Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Keuzehulp voor compact met grote sensor (genre m43, X100T, ...)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Keuzehulp voor compact met grote sensor (genre m43, X100T, ...)

    Beste,

    Momenteel bezit een Canon 60D met als standaardlens een 15-85. Daarnaast een 70-200 f4, een 85 1.8 en een 580EXII flash. Te zwaar en te bulky om steeds weer mee te nemen op een familie-uitstap, een feestje, ...
    Daarom was ik voor deze gelegenheden en om "snapshots" van onze 1-jarige dochter te maken op zoek naar een compact toestel met "grote" sensor (als toevoeging, niet als vervanging van mijn huidige apparatuur).

    Momenteel twijfel ik nog tussen een micro four-thirds toestel of een Fuji X100T. Maar misschien zijn er alternatieven die ik over het hoofd zie?

    Ik zoek een toestel dat makkelijk mee te nemen is (dient niet in broekzak te passen, maar wel compact), bij low light omstandigheden goede kwaliteit kan leveren, (relatief) snelle AF (voor "bewegende" dochter).

    Het voordeel van de Fuji X100T: de (retro)looks, en de manuele instelmogelijkheden. Volgens vele reviews is 35mm de beste all-round fixed focal length, en geeft het toestel heel wat fotoplezier, met goed hoge ISO resultaten en kwaliteitsvolle foto's.
    In het begin leek die vaste lens me een nadeel, maar daar ben ik wat van aan het terugkomen. Het doet je ook meer nadenken over de compositie en zorgt voor een mooi compact toestel. Ons vroeger familietoestel (en enig toestel) was een analoge Olympus met een vaste 40 mm, en dat ging toen perfect.

    Bij een m43 (vb. Lumix GX7 met 20 1.7) kan je dan wel weer wisselen van lens, maar ik ben niet van plan om (weliswaar met minder gewicht) met verschillende lenzen gaan te sleuren, daarvoor heb ik mijn Canon. Een lichtsterke lens verkies ik momenteel boven een lens met wat meer zoom, maar minder lichtsterk (vandaar de 20 1.7). Een lichtsterke zoomlens is dan in mijn ogen al wat te groot (en duurder).

    Zijn er nog mensen die voor deze keuze stonden of die me kunnen adviseren welke richting ik het best insla?
    Alternatieven voor andere toestelen zijn ook altijd welkom.

    Alvast bedankt.

  • #2
    Re: Keuzehulp voor compact met grote sensor (genre m43, X100T, ...)

    Ik heb zelf een beetje uitleg gegeven over de GM5 met 15 mm (30 FF fov)
    Kijk hier eens of dit iets voor jou is http://forum.belgiumdigital.com/f9/p...ng-506867.html
    Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

    Comment


    • #3
      Re: Keuzehulp voor compact met grote sensor (genre m43, X100T, ...)

      Hier een zeer tevreden gebruiker van een Fujifilm X100S.
      Dit is mijn enige toestel. Ik neem het overal mee.
      Vaste lens 35 mm in FF noodzaakt om te bewegen en na te denken. Daar zorgt de bediening rond de lens en het tijdswieltje bovenaan trouwens ook voor.
      Was het niet Cartier Bresson die enkel met een vaste 35 mm lens werkte?

      Een nadeeltje zou kunnen zijn dat er geen stabilisatie op het toestel zit, en het lcd-scherm staat vast. Wat lastig om laag bij de grond te fotograferen.
      Straatfotograaf in Antwerpen

      Comment


      • #4
        Re: Keuzehulp voor compact met grote sensor (genre m43, X100T, ...)

