Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Water uit de kraan

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Water uit de kraan

    Ik lees her en der dat kraanwater beter is dan water in flessen.
    Zou dit kloppen?

    Doet de watermaatschappij chloor in ons (Limburg) water?
    De maatschappij beweert dat chloor verdwijnt zodra je het water opvangt in bijv. een glas.
    Anderen beweren dat dit niet kan kloppen: dit water moet eerst in de koelkast opdat de chloor zou verdwijnen.

    Wie heeft het juiste antwoord?
    Wij danken u!
    Ubi bene, ibi patria.
    BD0388BE
    Een website

  • #2
    Re: Water uit de kraan

    Chloor is een gas. Het kan alleen maar verdwijnen als het uit het water verdampt.
    In de frigo, in een potje met een deksel er op, zal dat moeilijk gaan. In de vrije lucht, eventueel opgewarmd, zal dat wel gaan.
    Chloor kookt aan -34°C.
    Het chloor in drinkwater is een natriumhypochloriet verbinding.
    Last edited by Skitch; 23 februari 2015, 13:45.
    " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Vestraete)

    Comment


    • #3
      Re: Water uit de kraan

      Oorspronkelijk geplaatst door Skitch Bekijk bericht
      Chloor is een gas. Het kan alleen maar verdwijnen als het uit het water verdampt.
      In de frigo, in een potje met een deksel er op, zal dat moeilijk gaan. In de vrije lucht, eventueel opgewarmd, zal dat wel gaan.
      Chloor kookt aan -34°C.
      Je hebt idd. gas maar ook tabletten
      Maar jouw uitleg=logisch.
      Ubi bene, ibi patria.
      BD0388BE
      Een website

      Comment


      • #4
        Re: Water uit de kraan

        Kraantjeswater is op zijn minst niet slechter dan flessenwater. Hangt er ook van af welk flessenwater je gebruikt, bron- of mineraalwater.

        Bronwater wordt bacteriologisch onderzocht en daarna rechtstreeks op flessen gestoken. Er mag dus geen enkele behandeling meer mee gebeuren. Dus uiteraard wel veilig.
        Mineraalwater bevat een aantal mineralen (duh) die verondersteld worden een heilzame werking te hebben voor ons lichaam. Echter, door het bevatten van deze mineralen, kunnen ze in veel gevallen niet voldoen aan de eisen die aan kraantjeswater worden gesteld. De meeste van die mineralen namelijk mogen niet dagelijks gebruikt worden volgens de huidige wetenschappelijke inzichten (of toch niet volgens de concentraties die in bepaalde watermerken zitten). Vandaar dat je niet alle mineraalwaters mag gebruiken in babyvoeding bvb.

        Kraantjeswater wordt op veel, veel, veel criteria onderzocht en dient onder de norm voor elk criteria te zitten. 100% veilig dus. Ook voor toevoeging van chloor geldt dat dit maximaal 0.25mg/l mag zijn. Dat is een concentratie die al niet schadelijk is voor de mens en bovendien verdampt dit eens het uitgeschonken is vrij snel en zul je het maw alleen maar binnenkrijgen als je aan de kraan gaat hangen .

        Ter vergelijking, in een zwembad wordt er geëist dat er minimaal 0.5mg/l chloor in het water, maw, de minimumnorm hier is al dubbel zo hoog als wat leidingwater ooit mag bevatten. De maximale norm in zwembaden ligt op 1.5mg/l voor traditionele overdekte zwembaden.

        Samengevat, bespaar big money op jaarbasis, help het milieu een handje en drink leidingwater!

        Comment


        • #5
          Re: Water uit de kraan

          Dank U (met hoofdletter en met 'stip') WIM
          Ubi bene, ibi patria.
          BD0388BE
          Een website

          Comment


          • #6
            Re: Water uit de kraan

            Oorspronkelijk geplaatst door WimBollein Bekijk bericht
            Kraantjeswater is op zijn minst niet slechter dan flessenwater.

