Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hellup!

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Hellup!

    Ondanks dat ik nu een halfjaartje een fotografie opleiding volg, toch weet ik nog niet precies welke instellingen ik moet toepassen bij specifieke situaties.
    Op dit moment ben ik op vakantie. Ik zit in een huisje in de Ardennen, en het is hier super mooi. Bij schemering ben ik naar buiten gegaan met mn Canon 600D camera, de lucht brak open en prachtige kleuren kwamen tevoorschijn. In het weiland vlakbij stond (staat) een stier en mijn nieuwsgierigheid leed me de wei in. Rustig benaderde ik hem en sprak kalm tegen het dier waardoor het rustig bleef staan en ik de kans kreeg om met de gekleurde lucht als achtergrond een te gekke foto te maken! Maar och zo stom de instelling wist ik niet precies.. Ik heb wat geëxperimenteerd en dit zijn de resultaten; maar nog niet wat ik wil.

    Een anderhalve dag ben ik nog hier, voordat ik weer vertrek naar Nederland. Welke instellingen, zouden zorgen voor die mooie foto (als ik nog een keer de kans krijg) die ik in gedachten had?




    Moderator Note: Je foto is te groot, en dus achter een linkje geplaatst. Wil je hier zichtbare foto's plaatsen, dan moeten zij beantwoorden aan de BD-normen, nl. langste zijde maximum 1024px.

    Bedankt!
    Last edited by LesC; 3 maart 2015, 15:15.

  • #2
    Re: Hellup!

    ziet er enorm onderbelicht uit qua voorgrond, dus langere sluitertijd, of hogere iso?

    eventueel als daardoor de lucht uitgebeten wordt 2 of mee) foto's nemen om later samen te voegen (HDR).

    Comment


    • #3
      Re: Hellup!

      Tegenlicht, de lichtmeter houdt rekening met de lichtste delen (de lucht) zodat die niet overbelicht worden.
      De contrasten tussen de voor en achtergrond zijn te groot, alleen met invulflits zal je in dit geval de stier goed kunnen belichten (hopelijk valt die daarna niet aan ).

      Als de stier heel goed stil blijft staan, dan kan je ook meerdere foto's maken met verschillende belichting, en die als een HDR bewerken (in sommige camera's zit die functie ingebouwd, maar dat is niet het geval bij een 600D).
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

      Comment


      • #4
        Re: Hellup!

        Oorspronkelijk geplaatst door Stefan_C Bekijk bericht
        ziet er enorm onderbelicht uit qua voorgrond, dus langere sluitertijd, of hogere iso?

        eventueel als daardoor de lucht uitgebeten wordt 2 of mee) foto's nemen om later samen te voegen (HDR).
        Klopt ik denk het ook! Een statief heb ik wel mee, maar had op dat moment hem niet bij me. Ik denk dat het met een langere sluitertijd dan wel lukt! Ik zal het proberen aan te passen.

        Dankjewel voor de tips! Echt thank youu

        Comment


        • #5
          Re: Hellup!

          Aha. Ja die flits was ik ook al bang voor! Toen ik hem op automatisch probeerde te zien en de flitser omhoog klapte heb ik heb voorzichtig weer terug geduwt haha!
          Foto's samenvoegen is een heel mooi idee! Dan moet ik wel met een statief fotograferen, anders is het bijna onmogelijk om de camera op dezelfde plek te houden, maar gelukkig heb ik die!
          Dankjewel!!;

          Comment


          • #6
            Re: Hellup!

            Maak om te beginnen eens gebruik van de bracketing met één stop verschil telkens. Bekijk daarna de foto's en ontdek de gevolgen.
            Albums
            Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

            Comment


            • #7
              Re: Hellup!

              Hi,

              Je hebt hierboven al veel raad gekregen, er zijn zoveel mogelijkheden.
              Wat me opvalt is dat ze in die fotografie opleidingen zelden de praktische kant van de zaken meegeven. Kan zo handig zijn :-)
              Jouw stier staat er wel degelijk op, of hij helemaal scherp is kan ik niet op het jpg-je beoordelen.
              ALs je dus met goede software en een raw file aan de slag zou gaan , kan je heel wat scheve situaties rechttrekken.
              Hier een poging met het gecopieerde jpg-je. Als je dat niet leuk vindt, neem ik hem weg.

              DPaul - A.FIAP
              D810, nikkors and other stuff

              Comment


              • #8
                Re: Hellup!

                als je dat uit het jpgtje haalt is er idd met de raw wel nog iets mogelijk (hoewel de kwaliteit wel wat zal inboeten, maar beter dat dan geen foto :-))

                Comment


                • #9
                  Re: Hellup!

                  over-exposuren in raw als je foto te donker is dacht ik me te herinneren dat ook een tactiek is

                  Comment


                  • #10
                    Re: Hellup!

                    Ga nooit samen in de wei met een stier. Ook niet voor een foto. Wil je jong sterven soms?

                    Comment


                    • #11
                      Re: Hellup!

                      Oorspronkelijk geplaatst door DiEe Bekijk bericht
                      Ga nooit samen in de wei met een stier. Ook niet voor een foto. Wil je jong sterven soms?
                      daarom dat we hem niet meer horen...

                      Comment

                      Working...
                      X