Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vloeibaar goud

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Vloeibaar goud

    Verbruik elektriciteit 2014: 550 euro (hierin zit alles, ook verwarming (directe, dus geen accumulatie !), warm water, wasmachine, vaatwas, wel 4000 KW eigen productie)
    Verbruik water 2014: 254 euro
    Het eerste volledig jaar dat we geen grondwater meer hebben (geboorde put kapot, kwam niks meer uit).
    Het is toch wel even schrikken dat water praktisch de helft kost van alle energieverbruik samen.
    En dan volgen wij nog niet al te dwangmatig de "alle dagen één of twee douches per persoon" psychose.
    Hoe zou die verhouding liggen bij jonge mensen die allebei werken en een paar jonge kinderen hebben ?
    BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
    Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye


  • #2
    Re: Vloeibaar goud

    Hier met twee, elke dag dus twee douches (soms eens meer, na werken in de tuin, of tijdens de zeldzame warme/hete dagen), maar de toiletten en de buitenkranen op regenwater.
    Wagen wordt voor 95 % gewassen in de carwash.
    Resultaat : elk jaar een verbruik van leidingwater tussen de 25 à 30 m³ (in feite voor douchen en keuken dus), wat voor 2014 een totale factuur opleverde van 122 euro BTW in.
    Er is natuurlijk een groot verschil tussen douchen en douchen hé.
    Je kan je natsproeien, je wassen en je afspoelen, maar je kan ook de douche voortdurend laten lopen zo lang je er in/onder staat.
    Wij zijn douchers van de eerste soort .
    Ook toiletten zijn grootverbruikers denk ik.

    Electrafactuur : nihil (wel één aandeel gekocht bij Ecopower van 250 euro) en daarbovenop nog een deftige opbrengst van de certificaten (wel een investering moeten doen, maar die is al lang vergeten) .

    Comment


    • #3
      Re: Vloeibaar goud

      [QUOTE=nete;4284062]En dan volgen wij nog niet al te dwangmatig de "alle dagen één of twee douches per persoon" psychose.
      QUOTE]

      Wat jij betaalt voor water en elektriciteit, zegt niet veel. Wij weten immers niet hoeveel kWh en hoeveel kubieke meters water je verbruikt aan welk tarief.

      Sinds wanneer heb je een psychose als je dagelijks één of twee douches neemt. Twee per dag is voor mij het minimum, dus ik moet zwaar gestoord zijn

      Wij betalen in Spanje 2,5€/m³ + 2,5€/m³ voor afvalwater, omdat we jaarlijks meer dan 42m³ per persoon verbruiken. Anders was het 1,5€/m³.

      Met onze 2,5€/m³ in Spanje, meen ik dat we in België nog niet moeten klagen over het watertarief.

      Comment


      • #4
        Re: Vloeibaar goud

        Interessant voor zij die met een douchepsychose door het leven moeten .
        Je hebt natuurlijk uitzonderingen die na de kleinste inspanning uren in de wind stinken....maar dat noemen wij hier 'luiaardszweet' en dat is rap gereed .

        Douchen of in bad gaan, beiden is nodig om schoon te worden. Niet iedereen heeft de keus tussen een bad of douche. De meeste mensen vragen zich af hoe...

        Comment


        • #5
          Re: Vloeibaar goud

          Oorspronkelijk geplaatst door notex Bekijk bericht

          Wat jij betaalt voor water en elektriciteit, zegt niet veel.
          61 m³ water en 3300 kWh verbruik.
          @ notex: komt op 4,16 euro/m³ water. Dus ver loopt het niet uit mekaar, en Spanje moet, denk ik nog wat méér inspanningen leveren qua drinkwater.

          Toilet is hier de grootste waterverbruiker denk ik.

          Psychose is wel een wat zwaar woord, maar je leest toch her en der dat het van douche naar douche lopen niet zo goed is voor je weerstand tegen vanalles en nog wat.
          Zie o.a. link van djivan hierboven.
          En we nemen hier zéér regelmatig een bad/douche hoor, maar niet dwangmatig elke morgen en elke avond en als we enkele stappen zetten ook nog eens tussendoor.
          Met alle respect voor wie dat wel doet hoor !!
          Elektriciteit ongeveer 17 cent/kWh.
          Last edited by nete; 28 februari 2015, 14:17.
          BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
          Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

          Comment


          • #6
            Re: Vloeibaar goud

            Ja in de water factuur zit ook de kost om afvalwater te verwerken.
            Het is inderdaad vloeibaar goud geworden.

            mir
            De opbrengst van mijn zonnepanelen live : http://www.sunnybeam.be/

            Comment


            • #7
              Re: Vloeibaar goud

              't kan aan mijn liggen,
              maar 't is den eerste keer dat ik hoor dat nen geboorde put kapot kan?

              geen manier om daar terug leven in te krijgen?
              maar uiteindelijk betaalt ge toch ook op die geboorde put?
              It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

              Comment


              • #8
                Re: Vloeibaar goud

                We zijn nog niet aan de prijs van printerinkt...

