Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Aankoop eerste reflexcamera.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Aankoop eerste reflexcamera.

    Beste forumleden,

    Eerst en vooral wens ik mijzelf voor te stellen.

    Mijn naam is Leigh (uitgesproken Lee) en ik ben 22 jaar. Ik ben afkomstig uit de regio van Gent.

    Zoals u uit de titel van de topic waarschijnlijk al kunt raden zou ik graag willen beginnen met fotografie als hobby.
    Ik heb nog geen ervaring met reflexcamera's of systeemcamera's gezien mijn vorige een gewone compactcamera van Panasonic Lumix was.

    Ik heb zelf al wat opzoekingswerk gedaan en vaak kom ik bij dezelfde modellen uit. Namelijk de Nikon D3200, D3300, D5200 en D5300. Nu weet ik niet ofdat dit goede body's zijn en welke volstaat om enkele jaren verder mee te kunnen.

    In verband met eventuele objectieven.. Hier tracht ik mijzelf wat in te verdiepen om de verschillende waarden te kunnen begrijpen en te weten welk objectief voor welke situatie gebruikt.

    Ik zou de camera veel gebruiken tijdens uitstappen en reizen.

    Als u eventuele voorstellen heeft, in verband met eventuele objectieven, zijn die altijd welkom.

    Zelf dacht ik aan een 18-140 mm lens of de standaard kitlens 15-55mm met een extra 55-200 mm.


    Groeten!

    Leigh

  • #2
    Re: Aankoop eerste reflexcamera.

    Leigh,

    tegenwoordig zijn de systeemcamera's betaalbaar en vooral draagbaar. OK, ik ben een Fuji adept, Minolta heeft ook mooi gerief, Panasonic, Sony. Dus ik zou je eerder een reflex afraden, niet dat het dode technologie is, maar als je niet naar FullFrame gaat kan je beter bij een systeemcamera blijven, beetje goed glas bij en je bent vertrokken.
    Kijk eens naar de nu zeer betaalbare x-E2 van Fuji, zeker met de 18-55 kitlens (verschrikkelijk woord, want die lens is zeer goed tot uitstekend) een perfecte introductie. Uitstappen en reizen schrijf je, vul dat aan met een 55-200, en je kan heel veel aan.
    ...leeg...

    Comment


    • #3
      Re: Aankoop eerste reflexcamera.

      En als je wel ooit naar full-frame wenst over te schakelen, dan kan je ook bij systeemcamera's terecht, (voorlopig?) wel enkel bij Sony. Mijn eerste en huidige spiegelreflex was een Canon EOS 550D. Mijn volgende camera zal hoogstwaarschijnlijk een systeemcamera worden. Tenzij je echt van plan bent om snelle sporten te fotograferen of grote telelenzen (meer dan 200-300mm) nodig hebt, vind ik een systeemcamera de betere optie. Spiegelreflex camera's zie ik niet meteen van de aardbol verdwijnen, maar ze gaan volgens mij wel steeds meer en meer een nichemarkt worden. Een voorbeeldje om te zien tot wat een systeemcamera zoals bvb de Sony A6000 in staat is: *klik*.
      550D | EF-S 18-55mm F/3.5-5.6 IS | EF 50mm F/1.8 II | EF 70-200mm F/4L IS | Speedlite 580EX II | LumoPro LP180 | Gitzo GT3541XLS | Arca-Swiss Monoball Z1 SP

      Comment


      • #4
        Re: Aankoop eerste reflexcamera.

        Oorspronkelijk geplaatst door jocau Bekijk bericht
        En als je wel ooit naar full-frame wenst over te schakelen, dan kan je ook bij systeemcamera's terecht, (voorlopig?) wel enkel bij Sony.
        Snap ik eigenlijk niet goed wat je hier mee wil zeggen ?
        Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

        Comment


        • #5
          Re: Aankoop eerste reflexcamera.

          welke dingen fotografeer je graag? dus voor wat moet het toestel dienen?
          sport, landschap, portret,street, ....
          het verschil tussen systeemcamera's en spiegelreflex moet je eerder gaan voelen denk ik...
          voor en nadelen hierbij...
          portfolio en workshops:
          https://www.bennybulke.com/

          Comment


          • #6
            Re: Aankoop eerste reflexcamera.

