Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Olympus Om-D EM1 of Nikon D750

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Olympus Om-D EM1 of Nikon D750

    Momenteel fotografeer ik met een Nikon D7000 en ik ben aan het overwegen om alles te verkopen zodat ik kan overschakelen op de Nikon D750.

    Dit houdt dan in dat ik ook al mijn lenzen en toebehoren zou verkopen.

    Maar ik heb toch ergens twijfels wegens het gewicht dat ik altijd dien mee te sleuren. Vooral op daguitstapjes en vakanties.
    Nu wordt er veel goeds geschreven over de Olympus EM1. Dit zou in combinatie met een 12-40 f/2.8 lens op €2000 komen. De Nikon D750 + 24-120 f/4 zou rond €2800 zitten.
    Beide systemen hebben waarschijnlijk hun voor-en nadelen. Het grootste voordeel die de Olympus me lijkt te bieden is de draagbaarheid --> lichter van gewicht.

    Iemand ervaringen met deze toestellen?
    Advies? Voordelen en nadelen?

    Het lijkt misschien vreemd dat ik tussen deze twee toestellen twijfel.

  • #2
    Re: Olympus Om-D EM1 of Nikon D750

    Als je uw plezier niet kunt halen uit de Olympus EM1 (zowel goed van kwaliteit als beperkt in gewicht), dan moet je maar opteren voor de reflex + compact(ere) camera speciaal voor uw daguitstappen en vakanties. Zo doe ik het tenminste.

    Comment


    • #3
      Re: Olympus Om-D EM1 of Nikon D750

      Hoi,

      Het is niet vreemd dat u twijfelt tussen een systeem- en spiegelreflexcamera.
      Die twijfel heb ik 2,5 jaar terug bedwongen.
      Ik zette mijn Canon 5D MKII aan de kant voor de Olympus OM-D E-M5.
      Grootte, gewicht, kwalitatief tóch goede foto's waren mijn overwegingen destijds.
      Naargelang de tijd vorderde, liep ik steeds meer tegen de grenzen van een systeemcamera aan.
      De snelheid van de AF van zo'n systeemcamera is meestal heel goed, het hapert dikwijls aan z'n accuratesse.
      Dat is door de hele systeemcamera wereld...
      Nadat ik de Sony's (A7, A7R en ook A7II), Fuji (XT1 met verschillende lenzen), Samsung (NX1) en natuurlijk de E-M1 in m'n handen heb gehad,
      Heb ik gekozen voor de Olympus E-M1.
      Maar ook die is reeds de deur uit...
      Met z'n 12-40 f2.8 lens fenomenaal...
      Maar met de MMF3 adapter en 50-200 lens eventueel aangevuld met 1.4 extender... Nee, dat was 't niet.
      Deze combo op 50 mm (of 70) was goed snel, maar op 200 mm (of 280) ging de lens op bijna een slakkengangetje door z'n AF gebied.
      Misschien is de E-M1 in combinatie met de nieuwe 40-150 f2.8 én met de komende 300 mm f4 wél snel en accuraat, maar dat kost ook duizenden...

      Ik had mijn pijlen inmiddels op de Nikon D750 gericht.
      Natuurlijk is die groter, zwaarder, duurder en misschien nog meer...
      Echter, die kwaliteit, hoge ISO bruikbaarheid... om te schrikken!
      Bij de Olympussen kon je nog aardige foto's trekken op ISO 1600 eventueel naar ISO 3200.
      Ik downloadde een Nikon NEF bestand van die D750, ISO 12.600 (!) en bewerkte die zoals ik dat gewend was.
      Resultaat, gewoon goed! Op zó'n hoge ISO.
      Voor deze D750 heb ik nu de lenzen 24-120 f4 en 70-200 f4, samen met een Kenko AF 1.4 Teleplus Pro 300 DGX extender.
      De extender werkt met beide lenzen, resultaten blijven scherp en de AF snelheid is snel tot zeer snel, z'n accuratesse perfect.

      Wat is nu het best om te kiezen?
      Als je niet hoger gaat dan ISO 3200 en telelenzen je niet interesseren, ga naar de E-M1.
      Met z'n 12-40 f2.8 lens is die retesnel, sneller dan mijn Nikon spiegelbeest (maar die is ook meer dan voldoende snel).
      Voor de rest, trek je eigen conclusies uit het voorgaande...
      Het was voor mij een moeilijke, tijdrovende en harde strijd! Maar wel leerzaam.

