Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Teleconverter of tussenringen.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Teleconverter of tussenringen.

    Ik gebruik nu regelmatig tussenringen(12, 20, 36mm) op mijn tamron 90mm voor macro opnamen.
    Als je nu een 2x teleconverter zou gebruiken, kom je dan tot hetzelfde resultaat met betere of slechtere scherpte of geeft een converter geen meerwaarde op een macrolens als je tussenringen hebt
    Welke formule moet je eigenlijk hanteren als je die tussenringen gebruikt, enkel of gecombineerd?
    Sony a77 + a700; Sony rx100III en wat lenzen

  • #2
    Re: Teleconverter of tussenringen.

    Er zijn wat zaken die meespelen:

    - tussenringen bevatten lucht, converters glas
    - converters groter dan 1.4 geven verlies, juist door dat extra glas
    - de twee combineren zal wel effect hebben, maar kan je niet beter formuleren wat je wil bereiken in macro, dan kan er een gerichter antwoord komen
    ...leeg...

    Comment


    • #3
      Re: Teleconverter of tussenringen.

      Converter = vergroten
      Tussenringen = scherpstelafstand verkleinen (tot 100mm werkt dat goed; langere lenzen hebben meer ringen nodig en dat geeft teveel lichtverlies)

      Kwaliteit van het beeld zal met de converter sneller achteruitgaan.
      Het hoeft uiteraard niet het een of het ander te zijn. Eigenlijk vind ik dat een 1.4x teleconverter met een tussenring doorgaans erg goed werkt. Op een 90mm zou ik de 20mm ring gebruiken.
      Pieter
      --
      Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

      Comment


      • #4
        Re: Teleconverter of tussenringen.

        Om je rekenwerk te vereenvoudigen: http://www.cambridgeincolour.com/tut...es-closeup.htm
        Pieter
        --
        Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

        Comment


        • #5
          Re: Teleconverter of tussenringen.

          Nu is het duidelijk. Wist wel dat tussenringen de afstand verkleinden maar niet hoe dit berekent werd naargelang welke tussenring men gebruikt.
          Had onlangs een 2x teleconverter op de kop getikt, vandaar men vraag of dit zin had ipv tussenringen. Het is niet de bedoeling om beide samen te gebruiken.
          Bedankt voor de uitleg.
          Sony a77 + a700; Sony rx100III en wat lenzen

          Comment


          • #6
            Re: Teleconverter of tussenringen.

            Oorspronkelijk geplaatst door RBOOM Bekijk bericht
            Had onlangs een 2x teleconverter op de kop getikt, vandaar men vraag of dit zin had ipv tussenringen.
            Dan begrijp ik niet waarom je die vraag stelt, daar ben je toch in één minuut achter.
            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

            Comment


            • #7
              Re: Teleconverter of tussenringen.

              heb de vraag gesteld omdat ik ook wou weten hoe men die mm's van tussenringen moest interpreteren. Sorry hoor als de vraag nogal gemakzuchtig overkwam.
              Sony a77 + a700; Sony rx100III en wat lenzen

              Comment


              • #8
                Re: Teleconverter of tussenringen.

                Met tussenringen wordt de minimale scherpstelafstand korter, daardoor krijg je meer vergroting (je kan ook niet meer op lange afstanden scherpstellen).
                Met een teleconverter kan je nog scherpstellen op dezelfde minimale scherpstelafstand van de gebruikte lens, en dan krijg je een extra vergroting van 1,4 of 2x, naargelang de gebruikte teleconverter.
                Door die teleconverter kan je eventueel ook verder van het onderwerp blijven (1,4 of 2x) met dezelfde vergroting als de lens zonder converter, en je kan scherpstellen tot oneindig als dat nodig is.
                Maar zeker een 2x teleconverter zal een merkbare vermindering van de beeldkwaliteit (scherpte, contrast) opleveren, met een scherpe lens en een goede 1,4x teleconverter valt dat gewoonlijk nog wel best mee.
                http://barthuysmans.smugmug.com/
                BD0338BE

                Comment


                • #9
                  Re: Teleconverter of tussenringen.

                  Uitproberen zou ik zeggen, probeer alle mogelijke combinaties van lenzen, tussenringen en TC.
                  Beoordeel met je eigen ogen, denk dat dit de beste methode is. Uitproberen.

                  Bij elke maatstaf fotografeer ik steeds een stuk mm papier mee dat je nadien kan gebruiken als leidraad.

                  En een degelijke tele-converter (niet goedkoop) geeft in principe geen verlies, maar versterkt wel de goede 'en' slechte eigenschappen van een lens.

                  Voorbeeld micro 55mm - TC200: http://forum.belgiumdigital.com/f43/...je-508142.html


                  Groeten,
                  Eric

                  Comment

                  Working...
                  X