                Comment


                • #9
                  Re: Vloeibaar goud

                  Oorspronkelijk geplaatst door Koeno Bekijk bericht
                  't kan aan mijn liggen,
                  maar 't is den eerste keer dat ik hoor dat nen geboorde put kapot kan?

                  geen manier om daar terug leven in te krijgen?
                  maar uiteindelijk betaalt ge toch ook op die geboorde put?
                  Vanalles geprobeerd, geen druppel meer uit te krijgen sinds zomer 2013.
                  Je betaalt daar inderdaad ook een zekere "belasting" op, maar toch een pak minder dan op leidingwater.
                  Vroeger had ik jarenlang 3m³ verbruik per jaar (keukengebruik). De rest was putwater.
                  BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                  Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

                  Comment


                  • #10
                    Re: Vloeibaar goud

                    Heb je je darm al eens uit je put getrokken? 4 jaar terug kwam er ook geen water meer uit onze put. Bleek een filter onderaan de darm te zijn die volledig verstopt zat met ijzer.

                    mir
                    De opbrengst van mijn zonnepanelen live : http://www.sunnybeam.be/

                    Comment


                    • #11
                      Re: Vloeibaar goud

                      Ik merk ook dat de waterfacturen elk jaar flink stijgen, elke keer vinden ze wel een andere reden om de prijs te verhogen...
                      Volgens mij betaal ik nu voor hetzelfde verbruik zo'n 2-3 keer meer dan 15 jaar geleden, mijn loon is ondertussen niet zoveel verhoogd.
                      Ik probeer zo weinig mogelijk water te verbruiken, maar dan kom ik nog aan 18m³ per jaar.
                      18m³ kost 103,25 euro, de "vaste jaarsom" is 59,5 euro, het water zelf is dus goedkoper dan de vaste kosten, en het zijn volgens mij vooral de vaste kosten die de laatste jaren telkens stijgen.
                      Die stijging is volgens mij vooral merkbaar geworden sinds we aan aantal liters water "gratis" krijgen, dat compenseren ze dan wel op een andere manier...

                      De afvalophaling is hier enkele jaren geleden ook veranderd naar het Diftar systeem, vroeger betaalde ik 25 euro per jaar aan de gemeente, nu betaal ik ongeveer 100 euro per jaar (de vaste kosten zijn ook daar het duurst, 54 euro per jaar).
                      http://barthuysmans.smugmug.com/
                      BD0338BE

                      Comment


                      • #12
                        Re: Vloeibaar goud

                        Oorspronkelijk geplaatst door mir Bekijk bericht
                        Heb je je darm al eens uit je put getrokken? 4 jaar terug kwam er ook geen water meer uit onze put. Bleek een filter onderaan de darm te zijn die volledig verstopt zat met ijzer.

                        mir
                        Had ik misschien eens moeten proberen, nu is het te laat, pompsyteem is verkocht.
                        BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                        Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

                        Comment


                        • #13
                          Re: Vloeibaar goud

                          Ze zijn met wat bezig waar we het einde nog niet van gezien hebben, langs de ene kant gescheiden afvoer, en nu komen ze af dat je de overloop van je hemelwater terug zou moeten infiltreren (in sommige gemeentes blijkbaar reeds verplicht) en de prijs is ook niet van de poes......
                          Dat om het grondwaterniveau terug op peil te brengen.
                          Het komt er dus op neer, dat je de overloop van je regenwater door één of een aantal infiltratietanks moet sturen, hoeveel van die tanks is afhankelijk van het bebouwde oppervlak.
                          Dan ga ik mij afvragen wat eigenlijk nog de zin is van een eigen gescheiden afvalwater systeem?
                          Mijn schoonzoon (aannemer) moest kort geleden een huis bouwen waar deze tanks reeds in de grond zaten, dat op nog geen drie meter van de zijgevel, hij heeft toch wel wat loopwerk gehad om de verantwoordelijkheid tegen eventueel scheuren of wegzakken van de grondplaat uit zijn verantwoordelijkheid te laten schrappen, het was dat of geen bouwcontract opmaken.
                          En volgens mij heeft hij groot gelijk.

                          Een woning kopen gaat vaak gepaard met de nodige verbouwingswerken. Waterbewust bouwen en verbouwen krijgt hierbij meer en meer aandacht. Bouwen en renoveren heeft immers in veel gevallen een invloed op het watersysteem. Om problemen in de toekomst te vermijden, kun je je best goed informeren over hoe je met alle vormen van water omgaat op je privaat domein.
                          Last edited by Guest42; 1 maart 2015, 06:56.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Vloeibaar goud

                            Vroeger liep overal buiten de bebouwde kom het regenwater in de grachten, en dan kreeg dat tijd om in de grond te trekken. Het overtollige water kon gewoonlijk wel wegvloeien naar riviertjes of kleine waterlopen.
                            Overal waar ze nu het gescheiden afvalwatersysteem installeren worden de grachten gewoon dichtgegooid, terwijl dat de ideale "buffer" is om regenwater op te vangen en het in de grond te laten trekken.
                            Als het nu regent, dan zitten ze meteen met overlast omdat alles door de afvoerbuizen weg moet lopen, zonder enige vertraging of buffer.
                            Het zijn wel heel slimme ingenieurs die dat gescheiden afvoersysteem hebben bedacht, nu moeten ze in een heleboel gemeentes waardevolle landbouwgrond gebruiken om opvangbekkens te maken, anders loopt het hele dorp onder water bij elke regenbui...
                            http://barthuysmans.smugmug.com/
                            BD0338BE

                            Comment


                            • #15
                              Re: Vloeibaar goud

                              De reden voor een gescheiden systeem is dan ook compleet anders... Als er teveel proper regenwater in de zuiveringsstations terecht komt, dan werken die beestjes die het water zuiveren niet zo goed meer waardoor het volledige rendement van het station de dieperik in gaat. Gescheiden systeem heeft nougatbollen te maken met bufferen, infiltreren en al dan niet dichtgooien van grachten...

                              Comment

                              Working...
                              X