Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

berekening electriciteitsverbruik zwembadverwarming

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • berekening electriciteitsverbruik zwembadverwarming

    In onze tuin staat sedert enkele jaren een (opzet) zwembad van ca 7000 l.
    Om het zwemseizoen wat te verlengen, zou ik opteren om er dit jaar een electrische verwarming bij te hangen.
    Ik zou echter graag inschatten hoeveel electriciteit dit verbruikt.

    Ik ken niets van electriciteit e.d., dus misschien is dit wel een domme vraag

    Het toestel dat ik op het oog heb, heeft een vermogen van 3 kW.
    Als uitleg kreeg ik dat dit betekent dat het 1000l water zo'n 3° per uur opwarmt.

    Maar wat betekent dit qua verbruik (kWh)?
    Betekent dit dan ook dat dit toestel 3 kWh per uur verbruikt? Want dat is toch ontzettend veel?

    gr,
    Thomas
    https://www.facebook.com/devrieset/

  • #2
    Re: berekening electriciteitsverbruik zwembadverwarming

    1000 liter water 1°C opwarmen vraagt 1000 kcal of 1,16 kWh.
    Dat betekend dat je om je zwembad 5 °C in temperatuur op te warmen, je in principe 40 KWh (of zo een 9€) zou nodig hebben
    en dat zonder rekening te houden met afkoeling of verliezen.
    Beter niet aan beginnen dus....

    Comment


    • #3
      Re: berekening electriciteitsverbruik zwembadverwarming

      Geen idee wat er tegenwoordig op de markt is...

      Maar zijn er geen systemen met zonnepanelen, zoals een zonneboiler die snel een vat water opwarmt.
      Dan wordt het zowat constant gratis bijverwarmd...
      De investering is misschien wel duur voor hoe vaak je het zult gebruiken...

      Comment


      • #4
        Re: berekening electriciteitsverbruik zwembadverwarming

        Warmtepomp gebruiken.
        Met een CoP van 3 krijg je dus ca 3 keer zo veel warmte uit hetzelfde electriciteitsverbruik.

        Comment


        • #5
          Re: berekening electriciteitsverbruik zwembadverwarming

          Een warmtepomp is inderdaad een veel betere investering dan gewone elektrische verwarming, het prijsverschil heb je zeker voor de verwarming van een zwembad heel snel terugverdiend.

          Als de buitenlucht (waar je de warmte uithaalt met de warmtepomp) warm genoeg is, dan zal die bijvoorbeeld 1000W verbruiken en 3000-4000W aan warmte afgeven aan het water (hoe hoger de buitentemperatuur, hoe hoger het rendement, in de winter zal dat dus een heel pak lager zijn).

          Ter compensatie kan je dan investeren in zonnepanelen zodat de energiekost op jaarbasis niet de hoogte in gaat.
          Dat is alles bij elkaar wel een grote investering, maar die betaalt zichzelf terug.
          Last edited by Black B@ndit; 27 februari 2015, 22:13.
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

          Comment


          • #6
            Re: berekening electriciteitsverbruik zwembadverwarming



            Benodigd voor 7000 liter zwembad :
            -2 Absorbers Swim 44 (is een zwarte mat van 1,3 x 0,8m) Kost 2x 101€
            -1 circulatiepomp met filterinstallatie : 250€ (maar met een klein circulatiepompje (500l/h) en een timer gaat het ook.
            -enkele stukken waterslang.

            Comment


            • #7
              Re: berekening electriciteitsverbruik zwembadverwarming

              Oorspronkelijk geplaatst door notex Bekijk bericht
              http://www.izen.eu/be/residentieel/zwembadverwarming/

              Benodigd voor 7000 liter zwembad :
              -2 Absorbers Swim 44 (is een zwarte mat van 1,3 x 0,8m) Kost 2x 101€
              -1 circulatiepomp met filterinstallatie : 250€ (maar met een klein circulatiepompje (500l/h) en een timer gaat het ook.
              -enkele stukken waterslang.
              Bij maximale zonnestraling (dus in volle zomer en over de middag) kan je te Ukkel max 950 watt IR straling per vierkante meter verkrijgen
              Dat te vermenigvuldigen met het rendement van zo een zonnecolector, twee vierkante meter van wat je hier voorsteld zullen dus in het beste geval nog geen 15 Kw per dag kunnen aanmaken, en dat in de periode dat je het minst toegevoegde warmte nodig hebt.
              Dus in TS zijn geval goed voor max 2°C over 24U in het voor en najaar nauwelijks merkbaar.
              Voordeligste volgens mij is een condensatieketel op aardgas, kost ongeveer 0,75€ voor 11 KWh dacht ik, maar dat zijn cijfers van een paar jaar geleden, dus als TS reeds een condensatieketel heeft hangen, een simpele warmtewisselaar en pompje er tussen en het zal werken, voordeel, gemakkelijk een opbrengst van 20 Kw per uur, wat kortstondig gebruik mogelijk maakt, voor een paar € kan het zwembad dan op een paar uur opgewarmd worden.
              Last edited by Guest42; 28 februari 2015, 07:42.

