Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

10D kleurbalans ... VS D70

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • 10D kleurbalans ... VS D70

    Hallo ... 't wordt een gewoonte m'n camera-blues hier door te spoelen

    Ik heb nu bijna 5 maand m'n 10D ... Ik had al een eos analoog en een telezoom dus de keus voor Canon lag voor de hand ... en ben dan maar gevallen voor de 'schoonheid' en robuustheid van de 10D. Ondertussen heb ik welgeteld 2114 shuttercyclussen doorlopen (niet echt ijverig zeker ?)

    Alles werkt naar behoren ... maar toch heb ik zo precies den indruk dat ik nooit m'n foto's zo schoon fris kan laten uitzien als bij de vele samples van de D70 & D100 ... Wantja ik blijf uit interesse ook de concurrenten volgen ... Mijn toestel maakt de realiteit precies altijd ietske warmer of heb ik dat mis ? In alles wat ik trek is 't precies alsof er keer op keer een zeer dunne gele folie (van 3% zichtbaarheid) bovenop m'n foto wordt gelegd ... die krijg je er in photoshop wel uit ... maar toch ...

    Dus ... wat moet ik doen om zoveel mogelijk op m'n 10D de kleurbalans van een D70 te matchen ?

    ... wat ik zal doen eerstdaags is ... experimenteren met de parameterset en de toon op -2 plaatsen (?) (zodat er frissere tinten komen)

    Witbalans ... voortaan enkel instellen met de Kelvin-waarde ? ... en als 't bvb zoals vandaag zonnig is ... toch instellen op 4900 Kelvin of minder bvb? ... I don't know ...

    De manuele witbalans waarbij je eerst wat anders trekt en daarvan 't histogram moet importeren vind ik echt wel om van te gillen ... in sommige gevallen misschien wel de beste manier ... maar wie neemt daar nu in godsnaam jedermahl tijd voor? ...


    Ohja ... misschien is er op een 10D gewoon geen manier om die mooie frisse Nikon Plaatjes te krijgen waarbij wit mooi wit is en lichtgrijs mooi lichtgrijs ... en heb ik voor 't verkeerde kamp gekozen.

    Ik durf wel toe te geven ... dat met hetgeen ik nu weet ... én indien ik nog niets van materiaal had (vanaf nul dus) ... misschien toch wel voor de D70 Kit was gegaan. Kleuren zijn belangrijker dan een beetje meer ruis.

    Zal nog es zien ... en in alle geval al bedankt voor 't lezen.
    Canon EOS 300V / EOS 10D - EF 28-90 DC II - EF 75-300 DC III - EF 24-85 USM

  • #2
    Hallo backing_vocal,

    Een interessante topic ...
    Ik heb zowel een 10D als een D70.
    Beiden hebben hun pro's en contra's als het op kleuren aankomt - en dat uiteraard allemaal naar mijn eigen bescheiden vaststellingen en mening .

    Voor het modellenwerk prefereer ik zonder meer de kleuren van de 10D. Soms een ietsje teveel groen, maar PS werkt dat dadelijk weg. Nikon doet het daar merkelijk minder goed.

    Voor landschappen en dergelijke: D70 met dat hemelse "Nikon hemelsblauw" - dat kan de Canon 10D niet evenaren ...
    Hier 2 foto's van bijna hetzelfde onderwerp (model+landschap):
    D70:


    10D:


    Let wel, beide foto's zijn niet echt perfect te vergelijken, maar het is maar om een idee te geven.
    In dit geval is de D70 dus duidelijk beter van kleuren, maar ik kan foto's posten waarbij het omgekeerde het geval is .
    Let wel, dit is helemaal niet bedoeld om een D70-10D discussie op gang te brengen - enkel een vaststelling.

    Jaja
    Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
    Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

    Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

    Comment


    • #3
      En bij genoeg licht op de 10D een pola gebruiken ? ( om zulk een mooie blauwe lucht te krijgen )
      ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
      Si non, on devient bonbon
      Et les gens nous mangent !"

      Comment


      • #4
        @Jaja:

        Bedankt voor het vergelijk !

