Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

hoe beeld op een Iiyama Prolite XU2390HS schermvullend maken?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • hoe beeld op een Iiyama Prolite XU2390HS schermvullend maken?

    Onlangs dit scherm gekocht en het beeld is prima, zelfs met de standaardinstellingen! Maar ik krijg het niet voor elkaar om de zwarte randen boven en aan de zijkanten weg te werken in de menu. Alle opties bij 'beeldinstellingen' staan 'grijs' dus ik kan er niets aan wijzigen. Heeft dat te maken met het feit dat ik nu via DVI werk, ipv VGA op mijn vorige monitor? Je moet dat normaal gezien toch kunnen aanpassen met verschuiven en stretchen e.d.? Graag tips Alvast bedankt!
    Last edited by fotomanneke; 18 februari 2015, 12:10.
    Canon 7DII/Canon 7D/Canon 400D/EF 70-200 F2.8 L IS II USM/EF 24-70mm F2.8 L II USM/EF 50 mm F1.8 II(BW)/Tamron 17-50 mm F2.8 AF SP Di II (UV)/Sigma 50-150 mm F2.8 EX APO DC HSM (Ultra Clear)/Sigma 70-300 F4-5.6 APO DG Macro - BD0791BE

  • #2
    Re: hoe beeld op een Iiyama Prolite XU2390HS schermvullend maken?

    Normaalgezien zou het geen probleem mogen zijn om die resolutie door te sturen via VGA, DVI of HDMI, een hogere resolutie dan Full-HD kan wel problemen geven (maar dan zou je waarschijnlijk een foutmelding op het scherm moeten krijgen).
    De grafische kaart van die computer is toch in staat om Full-HD bestanden te verwerken?
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: hoe beeld op een Iiyama Prolite XU2390HS schermvullend maken?

      Hallo Black Bandit. Mijn grafische kaart is een ATI Radeon 4300 HD series met 1GB RAM, dat zou toch moeten werken, niet? Nu heb ik ongeveer 1 cm zwarte band bovenaan, links en rechts. Dat lijkt misschien niet veel, maar ik heb dit type monitor net gekozen omwille van de smalle rand... Ik vind het raar dat ik alles kan aanpassen, alleen staan alle zaken bij beeldinstellingen (klok, fase, H.positie, V.positie en beeldverhouding) grijs, dus niet-selecteerbaar. De schermresolutie staat op 1920x1080, wat aangemerkt is als 'aanbevolen'.Ik hoop maar dat het geen mankement is aan de monitor, want ik heb nog een kleine week om hem desgevallend terug te sturen.
      Last edited by fotomanneke; 18 februari 2015, 17:14.
      Canon 7DII/Canon 7D/Canon 400D/EF 70-200 F2.8 L IS II USM/EF 24-70mm F2.8 L II USM/EF 50 mm F1.8 II(BW)/Tamron 17-50 mm F2.8 AF SP Di II (UV)/Sigma 50-150 mm F2.8 EX APO DC HSM (Ultra Clear)/Sigma 70-300 F4-5.6 APO DG Macro - BD0791BE

      Comment


      • #4
        Re: hoe beeld op een Iiyama Prolite XU2390HS schermvullend maken?

        Kan er iemand met een Iiyama scherm eens laten weten hier of hij ook geen schermvullend beeld heeft en niet aan de Beeldinstellingen kan veranderen met DVI? Ik ben nog steeds aan het zoeken naar een oplossing
        Canon 7DII/Canon 7D/Canon 400D/EF 70-200 F2.8 L IS II USM/EF 24-70mm F2.8 L II USM/EF 50 mm F1.8 II(BW)/Tamron 17-50 mm F2.8 AF SP Di II (UV)/Sigma 50-150 mm F2.8 EX APO DC HSM (Ultra Clear)/Sigma 70-300 F4-5.6 APO DG Macro - BD0791BE

        Comment


        • #5
          Re: hoe beeld op een Iiyama Prolite XU2390HS schermvullend maken?

          Met een DVI aansluiting zou een scherm normaalgezien automatisch de juiste resolutie moeten krijgen, dat is hier toch zo bij twee computers (allebei met een Full-HD monitor).
          Beide monitors werken ook met VGA en HDMI op de volle resolutie, zonder dat ik op de monitors of computers zelf iets moet aanpassen (twee Medion computers, allebei met een LG 23" IPS monitor).
          Alleen als de grafische kaart niet is staat is om de maximale resolutie te leveren zal het beeld te klein worden, met zwarte randen.

          Vroeger kon je op een CRT monitor zelf de gewenste resolutie kiezen (binnen de mogelijkheden van monitor en grafische kaart).
          Bij een recentere monitor (elke "platte" monitor) heb je "vaste pixels", en wordt de resolutie voor zover ik er ervaring mee heb altijd automatisch ingesteld, tenzij er een ergens een component is dat niet aan die resolutie kan voldoen, bijvoorbeeld een grafische kaart die te oud is.

