Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

advies gevraagd: welk nieuw Z97 moederbord?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • advies gevraagd: welk nieuw Z97 moederbord?

    De vraag is tweeledig:
    Stelling: Een Asus P55 mobo met I7-870 wil ik graag upgraden naar een Z97 mobo met I7-4970 met behoud van al de rest. geen X99 stuff.

    1) wat zouden jullie aanraden als Z97 mobo in de prijsklasse tot €200. Geen gaming, maar "gaming" mobos zijn niet uit te sluiten mits degelijke argumentatie waarom. Graag merk, type en uw argumentatie waarom het bord wordt aangeraden. Voorkeur voor persoonlijke ervaringen, specs lezen kan ik zelf wel. heb mij reeds bezig gehouden met het lezen van tientallen reviews, maar enkel bomen, geen bos ...

    2) Graag uw ervaring met een mobo swap in een bestaande W8.1 computer. De info die kan gevonden worden is (zoals steeds) verward en niet zelden kompleet ongeloofwaardig.

    TIA

  • #2
    Re: advies gevraagd: welk nieuw Z97 moederbord?

    Ik heb een Asus, Gigabyte en MSI waar Win 8.1 op draait en ik zou begot niet kunnen zeggen wat nu beter is.
    Ben altijd een trouwe aanhanger geweest van Asus tot mijn laatst aangekocht bord.
    Ik ga hier niet alles uit de doeken doen maar voor het ogenblik geef ik de voorkeur aan Gigabyte.
    Die zijn uitstekend uitgerust en van prima kwaliteit.
    Maar zoals gezegd Asus en MSI zijn zeer zeker ook niet slecht.
    Alles hangt er een beetje vanaf wat je wilt van toeters en bellen op een bordje hé.
    Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
    Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

    Comment


    • #3
      Re: advies gevraagd: welk nieuw Z97 moederbord?

      Ja, ik zit rondjes te draaien tussen Asus, Gigabyte en Asrock en ik kom er eerlijk gezegd niet helemaal uit. Voorlopig "hang" ik aan een "Asus Z97-A", "Gigabyte Z97X-UD3H-BK" of "ASRock Z97 Extreme4" .. Met uitschieters naar "Asus MAXIMUS VII RANGER" of "Gigabyte Z97X-UD5H" alhoewel die dan weer meer gaming georienteerd schijnen te zijn ...
      Mensen schijnen nogal wat "problemen" te hebben met de mobos met een "triple bios" uitvoering ??? wat dat dan ook moge wezen ??

      Comment


      • #4
        Re: advies gevraagd: welk nieuw Z97 moederbord?

        Asrock valt sowieso door de mand bij mij, persoonlijk zou ik voor de mogelijkheden van de Gigabyte gaan. Ziet er ook machtig mooi uit.
        Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
        Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

        Comment


        • #5
          Re: advies gevraagd: welk nieuw Z97 moederbord?

          Wel ik heb ongefundeerde bedenkingen bij Asrock, misschien wegens hun historisch parcours ? Ik heb echter nooit een bord van dat merk gehad dus ... en veel "user reviews" spreken vol lof over Asrock. Niettemin zou het een "derde" keuze blijven ten voordele van de 2 andere merken.

          Comment


          • #6
            Re: advies gevraagd: welk nieuw Z97 moederbord?

            Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
            De vraag is tweeledig:
            Stelling: Een Asus P55 mobo met I7-870 wil ik graag upgraden naar een Z97 mobo met I7-4970 met behoud van al de rest. geen X99 stuff.

            1) wat zouden jullie aanraden als Z97 mobo in de prijsklasse tot €200. Geen gaming, maar "gaming" mobos zijn niet uit te sluiten mits degelijke argumentatie waarom. Graag merk, type en uw argumentatie waarom het bord wordt aangeraden. Voorkeur voor persoonlijke ervaringen, specs lezen kan ik zelf wel. heb mij reeds bezig gehouden met het lezen van tientallen reviews, maar enkel bomen, geen bos ...

            2) Graag uw ervaring met een mobo swap in een bestaande W8.1 computer. De info die kan gevonden worden is (zoals steeds) verward en niet zelden kompleet ongeloofwaardig.

            TIA
            Heb je een specifieke reden om een Z97 te kiezen als je die niet voor gaming wil gebruiken ? Dergelijke moederborden heb je nodig voor overclocken en SLI. Heb je dat niet nodig, dan is zo'n moederbord redelijk zinloos en dus te duur.

            Een H97 pro van Asus kost amper meer dan 100€ (http://tweakers.net/pricewatch/384000/asus-h97-pro.html)
            Last edited by polleke_cgc; 23 februari 2015, 12:07.
            Groeten,

            Polleke

            Comment


            • #7
              Re: advies gevraagd: welk nieuw Z97 moederbord?

