Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Licht pakken Bali - welk materiaal?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Licht pakken Bali - welk materiaal?

    Hallo,

    We gaan door Bali in juli met het gezin, we trekken rond met gidsen, 7 overnachtingsplaatsen, meestal in homestay. Dus lichtbepakt want het wordt veel pakken en ontpakken.
    Ik hou ervan mijn materiaal altijd klaar bij de hand te hebben (Lowepro Toploader + lenstas aangehecht of in de gewone "niet foto" rugzak).
    Zonder er bij te lopen als "nonkel foto". Je begrijpt wat ik bedoel.

    Nu ik naar FF 6D ben overgestapt denk ik mee te nemen:
    - EF 35mm 2.0 als basislens
    - EF 17-40 als breedhoek en allrounder
    - EF 100mm 2.0 als portret, inzoomen op detail gebouwen, detail landschap
    - een kleine 270EX flash
    - de Sony RX100 voor video en backup

    Blijven dan thuis: een EF 28mm, EF 50mm, een Sigma 70mm macro, en een oude EF 70-210, de 430 EXii, mijn statief, een backup 400D met Sigma 17-50 2.8, de vintage lenzen.

    Ik overweeg ernstig om enkel de Sony RX mee te nemen gezien positieve ervaring op vorige reizen met dit toestel. Een 24-105 kopen en enkel deze lens meenemen, behoort ook tot de mogelijkheden, maar gezien mijn materiaallijst, lijkt me dat overkill, en ik kan die centen wel elders gebruiken...

    Graag wat meningen /standpunten, dan kan ik mijn mening "uitkristalliseren".
    ;-)

    Dankjewel alvast.
    Last edited by JuLi; 22 februari 2015, 09:00.
    | Lumix S1 | Lumix 24-105 | Sigma 35 2.0 | Sigma 90 2.8 | Sony Xperia 5 III | There are days where the act of seeing appears to be true happiness.

  • #2
    Re: Licht pakken Bali - welk materiaal?

    staat bij ons in september in de agenda, samen met Java. Ik beperk me tot een sony CZ16-80, en om toch wat bereik te hebben (en als ik wat lui ben)en voor details de 18-250. Ik neem wel mijn licht statief mee (opgevouwen 50cm). Twijfel over flits . Voor video zorgt mijn vrouw met de sony hdrcx 155 die nog steeds voldoet.
    Sony RX10 Mark IV
    nog een fijne dag verder!
    Guido

    Comment


    • #3
      Re: Licht pakken Bali - welk materiaal?

      Ik ga over 2 weken naar Bali. Neem mijn 24-70 en 70-200 mee.
      Laat het jullie weten.
      Heb nog zoveel te leren :)

      Comment


      • #4
        Re: Licht pakken Bali - welk materiaal?

        Ik ben al enkele malen in Bali geweest, en een statief is zeker een must !!!
        Zonsopgang of -ondergang fotografeer je best mét statief. Zeker indien je meerdere belichtingen wil maken die je later gebruikt om te blenden.
        Of als je langere sluitertijden wil gebruiken aan het water.
        Ik denk hierbij aan Tanah Lot of Bratan (een zonsopgang boven op de Gunung Batur is ook leuk ... met statief).
        Van zo'n verre bestemming wil je toch niet thuis komen met een 'gewone' foto?

        Voor de vele apen lijkt het me een goed idee om je 70-200mm lens mee te nemen ipv de 100mm.
        Portretten kan je ook met je 35mm of 50mm lens maken.

        Zelf ben ik een fervente macroliefhebber!!! Maar met één week te gaan, denk ik niet dat je daar je tijd in wil steken.
        Thuis laten dus.

        De 17-40mm zéker mee voor de breedhoek (landschappen/tempels).

        Met een fullframe en een lichtgevoelige lens grijp ik niet snel naar mijn flits.
        Fotograferen met weinig licht levert naar mijn mening de knapste plaatjes.
        De strobisten zullen een andere mening hebben, maar die hebben ook gelijk (je moet wel de kneepjes van het vak kennen dan).

        Ik hoop dat je hier iets aan hebt. Maar ieder zijn mening natuurlijk.

        Comment


        • #5
          Re: Licht pakken Bali - welk materiaal?

          Ik begrijp dat een statief prachtige opnames oplevert, ik vind het gesleep tijdens dergelijke reizen op zijn minst heel ergerlijk.
          Bij het huren van een eigen wagen is dat allemaal een stuk gemakkelijker, maar wanneer men bussen neemt en dergelijke is het een vloek.
          Mits wat inventiviteit kan men mits gebruik van de zelfontspanner en een ter plaatse gevonden 'basis' (muurtje, rots, ...) al even goede beelden maken.
          Het zijn keuzes die men moet maken.
          Minder glas dan vroeger, maar beter.

          Comment


          • #6
            Re: Licht pakken Bali - welk materiaal?

            Oorspronkelijk geplaatst door Leopard Bekijk bericht
            ik vind het gesleep tijdens dergelijke reizen op zijn minst heel ergerlijk.
            Dat gevoel ken ik
            Keuzes ... elk voordeel heeft zijn nadeel ...

            Comment


            • #7
              Re: Licht pakken Bali - welk materiaal?

              Een statief zal ik zeker missen, maar is nu niet bepaald een lichte manier van reizen... Een mini statief of een stuk stof zal het misschien ook wel doen.
              De 70-210 zal ik overwegen. Dit weekend nog wat mee geschoten en feitelijk geeft dit wel mooie resultaten. Zodus:
              - 17-40
              - 50mm 1.4
              - 70-210
              - geen flash
              - ministatief
              | Lumix S1 | Lumix 24-105 | Sigma 35 2.0 | Sigma 90 2.8 | Sony Xperia 5 III | There are days where the act of seeing appears to be true happiness.

              Comment

              Working...
              X