        ik heb voor dit soort gelegenheden een Olympus E-PL5, daarop een 17 mm (35 mm lensje) en het is a)een erg handzame combi en b) kwalitatief erg goed, voordeel van Olympus tov Panasonic vind ik toch de Ingebouwde IS, Panasonic heeft dit in sommige lenzen zitten, niet allemaal, daarbij komt dat de combi die jij opnoemt de GX7 plus 20 mm niet bijster snel is in AF, toestel wel, maar lens niet zo.
        Ook een Olympus OM-D EM10 is mischien iets voor je, toestel lijkt groter dan ie in werkelijkheid is, ik zou als ik bij Canon zou blijven voor mijn hoofdcamera met name bij dee twee merken blijven, Panasonic en Olympus hebben niet alleen kleine hanteerbare toestellen, ook zijn de lenzen van M4/3 erg klein, dit hebben ze als voordeel op de andere systeemkamera's, Fuji heeft prachtige camera's, de lenzen daarentegen maken het geheel weer een pak groter en kan je net zo goed bij Canon blijven.

        Nu ik dit schrijf schiet me ineens de Canon 100D me te binnen, als je daar een 24 mm pancake lens op zet (nieuw kost deze geloof ik 170,-) dan heb je ook een vrij klein toestel en kun je zelf sje huidige lenzen blijven gebruiken mocht het nodig zijn, mischien ook een idee.
        Mijn beste Foto moek nog trekke.

        Comment


        • #5
          Re: Keuzehulp voor compact met grote sensor (genre m43, X100T, ...)

          @Funcky - die heb ik met veel aandacht gelezen. Enig nadeel, maar niet onoverkomelijk, is dat de flash niet ingebouwd is.

          @Edauardo - blij te horen dat je positief gestemd bent over de X100S

          @Closupshooter - ik ga het gamma van Olympus verder bekijken.

          Alvast bedankt voor jullie inbreng.

          Comment


          • #6
            Re: Keuzehulp voor compact met grote sensor (genre m43, X100T, ...)

            Waarom schroef je niet een 24 mm 2.8 stm op je 60D? Dat is een prima
            lensje tegen een schappelijke prijs, en je toestel is nauwelijks groter dan
            de alternatieven.

            Comment


            • #7
              Re: Keuzehulp voor compact met grote sensor (genre m43, X100T, ...)

              saenbod slaat de nagel op de kop,
              je breidt hiermee je huidige set uit én je hebt een behoorlijk compact toestel die je door en door kent
              bekijk zeker eens de sigma 30mm 1.4 art
              portfolio en workshops:
              https://www.bennybulke.com/

              Comment


              • #8
                Re: Keuzehulp voor compact met grote sensor (genre m43, X100T, ...)

                @saenbod en @ bulke41: Ik ga het in overweging nemen, maar vind die combinatie toch aan de grote kant. Ik dacht een mirrorless exemplaar (met platte lens) in mijn jaszak te kunnen steken, maar met mijn Canon (zelfs met pancake lens) zie ik dat nog niet zo snel gebeuren. Een budgetvriendelijke optie is het wel, maar qua compactheid lijkt het me niet de ideale keuze.

                Comment


                • #9
                  Re: Keuzehulp voor compact met grote sensor (genre m43, X100T, ...)

                  Je wil een compact toestel met een grote sensor (dan denk ik aan APS-C of groter) en een snelle AF voor je bewegende dochter. Dan schiet er maar 1 camera mij te binnen nl. de Sony A6000 (APS-C sensor, 24MP, 11 FPS en erg goede en snelle AF). Bij DigitalRev TV hebben ze de Sony A6000 vergeleken met de Nikon D4S (*klik*). Best wel grappig om te zien.

                  EDIT: Real world test met Chris Burkard (*klik*).
                  Last edited by jocau; 18 februari 2015, 17:26.
                  550D | EF-S 18-55mm F/3.5-5.6 IS | EF 50mm F/1.8 II | EF 70-200mm F/4L IS | Speedlite 580EX II | LumoPro LP180 | Gitzo GT3541XLS | Arca-Swiss Monoball Z1 SP

                  Comment


                  • #10
                    Re: Keuzehulp voor compact met grote sensor (genre m43, X100T, ...)

