Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

inductiekookplaat - 1 zone defect

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • inductiekookplaat - 1 zone defect

    Hey,

    iemand die me op weg kan helpen met volgend probleem:

    inductieplaat van atag, waarvan 1 zone van de 4 niet werkt.
    als men de zone activeert, knippert de standindicator tot er een pan opstaat (panherkenning).
    deze zone blijft knipperen, pan of niet.
    ventilator gaat wel aan, maar plaat wordt niet warm.

    ik dacht dat dergelijke platen doorgaans 2 circuits hebben, en dat er dus 2 zones niet zouden moeten werken indien de print of voeding defect zou zijn...

  • #2
    Re: inductiekookplaat - 1 zone defect

    Ik heb dit gevonden op het WWW

    "Pan-herkenning" vind plaats door vermogensopname doordat de pan op de spoel staat.
    Om te repareren moet je de printplaten losmaken,zodat je op je gemak de onderzijde kan inspecteren, overigens goed opschrijven waar alle stekkertjes/ aansluitingen gezeten hebben.
    Dan zie je in het midden een reeks zware triacs zitten, waarschijnlijk is er daar ergens een soldering los, ga gewoon de zware printlijnen maar eens na. Pak er een vergrootglas bij en ga eens op zoek, wedden dat je er uit komt? Kijk rustig vaak zie je er wel een kringetje op en lijkt het goed vast te zitten maar het beste kun je alle contacten van de inductor even "nasolderen".
    Ga er niet vanuit dat je dit eenvoudig kunt meten met een multimeter, vaak zie je een doorverbinding op je meter maar is de soldering toch slecht.

    Het probleem dat je schets komt erg veel voor bij inductietoestellen.

    Je ziet ook dat er problemen zijn zodra er veel vermogen gevraagd wordt, ook komt het voor dat de aansluitingen onder het toestel (2x230vac of 3n) niet goed vastgedraaid zijn in het aansluitblok,dan onstaan er ook problemen.Het toestel start dan wel op (electronica) maar werkt niet of slecht.

    Vaak komen er toestellen terug die bij de klant "niet gerepareerd" konden worden, in de werkplaats zien we dan vaak dat er toch een soldering los of slecht is en heeft de monteur het niet gezien, dus GOED zoeken!
    Met de vriendelijke groeten, Ruud.

    Comment


    • #3
      Re: inductiekookplaat - 1 zone defect

      Ale ik wil niet onbeleeft zijn of neerkijken op je hoor. Elk zijn job en specialiteit.
      Maar als je niet weet hoe je dergelijke storing moet aanpakken dan is het verstandiger er een technieker bij te halen voor uw kot in de fik staat.

      Het is waarschijnlijk een goeie tip van rufus, maar als je niet gewoon bent om aan electronica te werken dan is het echt niet verstandig om aan triacs te gaan solderen zonder kennis van zaken. Dat zijn dingen die toch zware vermogens schakelen zun. En zaken waar je rekening mee moet houden zoals de micaplaatjes niet vergeten terug te monteren bv LOL of heel uw keuken staat nog onder spanning. Je zal ook een en ander moeten nameten waarschijnljk en zonder kennis van zaken zie ik dat niet gebeuren op de juiste manier.

      Is al even onverstandig als werken uitvoeren aan uw gasinstallatie zonder kennis van zaken.

      Comment


      • #4
        Re: inductiekookplaat - 1 zone defect

        eindelijk eens de tijd gehad om hier mijn zinnen op te zetten.

        een dikke merci aan Rufus, je hebt er ene van mij te goed ;-)

        de plaat stuk voor stuk gedemonteerd en geinspecteerd. het was niet eenvoudig om aan de stroomzijde van de kookplaat te komen, maar daar was het euvel direct zichtbaar! een soldering die rondomrond was gebarsten aan een voeding. hersoldeerd en werkend!!!

        weeral wat bijgeleerd en me dik geamuseerd.

        soldering was los aan een koper blokje met fijn gewikkelde draad (2 stuks daarvan aanwezig), waarop tevens een fijn veertje gemonteerd was. ben nu benieuwd hoe dit heet, en hoe dit werkt...
        stond gemonteerd op een stukje "zwevend" printplaat - was opzettelijk losgemaakt van de rest van de print. ik vermoed voor warmte/uitzetting?

        ook tijd gemaakt om ventilator eens te reinigen. kon geen kwaad... ;-)

        BEDANKT!!!

        Comment


        • #5
          Re: inductiekookplaat - 1 zone defect

          Toppie

          Een technieker had je misschien een nieuwe aangepraat.
          Met de vriendelijke groeten, Ruud.

          Comment


          • #6
            Re: inductiekookplaat - 1 zone defect

            Nice job!

            Maar ja, je kan er ook wel inkomen dat we mensen niet kunnen adviseren dit zelf te gaan doen.

            Toch mijn respect dat je het kan, tegenwoordig kunnen de mensen niet meer werken, ale hun handen toch niet meer vuil maken.

            Comment

            Working...
            X