Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Gele koplampen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Gele koplampen

    Ik ben nogal veel in het donker op de weg. Ik stoor me telkens weer aan chauffeurs die met grootlicht op rijden.
    Op die smalle wegen hier ben je zo verblind als wat.
    Wat ùe nu vanavond opviel, is dat auto's met gele koplampen helemaal niet zo erg verblindend zijn.
    Maar je ziet ze zo weinig tegenwoordig.
    Mag dat niet meer misschien? Het is nochtans niet slecht hé.
    Touch the Earth...Gently
    www.passionsenfrance.com

  • #2
    Re: Gele koplampen

    Klopt en vroeger zag je deze vooral in Frankrijk. Waarom ze tegenwoordig steeds minder aanwezig zijn weet ik niet. Feit is dat ze minder verblinden.

    mir
    De opbrengst van mijn zonnepanelen live : http://www.sunnybeam.be/

    Comment


    • #3
      Re: Gele koplampen

      Vroeger waren alle wagens in Frankrijk uitgerust met die gele lampen.
      Sinds 1993 was het verboden om nieuwe wagens uit te rusten met gele lampen.
      Dus alle auto's ingeschreven voor 1993 mogen nog gele lampen hebben. Daarna niet meer.
      Nochtans zie je in Frankrijk, sporadisch, ook nieuwere wagens me gele lampen. Of dat legaal is weet ik niet.

      Edit:

      Dat is een wet uit 2008. Vertaald : (Google)
      Verlichting:
      I. Tenzij anders bepaald in deze sectie, worden in het motorvoertuig gemonteerd aan de voorkant twee of vier koplichten naar voren voren een geel of wit licht om effectief de weg 's nachts te verlichten, zodat bij helder weer een minimale afstand van 100 meter verlicht wordt.
      Het zou dus nog mogen.......
      Last edited by Skitch; 6 februari 2015, 23:29. Reden: Zie EDIT
      " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Vestraete)

      Comment


      • #4
        Re: Gele koplampen

        Geel lampen zijn ook iets beter voor het zicht in mist. Mijn vader had nog een peugeot 404 (model met kerktorentjes vanachter) en die had ook geel lichten.

        Wat vroeger ook al eens gedaan werd was het dragen van een pilotenbril (zoeen met gele glazen) Zou het ginderende blauw wegfilteren net zoals we voor het flitsen een CTO gebruiken om hell wit te onderdrukken.

        Er is ook een periode geweest toen de xenon lampen net in productie kwamen. Veel autos gaven dan een zeer storende blauwe schijn als je ze in tegenlicht had.
        Gelukkig is die tijd voorbij.

        Comment


        • #5
          Re: Gele koplampen

          Die gele lampen zijn misschien wel minder verblindend voor de tegenliggers, maar zelf zie je er ook niet veel mee omdat die veel minder licht geven dan gewone halogeenlampen.
          Vroeger heb ik ooit een keer van die gele koplampen geprobeerd, en die heb ik de volgende dag al terug vervangen door gewone halogeenlampen omdat ik met moeite kon zien waar ik reed met dat gele licht...

          In bijna elke nieuwe auto kan je zelf de koplampen bijregelen om te vermijden dat je de tegenliggers verblindt als je een aantal passagiers (of bagage) meeneemt.
          De meeste mensen weten die knop niet staan, en daardoor verblinden ze de tegenliggers...
          Bij auto's waarin vanaf de fabriek xenonlampen ingebouwd zijn is een automatische hoogteregeling verplicht (+ een sproeier om de koplampen zuiver te maken).
          Je kan xenon ombouwsets kopen (ter vervanging van halogeen), maar die garanderen niet dat het licht dan op de juiste plaats terecht komt, de kans is heel groot dat de tegenliggers daardoor verblind worden.
          Daarom zijn die eigenlijk niet toegelaten.

