Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Epson R3000 strepen op print

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Epson R3000 strepen op print

    1 jaar exact heb ik mijn Epson R3000 en ik heb er niet bijzonder veel prints mee gemaakt, de patronen zijn nu ongeveer leeg. Elke maand print ik wel iets af om de printer in "gang" te houden.

    Sinds kort, enkele maanden eigenlijk, heb ik op steeds dezelfde plaats op een print strepen of vlekken. Het valt me op dat dat steeds bij een bepaald soort van papier is. Bij ander papier is het niet, of minder. Het is wel zo dat het papier waar de vlek op komt, dit probleem in het begin niet had.

    Het papier is Ilford Galerie Luster van 275gr. (13x18), eigenlijk is dit papier iets te zwaar maar in het begin ging dit zonder problemen.

    Wat ik al heb geprobeerd is om een leeg blad enkele malen door te voeren zoals in de handleiding staat, op het web vond ik iets over een papier dat een beetje gedrenkt is in reinigingsalcohol er door te voeren. Dat helpt allemaal niet, het werd er ook niet erger op.
    Enkel als ik 10x een compleet overbelichte foto effectief afdruk, vermindert de veeg. Maar een tijd later komt ze terug.

    Ik denk dat dit papier iets te zwaar is, en dat de veeg komt omdat het papier afbuigt hij het uit de printer komen. Maar hoe dan ook lijkt het dan alsof dat mijn rollen vol inkt zouden hangen?

    Zie print hieronder, probleem zit in de 2 onderhoeken & boven onder de (zwarte) knie.

    Iemand ervaring of tips, of mogelijk een oplossing




  • #2
    Re: Epson R3000 strepen op print

    Ik heb hier net permajet 280gm Smooth pearl op de printer gelegd, dikte is toch niet echt een probleem hoor. Gebruik je de frontlader of de sheetfeeder?


    Misschien moet je deze thread eens doorlezen - http://www.dpreview.com/forums/post/50851819

    Comment


    • #3
      Re: Epson R3000 strepen op print

      Oorspronkelijk geplaatst door Sjillie Bekijk bericht
      Ik heb hier net permajet 280gm Smooth pearl op de printer gelegd, dikte is toch niet echt een probleem hoor. Gebruik je de frontlader of de sheetfeeder?


      Misschien moet je deze thread eens doorlezen - http://www.dpreview.com/forums/post/50851819


      Inderdaad, de truk met dat keukenpapier zoals in het eerste filmpje doen.



      Als reinigingsvloeistof gebruik je een mengeling van 1/3 ammoniak,1/3 methanol en 1/3 ruitenreiniger (glasex of iets dergelijk).

      De printkop kan je los krijgen als volgt:
      printer uitschakelen, inschakelen, wachten totdat de printkop beweegt en dan de stekker uittrekken. Nu kan je voorzichtig de printkop verschuiven.

      Veel suc6.

      Comment


      • #4
        Re: Epson R3000 strepen op print

        Bedankt voor de reacties! sorry van mijn late reactie, het is enorm hectisch geweest.

        Het 275 en 320gr papier dat ik gebruik voed ik steeds langs de sheet feeder, ik heb ooit ook de front feeder gebruikt, maar ik had het idee dat mijn prints dan niet scherp waren. Het 320gr is wel echt te dik omdat hij dan schuurt doordat het papier slecht plooit. Dat gebruik ik dus niet meer.

        Vanavond probeer ik de voorgestelde trukken

        Comment


        • #5
          Re: Epson R3000 strepen op print

          Ik gebruik voor zware papieren altijd de front feeder en nog nooit problemen gehad. Als je de sheet feeder gebruikt schuurt het papier tegen de boven kant van de uitgang van de printer op een bepaald moment.
          Nikon D850 / D700 / D70 /nikor 50 1.4 AFS/ nikor 24-70 2.8/ nikon 80-200 2.8 /Nikor 70-200 2.8 VR II / nikkor 18-70 3.5-4.5/ SB 900

          Comment


          • #6
            Re: Epson R3000 strepen op print

            Kan je bij de voorkeurinstellingen van je printerscherm, klikken op de knop " Papierconfiguratie " normaal kan je hier de dikte van het papier instellen.
            De dikte van je papier met een schuifmaat meten +0,1 mm en dat ingeven bij papier dikte.

            Ik weet niet of het bij de 3000 kan maar vanaf de 3800 en hoger, de pro-printers gaat dat wel.

            PJW
            Nikon, Epson Stylus Pro 4900, Epson Perfection V750 Pro, X-Rite i1Publish Pro, www.pwf.be

            Comment

            Working...
            X