Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Lens (Canon EF-S 24mm f/2.8) of camera (Fujifilm X100S/X100T)?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Lens (Canon EF-S 24mm f/2.8) of camera (Fujifilm X100S/X100T)?

    Beste forumgangers,

    Ik volg dit forum al een tijdje maar nu heb ik ook zelf een vraag. Bij deze dus mijn eerste post op het forum.

    Momenteel bezit ik een Canon 600D met een EF 50mm f/1.8 II en een EF-S 18-135mm f/3.5-5.6 IS STM, waarvan ik erg tevreden ben. Ik ben echter op zoek naar een (bij voorkeur compacte) prime-groothoeklens met een groot diafragma zodat ik het ook in low light-situaties kan gebruiken. Mijn 50mm is wel snel maar heeft mede door de cropfactor van mijn camera een te kleine beeldhoek. De 18-135 is dan weer nogal groot en is niet erg snel.

    Zo kwam ik terecht bij de nieuwe pancake lens EF-S 24mm f/2.8 STM. Deze lens krijgt goede reviews en is vrij goedkoop (€169). Gezien de cropfactor van mijn camera is de reële brandpuntafstand echter 38,4 en dus niet echt groothoek. Bovendien is f/2.8 nu ook niet extreem snel.

    Ik droom ook al een hele tijd van de Fujifilm X100S (of X100T). Deze camera biedt een 23mm f/2.0 lens (35mm equivalent) met een diafragmaring en wordt op vele fora en sites met lof overladen. Dit is uiteraard een heel andere type camera maar hij biedt wel hetgeen wat ik zoek: compacte afmetingen, groothoeklens, groot diafragma. Het feit dat deze camera eerder manueel bediend moet worden, spreekt me erg aan. Ik fotografeer nu meestal ook met aperture of shutter priority. Aan deze camera hangt wel een fors prijskaartje: €1179 voor de X100T of €999 voor de iets oudere X100S.


    Ik besef dat dit misschien een vreemde vraag is maar toch zou ik graag jullie mening horen.

    Biedt een Fujifilm X100S/T veel voordelen t.o.v. de 24mm lens op mijn Canon 600D qua beeldkwaliteit, dynamic range,...? Kies ik best voor de goedkope Canonlens of ga ik voor een dure tweede camera? Voor alle duidelijkheid: ik ben niet van plan mijn Canon in te ruilen tegen de Fuji, het zou een aanvulling zijn. Ik begrijp maar al te goed dat een Fuji met vaste lens en brandpuntafstand een DSLR met meerdere lenzen niet volledig kan vervangen.

    Alvast bedankt voor jullie reacties!

    Groeten
    Erik

  • #2
    Re: Lens (Canon EF-S 24mm f/2.8) of camera (Fujifilm X100S/X100T)?

    What about een 2de hands Canon 5D (mk1) + een 35/2 of 28/2.8 ?
    Moet je kunnen vinden voor 600 à 700 Euro in totaal.
    David Leemans
    Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

    Comment


    • #3
      Re: Lens (Canon EF-S 24mm f/2.8) of camera (Fujifilm X100S/X100T)?

      Als ik me niet vergis wordt er in forumonderdeel "aangeboden" een X100S aangeboden voor 575 Euro.
      Ikzelf gebruik deze camera tot volle tevredenheid.
      Ik kocht hem ook 2e hands voor ongeveer die prijs.
      Verschil met de x100t is niet bijster groot.
      Straatfotograaf in Antwerpen

      Comment


      • #4
        Re: Lens (Canon EF-S 24mm f/2.8) of camera (Fujifilm X100S/X100T)?

        Bedankt voor de reacties!
        Na de X100S en X100T in de hand gehouden te hebben, ben ik overtuigd van dit prachtige apparaat.

        Het wordt dus een Fuji!

        Comment

        Working...
        X