      Ad B

      Comment


      • #4
        Re: Olympus Om-D EM1 of Nikon D750

        Beste Adrie

        Bedankt om je uitgebreid antwoord te posten. Hm het is een moeilijke keuze en ik moet er nog eens goed over nadenken.

        Comment


        • #5
          Re: Olympus Om-D EM1 of Nikon D750

          Alhoewel Adrie op zijn manier gelijk heeft.
          Zelf denk ik er anders over.
          Ondanks dat de Nikon D750 een nog betere camera is dan mijn 5DII zie ik zo een overstap niet meer zitten.
          Ik blijf er tegenop zien om de Canon mee te nemen en een D750 gaat daar niets aan veranderen voor mij...ondanks de superieure prestaties.
          Voor mij persoonlijk geldt compactheid... En daar voldoet M43 ruimschoots in.
          En de beeldkwaliteit ... Wel voor mijn gebruik voldoet dit meer dan voldoende.

          Dus ken jezelf en bekijk wat je zelf nodig acht en wat je prioriteiten zijn.
          Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

          Comment


          • #6
            Re: Olympus Om-D EM1 of Nikon D750

            Hoi,

            Funky, we denken niet zo heel anders...
            Compactheid met een goede kwaliteit was mijn reden van overstap 2,5 jaar geleden.
            Echter, ik wil geen compactheid tegen iedere prijs.
            De grenzen van mijn Olympussen, waar ik tegenaan liep, voelde als een beperking.
            Helaas hoor, ik vond de Olympussen echt geweldig.
            Maar ja, niet tegen iedere prijs...
            En dat precies op dít moment het spiegelbeest, de Nikon D750 , ten tonele kwam, maakte het overstag gaan minder moeilijk.
            Ik schreef onderin mijn reactie:
            Trek je eigen conclusies.
            Dat moet eenieder ook echt doen.
            Mijn mening is geen wetenschap, 't is maar een mening.
            (over het algemeen heb ik m'n mening goed doordacht en ga d'r voor... )

            Ad B

            Comment


            • #7
              Re: Olympus Om-D EM1 of Nikon D750

              Ik schakelde een jaar geledenover van een Pentax K5 (vergelijkbaar met de D7000) naar de Olympus E-M1 en heb er geen seconde spijt van gehad.
              Ikneem nu 2 bodies, een 12-40 mm F2.8, een 85 mm f1.8, een 7-14 mm f4 en een 40-150 f2.8 mee in een klein rugzakje.
              De E-M1 is bovendien ongelooflijk snel en hij is volledig te programmeren zoals je zelf wil. Je hoeft nooit meer te chimpen (na het nemen van je foto kijken op je lcd hoe de belichting uitgevallen is) want je ziet in de electronische zoeker de werkelijke belichting die je foto zal hebben.
              Ik denk niet dat ik ooit nog terug ga naar een dslr.
              iso 3200 is bij de E-M1 inderdaad de limiet maar je kan met de "in body" beeldstabilisatie uit de hand fotograferen tot (afhankelijk van de brandpuntsafstand) zelfs 1/8 seconde!

              Comment


              • #8
                Re: Olympus Om-D EM1 of Nikon D750

                Oorspronkelijk geplaatst door wigelII Bekijk bericht
                iso 3200 is bij de E-M1 inderdaad de limiet maar je kan met de "in body" beeldstabilisatie uit de hand fotograferen tot (afhankelijk van de brandpuntsafstand) zelfs 1/8 seconde!
                Even dezelfde opmerking als bij VR altijd wordt gemaakt: dit helpt niet voor bewegende onderwerpen.
                Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                Comment


                • #9
                  Re: Olympus Om-D EM1 of Nikon D750

                  Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                  Even dezelfde opmerking als bij VR altijd wordt gemaakt: dit helpt niet voor bewegende onderwerpen.
                  Dat beweert WigelII toch niet ?
                  btw IBIS is geavanceerder dan gelijk welke DSLR-lens (IS of VR)
                  Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

                  Comment


                  • #10
                    Re: Olympus Om-D EM1 of Nikon D750

                    Oorspronkelijk geplaatst door Funcky Bekijk bericht
                    Dat beweert WigelII toch niet ?
                    btw IBIS is geavanceerder dan gelijk welke DSLR-lens (IS of VR)
                    Ik beweer ook nikss, maar bij elke vraag en opmerking over VR het wel opgemerkt mag worden.

