Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

verliesstroom

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • verliesstroom

    We zitten ergens met een verliesstroom in huis. Het is al herleid tot een oude kring van het oorspronkelijke huis waar geen aarding aanwezig is. Volgens mijn echtgenote sprong de hoofdverliesstroomschakelaar toen ze het stoomstrijkijzer aanzette. Echter, na loskoppelen blijft de verliesstroomschakelaar springen. We hebben al alles losgekoppeld van de stopkontakten op die kring, maar zodra de automaat van die kring opgezet wordt, na een 15 tot 20 sekonden, springt de verliesstroomschakelaar. Een tijdje terug heb ik een ander probleem gehad, ook met een verliessstroom (nota bene op diezelfde kring). Toen was het als de telenet verdeeldoos/versterker aangesloten werd in de kelder. Als ik die op een andere kring (met aarding) aansluit dan springt de verliesstroomschakelaar niet. Die telenet doos heeft echter zonder problemen jaren op die kring (zonder aarding) gefunctioneerd. Heeft iemand hier ervaring met dergelijke problemen ?
    Panasonic FZ-1000 - Nikon D7000 - Tamron 17-50 DiII - Tokina 11-16 - Nikkor 70-300 VR - Nikkor 50 1.8 - SB-800 - http://pbase.com/alain_db
    And why do we fall, Bruce?

  • #2
    Re: verliesstroom

    Welke verliesstroomschakelaar is het ? Die van 300 of die van 30mA?
    In elk geval zal (in principe toch) je na de verliesstroomschakelaar zekeringen hebben. Leg die zekeringen (allemaal) uit en leg de verliesstroomschakelaar weer in. Als die nu uitschakelt, dus zonder dat er verbruikers zijn (aja alle zekeringen liggen uit), vervang dan de verliesstroomschakelaar, want die dingen blijven ook niet meegaan...
    Als die na een halve tot 1 minuut nog steeds in blijft, leg dan één zekering weer in en wacht alweer geduldig. Herhaal dit voor elk circuit (beste is zelfs van ze eerst alle afzonderlijk te testen en pas dan samen). Op die manier moet je op zijn minst het circuit vinden waar zich het probleem voor doet...
    Dat van de Telenetdoos met en zonder aarding... heel bizar, omdat je nu net een stopcontact zonder aarding zou gaan gebruiken als dat toestel de verliesstroom schakelaar doet springen (niet verstandig maar als depannage kan dat soms te overwegen zijn). Het zou wel kunnen dat je verliezen zou hebben en dat die via andere toestellen, die wel een aarding aangesloten hebben, worden doorgegeven. (het ene toestel hangt aan het andere met kabels die "de massa" doorgeven...
    Hopelijk vind je gauw de boosdoener...
    mvg,
    Luc
    "I never worry about the future. It comes soon enough." (Albert Einstein)

    Comment


    • #3
      Re: verliesstroom

      Inderdaad, de vraag is 300 of 30 mA ?
      Staat er ook buitenverlichting op die kring ?
      Indien alles afgekoppeld eens meggeren, maar pas op met een megger dat er geen electronica meer is gekoppeld.
      Een telenet modem blaas je zo naar de verdommenis met een deftige megger.

      Comment


      • #4
        Re: verliesstroom

        Of er aarding is of niet maakt niets uit. Dit heeft absoluut geen enkele invloed op de differentieel schakelaar!!!!
        Mvg.
        Robert
        Live each day like it's your last. One day, you'll get it right. Oscar Wilde

        Comment


        • #5
          Re: verliesstroom

          Oorspronkelijk geplaatst door Hasseltenaar Bekijk bericht
          Of er aarding is of niet maakt niets uit. Dit heeft absoluut geen enkele invloed op de differentieel schakelaar!!!!
          Hangt er van af hé Robert, in de kring niet, maar wel in het aangesloten toestel.

          Comment


          • #6
            Re: verliesstroom

            Zoals in het eerste bericht al stond: het is die van 300 mA (waar het hele huis 'onder' hangt), en de kring weet ik al. Ik denk ook dat aarding niets met de werking van de verliesstroomschakelaar te maken heeft (hij zorgt enkel voor een veilige weg in geval van een lekstroom). Ik denk dat ik morgen die kring stapsgewijs ga loskoppelen waar ik kan, om zo het stuk te vinden waar het probleem zit.
            Panasonic FZ-1000 - Nikon D7000 - Tamron 17-50 DiII - Tokina 11-16 - Nikkor 70-300 VR - Nikkor 50 1.8 - SB-800 - http://pbase.com/alain_db
            And why do we fall, Bruce?

            Comment


            • #7
              Re: verliesstroom

              Als er geen enkel apparaat aan die kring aangesloten is, en er is nog een verliesstroom, dan zal er een probleem zijn met de bedrading.
              Misschien is er nog draad met rubber isolatie gebruikt?
              Die isolatie verduurt en kan voor zulke problemen zorgen.
              Is er ergens een vochtprobleem op een plaats waar een leiding van die stroomkring passeert?

              Als die verliesstroomschakelaar elke keer opnieuw uitvalt, dan is het probleem eigenlijk nog vrij gemakkelijk op te sporen.
              Op sommige plaatsen valt de verliesstroomschakelaar af en toe uit, dan wordt het gewoonlijk al wat moeilijker.
              Met een megger kan je doorgaans vrij gemakkelijk isolatieproblemen opsporen.
              Maar dan moet je er wel 100% zeker van zijn dat er geen elektronische apparaten aangesloten zijn op die kring (vooral schakelende voedingen hebben niet zo graag een te hoge testspanning).

              Ook als de voeding van de Telenet modem geen aarding heeft kan daardoor wel de verliesstroomschakelaar uitvallen.
              De buitenmantel van de coax kabel die binnen komt zal waarschijnlijk wel ergens geaard zijn, als de voeding van de modem dan "doorslaat" zal de verliesstroomschakelaar ook uitvallen.

              Eerder deze week had ik op het werk een probleem met een dompelpomp, die heeft altijd goed gewerkt (was op een vaste plaats in gebruik), maar ik had die even nodig voor een andere toepassing.
              Die pomp is dubbel geïsoleerd (geen aarding dus), en de stekker kan je gewoon omdraaien in het stopcontact.
              Als ik die stekker "andersom" in stak, dan viel de verliesstroomschakelaar uit...

              Het is dus mogelijk dat een apparaat in het ene stopcontact zonder problemen werkt, maar als je hetzelfde apparaat in een stopcontact steekt waar de "L" en de "N" andersom zitten, dan kan de boel wel uitvallen.
              Voor zover ik weet is er hier geen reglementering waar de "L" en "N" in een stopcontact moeten zitten, zolang de aarding maar juist zit is het goed (in Engeland is dat wel zo, want daar zit een zekering in de stekker, die moet in de "L" zitten, niet in de "N").
              http://barthuysmans.smugmug.com/
              BD0338BE

              Comment


              • #8
                Re: verliesstroom

                Ok, de boosdoener is gevonden. Het was een opbouw stopcontact in de kelder waar condensvocht ingekomen is, langs de aanvoerkabel. Verkeerd geplaatst dus (stomme fout van mij NB &#128559. Het water liep eruit toen ik de schroeven losmaakte. In ieder geval bedankt voor het meedenken.
                Panasonic FZ-1000 - Nikon D7000 - Tamron 17-50 DiII - Tokina 11-16 - Nikkor 70-300 VR - Nikkor 50 1.8 - SB-800 - http://pbase.com/alain_db
                And why do we fall, Bruce?

                Comment

                Working...
                X