              Ik heb sinds kort voor een ASrock Fatal1ty Z97 Professional gekozen.

              De reden hiervoor was voornamelijk het aantal mogelijke uitbreidingen:
              2 x LAN
              6 x SATA3 6.0 Gb/s (Intel RAID + RST (RAID 0, RAID 1, RAID 5, RAID 10)
              2 x SATA3 6.0 Gb/s Connectors by ASMedia ASM1061
              2 x SATA Express 10 Gb/s Connectors
              1 x M.2_SSD.

              Tot nu toe tevreden van en enkel bij de installatie wat problemen gehad maar door een BIOS update was alles opgelost.
              Dit bord heeft ook een dual bios waardoor je altijd een kopie kunt bewaren moest je regelmatig wat aanpassingen doen.

              Wordt aanzien als een gaming moederbord maar door de vele connectors toch verkozen voor dit bord.


              Ik was vroeger ook een Asus adept maar vanwege een aantal woorden met Asus support betreffende mijn tablet toch eens gekozen voor iets anders (alhoewel dit toch vroeger een dochterbedrijf van Asus was).

              We zullen wel zien of deze keuze goed was. Vroeger eens problemen gehad met MSI en daar blijf ik nu eigenlijk van af maar alle merken zullen al wel eens iets slecht gehad hebben (zoals met auto's zeker :-).


              groeten en succes met de keuze

              Steven
              1DMkII/IV + 40D + Glas + Light + Storage

              Comment


              • #8
                Re: advies gevraagd: welk nieuw Z97 moederbord?

                Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
                Heb je een specifieke reden om een Z97 te kiezen als je die niet voor gaming wil gebruiken ? Dergelijke moederborden heb je nodig voor overclocken en SLI. Heb je dat niet nodig, dan is zo'n moederbord redelijk zinloos en dus te duur.

                Een H97 pro van Asus kost amper meer dan 100€ (http://tweakers.net/pricewatch/384000/asus-h97-pro.html)
                Wel je hebt daar eens sterk punt antuurlijk maar ik heb al uren specs, prijzen en reviews zitten lezen en vergelijken en hierna geeft ik zowat mijn eugen conclusie:

                het serie -9 platform is het technologisch ongeveer laatst ontwikkelde platform dat goed verspreid is de Z en H variant zijn vlot verkijgbaar het X deel wordt ongelofelijk gepusht !
                Z97 is het meest complete en H97 beknibbelt daarop. De conclusie is dat H97 zeker een stuj scheelt in de geldbeugel maar daarvoor lever je ook wat functionaliteit in qua bvb beschikbare poorten.
                Ik heb gisteren, mede na je post, zitten kijken naar H97 mobos en heel veel varianten zijn er niet. Ik heb idd de asus H97-pro en de H97-plus weerhouden samen met Gigabyte H97-D3H. BTW ik vraag mij af of de prijzen op tweakers aangepast zijn aan de laatste HW prijsaanpassing ...
                Goed, wijkt men (achter)uit naat het serie-8 platform dan merkt men dat de Z87 moederborden duurder uitvallen dan hun equivalente Z97 companen, mede met het feit dat men een stap terugzet. Nog verder naar "beneden" zijn dan de H87 en H81 borden. De H87 worden maar mondjesmaat meer aangeboden. De H81 borden zijn er, vreemd genoeg, nog volop. Maar als ik zover moet "uitwijken" dan lijkt mij een upgrade al helemaal niet zinvol meer.
                Ergo, voor de bescheiden upgader is H97 "the way to go" ?

                Comment


                • #9
                  Re: advies gevraagd: welk nieuw Z97 moederbord?

                  Oorspronkelijk geplaatst door canonex Bekijk bericht
                  Ik heb sinds kort voor een ASrock Fatal1ty Z97 Professional gekozen.

                  ....
                  dank u voor de input. Ik heb gisteren avond een ganse reeks van de Asrock borden onder de loupe genomen en ik kan er eerlijk gezegd niet goed aan uit. De reviews/evaluaties zijn over het algemeen wel lovend maar vinden altijd wel een paar minpuntjes. Ik kan het dus ook niet inschatten vooral omdat ik geen ervaring heb met Asrock.
                  Ik heb wel een socket 775 bordje van MSI en daar ben ik gewoon tevreden over maar een echte hoogvlieger is dat niet zelfs niet voor dat type socket.

                  helaas wordt de reputatie van sommige merken gemaakt door hun verre verleden ... en sommigen (ik dus) blijven daar nogal eens aan vastplakken ! (wij hebben destijds zeker meegeholpen aan de opbouw van de rijkdom van asus !! vandaar dus een zekere onvoorwaardelijke "trouw" )

                  Edit: ik lees dat op (sommige) H97 Asrock borden de geheugen snelheid "gecapt" is op @1600Mhz, standaard @1333 and dat XMP niet ondersteund wordt. is dat een onhebbelijkheid van de fabrikant ? ik kan namelijk nergens vinden dat dit een tech limitatie is van de H97 set .. ??
                  Last edited by Guest41; 24 februari 2015, 16:06.