            Iemand vraagt naar een DSLR en krijgt alleen maar adviezen over systeemcamera's, die als enige voordeel hebben dat lichter en kleiner zijn, al hoewel de laatste G is bijna net zo groot als een D3200.
            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

            Comment


            • #7
              Re: Aankoop eerste reflexcamera.

              Waarom koop je geen panasonic FZ1000 of sony RX10 en daar begin je met te leren wat de basis is van zelf instellingen te doen. Kost een pak minder en je kan later nog steeds overstappen naar een reflexcamera.
              D7200 + Sigma 17-50mm 2.8f OS +Nikon 70-200mm 2.8f VRII + Nikon 35mm 1.8F Prime + Nikon flits SB600.
              Compact Canon ixus 870 + Canon G7X Mark II + Sony RX100MIII en Panasonic FZ1000.

              Comment


              • #8
                Re: Aankoop eerste reflexcamera.

                Oorspronkelijk geplaatst door Leigh Bekijk bericht
                Beste forumleden,

                Eerst en vooral wens ik mijzelf voor te stellen.

                Mijn naam is Leigh (uitgesproken Lee) en ik ben 22 jaar. Ik ben afkomstig uit de regio van Gent.

                Zoals u uit de titel van de topic waarschijnlijk al kunt raden zou ik graag willen beginnen met fotografie als hobby.
                Ik heb nog geen ervaring met reflexcamera's of systeemcamera's gezien mijn vorige een gewone compactcamera van Panasonic Lumix was.

                Ik heb zelf al wat opzoekingswerk gedaan en vaak kom ik bij dezelfde modellen uit. Namelijk de Nikon D3200, D3300, D5200 en D5300. Nu weet ik niet ofdat dit goede body's zijn en welke volstaat om enkele jaren verder mee te kunnen.

                In verband met eventuele objectieven.. Hier tracht ik mijzelf wat in te verdiepen om de verschillende waarden te kunnen begrijpen en te weten welk objectief voor welke situatie gebruikt.

                Ik zou de camera veel gebruiken tijdens uitstappen en reizen.

                Als u eventuele voorstellen heeft, in verband met eventuele objectieven, zijn die altijd welkom.

                Zelf dacht ik aan een 18-140 mm lens of de standaard kitlens 15-55mm met een extra 55-200 mm.


                Groeten!

                Leigh
                Met bv zo'n Nikon 5300 kan je u niet mis kopen om van start te gaan volgens mij.
                Begin met een standaard 18-55.. Waarom ? Omdatje deze in vorm van kit er voor een prikje bij krijgt.
                Eens begonnen met dit setje kan je ontdekken wat je verder wenst van objectief als je dat nodig vindt.

                De Body D5300 heeft de best presterende sensor aan boord van het DSLR instapsegment, beter dan Canon of Sony (technisch bekeken dan) dus daarmee kan je alvast goed aan de slag.
                Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

                Comment


                • #9
                  Re: Aankoop eerste reflexcamera.

                  Oorspronkelijk geplaatst door Funcky Bekijk bericht
                  Snap ik eigenlijk niet goed wat je hier mee wil zeggen ?
                  Simpel. Lieven Lema liet in zijn post uitschijnen dat een full-frame sensor en een systeemcamera een onmogelijke combinatie was. Vandaar dat ik dat eventjes rechtgezet heb.
                  550D | EF-S 18-55mm F/3.5-5.6 IS | EF 50mm F/1.8 II | EF 70-200mm F/4L IS | Speedlite 580EX II | LumoPro LP180 | Gitzo GT3541XLS | Arca-Swiss Monoball Z1 SP

                  Comment


                  • #10
                    Re: Aankoop eerste reflexcamera.

