Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon D5300/7100 - Canon 700/750/760D/70D - Aankoop advies

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nikon D5300/7100 - Canon 700/750/760D/70D - Aankoop advies

    Ik wil me al een tijdje verdiepen in fotografie en met name timelapse en astrofotografie in hoeverre dit mogelijk is in België. Ik heb in het verleden de oude toestellen van mijn grootvader gekregen; een Nikon Coolpix 8800 en een Nikon D70. Deze laatste is naar mijn ervaring een prachtige DSLR die vooral overdag echt prachtige foto's maakt. In donkerdere omstandigheden laat deze het vrij snel afweten. Vooral de D70 heeft mijn interesse in fotografie sterk versterkt maar hij heeft alle functies buiten die die ik net "nodig" heb. Om deze reden ben ik aan het twijfelen om een goede DSLR te kopen waar ik nog minstens een dikke 6 jaar mee verder kan. Mijn plan is momenteel om meteen een deftige body en lens te kopen in plaats van veel geld uit te geven aan één van deze twee om ze dan later te vervangen.

    Waar ik me vrij veel mee zal bezig houden:

    - Landscape fotografie
    - Timelapse fotografie
    - Video - vooral in situaties waar de GoPro in donkere omstandigheden niet meer voldoende is.
    - Standaard "straat" fotografie.

    Keuzes in volgorde van voorkeur op dit moment:

    Canon 700D
    Canon 760D
    Nikon D5300
    Canon 70D
    Nikon D7100

    Ik heb momenteel nog geen lenzen, buiten een standaard Vivitar 19-35mm f3.5-4.5 lens. Ik heb dus geen voorkeur voor Nikon of Canon en ben gewoon op zoek naar de DSLR die het beste bij me past.

    De lenzen die ik tot nu toe op het oog had:
    Samyang 14mm f2.8 -> voornamelijk voor landscape/sterren timelapse fotografie.
    Tamron AF 55-200mm F/4.0-5.6 -> voor alle andere "gewone zaken"

    Maar ook op vlak van lenzen weet ik niet zeker of ik beter een prime 14mm of een 14mm-Xmm en een prime 50mm koop en dan eventueel een apparte zoom lens. Dit lijkt me ook voornamelijk iets persoonlijks. Ik weet enkel dat ik al zeker een lens met een korte focal length nodig heb, iets als de Samyang.

    Ik weet dat het als heiligschennis aanzien wordt maar ik zou hem zeker en vast ook willen gebruiken om te filmen dus een uitklapbaar scherm is zo goed als noodzakelijk. Verder ook een goede lichtgevoeligheid en goede autofocus. Echter, de D5300 zou zeer goed zijn 's nachts maar niet goed zijn in video en voor de Canon 7xxD zou het dan weer omgekeerd zijn.

    Ik denk dat het wel duidelijk is dat ik er nog niet helemaal uit ben. Het is allemaal wat veel om op te nemen en ik zou vrij binnenkort tot aankoop willen overgaan om zoveel mogelijk te leren voordat ik op reis ga

    Het budget ligt rond de 1000 euro maar is vrij flexibel als het extra geld het waard is voor wat ik ermee wil doen. Alle suggesties zijn dus welkom!

    Tom

  • #2
    Re: Nikon D5300/7100 - Canon 700/750/760D/70D - Aankoop advies

    Ik zal een aanzet geven...

    Het toestel dat op mij de meeste indruk heeft gemaakt vorig jaar, is de D7100. Werkt zeer vlot, heeft een uitstekende AF en levert schitterende beelden af.
    Wil je kwaliteit binnen een redelijk budget bij Canon, dan kan ik je een 700D met 17-55/2.8 IS aanbevelen. (Aan te vullen met bv. een 55-250 IS of 70-300 IS als je een goedkopere tele erbij wil.)

    Van filmen met DSLR heb ik helaas geen verstand, en de lenzen die je op het oog hebt, liggen buiten mijn interessegebied.
    Pieter
    --
    Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

    Comment


    • #3
      Re: Nikon D5300/7100 - Canon 700/750/760D/70D - Aankoop advies

      Bedankt voor je antwoord Pieter! Kort samengevat is mijn probleem het volgende:

      Ik denk dat de dSLR voornamelijk gebruikt zal worden voor timelapse fotografie zoals nu het geval is met mijn D70. Een van de belangrijkste punten voor mij is lichtgevoeligheid 's avonds. Een tweede belangrijk punt is de mogelijkheid om deftig te kunnen filmen.

