Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Foto's automatisch croppen en rechtzetten

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Foto's automatisch croppen en rechtzetten

    Hey juppekes

    Ik heb eens jullie hulp nodig

    Ik maak nu al sinds 1 januari 2014 van mijn tuin elke dag op ongeveer hetzelfde uur van op dezelfde plaats een foto.

    Nu wil ik deze foto's in een timelaps zetten om zo de veranderingen tussen winter, lente, zomer en herfst, weer te geven.

    Nu zit ik al met ongeveer 380 foto's.

    Natuurlijk zitten er kleine verschillen in de foto's, dus als ik daar een timelaps van zou maken zou het beeld constant een beetje heen en weer wippen.

    Is er nu een progje dat ik al die foto's automatisch kan laten knippen en rechtzetten zodat ik dit niet handmatig zelf moet doen met elke foto.

    Alvast bedankt
    Bootjes

  • #2
    Re: Foto's automatisch croppen en rechtzetten

    Hoi hoi, ik ben even benieuwd of het u destijds nog gelukt is...ik zit nu namelijk met hetzelfde "probleem"
    Ik hoor het graag.

    groetjes

    Comment


    • #3
      Re: Foto's automatisch croppen en rechtzetten

      Hey juppekes

      Nog eens boven halen.

      Ik ben er eindelijk aan begonnen
      Heb ongeveer twee jaar en zes maanden die foto's gemaakt, dus het zijn er heel wat.
      Maar ik weet nog altijd niet hoe ik de foto's allemaal op de zelfde plaats krijg.
      Iemand die mij kan helpen aub

      Alvast bedankt.
      Bootjes

      Comment


      • #4
        Re: Foto's automatisch croppen en rechtzetten

        Je zou dus een progje willen hebben die al je schuine foto's (hoe schuin ze ook verschillend zijn van elkaar) die allemaal met één klik mooi recht zet?
        Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
        Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

        Comment


        • #5
          Re: Foto's automatisch croppen en rechtzetten

          Hey juppekes.



          Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
          Je zou dus een progje willen hebben die al je schuine foto's (hoe schuin ze ook verschillend zijn van elkaar) die allemaal met één klik mooi recht zet?
          Ja, zoiets zoek ik eigenlijk.
          Als ik nu snel door mijn foto's loop zie je dat de tuin heel de tijd staat te springen.
          Tis nu niet dat het veel verschilt, maar genoeg om geen mooi effect te hebben.
          Bootjes

          Comment


          • #6
            Re: Foto's automatisch croppen en rechtzetten

            Ik weet niet of het doenbaar is maar met photoshop kan je alle fotos inladen als lagen en dan auto-allign layers kiezen

            Is ook afhankelijk hoe groot die verschillen zijn en voor de rekenkracht van uw pc zal het ook een uitdaging vormen denk ik

            Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
            portfolio en workshops:
            https://www.bennybulke.com/

            Comment


            • #7
              Re: Foto's automatisch croppen en rechtzetten

              In Lightroom kun je het bijsnijden en rechtzetten selecteren op de eerste foto en dan synchroniseren op de foto’s die je verder selecteert. In PS gaat dit ook via Bridge, waar de de bewerkingen van eender welke foto in de rij kopieert en plakt op de selectie van foto’s.
              http://www.paulvanrooy.be

              Comment


              • #8
                Re: Foto's automatisch croppen en rechtzetten

                Oorspronkelijk geplaatst door Vropa Bekijk bericht
                In Lightroom kun je het bijsnijden en rechtzetten selecteren op de eerste foto en dan synchroniseren op de foto’s die je verder selecteert. In PS gaat dit ook via Bridge, waar de de bewerkingen van eender welke foto in de rij kopieert en plakt op de selectie van foto’s.
                Klopt Paul maar het probleem is dan dat de foto's dezelfde bewerking krijgen maar niet automatisch worden uitgelijnd meen ik
                Normaal gezien wordt zoiets wat TS doet gedaan vanop een statief dat continu blijft staan op identiek dezelfde plaats
                In PS kan je alle foto's laden als lagen en deze dan uitlijnen, op die manier zien ze er allemaal hetzelfde uit
                Doch TS spreekt hier over 380 foto's, ik denk niet dat je zoveel lagen kan aanmaken in PS, dan moet je ook nog over een pc beschikken met die rekenkracht om dat te doen
                Er zullen wel progs zijn die dit kunnen, maar zoals ik zeg moet de computer het ook nog aankunnen