          Bij de eerste xenonlampen was de kleurtemperatuur inderdaad veel te hoog (te blauw), nu zit die waarschijnlijk rond de 4000-5000K, dat is wit licht.
          Voor halogeenlampen (H4 en nog een paar andere types) zijn er van Philips (en nog een paar andere merken) lampen die veel meer licht geven dan standaard lampen (de kleurtemperatuur is met 3700K ook wat hoger dan die van standaard lampen).
          Bij Philips is dat de "Extreme Vision + 130%", bij Osram is dat de "Nightbreaker".
          Ik heb zelf de Philips lampen (die gebruikte ik eerder ook in de Clio, dat was de + 100% versie, in de Dacia heb ik nu de H4 + 130%).
          Maar als je zo'n lampen gebruikt, dan moet je er zeker op letten dat de lampen niet te hoog afgeregeld zijn.
          In ieder geval heb ik nooit een tegenligger zien reclameren omdat de lampen van mijn auto verblinden.
          Zelfs met een klein zaklampje kan je iemand zo verblinden dat hij van de weg af rijdt, het ligt niet aan de hoeveelheid licht die er uit de lamp komt, maar wel van de plaats waar al dat licht terechtkomt.
          Soms zie ik fietsers rijden met een redelijk zwakke koplamp, maar als die zo afgeregeld is dat die recht in je ogen schijnt, dan is dat soms meer verblindend dan een auto met xenon koplampen die correct afgeregeld zijn.

          Je kan nu ook al ombouwsetjes kopen zodat je de halogeenlampen kan vervangen door led (bij de betere zit er achteraan zelfs een ventilator voor de koeling).
          Maar net zoals bij de xenon ombouwsets weet je niet waar het licht allemaal naartoe straalt, want die leds kunnen nooit voor 100% op dezelfde plaats zitten als de gloeidraad in een halogeenlamp.
          Daarom denk ik ook dat die sets op dit ogenblik (nog) verboden zijn (misschien komt er ooit wel een goedgekeurde versie).

          Er zijn al merken die echte led koplampen monteren, dat is niet hetzelfde als een halogeenlamp die vervangen is door led.
          En er zijn experimenten om met lasers te werken als verlichting, waardoor het licht heel ver zou kunnen schijnen (dat zal zeker verblinden als je niet tijdig overschakelt naar de dimlichten).
          Xenon is volgens mij maar de tussenstap, binnen enkele jaren zal je die technologie waarschijnlijk steeds minder zien in nieuwe wagens.
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

          Comment


          • #6
            Re: Gele koplampen

            Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
            Er zijn al merken die echte led koplampen monteren, dat is niet hetzelfde als een halogeenlamp die vervangen is door led.
            En er zijn experimenten om met lasers te werken als verlichting, waardoor het licht heel ver zou kunnen schijnen (dat zal zeker verblinden als je niet tijdig overschakelt naar de dimlichten).
            Xenon is volgens mij maar de tussenstap, binnen enkele jaren zal je die technologie waarschijnlijk steeds minder zien in nieuwe wagens.
            Zoals op de nieuwe Mercedes V dus, daar zit in de lichten een sensor die tegenliggers opmerkt en zijn led verlichting gaat aanpassen om verblinden van de tegenligger tegen te gaan, maar daar is TS niet mee geholpen.
            Ik vraag mij trouwens af hoe ze dat soort slimme verlichting gaan bekijken in de keuring, bij de Mercedes dealers zouden ze daar naar verluid wat speciaals voor binnen krijgen.

            de nieuwe V-Klasse, net als het All-LED Intelligent Light System, de actieve verlichting met hoekverlichting tijdens het draaien, dynamische en intelligente koplampcontrole, automatische verlichting rond het voertuig. - See more at: http://www.link2fleet.com/mercedes-b....2h6UHC3U.dpuf

            Comment


            • #7
              Re: Gele koplampen

              Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
              En er zijn experimenten om met lasers te werken als verlichting, waardoor het licht heel ver zou kunnen schijnen (dat zal zeker verblinden als je niet tijdig overschakelt naar de dimlichten).
              Ik ben vorige zondag op de E40 door een Porsche met zo'n lichtflits in mijn achteruitkijkspiegel getrakteerd. Kan u verzekeren dat je dat voor enkele seconden halfblind maakt.
              Leeft en LAAT LEVEN !

              Comment


              • #8
                Re: Gele koplampen

                Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                Die gele lampen zijn misschien wel minder verblindend voor de tegenliggers, maar zelf zie je er ook niet veel mee omdat die veel minder licht geven dan gewone halogeenlampen.
                Vroeger heb ik ooit een keer van die gele koplampen geprobeerd, en die heb ik de volgende dag al terug vervangen door gewone halogeenlampen omdat ik met moeite kon zien waar ik reed met dat gele licht...

