Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Geef ons heden ons dagelijks brood...

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Geef ons heden ons dagelijks brood...

    Van "geven" is al lang geen sprake meer hé.
    Ik schrok met rot toen ik deze morgen brood ging halen. Een kilo volkoren-bio-brood (ja ze wegen dat hier) en een half kilootje brioche-brood : 14,50 euro
    De myrtille-taartjes in de etalage zagen er heel aantrekkelijk uit maar 4,50 euro betalen voor een éénspersoonstaartje dat vond ik nu wel overdreven.
    Heb even geslikt en mijn goesting opzij gezet.
    Nu is het zo dat ik geen zin heb om 21 kilometer te rijden om fatsoenlijk brood, aan mindere prijs, te kopen.
    Dikwijls is dat industrieel brood en die baguettes zijn na een halve dag niet meer te freten.
    Dus gaan we vanaf nu bij een artisanale bakkerij, lekker dicht in de buurt. (Enfin, het is toch nog 7 km maar soit...)
    Ik moet er wel bijvertellen dat ik (goede eter) genoeg binnen heb met 4 sneden van dat volkorenbrood (met toespijs). Het is heel erg voedzaam en vult goed.
    Zelf bakken heb ik nog gedaan maar wegens arthrose in mijn vingers niet meer doenbaar omwille van het kneden.
    Mijn broodbakmachine is kapotgegaan. Ze heeft teveel moeten draaien tot 2 jaar terug.
    Zijn die kant-en-klare zakken van bvb Aveve een optie? Is dat lekker van smaak?
    Dan zou ik mij terug een broodmachientje aanschaffen.

    Hoe zijn de prijzen van het brood in België tegenwoordig en is die prijs hier extravagant?
    Last edited by marie-anne; 10 februari 2015, 20:54. Reden: tikfoutjes
    Touch the Earth...Gently
    www.passionsenfrance.com

  • #2
    Re: Geef ons heden ons dagelijks brood...

    Voor een "klein" bruin broodje betaal ik hier bij de warme bakker 1.35€. Daar komen mijn vrouw en ik per dag mee toe.
    Leeft en LAAT LEVEN !

    Comment


    • #3
      Re: Geef ons heden ons dagelijks brood...

      Als je brood 14,5 euro per kilo (of per halve kilo) moet betalen, dan heb je een broodbakmachine heel snel terugverdiend.
      In dat geval zou ik meteen een nieuwe broodbakmachine kopen...

      Hier (in België) is het brood lang niet zo duur, dan is het wat minder interessant om het zelf te bakken (de machine moet ook nog lang genoeg heel blijven vooraleer je winst maakt).
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

      Comment


      • #4
        Re: Geef ons heden ons dagelijks brood...

        14,5€ vind ik ook veel.
        Maar dat zelfgebakken brood kan je niet echt vergelijken met een goed brood van de bakker. Ik ben gek op een Koala brood met,van die zachte graantjes.

        Comment


        • #5
          Re: Geef ons heden ons dagelijks brood...

          Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
          14,5€ vind ik ook veel.
          Maar dat zelfgebakken brood kan je niet echt vergelijken met een goed brood van de bakker. Ik ben gek op een Koala brood met,van die zachte graantjes.
          Brood uit de broodmachine is niet echt lekker en ik heb al van alles geprobeerd.
          Misschien moet ik nog wat verder zoeken en nog meer proberen.
          Kneden doe ik met de Kenwood
          Ubi bene, ibi patria.
          BD0388BE
          Een website

          Comment


          • #6
            Re: Geef ons heden ons dagelijks brood...

            In wel land zit jij marie-anne als ik vragen mag?

            Wij zijn verzot op het "spikkelbrood" uit de Delhaise.(niet verwarren met speltbrood) Is een soort meergranenbrood.
            Kostprijs zal nu tegen de 2 euro liggen voor een kleintje denk ik.

            Lekker om te eten en bewaard goed.

            Comment


            • #7
              Re: Geef ons heden ons dagelijks brood...

              Ter info:

              Reserveer je boodschappen online in de Colruyt-webshop bij Collect&Go. 't Is makkelijk. Producten met zorg geselecteerd. Afhalen in meer dan 200 afhaalpunten.
              " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Vestraete)

              Comment


              • #8
                Re: Geef ons heden ons dagelijks brood...

                Nochtans hebben de Fransen een patent en exclusiviteit m.n. "de baguette". Hier te lande kunnen ze dat zeker niet maken. Hier 's morgens een 'frans broodje' kopen, zoals wij dat zeggen, wel 's avonds kan het gebruiken als 'matraque'. Maar ik kan wel begrijpen dat je zoiets bij de artisanale bakken moet halen en niet bij de industriële handel. Eén ding weet ik, als wij op onze jaarlijkse bezoekjes aan de Champagnestreek terugkomen ons nooit kunnen terughouden om een paar baguettes mee te brengen.
                Leeft en LAAT LEVEN !

