Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Jaarlijks onderhoud auto en de rekening .

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Jaarlijks onderhoud auto en de rekening .

    Gisteren was ik in een grote Ford garage in het Aarschotse voor mijn jaarlijks onderhoud ( of 20.000km ) van mijn Ford B- Max . Het viel mij op dat er zo weinig wagens voor onderhoud aanwezig waren tot dat ik aan de receptie mijn rekening kreeg . € 162 waarvan € 80 voor olie , oliefilter , geurfilter en dichting carterstop . Maar de hoofdbrok ging naar het uur werk dat ze daar voor nodig hadden , namelijk € 53,36 zonder de BTW . Zijn dit de gangbare uurlonen in een garage ?

  • #2
    Re: Jaarlijks onderhoud auto en de rekening .

    Troost je toch maar. Voor mijn Toyota Yaris betaal ik in Carcassonne (FR) 97 euro (BTW inbegr) per werkuur.
    Mijn auto komt wel gewassen buiten...
    Touch the Earth...Gently
    www.passionsenfrance.com

    Comment


    • #3
      Re: Jaarlijks onderhoud auto en de rekening .

      dat is nog vrij goedkoop hoor
      en dat uurloon is tegenwoordig overal wat hetzelfde

      Comment


      • #4
        Re: Jaarlijks onderhoud auto en de rekening .

        Oorspronkelijk geplaatst door noliko Bekijk bericht
        Gisteren was ik in een grote Ford garage in het Aarschotse voor mijn jaarlijks onderhoud ( of 20.000km ) van mijn Ford B- Max . Het viel mij op dat er zo weinig wagens voor onderhoud aanwezig waren tot dat ik aan de receptie mijn rekening kreeg . € 162 waarvan € 80 voor olie , oliefilter , geurfilter en dichting carterstop . Maar de hoofdbrok ging naar het uur werk dat ze daar voor nodig hadden , namelijk € 53,36 zonder de BTW . Zijn dit de gangbare uurlonen in een garage ?
        Voor een merkgarage kom je er goedkoop vanaf ...
        """Hoe verder een samenleving van de waarheid afdrijft, hoe meer ze de mensen die haar spreken zal verachten"""
        George Orwell

        Comment


        • #5
          Re: Jaarlijks onderhoud auto en de rekening .

          50€ plus BTW is goedkoop.

          En 80€ voor ca 4l olie is zeker niet duur. Als dat een diesel is met full synthetische olie, dan betaal je makkelijk 25-30€ per liter.

          Ik heb overlaatst 160€ betaald voor het terug in orde zetten van een fiets...
          Ze hebben vervangen: remblokjes voor-en achter, LED lamp vooraan (60€...), een achterband (Schwalbe, 38€), en dan de werkuren....

          Vond ik ook goed doorgerekend.

          Comment


          • #6
            Re: Jaarlijks onderhoud auto en de rekening .

            162 euro voor een klein onderhoud is niet duur vind ik.

            Comment


            • #7
              Re: Jaarlijks onderhoud auto en de rekening .

              Vind ik ook niet duur
              Ik betaalde voor het jaarlijks onderhoud van m'n fiat 500c iets van een 220€ waaronder 88,50€ uurloon (excl btw)
              Last edited by !Karen; 20 februari 2015, 15:44.
              FLICKR PHOTOSTREAM
              Just try to comprehend that which you'll never comprehend

              Comment


              • #8
                Re: Jaarlijks onderhoud auto en de rekening .

