Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

AF problemen op partyfotografie

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • AF problemen op partyfotografie

    hey,

    ik heb afgelopen weekend op een fuif in het lokale jeugdhuis foto gaan schieten.
    Nu heb ik daar wat problemen om scherp te stellen.

    ik werk met een Niko D750 en SB910 filts.
    Op de fuif heb ik voornamelijk gewerkt met mijn 50mm F1.8.

    Mijn camera stond meestal op volgende instellingen (Manueel) :
    Iso 400 - F1,8 / F2,8 - 1/100-160.

    ik gebruik de AEL/AFL knop als AF-on, in combinatie met AF-C.
    Zolang ik druk op de knop word de AF geactiveerd, zodanig dat ik nooit meer hoef te veranderen naar AF-S.
    AF staat op enkel punt focus, ik gebruik het middelste AF punt, stel scherp en herkadreer.

    De flits gebruikte ik in Ttl modus (recht omhoog flitsend met reflectie kaartje uit) met flitscompensatie op -1.7.
    De plafond is relatief laag (+/- 2,3m)

    In de zaal was er enkel theatherverlichting bij de DJ booth (Par spots, scanners, moving heads e.d.)
    Deze wierpen ook wel wat licht in de zaal, maar redelijk beperkt.

    Nu had de AF wel last om scherp te stellen.

    Ik heb toen geprobeerd om via de preview knop op mijn camera, de flits te laten afgaan met een burst en dan in die tijd manueel te focusen om zo de foto scherp te kunnen maken...
    Deze methode lukte wel maar was toch wel omslachtig, soms moest ik ook meerder keer bursten om correct te kunnen scherpstellen.

    Nochtans word de D750 gezien als een van de betere toestellen in low light en helpt de SB910 ook met zijn AF cel.

    Wat doe ik mis of vergeet ik in te stellen? hoe kan ik ook zien dat de SB910 zijn AF gebruikt of niet?
    Last edited by bart salembier; 17 februari 2015, 13:49.
    Nikon D750 - Nikkor 24-70 F2.8 - Nikkor 70-200 F2.8 VRII - Nikkor 50 F1.8 - Nikon SB910
    Imac 21,5" 2,9GHz Quad-core Intel Core i5 - 16 GB DDR3 SDRAM

  • #2
    Re: AF problemen op partyfotografie

    Mijn vermoeden, niks technisch, gewoon te weinig licht.
    Waarom AF cont.? En niet AF Singel?
    ik ga ervan uit dat er veel beweging is (die de focus dus continu gaan "storen") en verder weinig licht.
    Was het zo donker dat je niet met de focus om Manueel kon werken? Dan vrees ik dat het voor de AF ook te donker was.

    just my 2 cents
    De gustibus et coloribus non est disputandum
    Nikon F70 analoog, Tri-x filmpjes

    Comment


    • #3
      Re: AF problemen op partyfotografie

      Volgens mij gaat de rode lamp op je flits branden als die op AF-S staat en dat is de focusassist, net zoals het lampje op de camera zonder flits.
      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

      Comment


      • #4
        Re: AF problemen op partyfotografie

        Oorspronkelijk geplaatst door TomStr Bekijk bericht
        Waarom AF cont.? En niet AF Singel?
        ik zet deze altijd op AF-C, aangezien ik werk met Back button focussing (AF-ON).
        Dan hoef ik niet op voorhand te beslissen als ik het onderwerp wil volgen en continu scherpstellen op enkel scherpstellen en schieten.
        Nikon D750 - Nikkor 24-70 F2.8 - Nikkor 70-200 F2.8 VRII - Nikkor 50 F1.8 - Nikon SB910
        Imac 21,5" 2,9GHz Quad-core Intel Core i5 - 16 GB DDR3 SDRAM

        Comment


        • #5
          Re: AF problemen op partyfotografie

          Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
          Volgens mij gaat de rode lamp op je flits branden als die op AF-S staat en dat is de focusassist, net zoals het lampje op de camera zonder flits.
          Dus het probleem zal waarschijnlijk zijn dat die van mij op AF-C staat.
          ik test dit vnv eens om te zien.
          Nikon D750 - Nikkor 24-70 F2.8 - Nikkor 70-200 F2.8 VRII - Nikkor 50 F1.8 - Nikon SB910
          Imac 21,5" 2,9GHz Quad-core Intel Core i5 - 16 GB DDR3 SDRAM