                    Hij beweert dat uit de hand fotograferen tot 1/8nsec mogelijk is, dat is bij elke camera mogelijk als je niks over scherpte zegt....
                    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                    Comment


                    • #11
                      Re: Olympus Om-D EM1 of Nikon D750

                      Ik beweerde dat inderdaad niet ... maar hoe fantastisch de IBIS ook is, ik geef toe, bij bewegende onderwerpen helpt het niet.
                      Daar staat dan weer tegenover dat ik voor minder dan 1000 Euro het equivalent van een 150mm volopen op zijn diafragma van 1.8 (en om niet de eeuwige discussie te moeten aangaan:ik heb het hier enkel over lichtopbrengst, niet scherptediepte) kan gebruiken of voor 1300 Euro het equivalent van een 80-300 volopen op f2.8. En dat maakt ook alweer een stop (of2) goed. Natuurlijk bestaat dit soort lenzen ook voor een dslr (en een 80-300 F2.8 zelfs niet) maar dan ben ik wel de prijs voor een kleine gezinswagen kwijt en ik sleur me bovendien het pleuris.
                      Ik ben niet echt het fanboy type maar in het geval van een Olympus E-M1 en de Zuiko en Lumix objectieven die je kan gebruiken kan ik niet anders dan er in superlatieven over spreken.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Olympus Om-D EM1 of Nikon D750

                        Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                        Ik beweer ook nikss, maar bij elke vraag en opmerking over VR het wel opgemerkt mag worden.

                        Hij beweert dat uit de hand fotograferen tot 1/8nsec mogelijk is, dat is bij elke camera mogelijk als je niks over scherpte zegt....
                        Met een 12mm scherp op 1/2 sec is mogelijk. Das nog iets anders dan voorzichtige 1/8.
                        Das geen fabeltje.
                        Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

                        Comment


                        • #13
                          Re: Olympus Om-D EM1 of Nikon D750

                          Oorspronkelijk geplaatst door adrie Bekijk bericht
                          Wat is nu het best om te kiezen?
                          Als je niet hoger gaat dan ISO 3200 en telelenzen je niet interesseren, ga naar de E-M1.
                          Met z'n 12-40 f2.8 lens is die retesnel, sneller dan mijn Nikon spiegelbeest (maar die is ook meer dan voldoende snel).
                          Voor de rest, trek je eigen conclusies uit het voorgaande...
                          Ad B
                          Hier komt het inderdaad op neer.

                          Heb je geen hogere ISO dan 3200 nodig, ga dan voor de Olympus. De camera is licht en klein, alsook de lenzen. Ik zou ook eens kijken naar de nieuwe OMD E-M5 Mark II. Qua prijs iets goedkoper dan de EM-1 maar heeft wel enkele nieuwe features.

                          Merk je dat je vaak boven ISO 3200 moet gaan, ga dan voor de Nikon D750.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Olympus Om-D EM1 of Nikon D750

                            Ik vind het persoonlijk een moeilijke omdat het beide goeie toestellen zijn in hun eigen doelgroep.
                            De 810 wordt gezien als een studio en landschap camera en de 750 eerder de actie en sport camera
                            Beiden hebben hun mindere kanten Aan gezien je actieveld verspreid over buitenlocaties of plaatsen met moeilijk licht, en tegenwoordig een goeie foto in actie vanuit de meest originele gezichtshoek moet komen, heeft de 750 die extra optie

                            Comment


                            • #15
                              Re: Olympus Om-D EM1 of Nikon D750

                              Oorspronkelijk geplaatst door teenslets Bekijk bericht
                              Ik vind het persoonlijk een moeilijke omdat het beide goeie toestellen zijn in hun eigen doelgroep.
                              De 810 wordt gezien als een studio en landschap camera en de 750 eerder de actie en sport camera
                              Beiden hebben hun mindere kanten Aan gezien je actieveld verspreid over buitenlocaties of plaatsen met moeilijk licht, en tegenwoordig een goeie foto in actie vanuit de meest originele gezichtshoek moet komen, heeft de 750 die extra optie
                              Beste... het gaat hier niet over de D810 vs D750... wel over de OMD EM1 vs D750
                              Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

                              Comment

                              Working...
                              X