            Samengevat, bespaar big money op jaarbasis, help het milieu een handje en drink leidingwater!
            mee eens.
            grt,bouk.
            wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
            http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
            https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

            Comment


            • #7
              Re: Water uit de kraan

              In plastieken flessen kunnen blijkbaar ook schadelijke stoffen zitten http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/...ezondheid.html
              http://barthuysmans.smugmug.com/
              BD0338BE

              Comment


              • #8
                Re: Water uit de kraan

                en als je dat te hard proeft kan je een chloorfilter gebruiken
                oa van Brita

                Comment


                • #9
                  Re: Water uit de kraan

                  Twee bedenkingen:

                  Ik heb mij vele jaren geleden eens laten strikken voor een soort tupperware-party maar dan voor waterzuiverraars van een bepaald merk.
                  Als demo namen ze water van de kraan en goten een deel in een glas alsook een deel door hun filter en dan het gefilterde ook in een ander glas.
                  Ze verwisselde dan de glazen zodat je niet meer wist welk het gefilterde was en je mocht dan proeven.
                  Man man man, de chloor bij ongefilterd stadswater kon je zo proeven. Echt ongeloofelijk verschil. Dat ze zeggen dat de chloor zo weg is, forget it.
                  Of chloor nu gezond is of niet weet ik niet, ik neem aan dat volksgezondheid hier wel geen risico zal nemen.

                  Tweede bedenking:
                  We hebben hier een microfilter staan net na onze meter (de filter is bij aankoop wit).
                  De laatste jaren is het er beter op geworden maar tot enkele jaren geleden moest ik elke paar maand die filter vervangen omdat em zo bruin was als str...t. Zo proper was het water dat we binnen kregen!!

                  Maar toch drinken we er van al is het niet rechtstreeks maar als we koffie maken.

                  Als flessenwater kopen we er bij de Delhaise van huismerk en die vind ik persoonlijk zeer lekker van smaak en niet duur.

                  Conclusie: da ik het niet weet wat nu eigenlijk het meest gezond is.

                  Met stadswater kan het al eens fout lopen maar ook met flessen hoor.
                  Zo hebben we eens ice-tea gekocht zonder veel kijken en toen we thuis waren zagen we dat er hele vieze brokken slijm in ronddreven! Maar echt veel heh, zeker de helft van de fles zat vol slijm. En da komt dan van een topmerk zeg.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Water uit de kraan

                    Oorspronkelijk geplaatst door xafke Bekijk bericht
                    Twee bedenkingen:

                    Ik heb mij vele jaren geleden eens laten strikken voor een soort tupperware-party maar dan voor waterzuiverraars van een bepaald merk.
                    Als demo namen ze water van de kraan en goten een deel in een glas alsook een deel door hun filter en dan het gefilterde ook in een ander glas.
                    Ze verwisselde dan de glazen zodat je niet meer wist welk het gefilterde was en je mocht dan proeven.
                    Man man man, de chloor bij ongefilterd stadswater kon je zo proeven. Echt ongeloofelijk verschil. Dat ze zeggen dat de chloor zo weg is, forget it.
                    Of chloor nu gezond is of niet weet ik niet, ik neem aan dat volksgezondheid hier wel geen risico zal nemen.

                    Tweede bedenking:
                    We hebben hier een microfilter staan net na onze meter (de filter is bij aankoop wit).
                    De laatste jaren is het er beter op geworden maar tot enkele jaren geleden moest ik elke paar maand die filter vervangen omdat em zo bruin was als str...t. Zo proper was het water dat we binnen kregen!!

                    Maar toch drinken we er van al is het niet rechtstreeks maar als we koffie maken.

                    Als flessenwater kopen we er bij de Delhaise van huismerk en die vind ik persoonlijk zeer lekker van smaak en niet duur.

                    Conclusie: da ik het niet weet wat nu eigenlijk het meest gezond is.