          Comment


          • #6
            Re: AF problemen op partyfotografie

            heb dit juist getest. Focus assist in SB910 werkt inderdaad enkel bij AF-S.
            hiermee kan je zelfs volledige donkere kamer scherpstellen op objecten.

            bedankt voor de hulp!!
            Nikon D750 - Nikkor 24-70 F2.8 - Nikkor 70-200 F2.8 VRII - Nikkor 50 F1.8 - Nikon SB910
            Imac 21,5" 2,9GHz Quad-core Intel Core i5 - 16 GB DDR3 SDRAM

            Comment


            • #7
              Re: AF problemen op partyfotografie

              Dat het enkel bij AFS werkt is aomdat in AFC de led te lang kunnen branden en dan verbranden. Ook in AFS, als je niet kan focussen, gaan de leds snel uit. Staat ergens goed verstopt in de handleidingen.
              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

              Comment


              • #8
                Re: AF problemen op partyfotografie

                De 1.8 is ook niet ideaal in die omstandigheden.
                Focusmoter is wat aan de trage kant denk ik toch in deze setting (mensen die springen en dansen)

                Comment


                • #9
                  Re: AF problemen op partyfotografie

                  Oorspronkelijk geplaatst door xafke Bekijk bericht
                  De 1.8 is ook niet ideaal in die omstandigheden.
                  Focusmoter is wat aan de trage kant denk ik toch in deze setting (mensen die springen en dansen)
                  Wat maakt dat uit? Of ik focus mey 1.8 of 22? Bij focussen staat het diafragma op 1.8 en gaat pas dicht bij het nemen van de foto.
                  Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                  Comment


                  • #10
                    AF problemen op partyfotografie

                    Idd diafragma speelt geen rol bij focussen, word idd altijd met grootste opening gedaan.

                    Toch bedankt voor de moeite!!

                    ill keep you posted, van zodra ik nog een "party" doe.



                    Hier zie je een kleine selectie van zaterdag


                    Sent from my iPhone using Tapatalk
                    Nikon D750 - Nikkor 24-70 F2.8 - Nikkor 70-200 F2.8 VRII - Nikkor 50 F1.8 - Nikon SB910
                    Imac 21,5" 2,9GHz Quad-core Intel Core i5 - 16 GB DDR3 SDRAM

                    Comment


                    • #11
                      Re: AF problemen op partyfotografie

                      Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                      Wat maakt dat uit? Of ik focus mey 1.8 of 22?
                      Hij bedoelt 1.8 niet als diafragma, maar als 'de 1.8' als lens tov bv de 1.4. Maar je vermeldt alleen 50 1.8 en niet of het een AF- AFD of AFS lens is. Ik heb wel eens met de 1.4 AFS gewerkt, ook trage AF, maar daar geen nadeel van ondervonden. Je merkt het eigenlijk alleen als de lens van min naar oo moet draaien, maar vaak zet ik de AF al in buurt voor ik scherpstel voor de foto.
                      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                      Comment


                      • #12
                        Re: AF problemen op partyfotografie

                        ja, sorry voor het eventuele misverstand, ik bedoelde de lens natuurlijk. De 50 1.8 heeft een traag SCHERPSTEL-motertje dat er in zit.
                        Op zich geen probleem als de mensen poseren en dat is ook het doel van die lens. De lenzen met een utrasoonmoter zijn veel sneller in scherpstellen en heb je echt wel nodig als er beweging in het publiek zit. Dan is het gebruik van AF-C ook zinvoller. Ik dacht dat dit jouw soort fotografie was. Sfeerbeelden van parties in volle ambiance.

                        Comment


                        • #13
                          Re: AF problemen op partyfotografie

                          Ahzo, sorry voor het misverstand. Ter vervollediging het gaat over een af-s 50mm f1.8G


                          Sent from my iPhone using Tapatalk
                          Nikon D750 - Nikkor 24-70 F2.8 - Nikkor 70-200 F2.8 VRII - Nikkor 50 F1.8 - Nikon SB910
                          Imac 21,5" 2,9GHz Quad-core Intel Core i5 - 16 GB DDR3 SDRAM

                          Comment

                          Working...
                          X