          Heb je al geprobeerd om die monitor via VGA of HDMI aan te sluiten?
          De meeste monitors hebben tegenwoordig verschillende mogelijkheden om ze aan te sluiten.
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

          Comment


          • #6
            Re: hoe beeld op een Iiyama Prolite XU2390HS schermvullend maken?

            Bedankt voor de reactie, BB. De kaart kan full-HD aan, want die wordt zelfs geselecteerd bij 'Auto' en staat ook als 'aanbevolen' in schermeigenschappen van de computer. Ik heb nog geen VGA getest omdat ik niet zulke losse kabel hier in huis heb, HDMI heeft mijn kaart niet. Wel heb ik gezien dat als het scherm opstart, zelfs zonder koppeling aan de PC, het witte scherm met het logo van Iiyama, ook niet schermvullend is, maar dezelfde randen heeft boven, links en rechts. Alsof het scherm daar niet kan 'geactiveerd' worden...? Als je op internet zoekt op XU2390HS, dan vindt je echter overal afbeeldingen van het scherm waar géén randen te zien zijn bovenaan en aan de zijkanten, enkel de smalle zwarte rand van het plastic. En het is dat wat me vragen doet stellen...
            Canon 7DII/Canon 7D/Canon 400D/EF 70-200 F2.8 L IS II USM/EF 24-70mm F2.8 L II USM/EF 50 mm F1.8 II(BW)/Tamron 17-50 mm F2.8 AF SP Di II (UV)/Sigma 50-150 mm F2.8 EX APO DC HSM (Ultra Clear)/Sigma 70-300 F4-5.6 APO DG Macro - BD0791BE

            Comment


            • #7
              Re: hoe beeld op een Iiyama Prolite XU2390HS schermvullend maken?

              welke videokaart gebruik je?
              is het een vaste pc of een laptop?
              en heb je de handleiding al eens doorgenomen?

              in principe moet je met een dvi aansluiting in feite niets instellen aan je scherm zelf kwestie grootte en verhoudingen

              Comment


              • #8
                Re: hoe beeld op een Iiyama Prolite XU2390HS schermvullend maken?

                Hallo gert007, zoals boven aangehaald is de kaart een ATI Radeon 4300 HD in een vaste PC. De handleiding heb ik al meermaals doorgenomen. Wat ik raar vind, is dat zelfs het opstartscherm (ook als er geen PC aangekoppeld is) met het logo ook niet schermvullend is. Ik wou dat ik iemand kende met een zelfde scherm, dan wist ik het 100% zeker. Ik heb ook al naar Iiyama gebeld, maar die zegden me een mail te sturen. Dus dat heb ik ook gedaan maar ze antwoorden gewoonweg niet, en dat had ik niet verwacht van een merk dat toch hoog aangeschreven staat...
                Canon 7DII/Canon 7D/Canon 400D/EF 70-200 F2.8 L IS II USM/EF 24-70mm F2.8 L II USM/EF 50 mm F1.8 II(BW)/Tamron 17-50 mm F2.8 AF SP Di II (UV)/Sigma 50-150 mm F2.8 EX APO DC HSM (Ultra Clear)/Sigma 70-300 F4-5.6 APO DG Macro - BD0791BE

                Comment


                • #9
                  Re: hoe beeld op een Iiyama Prolite XU2390HS schermvullend maken?

                  Ben je zeker dat je de bladzijden 19 tot en met 23 goed heb doorlezen?
                  Als daar alles juist is ingesteld zal in uw management het toestel wel beter te regelen worden.
                  Zat er geen CD in de verpakking?
                  Welk besturingssysteem gebruikt u overigens?
                  Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                  Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                  Comment


                  • #10
                    Re: hoe beeld op een Iiyama Prolite XU2390HS schermvullend maken?

                    Heb je de driver van je grafische kaart al geupdate met de laatste nieuwe versie?
                    die van op de site van AMD zelf of van op de site van de fabrikant van de grafische kaart?
                    http://support.amd.com/en-us/download voor die van amd
                    deze zijn gewoonlijk nieuwer dan de drivers van windows
                    dit kan ook al helpen
                    ik kan anders wel eens een van de dagen langs komen zo extreem ver is dat niet voor mij
                    dan breng ik mijn vaste pc mee waar een amd 6780 steekt , deze heeft dvi en hdmi aansluitingen
                    zo kunnen we uitsluiten dat waar het aan scheelt ,grafische kaart of het scherm ....

                    Comment


                    • #11
                      Re: hoe beeld op een Iiyama Prolite XU2390HS schermvullend maken?