                Comment


                • #9
                  Re: Geef ons heden ons dagelijks brood...

                  Oorspronkelijk geplaatst door enero Bekijk bericht
                  Nochtans hebben de Fransen een patent en exclusiviteit m.n. "de baguette". Hier te lande kunnen ze dat zeker niet maken. Hier 's morgens een 'frans broodje' kopen, zoals wij dat zeggen, wel 's avonds kan het gebruiken als 'matraque'. Maar ik kan wel begrijpen dat je zoiets bij de artisanale bakken moet halen en niet bij de industriële handel. Eén ding weet ik, als wij op onze jaarlijkse bezoekjes aan de Champagnestreek terugkomen ons nooit kunnen terughouden om een paar baguettes mee te brengen.
                  Dan heb je daar een heel goede bakker. In heel de streek hier heb ik nog geen één baguette gevonden die het langer dan 1 dag volhoudt. Zoals je zegt, het wordt een matraque!
                  Vers is natuurlijk niet te versmaden.
                  Touch the Earth...Gently
                  www.passionsenfrance.com

                  Comment


                  • #10
                    Re: Geef ons heden ons dagelijks brood...

                    Je moet die baguette dan ook in een papieren zak bewaren met de juiste hoeveelheid 'ventilatie'.

                    Ofwel droogt een baguette uit, en heb je een matraque.
                    Ofwel wordt ze wak als je ze in plastic steekt. Geen enkele baguette is nog echt goed op de 2de dag. Fransen kopen 2 keer per dag brood.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Geef ons heden ons dagelijks brood...

                      Oorspronkelijk geplaatst door marie-anne Bekijk bericht
                      Dan heb je daar een heel goede bakker. In heel de streek hier heb ik nog geen één baguette gevonden die het langer dan 1 dag volhoudt. Zoals je zegt, het wordt een matraque!
                      Vers is natuurlijk niet te versmaden.
                      Wij gaan jaarlijks twee à drie keer naar Frankrijk op vakantie en tijdens de 'langere' verblijven huren wij altijd een gîte.
                      Dan ga ik elke morgen vers stokbrood kopen bij de plaatselijke bakker en het smaakt verrukkelijk.
                      Maar inderdaad, hou het niet langer dan een halve dag, want dan bijt je er meestal reeds je tanden op stuk.

                      Zelf bakken wij nu (reeds ongeveer 15 jaar schat ik) ons brood in een broodbakmachine (ondertussen onze tweede) en het is écht heel lekker.
                      Wanneer we soms nog eens een brood bij de bakker 'moeten' kopen om één of andere reden, dan het eerste wat ons opvalt dat het zo verschrikkelijk gezouten is... misschien dat het daardoor is dat sommige mensen het brood van de bakker lekkerder vinden ? Zouter wordt nl. door heel veel mensen ervaren als smakelijker......

                      Comment


                      • #12
                        Re: Geef ons heden ons dagelijks brood...

                        Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                        Je moet die baguette dan ook in een papieren zak bewaren met de juiste hoeveelheid 'ventilatie'.

                        Ofwel droogt een baguette uit, en heb je een matraque.
                        Ofwel wordt ze wak als je ze in plastic steekt. Geen enkele baguette is nog echt goed op de 2de dag. Fransen kopen 2 keer per dag brood.
                        Het is wel zo dat je in Frankrijk zelden of nooit een baguette verpakt krijgt in een zak.
                        Enkel wanneer je het in een groot warenhuis of zo koopt zit het wel eens in een papieren zak, of een geperforeerde pvc zak.
                        Bij de warme bakker wordt het enkel in een dun papiertje gewikkeld, omdat ze toch van uit gaan zoals je schrijft dat het voor directe consumptie is, en niet om het later op de dag nog op te eten, want dan koop je beter een vers in de namiddag.
                        Versie baguetttes bewaren..... no way.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Geef ons heden ons dagelijks brood...