                    Met stadswater kan het al eens fout lopen maar ook met flessen hoor.
                    Zo hebben we eens ice-tea gekocht zonder veel kijken en toen we thuis waren zagen we dat er hele vieze brokken slijm in ronddreven! Maar echt veel heh, zeker de helft van de fles zat vol slijm. En da komt dan van een topmerk zeg.
                    Wat ik me afvraag:
                    Heb je dan al eens flessenwater door die filter laten lopen?
                    Zou die dan ook zo bruin als strnt worden?

                    qua koffie maken, dan wordt het water toch wel serieus verwarmd? Dan zal er toch heel wat schadelijke stoffen verdwijnen?
                    It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Water uit de kraan

                      Ik heb mij vele jaren geleden eens laten strikken voor een soort tupperware-party maar dan voor waterzuiverraars van een bepaald merk.
                      Als demo namen ze water van de kraan en goten een deel in een glas alsook een deel door hun filter en dan het gefilterde ook in een ander glas.
                      Ze verwisselde dan de glazen zodat je niet meer wist welk het gefilterde was en je mocht dan proeven.
                      Man man man, de chloor bij ongefilterd stadswater kon je zo proeven. Echt ongeloofelijk verschil. Dat ze zeggen dat de chloor zo weg is, forget it.
                      Of chloor nu gezond is of niet weet ik niet, ik neem aan dat volksgezondheid hier wel geen risico zal nemen.
                      In alle eerlijkheid, ik denk dat daar veel persoonlijke gevoeligheid bij te pas komt. De een smaakt nu eenmaal rapper iets door dan de ander. Als je dan nog eens een demonstratie meemaakt van 'hoe goed die filter wel het chloor filtert', tja, dan spelen er allerlei soorten processen door je hoofd. Pure psychologie. En neen, ik zeg hiermee niet dat iedereen die chloor smaakt in het water een gevoelig watje is met teveel fantasie, versta me vooral niet verkeerd... Ikzelf smaak in ieder geval nooit chloor in mijn kraantjeswater.

                      We hebben hier een microfilter staan net na onze meter (de filter is bij aankoop wit).
                      De laatste jaren is het er beter op geworden maar tot enkele jaren geleden moest ik elke paar maand die filter vervangen omdat em zo bruin was als str...t. Zo proper was het water dat we binnen kregen!!
                      Vroeger kon dat wel eens meer gebeuren ja, toen waren het vooral nog halfroeste stalen buizen die gebruikt werden. Op zich niet zo een groot probleem, in het slechtste geval werden roestdeeltjes in extremis nog tegengehouden door het filtertje in je kraanwerk zelf. En eerlijk, zoveel deeltjes kwamen nu ook niet mee met het water hoor. De laatste jaren echter zijn de watermaatschappij in sneltempo bezig alle waterleiding te gaan vervangen door PE-buizen. Het grootste probleem nu nog zit hem net bij de burgers thuis. Als je nog in een woning woont met loden buizen... Maar ik denk nu eerlijk gezegd ook wel dat die aan het verdwijnen zijn. Elk huis dat nu gerenoveerd wordt, krijgt nieuwe buizen.

                      Conclusie: da ik het niet weet wat nu eigenlijk het meest gezond is.
                      Dat ieder voor zich die conclusie zelf trekt. Sommigen zullen nooit overtuigd worden van een ander standpunt dan hun eigen standpunt (en ik heb het niet over u hé). Wat wel een vaststaand feit is, is dat kraantjeswater het meest gecontroleerd wordt en steeds aan alle normen en parameters moet voldoen. En voor alvast mineraal water is dat niet het geval.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Water uit de kraan

                        Een beetje chloor kan geen kwaad hé. Anders zouden ze je er niet in laten zwemmen.

                        Ook een beetje ijzer kan geen kwaad.
                        Feit is dat het allemaal een stuk properder en beter gecontroleerd is de laatste 20-30 jaar.

                        En ja, als ik nog loden buizen zou hebben, dan vlogen ze er toch uit hoor.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Water uit de kraan

                          Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                          Ook een beetje ijzer kan geen kwaad.
                          Feit is dat het allemaal een stuk properder en beter gecontroleerd is de laatste 20-30 jaar.
                          Kampvitamientjes

                          Comment


                          • #14
                            Re: Water uit de kraan

                            Oorspronkelijk geplaatst door WimBollein Bekijk bericht
                            Kampvitamientjes
                            De meeste van ons "eten" dagelijks chloor
                            Dus in verbinding in zout....
                            Ubi bene, ibi patria.
                            BD0388BE
                            Een website

                            Comment


                            • #15
                              Re: Water uit de kraan

                              Relevant:
                              KRNWTR
                              Een organisatie opgericht door een neef van me.

                              Comment

                              Working...
                              X