        Zonder dat je het zelf beseft gooi je hierbij nog wat zout in de wonde ... ... want in m'n klaagzang van hierboven was ik die 'onevenaarbare blauwe lucht' nog vergeten te vermelden ... wantja ... hoe ik ook probeer ...

        Maar kijk dat is nu écht typisch wat ik altijd krijg ... neem nu die onderste foto die uiteraard met de 10D is genomen ... das duidelijk teveel geel naar mijn goesting ... 't eerste wat ik doe met m'n curves in PS is dat geel wat afzwakken en er wat cyaan bijsteken ...
        Canon EOS 300V / EOS 10D - EF 28-90 DC II - EF 75-300 DC III - EF 24-85 USM

        Comment


        • #5
          Hallo,

          ...
          De enige remedie die kan helpen is zoals Mar@ voorstelt - een pola-filter gebruiken.
          Nu, als het je kan "troosten", als ik 1 van beide camera's moest kiezen, dan zou het de ... zijn ...

          Jaja

          Originally posted by backing_vocal
          @Jaja:

          Bedankt voor het vergelijk !

          Zonder dat je het zelf beseft gooi je hierbij nog wat zout in de wonde ... ... want in m'n klaagzang van hierboven was ik die 'onevenaarbare blauwe lucht' nog vergeten te vermelden ... wantja ... hoe ik ook probeer ...
          Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
          Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

          Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

          Comment


          • #6
            Als je andere kleuren wilt kan je eventueel ook in raw werken en andere profielen gebruiken voor je 10D. Dit zal je dus andere kleurbalansen geven.

            Heb in het verleden een pagina gemaakt met de verschillende profielen en deze staat nog online maar is wel niet met een landschap.
            http://users.skynet.be/slipstream/C1/profiel

            Hiermee heb je al een voorbeeld. Je kan ook op zoek gaan naar welke kleurverandering voor jou ideaal is en dan dit bewaren en op al je foto's toepassen in 1 keer.

            Daarmee kan je je probleem oplossen denk ik.

            Comment


            • #7
              Dag
              Met de D100 is het blauw onvergelijkbaar.
              Het groen is echter wat flets bij Nikon.

              Foto was jpg en gewone crop.
              The Sky is the limit. Digital Gigi

              Comment


              • #8
                Van dat nikongroen kan ik meespreken, bijna al mijn foto's uit Turkije hebben ervan (felle lucht?), mijn vorige toestel CP990 had er nog veel erger van.



                Hier boven zie je duidelijk het verschil voor en na.

                Het is natuulijk moeilijk te merken, je ziet het maar als je kunt vergelijken en aan iemand anders de foto's laat zien.
                http://www.deinzeonline.be/ - http://www.poeke.net/ - https://www.instagram.com/dverleysen/

                Comment


                • #9
                  ik zou op de foto,s van jaja graag eens in diene gracht willen liggen

                  Comment


                  • #10
                    Je 10D duikt op in een andere rubriek.
                    Misschien moet ik je wel een zetje geven om overhaald teworden.
                    Modelshoot met een D100 lukt ook aardig.

                    Eigenaardig genoeg overweeg ik in september nieuw materiaal.
                    Als Nikon niets uitbrengt, kan het wel eens Canon worden.
                    Eigenaardig hé.
                    We kunnen misschien gewoon materiaal swappen.
                    Groeten

                    Gewone crop (in jpg gemaakt)

                    The Sky is the limit. Digital Gigi

                    Comment


                    • #11
                      fotografeer in raw en gebruik C1-raw convertor. Je gelooft je ogen niet....
                      (zie : www.phaseone.com)

                      Comment


                      • #12
                        @Erwin
                        Een voorbeeldje misschien ?

                        By the way ... C1 is niet ongelooflijk maar wel goed.
                        Ik haal dezelfde resultaten met Photoshop en de RAW-filter.

                        Deze albums waren met C1 bewerkt.
                        C1 heeft wel een probleem met de herkenning van het type toestel.



                        The Sky is the limit. Digital Gigi

                        Comment


                        • #13
                          Het hangt ervan af wat voor jou ongelofelijk is en wat niet he Gigi.