                    Oorspronkelijk geplaatst door Floris Bekijk bericht
                    @Funcky - die heb ik met veel aandacht gelezen. Enig nadeel, maar niet onoverkomelijk, is dat de flash niet ingebouwd is.
                    Daar heb je gelijk.
                    Maar het is normaal.... er was gewoon geen plaats meer voor de flitser. Het was of wel een flitsschoen ofwel een flitser.
                    Bij een een RX100III hebben ze gekozen voor een flitser.

                    De GM5 body is klein... heel klein... nog kleiner dan een RX100III... maar uiteraard zit in deze laatste nog eens een mooi snel objectief ... alhoewel niet verwisselbaar en de sensor is smaller. Compromissen dus....
                    Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

                    Comment


                    • #11
                      Re: Keuzehulp voor compact met grote sensor (genre m43, X100T, ...)

                      Oorspronkelijk geplaatst door saenbod Bekijk bericht
                      Waarom schroef je niet een 24 mm 2.8 stm op je 60D? Dat is een prima
                      lensje tegen een schappelijke prijs, en je toestel is nauwelijks groter dan
                      de alternatieven.

                      Sorry... maar compact zou ik dat toch niet durven noemen http://camerasize.com/compact/#100.439,570.5,555,ha,t
                      Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

                      Comment


                      • #12
                        Re: Keuzehulp voor compact met grote sensor (genre m43, X100T, ...)

                        Je zegt het eigenlijk al zelf vind ik

                        Je wilt geen 2de set lenzen kopen voor het toestel wat je aankoopt, daarvoor heb je al je Canon. Dus waarom zou je dan niet gaan voor een toestel met een fixed lens erop. Dit heeft als voordeel dat de sensor en de lens zo op elkaar zijn afgesteld dat er het maximum uitgehaald wordt.

                        Volgende camera's komen het eerste in mij op:

                        Zooms:
                        Sony RX-100
                        Panasonic LX-100
                        Fuji X-30

                        Fixed:
                        Ricoh GR
                        Fuji X-100 s/t
                        Sony RX-1

                        Als je het toestel overal mee naartoe wilt nemen (in je broekzak) dan is er maar 1 optie, de Sony RX-100, is dat niet nodig dan zou ik voor één van de andere gaan.

                        De X-100 voor mij doet alles wat je hier omschrijft: "Daarom was ik voor deze gelegenheden en om "snapshots" van onze 1-jarige dochter te maken op zoek naar een compact toestel met "grote" sensor."

                        Misschien kan deze blogpost je over de streep trekken?
                        The last three weeks have been anything but ideal from a photography perspective. I have been sick as a dog with the flu this past week and haven’t left the house. The previous two weeks were…

                        Comment


                        • #13
                          Re: Keuzehulp voor compact met grote sensor (genre m43, X100T, ...)

                          Heb zelf de RX100 MIII en ben daar super tevreden van. Lekker compact en steeds mooie scherpe foto's. Gewoon top voor een compact.
                          D7200 + Sigma 17-50mm 2.8f OS +Nikon 70-200mm 2.8f VRII + Nikon 35mm 1.8F Prime + Nikon flits SB600.
                          Compact Canon ixus 870 + Canon G7X Mark II + Sony RX100MIII en Panasonic FZ1000.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Keuzehulp voor compact met grote sensor (genre m43, X100T, ...)

                            Ik heb zowel de RX100M3 en de A6000. Beide absolute aanraders, de A6000 is natuurlijk nét iets beter zeker als je die gebruikt met primes (die ook nog behoorlijk betaalbaar zijn). Vooral als je snelheid zoekt, is de A6000 echt een fantastisch ding. Zelden zo makkelijk foto's gemaakt van mijn kinderen, en zelfs een 'award' gewonnen op dpreview bij de 'portret'-categorie met foto gemaakt met de A6000 + Zeiss 24mm.
                            Gear list : Fujifilm X-T3 + 18-55/2.8-4 + 23/1.4 + 55-200 + 35/2 || Sony rx100m4 || Sony A7III + kitlens + Tamron 28-75/2.8 + fe55/1.8

                            Comment

                            Working...
                            X