct belicht zijn....slechts 1 wijze om iets te doen? stel je voor dat iedereen op elkaar zou lijken.
                        My Website : http://www.ineedair.org
                        Music / Painting / Motion Graphics / Image
                        Flickr : https://www.flickr.com/photos/34547181@N00/

                        Comment


                        • #13
                          Re: Kelly (high key)

                          Oorspronkelijk geplaatst door pete Bekijk bericht
                          Ieder zijn mening uiteraard.
                          Voor mij is hij niet correct belicht, maar ik zal van fotografie dan ook niks kennen zeker.

                          PS : @jeannot : het wil niet zeggen omdat je de contouren ziet dat een foto correct belicht is hé
                          Dat probleem krijg je pas bij uitbranden (dus +3 stops)
                          Je kunt er van houden of niet en veel van zeggen, maar het beeld is tot de milimeter uitbelicht. Dat alles zo goed als wit is en er bijna geen schaduwen zijn is nu eenmaal high key, maar de foto is niet overbelicht, wel tegen de grens aan, maar das bewust
                          By the way: als je meet op 18 % grijs, dan wordt wit wit en zal dan al uitbijten bij 1 stopje overbelichten

                          Comment


                          • #14
                            Re: Kelly (high key)

                            Als ik dit allemaal lees dan vraag ik me toch werkelijk af waarom klanten mij betalen hoor...
                            Nu ja, ik zal het dan kort houden : ik hou er niet van.
                            Maar ik zeg nergens dat alles correct moet belicht zijn, ik merk enkel op dat het niet is bij deze foto wat de maker ook beweert.
                            www.strobistworkshops.be - www.fotobedrijf.be

                            Comment


                            • #15
                              Re: Kelly (high key)

                              Oorspronkelijk geplaatst door pete Bekijk bericht
                              Ieder zijn mening uiteraard.
                              Voor mij is hij niet correct belicht, maar ik zal van fotografie dan ook niks kennen zeker.

                              PS : @jeannot : het wil niet zeggen omdat je de contouren ziet dat een foto correct belicht is hé
                              Dat probleem krijg je pas bij uitbranden (dus +3 stops)
                              @ Peter
                              ik beweer ook nergens dat het correct belicht is ??
                              Ben ook geen fan van High of Low Key alleen komt deze voor mij er wel goed door.
                              Wie kan een nu echt zeggen van mijn belichting is correct?
                              We zitten achterf toch te klooien in PS of LR
                              Waar ik vooral op doelde was dat je de contouren mooi ziet dat deze er goed door komen, soms krijg je van die foto's te zien
                              studio gewoon licht en toch is de kaak dan weer geblurd alsof er een baard aan groeit lol

                              Comment

                              Working...
                              X