Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

ik heb een dringende vraag

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • ik heb een dringende vraag

    Hallo,

    Ik ben een beginnende fotograaf en heb een Nikon d3100 tweede hands gekocht een hele tijd geleden. Naarmate ik meer begin te werken in de A en S stand merk ik dat mijn lichtmeter eigenlijk niet werkt. ik zie op filmpjes enzo dat de lichtmeter beweegt naarmate ja van een donker naar een licht veld gaat en bij mij doet hij niets?

    Iemand een oplossing voor mijn probleem toevallig?

    mvg

    Simon

  • #2
    Re: ik heb een dringende vraag

    In elke stand behalve M(anueel) zal je in principe geen beweging in de lichtmeter zien, behalve wanneer je belichtingscompensatie instelt. Je toestel blijft namelijk automatisch belichten met de parameters die jij niet vast instelt. Bijvoorbeeld: als jij ISO op 400 zet en diafragma op f/8 in Aperture Priority, dan zal het toestel de sluitertijd aanpassen om correcte belichting te verkrijgen.

    Het is pas in de manuele stand dat jij zelf al die settings bepaalt, en dat het toestel aangeeft via de elektronische voorstelling van de lichtmeter of je aan het over- of onderbelichten bent.

    Als je lichtmeter effectief niet zou werken, zouden je foto's fout belicht zijn. Is dat een antwoord op je vraag? Voor specifieke zaken ivm video kan ik je niet helpen; ik film niet
    Pieter
    --
    Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

    Comment


    • #3
      Re: ik heb een dringende vraag

      Je ziet de lichtmeter ook wegen in de autostanden als het te donker of te lcht wordt, dus als je buiten de limieten van de camera komt. Zal niet vaak gebueren.
      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

      Comment


      • #4
        Re: ik heb een dringende vraag

        Oorspronkelijk geplaatst door Pieter G. Bekijk bericht