Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Griep vaccin

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Griep vaccin

    Nu is het achter de rug maar voor volgend jaar : Vergeet niet je te laten inenten ! ... of nee, vergeet het !!! ?

    "In Eurosurveillance - een wetenschappelijke tijdschrift over epidemiologie, bescherming, preventie en bestrijding van infectieziekten - lezen we dat amper drie (3!) procent van de Europeanen die een griepvaccin kregen, effectief beschermd is.
    Is er eigenlijk bewijs voor de werkzaamheid van een griepvaccin?

    Is griepvaccin zinvol voor 65 plussers?
    Er is geen betrouwbaar onderzoek dat bewijst dat het nuttig is.
    Er is wel veel (onbetrouwbaar) onderzoek dat het op voorhand gewenst resultaat inbouwt."

    Info: hier

  • #2
    Re: Griep vaccin

    Ik vraag mij werkelijk af of u dat artikel wel gelezen hebt en zo ja of u het volledig gelezen hebt, en zo ja of ge er hoegenaamd iets van begrepen hebt? Misschien weet u niet eens hoe een griep vaccin opgebouwd wordt ?
    Misschien ontgaat er u een cruciaal standpunt?
    "... There is a clear antigenic mismatch between the northern hemisphere H3N2 vaccine strain and the circulating variant in winter of 2014/15. The full picture of virological variation requires further detailed analysis, not possible at this stage of the 2014/15 season...."
    Men weet trouwens bij de wereldgezondheidsdiensten dat men steeds het risico loopt om een (snel) muterende strain tegen te komen (zoals die van de vogelgriep) die ongecontroleerd kan uitbreken en waartegen men geen bescherming heeft, type "spaanse griep" zoals in WO I.
    Wees dus bijzonder voorzichtig met wat u de mensen aanraadt !! .. en trek geen conclusies die er niet staan ...
    "...Furthermore, this mid-season analysis does not preclude the likelihood that the vaccine should offer protection from different types of influenza, such as influenza B that may still circulate later in the season. All these elements will form part of the end-of-season analysis including stratification by age-group and scheme...."

    Comment


    • #3
      Re: Griep vaccin

      't Is heel simpel. Er bestaan een duizend soorten varianten van griepvirussen. Je kunt nooit tegen alle griepen beschermd zijn.
      Wat de medische wetenschappers wel doen, en dat doen ze heus niet met de natte vinger, is op basis van alle mogelijke informatie trachten te 'voorspellen' welk griepvirus of -virussen ons gaan overspoelen het komende seizoen. Van die varianten maken ze dan een vaccincocktail en tegen alle varianten die in de die cocktail zitten, ben je beschermd.

      Is dat 100% accuraat? Neen, ze kunnen er wel eens naast zitten.
      Is het nuttig om je te laten inenten? Hangt er van af. Ben je jong, 18-55 jaar, ben je anders in blakende gezondheid en heb je geen kleine kinderen of kom je verder overmatig in contact met zieken, dan kun je overwegen om je niet te laten inenten. In alle andere gevallen zou ik zeggen: DOEN! Ik heb me zelf nooit laten inenten en nooit de griep gehad, maar sinds ik een kleine rondlopen heb, heb ik me consequent laten inenten. En daar heb ik zeker geen spijt van.

      Comment


      • #4
        Re: Griep vaccin

        Samen met regulus gereageerd dus...

        Comment


        • #5
          Re: Griep vaccin

          ik wil het met zoveel woorden niet gezegd hebben .... het internet schijnt tegenwoordig het vehikel bij uitstek te zijn om "ziekelijke" gezondheids info te verspreiden kijk naar FB, men wordt er gelijk ziek van !! .. van de info dus, verwonderlijk hoe eenvoudig kanker te genezen valt !!

          Comment


          • #6
            Re: Griep vaccin

            Als ik de griep heb, ben ik op sterven na dood... zoveel last heb ik ervan. Dus voor mij a.u.b. een vaccin.
            Ik laat me al ± sinds mijn 50ste inenten, eerst via de firma waar ik werkte, sinds mijn vroegtijdige pensionering privé. Ik heb nog eenmaal de griep gehad: bij de allereerste vaccinatie op het werk, een griepje van een uur of drie maximum, en 's anderendaags alweer over. Ongeveer één derde van de ingeënte werknemers rapporteerden dit verschijnsel.
            Maar sindsdien, nooit meer de griep gehad, en volgende week word ik 65.
            BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

            Comment


            • #7
              Re: Griep vaccin

              Zonder vaccins vallen er beslist tientallen meer griepslachtoffers. Ik zou het zelf ook niet willen missen. Als je met in risico omgevingen komt is het onmisbaar. Bovendien kan je best nog bijkomend een goede handhygiëne toepassen. Er zijn ook desinfecterende schuimen in de handel om na contact de handen mee te reinigen. Een absolute must voor mensen in de zorgsector.
              Leeft en LAAT LEVEN !