                          Oorspronkelijk geplaatst door marie-anne Bekijk bericht
                          Van "geven" is al lang geen sprake meer hé.
                          Ik schrok met rot toen ik deze morgen brood ging halen. Een kilo volkoren-bio-brood (ja ze wegen dat hier) en een half kilootje brioche-brood : 14,50 euro
                          De myrtille-taartjes in de etalage zagen er heel aantrekkelijk uit maar 4,50 euro betalen voor een éénspersoonstaartje dat vond ik nu wel overdreven.
                          Heb even geslikt en mijn goesting opzij gezet.
                          Nu is het zo dat ik geen zin heb om 21 kilometer te rijden om fatsoenlijk brood, aan mindere prijs, te kopen.
                          Dikwijls is dat industrieel brood en die baguettes zijn na een halve dag niet meer te freten.
                          Dus gaan we vanaf nu bij een artisanale bakkerij, lekker dicht in de buurt. (Enfin, het is toch nog 7 km maar soit...)
                          Ik moet er wel bijvertellen dat ik (goede eter) genoeg binnen heb met 4 sneden van dat volkorenbrood (met toespijs). Het is heel erg voedzaam en vult goed.
                          Zelf bakken heb ik nog gedaan maar wegens arthrose in mijn vingers niet meer doenbaar omwille van het kneden.
                          Mijn broodbakmachine is kapotgegaan. Ze heeft teveel moeten draaien tot 2 jaar terug.
                          Zijn die kant-en-klare zakken van bvb Aveve een optie? Is dat lekker van smaak?
                          Dan zou ik mij terug een broodmachientje aanschaffen.

                          Hoe zijn de prijzen van het brood in België tegenwoordig en is die prijs hier extravagant?
                          Voor Marie-Anne en gezien dit onderwerp maak ik nog graag een uitzondering.
                          Ik ben een bakkerszoon.
                          Ik heb hier nog lang een broodbakmachine gehad en mijn vader heeft me daar meer dan eens mee uitgelachen. Ze (Domo) staat inmiddels al een aantal jaar in de kelder. Als je ze wil mag je ze hebben, ze is in werkende staat weg gezet.
                          Probleem met die dingen is dat ze niet kneden maar "roeren" en het kneden is het belangrijkste stadium van het brood bakken. Volgend stap hier was een Kenwood, dat gaat al iets beter maar is zeker ook dat niet, in feite zijn deze machientjes te licht om daar twee broden in te "draaien". Tot aan zijn dood, nu bijna 5 jaar geleden heeft mij pa brood gebakken voor hemzelf en de buren en vrienden en ik heb de Vema-mixer die hij gebruikte van hem geërfd. DAT is wat ik noem : kneden. Het verschil is gigantisch, de prijs helaas ook. Die Kenwoodjes pak ik per twee maar met die andere loop ik niet zo ver. Roterende kuip, onmisbaar. Deeg kruipt NIET omhoog langs de kneedarm zoals bij de Kenwood en ook na een half uur stevig kneden loopt het motorgedeelte NIET warm. De Kenwood wringt zich bij zijn scharnierpunt in allerhande bochten en voelt nadien zeer duidelijk (te ) warm aan. Ik ga nu niet het proces maken van Kenwood want voor andere zaken is dat zeer bruikbaar. Maar brood kneden ????? Je draait ze er vroeg aan laat mee aan flarden. In het kort : een mirakeloplossing heb ik niet maar als ik je kan helpen met die Domo, je mag hem hebben.

                          PaulM

                          Comment


                          • #14
                            Re: Geef ons heden ons dagelijks brood...

                            Hier wordt ook gebakken met een Domo. Bloem komt van de Aldi, zonnebloem of vitaal. De rest is niet te vreten. Mijn eega schilt wel een appel, snijdt die in kleine stukjes en gooit die er bij. Van die appel vind je niets meer terug, maar het brood is en blijft wel beter. Af en toe brood van de bakker en 's zondags croissants is niet te versmaden.
                            Mvg.
                            Robert
                            Live each day like it's your last. One day, you'll get it right. Oscar Wilde

                            Comment


                            • #15
                              Re: Geef ons heden ons dagelijks brood...

                              Mijn vrouw en ik zijn vaste klant bij een warme bakker. Dat adresje kennen we meer dan 40 jaar als klant. Het zal wellicht als verdoken reclame lijken doch het komt uit het binnenste van mijn ziel. De zoon van de oude bakker is 20 jaar geleden mijn schoonzoon geworden. Ons dagelijks brood is dan nog steeds volkorenbrood. Dat dit goed brood is zoals het moet zijn kan ik nu vergelijken met de periode dat ik door een depressie zowel in het Az Sint Elisabet Zottegem en UZ Gent heb vertoefd. Mijn vrouw smokkelde soms de boterhammen van ons dagelijks brood binnen. Volkoren is uiteraard de oorsprong van nogal een zware boterham in gewicht en vertering, en zo kan je al een bepaalde kwaliteit nagaan. Ik wil echter besluiten dat de opkomst in de grootwarenhuizen van broden afkomstig uit fabrieken uiteindelijk de kleinhandel nekt. Maar ja wie maalt er om als je ook al financieel beknibbeld op je boterham.

                              Comment

                              Working...
                              X