                Toyota Yaris.
                182 euro voor klein onderhoud en nazicht keuring + nieuwe matten van voren in de auto.
                carwash > 10,5 euro (Walenstraat, Hasselt)
                (alles op 12/02 en 13/02/2015)
                Klagen doe ik niet
                Ubi bene, ibi patria.
                BD0388BE
                Een website

                Comment


                • #9
                  Re: Jaarlijks onderhoud auto en de rekening .

                  voor niets gaat de zon op natuurlijk.
                  Uurlonen zijn niet goedkoop. Je moet rekenen dat je een brutoloon van een arbeider/bediende maal twee moet doen om uit de kosten te komen, dan moet er rekening gehouden worden met de uren dat die mensen iets anders doen zoals hun werkplaats en gereedschap onderhouden, je hebt de vaste kosten zoals huur, energie en gereedschap en de kost van de bediende die de factuur moet opmaken en eventuele stukken bestelt, dan ben je al heel snel aan 60 en meer eurokes per uur.
                  En, neen ik ben nooit zelfstandig geweest heb altijd in loondienst gewerkt maar heb wel altijd getracht alle facetten van een zaak te bekijken.
                  Albums
                  Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Jaarlijks onderhoud auto en de rekening .

                    Ja, ik begrijp dit dus niet. Vroeger moest men om de 2500 à 5000€ gaan. Je betaalde dan ook uurloon en dat zal je al bij al dus duurder uitgevallen zijn dan nu na 20.000km. en zelf dan nog is 162€ absoluut niet veel als je dat berekend op jaarbasis en op het aantal gereden km. En 50 à 60€ uurloon is ook de normaalste zaak van de wereld in de autowereld, vooral dan als je naar de concessie gaat. Die prijzen zijn vast.
                    Bij BMW, AUDI, Mercedes zou je andere facturen krijgen, maar ok, daar heb je geen boodschap aan want je rijdt met een Ford B-Max.
                    En het is een feit dat garages om langst om minder klanten over de vloer krijgen. Langere servicetijden en bovendien chauffeurs die hun service-beurten om langer uitstellen om redenen van zogenaamde 'crisis'. Enfin.., crisis, wat is dat...?
                    Onlangs nog in het nieuws : meer en meer garages moeten de deuren sluiten omwille van te weinig klanten.
                    Leeft en LAAT LEVEN !

                    Comment


                    • #11
                      Re: Jaarlijks onderhoud auto en de rekening .

                      Helemaal niet duur hoor, ik betaal al jaaaaaren ongeveer 150 euro voor een normaal onderhoud in een officiële dealergarage wel te verstaan.
                      Ik ken ook, van die alle-merken-garages waar ze het voor de helft doen.
                      Maar veel centen uitgeven voor een nieuwe wagen, en dan gaan besparen op het onderhoud is niet aan mij besteed.
                      Want zeg nu zelf hoeveel keer moet je nu nog naar de garage voor een gewoon onderhoud.
                      Ik kom niet aan het aantal km dat men opgeeft en ga dus zoals voorgeschreven één keer per jaar.
                      Ik heb nog de tijd meegemaakt, ongeveer 45 jaar geleden, dat ik met mijn BMW om de 2.000 km op klein onderhoud moest.....
                      Maar ja, die BMW was helemaal huilen met de pet op, ik herinner me bvb. dat een koelwaterthermostaat voor die BMW ongeveer 900 Bef. kostte en ééntje voor een Opel 90 Bef.
                      Die van BWM zat binnenin een soort alu constructie, die van Opel was een niemendalletje dat je in je borstzak kon stoppen.
                      Ik hielp toen op zaterdag en andere vrije dagen in een Opelgarage, maar wilde per se met BMW rijden omdat dit stoerder was.....het verstand komt pas met de jaren hé .

                      Comment


                      • #12
                        Re: Jaarlijks onderhoud auto en de rekening .

                        Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                        Ik heb overlaatst 160€ betaald voor het terug in orde zetten van een fiets...
                        Ze hebben vervangen: remblokjes voor-en achter, LED lamp vooraan (60€...), een achterband (Schwalbe, 38€), en dan de werkuren....

                        Vond ik ook goed doorgerekend.
                        Ik heb vandaag mijn Norta LRC S30 opgehaald bij de fietsenmaker.
                        Ze hebben de twee grootste tandwielen vooraan, het setje tandwielen achteraan + de ketting vervangen (Shimano Deore), ik moest 113 euro betalen, en dat vond ik niet overdreven.
                        Als ik de onderdelen zelf bestel dan ben ik bijna evenveel geld kwijt, en dan moet ik mijn handen nog vuil maken om alles te monteren.
                        (Na meer dan 20.000km waren de voorste tandwielen versleten, de ketting en het achterste tandwiel waren al een paar keer vervangen).

