Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

1/60s bij flitsen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • 1/60s bij flitsen

    Stomme vraag misschien hoor...

    Als ik op mijn Nikon op bv de A-stand werk en laat de flitser opklappen, dan verandert de sluiter automatisch op 1/60s. Op de P- en de autostanden (die ik niet gebruik he ;-) ) is dat ook.
    Nu, ik vind 1/60s te traag om bv. spelende kinderen of andere bewegende onderwerpen te fotograferen. Ik schakel daarom bij het flitsen altijd over naar de M-stand, 1/250s, f/x en iso 100. Werkt perfect!

    Maar van waar komt die 1/60s dan? Ik zie in het menu dat je die enkel kan verlagen... :-s


    Sent from my iPad using Tapatalk
    Nikon D500, D750 & D7100 -- Sigma 17-50mm F/2.8 HSM OS -- Nikkor AF-S FX 50mm f/1.8 -- Tamron 70/200mm f/2.8 -- Tokina 11-20mm f/2.8
    Mijn fotoalbums

  • #2
    Re: 1/60s bij flitsen

    Kijk eens bij flitssynchronisatiesnelheid in de handleiding.
    Daar staat voldoende informatie.

    Groeten,
    Eric

    Comment


    • #3
      Re: 1/60s bij flitsen

      Die 1/60 is de traagste sluitertijd die uw camera mag kiezen in P en A mode. Uw camera kiest die traagste om ook nog zoveel mogelijk omgevingslicht toe te laten. Dit zorgt er meestal voor dat uw foto gebalanceerd is qua flash / omgevingslicht. Als het omgevingslicht zwak is dan zal die 1/60 OK zijn omdat de bewegende voorwerpen bevroren worden door de zeer korte flash. Maar als er toch te veel omgevingslicht is dan zal die 1/60 parten spelen omdat het omgevingslicht te sterk is om het bewegend voorwerp alleen door de flits te laten bevriezen. In dit geval moet je in S of M werken.

      De flitssynchronisatiesnelheid waar extrazone naar verwijst heeft hier niets mee te maken. Die staat al op de (standaard) bovengrens aangezien je in M aan 1/250 kan flitsen. De flitssynchronisatiesnelheid is de snelste sluitertijd die de camera aankan wanneer je met flash werkt. Je kan die wel in het menu verlagen of je kan kiezen voor FP High Sync Speed zodat je sneller kan dan 1/250 maar dan ten kost van (veel) flitsbereik.

      Comment


      • #4
        Re: 1/60s bij flitsen

        Oorspronkelijk geplaatst door timefreezer Bekijk bericht
        Die 1/60 is de traagste sluitertijd die uw camera mag kiezen in P en A mode.
        Dit kan je op een Nikn gewoon instellen tussen 1/60 en 30s, dus 30s is de traagste.
        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

        Comment


        • #5
          Re: 1/60s bij flitsen

          Oorspronkelijk geplaatst door timdelma Bekijk bericht
          Maar van waar komt die 1/60s dan? Ik zie in het menu dat je die enkel kan verlagen... :-s
          Ik denk dat je dat moet beschouwen als de 'veiligheidsstand' in de automatische modi. Het toestel zal proberen om normaal te belichten met die sluitertijd als bovengrens, zodat de flitsfoto geen last krijgt van bewegingsonscherpte. Als je controle wil over de belichtingssettings, en zeker met een externe flitser, kies je inderdaad best voor volledig manueel. Zo heb ik het altijd gedaan, en in situaties met constant wisselend licht zorgt TTL voor de juiste dosering van het flitslicht. Voor de balans tussen flits en omgevingslicht zorg je dan natuurlijk zelf...
          Pieter
          --
          Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

          Comment


          • #6
            Re: 1/60s bij flitsen

            Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
            Dit kan je op een Nikn gewoon instellen tussen 1/60 en 30s, dus 30s is de traagste.
            Klopt maar de vraag was waarom 1/60 werd gekozen en niet bv 1/100 of sneller. De TS haalt zelf aan dat hij die traagste kan verlagen...... Dus dat weten we wel. Standaard (ik voeg dit er nu aan toe om 200% correct te zijn...) kiest de Nikon in A en P tussen 1/250 (sommige modellen trager) en 1/60. In die situatie is 1/60 de traagste en werd er verduidelijkt waarom "die" traagste werd genomen en niet bv 1/100.

            Comment


            • #7
              Re: 1/60s bij flitsen

              Oorspronkelijk geplaatst door Pieter G. Bekijk bericht
              Ik denk dat je dat moet beschouwen als de 'veiligheidsstand' in de automatische modi. Het toestel zal proberen om normaal te belichten met die sluitertijd als bovengrens, zodat de flitsfoto geen last krijgt van bewegingsonscherpte.
              'k Denk dat ook. Maar soms (in dit geval bv waar er nog relatief veel omgevingslicht is) is zelfs 1/60 te traag om bewegingsonscherpte te vermijden. M (or S) to the rescue!

              Comment


              • #8
                Re: 1/60s bij flitsen

                Thanks guys voor de antwoorden!


                Sent from my iPad using Tapatalk
                Nikon D500, D750 & D7100 -- Sigma 17-50mm F/2.8 HSM OS -- Nikkor AF-S FX 50mm f/1.8 -- Tamron 70/200mm f/2.8 -- Tokina 11-20mm f/2.8
                Mijn fotoalbums

                Comment

                Working...
                X