Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

'bevroren' deel bij flitsen op 2e gordijn is erg onscherp

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • 'bevroren' deel bij flitsen op 2e gordijn is erg onscherp

    Hallo,

    ik wil een foto maken waar bij ik een beweging willen tonen met finaal een 'bevriezing'. Concreet gaat het over een badminton pluimpje vliegt (ik laat dit in de praktijk gewoon vallen).

    Dit belicht ik in een volledig verduisterde kamer met enkel een aantal gewone klemspotjes op het pad van de val. Op die manier probeer ik het bewegende stuk te vangen zonder te veel de achtergrond te belichten, hetgeen ook lukt.

    Enkel het laatste deel wat ingeflitst wordt op het 2e gordijn lukt niet: dit deel blijft erg onscherp. Ik heb al vaak geprobeerd maar het is telkens opnieuw onscherp en ik weet niet wat ik fout doe.

    Opstelling:
    Ik heb verschillende sluitertijden geprobeerd om kortere (1/30e) of langere (1/10e) bewegingsstrepen te zien. Om nog licht te kunnen detecteren van deze beweging moet ik werken op f13. Als ik naar bvba f22 ga zie ik niets meer van de beweging, ga ik naar F8 zie ik te veel achtergrond. Er is ongeveer 1m tussen de camera en de shuttle en 1m tussen de shuttle en de zwarte achtergrond.
    Ik flits de shuttle in (onder een hoek van ongeveer onder 45°, dus niet frontaal, maar wel op ongeveer dezelfde hoogte) op het 2e gordijn met een Nikon SB 910.

    Wat doe ik mis???

  • #2
    Re: 'bevroren' deel bij flitsen op 2e gordijn is erg onscherp

    Op het eerste gordijn flitsen dan vliegt de pluim "vooruit" en heb je ook de timing beter in de hand. Heeft verder niks met jouw probleem te maken.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

    Comment


    • #3
      Re: 'bevroren' deel bij flitsen op 2e gordijn is erg onscherp

      vreemd! ik dacht altijd dat op 2e gordijn flitsen vooruit doet bewegen en dat lijkt ook zo in mijn beelden...

      Comment


      • #4
        Re: 'bevroren' deel bij flitsen op 2e gordijn is erg onscherp

        Sorry dat is inderdaad fout, maar met eerste gordijn geeft je een betere timing.
        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

        Comment


        • #5
          Re: 'bevroren' deel bij flitsen op 2e gordijn is erg onscherp

          Fotografie zonder flits is een basisvaardigheid die we wel allemaal aangeleerd hebben.
          De juiste combinatie uit de belichtingsdriehoek die een goed opname verzekeren.

          Dan schakelen we over naar fotografie met flitsen en dan blijkt al snel dat we anders moeten werken dan wat we vroeger kende.(zeker in studio)
          Bij flitsen draaid alles rond flitskracht en diafragma (sluiter houden we zo hoog mogelijk om onscherpte te voorkomen: meestal is dat beperkt tot 1/200 door de synctijd).

          Maar dan kan je de twee gaan combineren natuurlijk en dan is de uitkomst redelijk minder dan algemeen verwacht wordt.
          Zeker de combinatie lange sluiters + flitsen.
          Iedereen zegd van "een flits bevriest je actie" en DAT KLOPT VOOR GEEN METER!!! Totale onzin (met 1 uitzondering en dat is het doorlaten van hooglichten op lange sluiter en dan de scene inflitsen). bv: niet mijn foto maar voorbeeld
          Duidelijk eentje gemaakt op eerste gordijn.

          Zo is er ook de mogelijkheid flitsen op eerste of tweede gordijn (wat wel degelijk een verschil maakt) maar eigenlijk even slechte fotos oplevert bij lange sluiters en veel doorlaten + beweging. Enkel de volgorde van "opname" is anders. Eerst kort dan lang of eerst lang dan kort.


          Dus....
          Als je opname voldoende kan opnemen in een lange sluiter dan staat onscherpte zo op de loer. Je mag flitsen zoveel je wil, onscherp zal em zijn.
          En eigenlijk is dat logisch. Je hebt gewoon een bewogen opname gemaakt. Relatief gezien heeft je toestel bewogen tov de scene dus = onscherp.

          Uitzonderingen zijn er zeker zoals deze foto bv model staat stil, lange sluiter + flits

          Oplossing: 2 fotos maken. een trail(lange sluiter en constante lichtbron) en een freeze (korte sluiter + flits). De twee samenvoegen in fotosoep.
          En dan nog zal het niet simpel zijn om er een mooi resultaat uit te krijgen. Je zal een foefelingske moeten doen op het punt waar de twee shuttles samenkomen of het zal ook onscherp zijn bij een gewone merge.
          Last edited by xafke; 23 februari 2015, 00:04.