      Om bovenstaande redenen wou ik eerst de D5300 kopen. Deze levert zeer goede beelden zowel stills of video maar volgens de meeste reviews die ik gelezen heb zou het filmen zeer ongebruiksvriendelijk zijn op de Nikon. Ik vraag me daarom af of het verschil in beeld kwaliteit tussen de Canon en de Nikon het verschil in gebruiksvriendelijkheid waard is.

      Op vlak van lenzen heb ik me gewoon gebaseerd op guides. Daarin trekken ze de algemene conclusie: landscape en astrofotografie een lens met zeer korte focal length en voor de rest een +-50mm lens. Tenzij je in de natuur dieren gaat spotted heb je eigenlijk geen aparte telelens nodig. Keuze van mijn lenzen is ook voornamelijk gebaseerd op Amazon reviews en andere artikels op het internet. Ik heb geen idee of deze "overkill" zijn voor een body als de 700D of D5300.

      Comment


      • #4
        Re: Nikon D5300/7100 - Canon 700/750/760D/70D - Aankoop advies

        Oorspronkelijk geplaatst door Waterclocked Bekijk bericht
        Op vlak van lenzen heb ik me gewoon gebaseerd op guides. Daarin trekken ze de algemene conclusie: landscape en astrofotografie een lens met zeer korte focal length en voor de rest een +-50mm lens. Tenzij je in de natuur dieren gaat spotted heb je eigenlijk geen aparte telelens nodig. Keuze van mijn lenzen is ook voornamelijk gebaseerd op Amazon reviews en andere artikels op het internet. Ik heb geen idee of deze "overkill" zijn voor een body als de 700D of D5300.
        Wel... een lens van het type 55-200 mag je in elk geval beschouwen als een goed-weer-lens en een budgetlens. In elk geval een stuk beter dan een 18-200 en aanverwanten, maar niet van het niveau van een 70-200... dat zie je ook aan de prijzen. Een 70-300 met stabilisatie is bij de meeste merken te vinden voor een redelijke prijs (400-500 euro) en is vrij goed van beeldkwaliteit.
        Over die Samyang kan ik verkeerd zijn, maar ik denk dat die enkel manueel focust, maar wel lichtmeting en diafragma-instelling ondersteunt. Het schijnen optisch wel degelijke dingen te zijn.

        Die 17-55 van Canon is een top standaardlens voor een toestel met 1.6x crop. Daarom vermeld ik ze ook. Als je je niet zoveel aantrekt van lichtsterkte (bv. binnenshuis fotograferen, lang zonder flitser werken etc.) dan kan je misschien een hele mooie combinatie maken met de 10-18 en 18-135 STM van Canon. Beide blijken optisch zeer goed te presteren, en die 10-18 geeft je ook op een crop sensor een echt wijde hoek, terwijl 17mm al helemaal niet zo wijd meer is.

        Ik zou die Amazon reviews met behoorlijk wat korrels zout nemen, als ik jou was...
        Pieter
        --
        Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

        Comment


        • #5
          Re: Nikon D5300/7100 - Canon 700/750/760D/70D - Aankoop advies

          Heb je al eens naar de panasonic gh4 gekeken? Deze staat op film gebied bovenaan de wenslijst van veel filmfotografen.
          "The important thing is not the camera but the eye..............

          but the camera helps "

          Comment


          • #6
            Re: Nikon D5300/7100 - Canon 700/750/760D/70D - Aankoop advies

            Ik zou zeker eens naar de Olympus (alle OMD's en de EP5-7) toestellen kijken. Ze hebben voor time lapse en astrofotografie enkele handige functies en de belangrijkste functie vind je niet bij een ander merk, nl. Live Composite. Met deze mode kan je live op je scherm de time lapse tot leven zien komen. Je kan dan het moment zien wanneer je wilt stoppen. Alles wordt in camera gedaan. Verder is er ook nog Live Bulb en Live Time.
            De camera's zijn ook kleiner en lichter (handig bij het rondtrekken) en er zijn genoeg super lenzen om uit te kiezen. Je kan ook gemakkelijk met adapters zowat iedere lens die ooit gemaakt is gebruiken op je toestel.

            Lees zeker eens volgende review, specifiek voor astrofotografie:

            Comment

            Working...
            X