              Comment


              • #8
                Re: berekening electriciteitsverbruik zwembadverwarming

                Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                Bij maximale zonnestraling (dus in volle zomer en over de middag) kan je te Ukkel max 950 watt IR straling per vierkante meter verkrijgen
                Dat te vermenigvuldigen met het rendement van zo een zonnecolector, twee vierkante meter van wat je hier voorsteld zullen dus in het beste geval nog geen 15 Kw per dag kunnen aanmaken, en dat in de periode dat je het minst toegevoegde warmte nodig hebt.
                Dus in TS zijn geval goed voor max 2°C over 24U in het voor en najaar nauwelijks merkbaar.
                Voordeligste volgens mij is een condensatieketel op aardgas, kost ongeveer 0,75€ voor 11 KWh dacht ik, maar dat zijn cijfers van een paar jaar geleden, dus als TS reeds een condensatieketel heeft hangen, een simpele warmtewisselaar en pompje er tussen en het zal werken, voordeel, gemakkelijk een opbrengst van 20 Kw per uur, wat kortstondig gebruik mogelijk maakt, voor een paar € kan het zwembad dan op een paar uur opgewarmd worden.
                Eén van onze buren heeft zo'n systeem en is er nochtans heel tevreden over. Het moet dan nog een buitenzwembad verwarmen met véééél meer liters inhoud dan 7.000 liter.
                Hij heeft wel geen matten maar een soort zwarte buizen die plat in een grote cirkel gerold zijn. Zijn systeem werkt automatisch, ttz. wanneer het systeem geen water meer geeft waarvan de temperatuur hoger is dan deze van de temperatuur van het zwemwater stopt het geheel. Het zwembad wordt welk elke avond afgedekt met zo'n drijvende mat.
                Die spiralen liggen onzichtbaar op het dak van zijn 'poolhouse' (mooie naam voor een tuinhuis met naastliggende overkapping, het overdekt terras genoemd ).
                Hoe warm het water is ????? Ondanks verschillende uitnodigingen ben ik er nog niet ingedoken, we zijn nl. geen echte liefhebbers van zwemmen.
                Zij zwemmen wel tot einde oktober.

                Comment


                • #9
                  Re: berekening electriciteitsverbruik zwembadverwarming

                  Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                  Bij maximale zonnestraling (dus in volle zomer en over de middag) kan je te Ukkel max 950 watt IR straling per vierkante meter verkrijgen
                  Dat te vermenigvuldigen met het rendement van zo een zonnecolector, twee vierkante meter van wat je hier voorsteld zullen dus in het beste geval nog geen 15 Kw per dag kunnen aanmaken, en dat in de periode dat je het minst toegevoegde warmte nodig hebt.
                  Dus in TS zijn geval goed voor max 2°C over 24U in het voor en najaar nauwelijks merkbaar.
                  Voordeligste volgens mij is een condensatieketel op aardgas, kost ongeveer 0,75€ voor 11 KWh dacht ik, maar dat zijn cijfers van een paar jaar geleden, dus als TS reeds een condensatieketel heeft hangen, een simpele warmtewisselaar en pompje er tussen en het zal werken, voordeel, gemakkelijk een opbrengst van 20 Kw per uur, wat kortstondig gebruik mogelijk maakt, voor een paar € kan het zwembad dan op een paar uur opgewarmd worden.
                  Bedankt iedereen voor het meedenken.

                  We hebben in het verleden al van die 'solar bollen' uitgeprobeerd. Ik kan het niet uitrekenen zoals hier, maar ik vermoed dat het rendement zeker niet hoger zal liggen.
                  Een condensatieketel hebben we inderdaad, maar ik zie het toch niet zitten om daar aan te beginnen 'prutsen'. Maar dat ligt aan mijn eigen technische kennis.
                  https://www.facebook.com/devrieset/

                  Comment


                  • #10
                    Re: berekening electriciteitsverbruik zwembadverwarming

                    Hoi,
                    Ik heb 12 izen panelen liggen en een bad van 8x4 ongeveer 1m40 diep. Op een mooie dag stijgt mijn watertemperatuur met bijna 5 graden. We hebben nu van half mei tot half september een watertemperatuur boven de 20 graden.
                    Groeten,
                    Danny


                    Sent from my iPhone using Tapatalk

                    Comment


                    • #11
                      Re: berekening electriciteitsverbruik zwembadverwarming

                      Oorspronkelijk geplaatst door dbr Bekijk bericht
                      Hoi,
                      Ik heb 12 izen panelen liggen en een bad van 8x4 ongeveer 1m40 diep. Op een mooie dag stijgt mijn watertemperatuur met bijna 5 graden. We hebben nu van half mei tot half september een watertemperatuur boven de 20 graden.
                      Groeten,
                      Danny

                      Sent from my iPhone using Tapatalk
                      Plat dak of hellend dak ?
                      Hoe lang heb je ze al, wat doe je in de winter qua onderhoud ?

                      Thx

                      Comment


                      • #12
                        Re: berekening electriciteitsverbruik zwembadverwarming

                        Snel fototje genomen met de ipad. De orientatie van het tuinhok : linksvoor is noorden. In de winter laten we het water zoveel als mogelijk uit de panelen, een keer per jaar afspuiten met de hoge druk reiniger. Ze liggen een 10-tal jaar.

                        Groeten,
                        Danny

                        Comment

                        Working...
                        X