          Comment


          • #6
            Re: 'bevroren' deel bij flitsen op 2e gordijn is erg onscherp

            Bedankt voor je reactie, al had ik gehoopt dat het op de een of andere manier wel zou kunnen

            Ik begon ook al te denken dat het misschien lag aan het feit dat ik de ingebouwde flits gebruik om de SB910 aan te sturen en dat de ingebouwde flits nog te veel licht gaf ondanks dat hij ingesteld staat op minimum power (-- dus). Dat wou ik proberen te uit te sluiten door de ingebouwde flits naar het beeld toe zo veel mogelijk af te dekken.

            Een andere mogelijkheid is misschien de SB910 niet in 'remote' te zetten zoals ik tot nu toe deed. Ik dacht begrepen te hebben dat hierdoor een voorflits zou komen en dat ik hem beter in SU-4 mode zou zetten.

            Misschien toch nog een poging of 100 waard ...

            Comment


            • #7
              Re: 'bevroren' deel bij flitsen op 2e gordijn is erg onscherp

              Oorspronkelijk geplaatst door xafke Bekijk bericht
              Oplossing: 2 fotos maken. een trail(lange sluiter en constante lichtbron) en een freeze (korte sluiter + flits). De twee samenvoegen in fotosoep.
              En dan nog zal het niet simpel zijn om er een mooi resultaat uit te krijgen. Je zal een foefelingske moeten doen op het punt waar de twee shuttles samenkomen of het zal ook onscherp zijn bij een gewone merge.
              Maar waarom zou dat niet lukken met 1 foto en flitsen op 2de gordijn?
              Ik zou manueel een stop of 2 onderbelichten en de flits op het einde gebruiken om het onderwerp 1 keer correct te belichten en te bevriezen.
              Natuurlijk zal je wat moeten experimenteren met de sluitertijd (1/60s en kijken hoeveel langer je kan gaan afhankelijk van de beweging) en met de balans tussen omgevingslicht en flitslicht (via ISO en diafragma), maar op een gegeven moment zou ik toch verwachten dat je een onscherp spoor krijgt met 1 bevroren shuttle aan het uiteinde daarvan. (zoals je eerste voorbeeld met die hoofdlampen, maar dan op 2de gordijn voor omgekeerd effect, en met een veel korter spoor )

              Toegegeven, ik heb zoiets ook nog niet geprobeerd. Bevriezen wel (HSS dan), maar de langere sluitertijd niet...
              Pieter
              --
              Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

              Comment


              • #8
                Re: 'bevroren' deel bij flitsen op 2e gordijn is erg onscherp

                Ik ben het eens met Pieter G. Zo doe ik het ook meestal. Sluitertijd niet te lang want anders heb je teveel omgevingslicht en onscherpte op het "bevrozen" onderwerp...


                Sent from my iPad using Tapatalk
                Nikon D5300 + Nikon D3300 + Nikkor 50 mm 1.8G + AF-S DX NIKKOR 18–55mm f/3.5–5.6G VR II + AF-S DX NIKKOR 55-200mm f/3.5–5.6G VR II + Sigma DG 70-300 4.5-5.6 + SIGMA 105MM F/2.8 EX DG MACRO OS HSM Nikon + Nissin I40 + YN 560

                Comment


                • #9
                  Re: 'bevroren' deel bij flitsen op 2e gordijn is erg onscherp

                  Hoe stuur je die flits aan? Via cls? En in welke mode staat de flits?

                  Als het via cls is kunnen de sturingsflitsjes uw foto onscherp maken. Hetzelfde probleem als de hoofdflits in ttl staat, de testflitsen om het licht te meten kunnen een invloed hebben op het resultaat.

                  Mogelijke oplossing, hoofd flits in M stand en deze aansturen via een draad.
                  Eventueel kan je ook een infrarood filter voor de sturende flits zetten zodat er geen zichtbaar licht meer op het onderwerp komt.

                  Comment


                  • #10
                    Re: 'bevroren' deel bij flitsen op 2e gordijn is erg onscherp

                    ik gebruik de ingebouwde flits om de SB910 aan te sturen.
                    In de camera stel ik de intensiteit van de ingebouwde flits op -- in (dit is het minimum hebben ze mij geleerd).
                    De SB910 had ik op manueel (sterkte) en op remote staan, maar zoals ik hoger schreef dacht ik misschien dat ik hem beter in SU-4 zou zetten. Dan zou er zeker geen voorflits mogen zijn.
                    Of ik kan zoals je suggereert een draad aanschaffen.

                    In ieder geval bedankt!

                    Comment


                    • #11
                      Re: 'bevroren' deel bij flitsen op 2e gordijn is erg onscherp

                      Als je CLS gebruikt zijn er altijd sturing / voorflitsen.
                      Je kan inderdaad de SB-910 in SU-4 mode zetten en de belichting van de flits in M (hoe minder hoe beter want een kortere flitsduur).
                      De cameraflits staat dan ook in M (niet in CLS of commander mode) op de laagste stand en eventueel met een stukje karton het licht naar de sb-910 richten. In dat geval is er maar één korte flits.

                      Comment

                      Working...
                      X