                          Goeie resultaten kan je met zowat alle raw convertors halen maar C1 is mijn inziens vooral goed omdat het diegene is die het handigst werkt en waarmee je het snelst uitstekende resultaten gaat behalen. Dat is het ongeloofelijke van C1. De eenvoudige workflow. Maar dat weet je zelf wel vermits je hem al gebruikt hebt. Er was wel een probleem met het profiel voor de D100 als ik mij goed herinner was dat iets te rood.

                          Ik zie wel niet goed in welk voorbeeld hij zou kunnen geven. Een voorbeeld van wat eigenlijk.

                          Nu backing vocal alhoewel je het je gaat beklagen volgens mij zou ik hem snel verkopen die 10D en wel aan mij. Ik geef je er 800€ voor.

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by jaja
                            Hallo backing_vocal,

                            Een interessante topic ...
                            Ik heb zowel een 10D als een D70.
                            Beiden hebben hun pro's en contra's als het op kleuren aankomt - en dat uiteraard allemaal naar mijn eigen bescheiden vaststellingen en mening .

                            Voor het modellenwerk prefereer ik zonder meer de kleuren van de 10D. Soms een ietsje teveel groen, maar PS werkt dat dadelijk weg. Nikon doet het daar merkelijk minder goed.

                            Voor landschappen en dergelijke: D70 met dat hemelse "Nikon hemelsblauw" - dat kan de Canon 10D niet evenaren ...
                            Hier 2 foto's van bijna hetzelfde onderwerp (model+landschap):
                            D70:
                            http://users.pandora.be/belgium.digital/images/kim_D70.jpg

                            10D:
                            http://www.pbase.com/image/31916511.jpg

                            Let wel, beide foto's zijn niet echt perfect te vergelijken, maar het is maar om een idee te geven.
                            In dit geval is de D70 dus duidelijk beter van kleuren, maar ik kan foto's posten waarbij het omgekeerde het geval is .
                            Let wel, dit is helemaal niet bedoeld om een D70-10D discussie op gang te brengen - enkel een vaststelling.

                            Jaja

                            Hallo Jaja,
                            mag ik zeggen dat ik aan de hand van deze twee foto's niet akkoord ben met je stelling. De huidkleuren met de D70 vind ik mooier dan met de 10D, maar aan de andere kant vind ik het zo mooie 'Nikon-blauw' maar flets en monotoon en oninteressant. De foto met de 10D heeft door de teleopname te weinig lucht om echt een vergelijk te maken...

                            Nu, fwiw en imho, de foto's (raw) die uit mijn EOS 300D komen zijn van hetzelfde monotoon grijs als de D70/D100. Ik mis altijd kleur. Dus is het eerste wat ik doe altijd een stuk magenta bijsteken en verzadiging opvoeren. Zoals Gigi al zei: fotografeer in RAW en dan hoef je je geen zorgen te maken...
                            http://www.digifotofreak.nl

                            Comment


                            • #15
                              Ok bedankt jongens voor de reacties ...

                              Eigenlijk had ik wel kunnen voorspellen dat de klus weeral es in photoshop afgewerkt moet worden ... hetzij via RAW-import ... of RAW-convertor tool ... allemaal gene probleem voor mij ... ik heb die RAW-profielen zelfs niet nodig daar ik nogal thuis ben in photoshop (vroeger nog fulltime gewerkt als lay-outer en scanner-operator voor magazines) ... en enkel met de curves en color-adjustment tools binnen photoshop krijg ik m'n resultaten wel ... m'n vraag was eerder of dit direct zo uit de camera kon rollen ... niet dus.

                              We kunnen er heus wel mee leven hoor ... en wat betreft de (geveinsde) verkoop van M'n 10D ... ik ga me dat allicht beklagen (en teveel geld verliezen dan me lief is) ... Dus de verkoop gaat niet door ... ooit koop ik me wel es nen Nikon ...

                              merci voor de tips



                              Canon EOS 300V / EOS 10D - EF 28-90 DC II - EF 75-300 DC III - EF 24-85 USM

                              Comment

                              Working...
                              X