Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

ik heb een dringende vraag

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • ik heb een dringende vraag

    Hallo,

    Ik ben een beginnende fotograaf en heb een Nikon d3100 tweede hands gekocht een hele tijd geleden. Naarmate ik meer begin te werken in de A en S stand merk ik dat mijn lichtmeter eigenlijk niet werkt. ik zie op filmpjes enzo dat de lichtmeter beweegt naarmate ja van een donker naar een licht veld gaat en bij mij doet hij niets?

    Iemand een oplossing voor mijn probleem toevallig?

    mvg

    Simon

  • #2
    Re: ik heb een dringende vraag

    In elke stand behalve M(anueel) zal je in principe geen beweging in de lichtmeter zien, behalve wanneer je belichtingscompensatie instelt. Je toestel blijft namelijk automatisch belichten met de parameters die jij niet vast instelt. Bijvoorbeeld: als jij ISO op 400 zet en diafragma op f/8 in Aperture Priority, dan zal het toestel de sluitertijd aanpassen om correcte belichting te verkrijgen.

    Het is pas in de manuele stand dat jij zelf al die settings bepaalt, en dat het toestel aangeeft via de elektronische voorstelling van de lichtmeter of je aan het over- of onderbelichten bent.

    Als je lichtmeter effectief niet zou werken, zouden je foto's fout belicht zijn. Is dat een antwoord op je vraag? Voor specifieke zaken ivm video kan ik je niet helpen; ik film niet
    Pieter
    --
    Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

    Comment


    • #3
      Re: ik heb een dringende vraag

      Je ziet de lichtmeter ook wegen in de autostanden als het te donker of te lcht wordt, dus als je buiten de limieten van de camera komt. Zal niet vaak gebueren.
      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

      Comment


      • #4
        Re: ik heb een dringende vraag

        Oorspronkelijk geplaatst door Pieter G. Bekijk bericht
        In elke stand behalve M(anueel) zal je in principe geen beweging in de lichtmeter zien, behalve wanneer je belichtingscompensatie instelt. Je toestel blijft namelijk automatisch belichten met de parameters die jij niet vast instelt. Bijvoorbeeld: als jij ISO op 400 zet en diafragma op f/8 in Aperture Priority, dan zal het toestel de sluitertijd aanpassen om correcte belichting te verkrijgen.

        Het is pas in de manuele stand dat jij zelf al die settings bepaalt, en dat het toestel aangeeft via de elektronische voorstelling van de lichtmeter of je aan het over- of onderbelichten bent.

        Als je lichtmeter effectief niet zou werken, zouden je foto's fout belicht zijn. Is dat een antwoord op je vraag? Voor specifieke zaken ivm video kan ik je niet helpen; ik film niet
        Dank u ik had al een vermoeden dat het met de standen te maken had. Ik fotografeer heel veel landschappen en gebouwen en experimenteer nu met de standen. Vooral diafragma en sluitertijd.

        Ik heb misschien nog een vraagje:

        Ik las onlangs dat de scherpste foto's met een nikon d3100 te verkrijgen zijn met een diafragma F11. Als ik dus gewoon in de A stand begin en instel op F11 doet de camera de rest of is het best dat ik ook zelf de iso waarden enzo instel?
        En als F11 niet mogelijk is vanwege te donker ofzo?

        groetjes

        Comment


        • #5
          Re: ik heb een dringende vraag

          Er is geen basis diafragma waarop je de "scherpste" beelden verkrijgt

          Comment


          • #6
            Re: ik heb een dringende vraag

            F11 in relatie tot scherpte heeft meer te maken met je objectief dan met de camera


            Sent from my iPad using Tapatalk.
            Toon Nikonian
            D700/D7000/glaswerk Nikkor

            Comment


            • #7
              Re: ik heb een dringende vraag

              Oorspronkelijk geplaatst door in2lapland Bekijk bericht
              Er is geen basis diafragma waarop je de "scherpste" beelden verkrijgt
              oke misschien niet juist geformuleerd. Ik werk met een nikkor 18-55mm. Ik wil een foto trekken van een landschap met een kasteel met water ervoor. Het is een zonnige dag en de lucht is mooi blauw. Ik stel mijn zoom in op 19mm.. welk diafragma, sluitertijd gebruik ik hierbij? Sorry ik heb niet veel ervaring met vragen stellen over fotografie, maar nu lees ik zoveel de laatste tijd en vanalle informatie loopt door elkaar in mijn hoofd