                Ik weet dat dit makkelijk lukt voor astrofotografie, daar zijn enkele progs voor zoals Starstack
                Met dat programma kan je makkelijk enkele honderden foto's laden en laten uitlijnen, maar dat programma zoekt naar overeenkomsten in de sterrenhemel
                Maar ik weet niet of dit werkt met gewone opnames

                grts
                Sieg
                Voor meer foto's ; www.sieg.be

                Comment


                • #9
                  Re: Foto's automatisch croppen en rechtzetten

                  Ik denk dat er in videolsoftware en typische timelapsesoftware iets gaat zitten als digitale beeldstabilisatie. Misschien moet je eerder die richting uitdenken dan fotobewerkingssoftware..
                  Maar ik heb totaal geen ervaring.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Foto's automatisch croppen en rechtzetten

                    Hey juppekes

                    Bedankt allemaal om mee te helpen denken
                    Maar voorlopig is het nog allemaal chinees voor mij, van fotobewerking ken ik eigenlijk zo goed als niets.
                    Hier thuis hebben wij Paint Shop Pro 2020 in het nederlands.

                    Toen ik dit draadje startte had ik al 380 foto's ongeveer, maar ik was nog niet klaar en is het aantal opgelopen tot bijna 700 foto's.
                    Op statief werken was ook geen optie want dat projectje duurde meer dan twee jaar.
                    Ik heb wel telkens van op dezelfde plaats gefotografeerd, steunend op een tuinpaal, maar dat is natuurlijk niet perfect op de zelfde plaats.
                    Ik zal me vandaag eens bezig houden met die PSP en kijken of ik iets kan bereiken.
                    Maar als er nog tips en trucs zijn, laat maar gerust iets weten.

                    Alvast bedankt.
                    Bootjes

                    Comment


                    • #11
                      Re: Foto's automatisch croppen en rechtzetten

                      Er zou een progje of een cation moeten zijn waar je twee puntje op je eerste foto zet.
                      Een punt voor het verticale en eentje voor het horizontale.
                      Je zet die puntjes op precies dezelfde plaats op al je foto's en dan klikje en worden de foto's precies allemaal op één lijn gezet.
                      Helaas vrees ik dat dit nog niet bestaat, maar.......wat niet is kan nog altijd komen natuurlijk.
                      Ik heb ook jaren gewerkt met Corel en ik vond dat toen al een zeer goed programma. Er waren online PSP clubs zat in Nederland en alles tot in de puntjes uitgelegd zodat je na een paar weken al behoorlijk kon werken met dit progje.
                      Ik heb absoluut geen idee of die clubs nog bestaan.
                      Anders zoek eens of er PS clubs bestaan en of daar terecht kunt.
                      Hier zit wel iemand waarvan PS voor hem geen geheimen meer heeft, ik denk dat zijn nickname David of zoiets is, als er op BD iemand is die zou kunnen helpen dan is hij het zeker.
                      Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                      Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Foto's automatisch croppen en rechtzetten

                        Luc, ik geloof dat je ddavid bedoelt. Nog steeds actief op BD. Nu, ik weet toevallig (wij zijn eens naar een fotosalon van zijn club geweest) dat er binnen zijn club iemand anders heel bedreven was in dit soort zaken. Ook die persoon was vroeger hier actief, nu niet meer...
                        BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                        Comment


                        • #13
                          Re: Foto's automatisch croppen en rechtzetten

                          als je een time-laps wil maken van 700 beeldjes , hoe lang mag 1 beeldje dan blijven staan ?

                          als je een action wil maken , maar je moet eerst op elke foto 4 puntjes gaan zetten,
                          dan ben je nog altijd heel wat tijd kwijt

                          kan je een drop-box linkje geven met een 20 tal foto's ?

                          Comment


                          • #14
                            Re: Foto's automatisch croppen en rechtzetten

                            Hey juppekes.

                            Nog eens bedankt voor de tips.
                            Met jullie hulp en die van mijn dochter , die al iets kent van PS, lijkt het de goede weg op te gaan.
                            We hebben een selectie gedaan en houden nu nog een kleine 600 foto's over.
                            PS is nu bezig met al die foto's mooi op elkaar aan het leggen, maar het lijkt er op dat het nog een paar uur zal mogen draaien.
                            We hadden eerst een testje gedaan met een 20-tal foto's en dat ging perfect, het was een mooi vloeiend filmpje.
                            De afspeelsnelheid zal 10 foto's per seconde zijn, dus ongeveer een filmpje van 1min.
                            Hopelijk lukt het een dezer dagen en zal ik het hier wel ergens posten.
                            Bootjes

                            Comment


                            • #15
                              Re: Foto's automatisch croppen en rechtzetten

                              als heter teveel in één keer zijn kan je bv tien foto'ds laten uitlijnen en dan met de tiende de negen volgende vervolgens met de twintigste weer de negen volgende. Succes
                              Albums
                              Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

                              Comment

                              Working...
                              X