                        Mijn vorige auto (Clio 1.2 RN) heeft op 14 jaar één groot onderhoud gehad (distributieriem, waterpomp, bougies, filters, olie...).
                        Voor de rest heb ik de olie zelf altijd ververst om de 2 jaar.
                        Buiten de koppakking (net buiten garantie) en wat kleinere defectjes heb ik er weinig problemen mee gehad.

                        Maar mijn Dacia moet volgens de garagist elk jaar of om de 20.000km verse olie krijgen (was 2 jaar of 30.000km voor de Clio).
                        Het eigenaardige is dat bij de nieuwe Clio met dezelfde TCe 90 motor de olie maar elke 2 jaar moet ververst worden.
                        Ik heb er ook geen "onderhoudsschema" bij gekregen, daardoor kan de garagist zelf bepalen wanneer het tijd wordt om een aanslag te plegen op mijn bankrekening...
                        Na de drie jaar garantie zal de olie van die auto ook nog maar elke 2 jaar ververst worden (tenzij ik om een of andere reden meer kilometers zou rijden, dan zal ik die wel eerder verversen).
                        Gelukkig zit er geen distributieriem in die TCe motor, dat scheelt ook een heel stuk op de onderhoudskosten.
                        De (oudere) goedkopere 1200cc motor was er ook, maar dat prijsverschil ben je al kwijt als de distributieriem 2 keer vervangen is, bovendien verbruikt die bijna 1 liter meer per 100km.
                        Dat is de reden waarom ik heb gekozen voor de modernere (duurdere) motorversie.
                        De 1200cc viercilinder is ook veel trager dan de 900cc driecilinder met turbo.

                        Dit zijn de onderhoudsforfaits voor een Dacia, eigenlijk vallen die prijzen nog wel mee http://www.dacia.be/nl/services-en-g...wisselstukken/ .
                        Last edited by Black B@ndit; 20 februari 2015, 18:24.
                        http://barthuysmans.smugmug.com/
                        BD0338BE

                        Comment


                        • #13
                          Re: Jaarlijks onderhoud auto en de rekening .

                          Oorspronkelijk geplaatst door enero Bekijk bericht
                          Ja, ik begrijp dit dus niet. Vroeger moest men om de 2500 à 5000€ gaan. Je betaalde dan ook uurloon en dat zal je al bij al dus duurder uitgevallen zijn dan nu na 20.000km. en zelf dan nog is 162€ absoluut niet veel als je dat berekend op jaarbasis en op het aantal gereden km. En 50 à 60€ uurloon is ook de normaalste zaak van de wereld in de autowereld, vooral dan als je naar de concessie gaat. Die prijzen zijn vast.
                          Bij BMW, AUDI, Mercedes zou je andere facturen krijgen, maar ok, daar heb je geen boodschap aan want je rijdt met een Ford B-Max.
                          En het is een feit dat garages om langst om minder klanten over de vloer krijgen. Langere servicetijden en bovendien chauffeurs die hun service-beurten om langer uitstellen om redenen van zogenaamde 'crisis'. Enfin.., crisis, wat is dat...?
                          Onlangs nog in het nieuws : meer en meer garages moeten de deuren sluiten omwille van te weinig klanten.
                          Crisis, wat is dat?
                          Dat is Cava in plaats van Champagne
                          Ubi bene, ibi patria.
                          BD0388BE
                          Een website

                          Comment


                          • #14
                            Re: Jaarlijks onderhoud auto en de rekening .

                            Dan heb ik dus niet te veel betaald en bovendien heb ik er nog gratis een jaar Touring wegenhulp bij maar dan moet ik wel om het jaar naar de garage gaan voor onderhoud .

                            Comment


                            • #15
                              Re: Jaarlijks onderhoud auto en de rekening .

                              Lijkt me een heel redelijke factuur. Zoek eens, er is hier een draadje geweest met andere prijzen...

                              Comment

                              Working...
                              X