Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Zonsverduistering

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Zonsverduistering

    Hola,

    Zoals de meeste wel weten is er op 20 maart een zonsverduistering.
    Ik ben een beginnend dslr gebruiker en nu is mijn vraag natuurlijk :
    Is het mogelijk om dit veilig te fotograferen, en indien ja wat heb ik zeker nodig?

    Ik heb reeds iets gelezen over een solar filter maar een korte google zoektocht leverde me niet dadelijk websites op waar ik iets kon aankopen.

    Heeft er iemand ervaring mee of instructies of tips hoe dit aan te pakken?

    Ik ben in het bezit van een Nikon D5200 en heb een Nikkor 18-55mm f3.5-5.6 VR II en Nikkor 35mm f1.8 prime.

    Een statief gaat er wellicht een van de komende weken komen.

    Moet ik materiaal bijkopen, en/of is dit enigsinds haalbaar met mijn toestel?

    groeten

  • #2
    Re: Zonsverduistering

    Je kan deze vraag best stellen in de subfora 'Ter zake' of 'Tips en trucs'.
    In dit subforum worden foto's geplaatst ter beoordeling.
    Succes.
    https://www.facebook.com/devrieset/

    Comment


    • #3
      Re: Zonsverduistering

      ok my bad, misschien dat een moderator mijn topic kan verplaatsen?

      Comment


      • #4
        Re: Zonsverduistering

        Moderator Note: Topic verplaatst op vraag TS

        hesy.be
        BD0319BE

        Comment


        • #5
          Re: Zonsverduistering

          dank u wel

          Comment


          • #6
            Re: Zonsverduistering

            Oorspronkelijk geplaatst door cubyx1984 Bekijk bericht
            dank u wel
            Er bestaan speciale folies die voor zonneobservaties geschikt zijn. Dit zijn zo genaamde MYLAR folies en zijn wslk. te krijgen bij de lokale sterrenwacht.
            Gebruik NOOIT een lasbril want deze houdt geen IR straling tegen, enkel UV !
            YMMV
            Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

            Comment


            • #7
              Re: Zonsverduistering

              Pas enkele test opnames gedaan met een ND110 en zeker niet slecht.
              Het is effectiever tijd te investeren in het maken van een goede foto dan in het digitaal nabewerken van een slechte.

              Comment


              • #8
                Re: Zonsverduistering

                Oorspronkelijk geplaatst door Nerdifant Bekijk bericht
                Er bestaan speciale folies die voor zonneobservaties geschikt zijn. Dit zijn zo genaamde MYLAR folies en zijn wslk. te krijgen bij de lokale sterrenwacht.
                Gebruik NOOIT een lasbril want deze houdt geen IR straling tegen, enkel UV !
                YMMV
                Ik zoek het op alvast merci!

                Oorspronkelijk geplaatst door HEYLO Bekijk bericht
                Pas enkele test opnames gedaan met een ND110 en zeker niet slecht.
                Das toch al snel 100€ voor een filtertje precies. Had gehoopt het iets goedkoper te kunnen doe


                Is er trouwens een geprefereerde lens voor zoiets? Best een telezoom mss?

                Comment


                • #9
                  Re: Zonsverduistering

                  Oorspronkelijk geplaatst door cubyx1984 Bekijk bericht
                  Ik zoek het op alvast merci!



                  Das toch al snel 100€ voor een filtertje precies. Had gehoopt het iets goedkoper te kunnen doe


                  Is er trouwens een geprefereerde lens voor zoiets? Best een telezoom mss?
                  Ik kan niet sterk genoeg benadrukken dat je géén ND of roetglaasje of lasbrillen mag gebruiken. ALs je live view hebt no-problem maar als je door de zoeker kijkt een dikke no-go.
                  Ik gebruik wslk. een 300mm op een D7000 als ik mijn folie op tijd heb.
                  YMMV
                  Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Zonsverduistering

                    http://www.astroshopurania.be/access...3-x-30-cm.html

                    zonnefolie, mooi bevestigen voor lens, veilig!! geen 100 euro ;-) en zou op tijd moeten geleverd worden.

                    Tom
                    De gustibus et coloribus non est disputandum
                    Nikon F70 analoog, Tri-x filmpjes

                    Comment


                    • #11
                      Re: Zonsverduistering

                      Voor zover ik heb kunnen vinden, zijn deze folies enkel en alleen bedoeld ter bescherming van het menselijk oog.
                      Heb je de optie om te fotograferne via een live view schermpje, zou dit niet nodig moeten zijn en ook niet schadelijk zijn voor je camera.
                      Ik ben dus redelijk verward momenteel.
                      Een kenner onlangs zei me nog : je zit met hoge sluitertijden, dus folie niet nodig. Er zijn ook genoeg foto's met de zon de achtergrond en deze kunnen ook geen kwaad voor je camera.
                      Dus als ik het goed begrijp is er geen gevaar voor de camera sensor en is het alleen bedoeld voor de bescherming van je eigen ogen?

                      Comment


                      • #12
                        Re: Zonsverduistering

                        Deze morgen een foto genomen van de zon als tweede test met een ND 110. KLIK
                        Het is effectiever tijd te investeren in het maken van een goede foto dan in het digitaal nabewerken van een slechte.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Zonsverduistering

                          Oorspronkelijk geplaatst door cubyx1984 Bekijk bericht
                          Dus als ik het goed begrijp is er geen gevaar voor de camera sensor en is het alleen bedoeld voor de bescherming van je eigen ogen?
                          - Probeer het gewoon uit en laat iets weten.
                          - Beter safe then sorry.

                          YMMV
                          Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Zonsverduistering

                            tja, ik raad het je toch af.. je zet de zon in het brandpunt... ooit al eens met een vergrootglas de zon in het brandpunt gezet? juist...
                            ook laat je je camera tussen opnames meestal op statief in dezelfde houding staan dus krijg je heel snel veel warmteopbouw in je camera. Lijkt me ook niet OK...
                            En hou er inderdaad rekening mee, het is niet omdat een filter het zichtbare licht tegenhoud je geen overdaad aan niet zichtbaar licht op je ogen krijgt en dat is ook niet aan te raden... je hebt wel twee ogen, maar om er eentje op te offeren aan een zonsverduistering lijkt me wat overdreven...
                            Tom
                            De gustibus et coloribus non est disputandum
                            Nikon F70 analoog, Tri-x filmpjes

                            Comment


                            • #15
                              Re: Zonsverduistering

                              Akkoord, je moet onder liveview niet constant naar de zon richten, en ook geen lange sluitertijden gaan gebruiken. Ik heb mijn uitleg misschien wat te kort verteld waardoor het anders overkomt. Ik wilde enkel aantonen dat ik het idee eerst had dat je echt niet zonder zo'n zonnefilter kan fotograferen naar de zon toe.
                              Ik ga zowiezo een zonnefilterje maken, en hier ook mee proberen.
                              Ik ga een van dees eindelijk mijn statief bestellen, dan kan ik al eens uittesten wat ik met mijn huidige lezen kan presteren.

                              Comment

                              Working...
                              X