                    Ikzelf heb de Nikon D5300. Zeer tevreden van. Presteert goed bij hogere ISO-waarden, uitklapbaar scherm heeft ook voordelen en heeft toch meer mogelijkheden in vergelijking met de D3300 zoals het instellen van A, S, ... in stapjes vqn 1/3 ipv 1/2. 39 punts autofocussysteem ipv 11, bracketing is mogelijk...het zit hem allemaal in kleine dingen waarom je beter voor de 5300 kiest...het blijft natuurlijk een persoonlijke keuze en of je hier belang aan hecht (of zult hechten wat ook belangrijk is). Indien je wat meer wil/kan spenderen kan je de opvolger aanschaffen die net uit is met touchscreen: de d5500 :-)
                    De kitlens 18-55 is van goede kwaliteit en maakt zuivere scherpe foto's. vibratiereductie van ongeveer 4 Stops. Voor landschapsfotografie zal je misschien met enkel deze wat tekortkomen en is een telezoom wenselijk in sommige omstandigheden om de zaken wat dichterbij te halen. Ikzelf heb de sigma 70-300. Niet supergoed, maar ook niet slecht. Prijs/kwaliteit. Op 300 mm wordt het wat softer en mag je wat extra verscherpen in Photoshop ;-).
                    Mijn Nikon 35mm 1.8 is superscherp en lichtsterk wat handig is voor duistere omstandigheden. bovendien zeer prijselijk en in jouw geval beter dan de 50 mm 1.8 dat meer voor portretjes is. Probeer de kitlens eerst een tijdje te gebruiken op 35 mm, dan kan je zelf bepalen of je hiermee voldoende in beeld krijgt.

                    Als je nog vragen hebt, shoot! Ik gaf enkel wat achtergrond informatie over mijn gereedschap maar is zeker niet als reclame bedoelt. Veel succes!


                    Sent from my iPad using Tapatalk
                    Nikon D5300 + Nikon D3300 + Nikkor 50 mm 1.8G + AF-S DX NIKKOR 18–55mm f/3.5–5.6G VR II + AF-S DX NIKKOR 55-200mm f/3.5–5.6G VR II + Sigma DG 70-300 4.5-5.6 + SIGMA 105MM F/2.8 EX DG MACRO OS HSM Nikon + Nissin I40 + YN 560

                    Comment


                    • #11
                      Re: Aankoop eerste reflexcamera.

                      Oorspronkelijk geplaatst door jocau Bekijk bericht
                      Simpel. Lieven Lema liet in zijn post uitschijnen dat een full-frame sensor en een systeemcamera een onmogelijke combinatie was. Vandaar dat ik dat eventjes rechtgezet heb.
                      Ok ... had dit even verkeerd geïnterpreteerd.
                      Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

                      Comment


                      • #12
                        Re: Aankoop eerste reflexcamera.

                        Bedankt voor de vele reacties..

                        Ik ben vandaag naar de mediamarkt geweest om zowel de Sony alpha a6000 en de Nikon d5300 eens goed van dichtbij te bekijken. Toch blijf ik het een moeilijke beslissing vinden. De Sony is lichter, compacter en iets subtieler doch heb ik vrij grote handen en vind ik de grootte van de Nikon geen nadeel. De verkoper aldaar zou de Sony kiezen in mijn plaats omdat deze net wat gemakkelijker is om overal mee naar toe te nemen.

                        Maar eender welk van de twee toestellen ik kies.. Ik denk dat beide aan elkaar gewaagd zijn hè?

                        Grtjs.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Aankoop eerste reflexcamera.

                          @bulke41 Vooral natuur en architectuur.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Aankoop eerste reflexcamera.

                            Oorspronkelijk geplaatst door Leigh Bekijk bericht
                            De verkoper aldaar zou de Sony kiezen in mijn plaats
                            Of zijn commissie misschien???????
                            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                            Comment


                            • #15
                              Re: Aankoop eerste reflexcamera.

                              De verkoper kan niet kiezen in jouw plaats, dat is onzin.
                              Kiezen moet je zelf doen.
                              Last edited by Funcky; 28 februari 2015, 00:19.
                              Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

                              Comment

                              Working...
                              X