              Comment


              • #8
                Re: Griep vaccin

                Heb het nog nooit gedaan, maar ik krijg dan ook maar om de 5-7 jaar eens de griep.

                Maar ik overweeg het wel. En ja, ik weet ook dat geen enkel vaccin 100% werkt.

                Comment


                • #9
                  Re: Griep vaccin

                  Ik heb me nog nooit laten inenten,
                  heb in een bepaalde periode zoveel naalden in mijn vel gehad, dat ik er niet meer moet van weten...
                  Klinkt belachelijk, is het misschien ook, maar ben toch nog niet door griep gepakt geweest

                  Verder is alle nuttige info door Regulus en Wim al gegeven lijkt mij...
                  griepvaccin is geen 100% sluitende oplossing.
                  It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Griep vaccin

                    Hoe lang blijft men eigenlijk beschermd na een vaccinatie, is dat één seizoen of zijn dat jaren ?

                    Comment


                    • #11
                      Re: Griep vaccin

                      Titus5, zoals bij elk virus is dit afhankelijk van het virus zelf. Bij bepaalde virussen ben je levenslang beschermd als je het gehad hebt (of gevaccineerd dus), zoals bvb mazelen. Bij de meeste griepvarianten is dit ook het geval. Alleen is griep een zodanig snel muterend virus waar er zovele varianten van bestaan, dat je nu misschien wel levenslang ingeënt bent voor de cocktail die dit jaar is uitgeschonken, maar dat deze volgend jaar niet meer zal voldoen.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Griep vaccin

                        Ieder seizoen maken ze een nieuwe mix die de meest voorkomende griep moet bestrijden.

                        Je zal nog wel wat resistentie hebben, maar als de griep gemuteerd is, dan helpt het vaccin niet meer.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Griep vaccin

                          Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                          Als ik de griep heb, ben ik op sterven na dood... zoveel last heb ik ervan. Dus voor mij a.u.b. een vaccin.
                          Ik laat me al ± sinds mijn 50ste inenten, eerst via de firma waar ik werkte, sinds mijn vroegtijdige pensionering privé. Ik heb nog eenmaal de griep gehad: bij de allereerste vaccinatie op het werk, een griepje van een uur of drie maximum, en 's anderendaags alweer over. Ongeveer één derde van de ingeënte werknemers rapporteerden dit verschijnsel.
                          Maar sindsdien, nooit meer de griep gehad, en volgende week word ik 65.
                          mee eens.
                          grt,bouk.
                          wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                          http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                          https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                          Comment


                          • #14
                            Re: Griep vaccin

                            Dagelijks kom ik in een rusthuis waar ze vallen als de vliegen dit jaar. Precies een leegloop, en er zullen hoogst waarschijnlijk mensen zijn die niet meer terug komen, hopelijk van niet natuurlijk. Het zijn dus vooral de ouderen en kleine kinderen wiens afweersysteem niet meer goed of niet goed functioneert. Maar ook personeel. De vaccinatie is bij het personeel niet verplicht, maar ik vind dit een slechte beslissing. Op sommige verdiepingen is de helft van het personeel getroffen, volgens mij toch de oorzaak van dit niet goed naleven van het vaccineren. En dat wordt natuurlijk doorgegeven en aan de bewoners.
                            Leeft en LAAT LEVEN !

                            Comment


                            • #15
                              Re: Griep vaccin

                              Wacht eh... Griep als in "hele dag in sofa liggen", "dutjes doen", "Dallas Seizoen 1 herbekijken, "eens een paar dagen niet hoeven te gaan werken" ,...
                              En enkele bijwerkingen waarbij je een bad hair day hebt 8-)

                              Neen, nog nooit heb ik me hiervoor laten vaccineren.

                              Comment

                              Working...
                              X