              Comment


              • #8
                Re: ik heb een dringende vraag

                Oorspronkelijk geplaatst door simonspaepen Bekijk bericht
                Ik las onlangs dat de scherpste foto's met een nikon d3100 te verkrijgen zijn met een diafragma F11. Als ik dus gewoon in de A stand begin en instel op F11 doet de camera de rest of is het best dat ik ook zelf de iso waarden enzo instel?
                En als F11 niet mogelijk is vanwege te donker ofzo?

                groetjes
                Niet camera maar de lens bepaalt de scherpte, dus gewoon zelf eens uitzoeken waar jouw lens het scherpst is en ook de scherptediepte is van belang. Je lens is bv het scherpst op f11, maar je wil heel weinig scherptediepte, dan zal je een groter diafragma moeten kiezen.

                Als het te donker is voor f11 op max iso, kies of f8 of je gaat naar huis.
                Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                Comment


                • #9
                  Re: ik heb een dringende vraag

                  dat zal je zelf moeten bepalen, jij bent degeen die het beeld trekt.

                  Comment


                  • #10
                    Re: ik heb een dringende vraag

                    Als je de camera al een hele tijd hebt en je hebt nog steeds geen idee en je hoofd gaat er ook nog van omlopen zou ik het maar gewoon op AUTO zetten. De meeste tijd kom je dan met prima foto's thuis.
                    Sony en Olympus
                    Fotoseries

                    Comment


                    • #11
                      Re: ik heb een dringende vraag

                      Als ik op de A stand trek zet ik meestal mijn diafragma op f8 buiten bij mooi weer voor een landschap en de iso op zo laag mogelijk. Neem een foto en controleer of hij niet te donker is. Anders pas je het diafragma getal aan en de iso. Meestal geeft de lichtmeter aan of je onderbelicht of overbelicht werkt. Let wel bij slecht weer zul je de iso waarde moeten verhogen of binnen zul je ook je f getal moeten verlagen. Anders te donkere foto.
                      Grtz
                      Templar
                      D7200 + Sigma 17-50mm 2.8f OS +Nikon 70-200mm 2.8f VRII + Nikon 35mm 1.8F Prime + Nikon flits SB600.
                      Compact Canon ixus 870 + Canon G7X Mark II + Sony RX100MIII en Panasonic FZ1000.

                      Comment


                      • #12
                        Re: ik heb een dringende vraag

                        misschien bedoel je dat je alles van voor tot achter scherp wil in je foto?
                        dan is het handig om hyperfocaal scherpstellen te hanteren (moet je maar eens googelen, en eenmaal je't snapt handige gratis app voor installeren op smartphone)
                        een statief is ook altijd handig voor als de sluitertijden omlaag gaan
                        portfolio en workshops:
                        https://www.bennybulke.com/

                        Comment


                        • #13
                          Re: ik heb een dringende vraag

                          neem eens deze site door, neemt niet zo lang en heeft een goeie basis van wat je camera doet, want ik heb het gevoel dat alle antwoorden daar te vinden zijn.

                          Diafragma komt uiteraard ook aan bod:
                          http://www.digitalefotografietips.nl/basiscursus/

                          Comment


                          • #14
                            Re: ik heb een dringende vraag

                            Simon,

                            Aan je reacties te zien zou je vlugst vooruit geraken om je toestel en de techniek van fotografie te leren kennen mocht je eens op stap gaan met iemand die je wat kan bijleren. Op sites kan je veel leren en vragen stellen, maar soms moet je het gewoon eens onder begeleiding echt doen. Vandaar, laat misschien eens weten van waar je bent en dan kan iemand eens met je mee gaan fotograferen. Je zal verstomd staan hoeveel je zal leren als iemand je wat op weg helpt.

                            Groetjes,

                            Riho
                            W-Vl
                            Nikon Z6 II & D500 + Nikon 24-70mm + Nikon 28-300mm + Nikon 70-200mm 2.8 VRII + Sigma 180mm macro 1:1 f3.5 APO EX DG HSM + SB900
                            Drone piloot A2/A3 met DJI Mavic 2 Pro

                            Comment


                            • #15
                              Re: ik heb een dringende vraag

                              Of lees een boek: Understanding Exposure van Bryan Peterson is een leuk werk.
                              Canon EOS 5D mkII + EF 24-105mm f/4 L IS USM + EF 70-300 f/4-5.6 DO IS USM
                              Fujifilm X-E1 + XF18-55mmF2.8-4 R LM OIS

                              Comment

                              Working...
                              X