Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

D7O NEF-formaat

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • D7O NEF-formaat

    Hoi,
    Wanneer ik met mijn D70 in NEF formaat fotografeerd, dan krijg ik een bestand van rond de 5 Mb (tot zover juist),alleen staat het formaat op 160 x 120 pixels. Uiteraard is de kwaliteit zeer slecht. Wanneer ik de foto bekijk in Nikon View 6 zegt hij toch dat het formaat 3040 x 2014 is. Uitvergroten is totaal onmogelijk vanwege de slechte kwaliteit. Editeren zowel vanuit Nikon View of PS lukt niet. Krijg dan de foutmelding "is not a supported image file"

    Heeft iemand van jullie hier enige ervaring en beter nog een oplossing voor.

    Alvast bedankt
    Groetjes,

    Marc & Nicole

  • #2
    Hallo,

    in de NEF zit een kleine thumbnail geïmbed om de snelle preview mogelijk te maken... Dat is natuurlijk niet de NEF file op zichzelf.

    Met de laatste versie van Nikon View / Nikon Capture kan je de NEF files van de D70 lezen en bekijken.

    Voor Photoshop 7 wordt er dan ook een plug-in geïnstalleerd, voor Photoshop CS heeft adobe zelf een oplossing, de Camera-RAW plug-in.

    Kijk eens op http://nikoneurope-nl.custhelp.com/cgi-bin/nikoneurope_en.cfg/php/enduser/std_alp.php?countryId=18&languageId=18

    Let wel, je kan enkel de software zien als je ingelogd bent, dus als je nog geen account hebt moet je deze eerst 'gratis' aanmaken.

    ftp://nFqHRu:va2VmhGS@ftp.nikon-euro.com/Software/xwMxKThB/nv621en.zip voor de NikonView 6.2.1, let wel is 37MB groot !!!!

    ftp://IESgSA6Y5P:0w52wb6q@ftp.nikon-euro.com/Software/3Ga247abvtTF5W5/nview622upen.exe voor de update naar 6.2.2

    Met de 6.2.1 en de 6.2.2 geen problemen hier om mijn NEF files te bekijken en zelfs rudimentair te bewerken. Voor grotere controle heb je Nikon Capture nodig (betalend) of Photoshop CS met de RAW plug-in.

    Groeten,

    Nick
    Nikon D300 & een beetje glas...
    Iets kleiners als carry everywhere

    Comment


    • #3
      Infernoken heeft het al veel beter uitgelegd dan ik kan.

      Toch nog wat info: zelf fotografeer ik altijd in NEF+JPEG. Vervolgens steek ik mijn CF kaart in de kaartlezer van de PC, bekijk snel alle JPEGs met ACDC en wis daarmee al alle opnames die ik niet goed genoeg vind. Daarna open ik de NEFs in PhotoShop CS en editeer naar hartelust. Godzijdank bestaat RAW om mij nog een tweede kans te geven mijn beginnersfouten te corrigeren
      Prepressure.com - mijn Engelstalig webstekje over 'printing museums', 'libraries' & nog zo veel meer

      Comment


      • #4
        Beiden bedankt voor de tips. Alles werd reeds geInstallerd, doch zonder succes. Ik zal één van de dagen eens een drastische 'format c:\' doen. Misschien is alles dan verholpen. In ieder geval heb ik nu alvast de juiste versies.

        Bedankt.

        mvg,
        Marc
        Groetjes,

        Marc & Nicole

        Comment

        Working...
        X