                  Comment


                  • #10
                    Re: advies gevraagd: welk nieuw Z97 moederbord?

                    Als je al de mogelijkheden wilt vergelijken ga je inderdaad lang bezig zijn.

                    Ik was eigenlijk ook altijd een Asus volger (moederborden, toetsenborden, tablets, schermen, ...) maar de laatste keer dat ik met support bezig was met een tabletvraagje kreeg ik zo'n onprofessionele uitleg en reacties dat ik eens iets anders wilde proberen.

                    Dat daarbij ook de prijs nog eens lager is, was mooi meegenomen.

                    Het blijft toch proberen. Heb het nu ongeveer 3 weken in werking en die loopt nu 24 op 24 en 7 op 7 en tot nu toe mooi stabiel.

                    Dat van die H97 borden weet ik niet. Die reeks heb ik nooit bekeken.


                    mvg

                    Steven
                    1DMkII/IV + 40D + Glas + Light + Storage

                    Comment


                    • #11
                      Re: advies gevraagd: welk nieuw Z97 moederbord?

                      Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
                      Wel je hebt daar eens sterk punt antuurlijk maar ik heb al uren specs, prijzen en reviews zitten lezen en vergelijken en hierna geeft ik zowat mijn eugen conclusie:

                      het serie -9 platform is het technologisch ongeveer laatst ontwikkelde platform dat goed verspreid is de Z en H variant zijn vlot verkijgbaar het X deel wordt ongelofelijk gepusht !
                      Z97 is het meest complete en H97 beknibbelt daarop. De conclusie is dat H97 zeker een stuj scheelt in de geldbeugel maar daarvoor lever je ook wat functionaliteit in qua bvb beschikbare poorten.
                      Ik heb gisteren, mede na je post, zitten kijken naar H97 mobos en heel veel varianten zijn er niet. Ik heb idd de asus H97-pro en de H97-plus weerhouden samen met Gigabyte H97-D3H. BTW ik vraag mij af of de prijzen op tweakers aangepast zijn aan de laatste HW prijsaanpassing ...
                      Goed, wijkt men (achter)uit naat het serie-8 platform dan merkt men dat de Z87 moederborden duurder uitvallen dan hun equivalente Z97 companen, mede met het feit dat men een stap terugzet. Nog verder naar "beneden" zijn dan de H87 en H81 borden. De H87 worden maar mondjesmaat meer aangeboden. De H81 borden zijn er, vreemd genoeg, nog volop. Maar als ik zover moet "uitwijken" dan lijkt mij een upgrade al helemaal niet zinvol meer.
                      Ergo, voor de bescheiden upgader is H97 "the way to go" ?
                      Van die Aus H97 pro bestaat blijkbaar ook een "gamers" versie, die een iets beter audio gedeelte zou hebben (als je dat belangrijk vindt) voor een kleine meerprijs. Die H serie is inderdaad bedoeld voor mensen die het kunnen stellen met minder aansluitingen en aanverwanten, maar ik denk dat deze Asus daar nog redelijk in blijft. Heb je de "full option" nodig, dan neem je inderdaad wel beter een Z-versie, maar als je dat niet nodig hebt is het zonde van het geld. Een beetje als een auto met airco kopen (voor zover je nog een vindt zonder...) en die dan nooit gebruiken.
                      Je moet inderdaad kiezen waar je je best bij voelt, maar ik wou het toch meegeven dat er naast een Z ook nog een H bestaat...

                      Grote kwaliteitsverschillen zijn er denk ik niet meer tussen moederborden (toch niet voor vergelijkbaar prijskaartje). Toen ik mijn PC kocht werd me Asus sterk aangeraden, maar MSI of Gigabyte leveren evengoed deftig spul.
                      Dat PC'tje is nu enkele jaren oud en werkt voortreffelijk (met een Asus P8Z77-V Pro). Heb dus zelf ook voor een Z gekozen, maar eigenlijk meer omdat ik toen gewoon niet wist dat er een H variant was en wat de verschillen waren.
                      Groeten,

                      Polleke

                      Comment


                      • #12
                        Re: advies gevraagd: welk nieuw Z97 moederbord?

                        FWIW .. Ik heb uiteindelijk voor de ASUS Z97-A gekozen. Het prijsverschil met een goed H97 bord was amper 25€ meer.

                        Gezien de prijzen voor de uitrustingen die hier aangeraden worden om wat "kiekjes" te schieten leek mij dat maar peanuts

                        Comment

                        Working...
                        X