                      Hallo Red Falcon en Gert007, en bedankt voor de reacties! Ik heb naar mijn mening de manual goed doorgenomen, maar vindt niet wat ik nodig heb. Het genoemde test.bmp heb ik trouwens ook nergens op de site kunnen terugvinden, enkel een test.bmp van 1024x768 pixels, terwijl dit volgens de handleiding (waar overigens veel typfouten in staan) pag.21 1280x1024 zou moeten zijn. Van full HD 1920x1080 is nergens sprake... En er was geen CD in de verpakking Besturingssysteem is Windows 7 Enterprise 32-bit.
                      Gert, ik apprecieer ten zeerste je aanbod om langs te willen komen, dan raakt het misschien meteen opgelost of kan tenminste het probleem gelocaliseerd worden. Als je wil, dan geef ik je mijn adres wel door via pm. Laat desgevallend weten wanneer je langs zou willen komen, dan spreken we wel verder concreet af. Alvast wreed bedankt!
                      Ronny
                      Last edited by fotomanneke; 24 februari 2015, 21:44.
                      Canon 7DII/Canon 7D/Canon 400D/EF 70-200 F2.8 L IS II USM/EF 24-70mm F2.8 L II USM/EF 50 mm F1.8 II(BW)/Tamron 17-50 mm F2.8 AF SP Di II (UV)/Sigma 50-150 mm F2.8 EX APO DC HSM (Ultra Clear)/Sigma 70-300 F4-5.6 APO DG Macro - BD0791BE

                      Comment


                      • #12
                        Re: hoe beeld op een Iiyama Prolite XU2390HS schermvullend maken?

                        Ronny, morgen kan ik u laten weten wanneer het voor mij past om eens langs te komen
                        groeten,
                        Gert

                        Comment


                        • #13
                          Re: hoe beeld op een Iiyama Prolite XU2390HS schermvullend maken?

                          Gert, nog eens wrééd bedankt dat je dat wil doen. Ik heb die test.bmp gevonden, weliswaar in een verkeerde resolutie, maar ik ga het morgen toch eens eerst uitproberen, je weet maar nooit
                          grtz, Ronny
                          Canon 7DII/Canon 7D/Canon 400D/EF 70-200 F2.8 L IS II USM/EF 24-70mm F2.8 L II USM/EF 50 mm F1.8 II(BW)/Tamron 17-50 mm F2.8 AF SP Di II (UV)/Sigma 50-150 mm F2.8 EX APO DC HSM (Ultra Clear)/Sigma 70-300 F4-5.6 APO DG Macro - BD0791BE

                          Comment


                          • #14
                            Re: hoe beeld op een Iiyama Prolite XU2390HS schermvullend maken?

                            Ronny,
                            geen probleem hoor
                            ik zou het ook zonde vinden om als je een beter scherm koopt dat je dit niet optimaal kan gebruiken.
                            in principe is dat tegenwoordig allemaal plug en play
                            ik heb een goede twee maand terug mijn oude pc wat geupgrade, nieuwere grafische kaart erin gezet, geheugen uit gebreid enzo ...
                            oud scherm een 22" van goede 4 a 6 jaar geleden, aangesloten via dvi en niets moeten instellen via pc of scherm kwestie resolutie of grootte
                            kalibratie van de kleuren dat is normaal dat je dit meestal zelf nog moet doen
                            maar dat staat totaal los van het probleem dat jij nu hebt
                            dit viel voor bij een scherm van pakweg 10 jaar geleden zo'n crt met een vga aansluiting
                            ik hou morgen dit topic wel in het oog ;-)
                            als ik langs kom breng ik zowel vaste pc mee als mijn laptop
                            dvi kabel, hdmi kabel en als ik die vga kabel nog ergens vind die ook

                            Comment


                            • #15
                              Re: hoe beeld op een Iiyama Prolite XU2390HS schermvullend maken?

                              Nogmaals bedankt, Gert! Ik heb vandaag nog maar eens naar Iiyama gebeld om te vragen waarom ze niet antwoorden op mijn mail. De operator vroeg me nog eens te mailen en ditmaal met foto's van het scherm, alsof niet duidelijk is wat ik bedoel... Enfin, ik heb het dan maar gedaan en wacht even op antwoord.
                              Intussen heb ik ook in de handleiding gevonden dat 'uitrekken' e.d. van het beeld alleen mogelijk is via de analoge ingang. Dus heb ik op het werk een VGA kabel meegekregen om te proberen, maar die geeft helemaal geen beeld. In de handleiding spreken ze wel van een VGA D-sub kabel die je kan bestellen bij Iiyama... Morgen op het werk eens kijken of ik een VGA D-bus kan vinden. Ik houd je op de hoogte!
                              mvg
                              Ronny
                              Canon 7DII/Canon 7D/Canon 400D/EF 70-200 F2.8 L IS II USM/EF 24-70mm F2.8 L II USM/EF 50 mm F1.8 II(BW)/Tamron 17-50 mm F2.8 AF SP Di II (UV)/Sigma 50-150 mm F2.8 EX APO DC HSM (Ultra Clear)/Sigma 70-300 F4-5.6 APO DG Macro - BD0791BE

                              Comment

                              Working...
                              X