                In bijna elke nieuwe auto kan je zelf de koplampen bijregelen om te vermijden dat je de tegenliggers verblindt als je een aantal passagiers (of bagage) meeneemt.
                De meeste mensen weten die knop niet staan, en daardoor verblinden ze de tegenliggers...
                Bij auto's waarin vanaf de fabriek xenonlampen ingebouwd zijn is een automatische hoogteregeling verplicht (+ een sproeier om de koplampen zuiver te maken).
                Je kan xenon ombouwsets kopen (ter vervanging van halogeen), maar die garanderen niet dat het licht dan op de juiste plaats terecht komt, de kans is heel groot dat de tegenliggers daardoor verblind worden.
                Daarom zijn die eigenlijk niet toegelaten.

                Bij de eerste xenonlampen was de kleurtemperatuur inderdaad veel te hoog (te blauw), nu zit die waarschijnlijk rond de 4000-5000K, dat is wit licht.
                Voor halogeenlampen (H4 en nog een paar andere types) zijn er van Philips (en nog een paar andere merken) lampen die veel meer licht geven dan standaard lampen (de kleurtemperatuur is met 3700K ook wat hoger dan die van standaard lampen).
                Bij Philips is dat de "Extreme Vision + 130%", bij Osram is dat de "Nightbreaker".
                Ik heb zelf de Philips lampen (die gebruikte ik eerder ook in de Clio, dat was de + 100% versie, in de Dacia heb ik nu de H4 + 130%).
                Maar als je zo'n lampen gebruikt, dan moet je er zeker op letten dat de lampen niet te hoog afgeregeld zijn.
                In ieder geval heb ik nooit een tegenligger zien reclameren omdat de lampen van mijn auto verblinden.
                Zelfs met een klein zaklampje kan je iemand zo verblinden dat hij van de weg af rijdt, het ligt niet aan de hoeveelheid licht die er uit de lamp komt, maar wel van de plaats waar al dat licht terechtkomt.
                Soms zie ik fietsers rijden met een redelijk zwakke koplamp, maar als die zo afgeregeld is dat die recht in je ogen schijnt, dan is dat soms meer verblindend dan een auto met xenon koplampen die correct afgeregeld zijn.

                Je kan nu ook al ombouwsetjes kopen zodat je de halogeenlampen kan vervangen door led (bij de betere zit er achteraan zelfs een ventilator voor de koeling).
                Maar net zoals bij de xenon ombouwsets weet je niet waar het licht allemaal naartoe straalt, want die leds kunnen nooit voor 100% op dezelfde plaats zitten als de gloeidraad in een halogeenlamp.
                Daarom denk ik ook dat die sets op dit ogenblik (nog) verboden zijn (misschien komt er ooit wel een goedgekeurde versie).

                Er zijn al merken die echte led koplampen monteren, dat is niet hetzelfde als een halogeenlamp die vervangen is door led.
                En er zijn experimenten om met lasers te werken als verlichting, waardoor het licht heel ver zou kunnen schijnen (dat zal zeker verblinden als je niet tijdig overschakelt naar de dimlichten).
                Xenon is volgens mij maar de tussenstap, binnen enkele jaren zal je die technologie waarschijnlijk steeds minder zien in nieuwe wagens.
                Koplampsproeiers zullen wel niet verplicht zijn( hebben er op de controle nooit iets van gezegd was misschien wel zo bij de eerste generatie) , stonde op mijn C evenals mijn B niet op en van fabriek uit met xenonlampen.

                Comment


                • #9
                  Re: Gele koplampen

                  Oorspronkelijk geplaatst door François01 Bekijk bericht
                  Koplampsproeiers zullen wel niet verplicht zijn( hebben er op de controle nooit iets van gezegd was misschien wel zo bij de eerste generatie) , stonde op mijn C evenals mijn B niet op en van fabriek uit met xenonlampen.
                  Europese wetgeving blz. 55 http://eur-lex.europa.eu/legal-conte...23(01)&from=NL

                  Uniforme voorschriften voor de goedkeuring van ... Addendum 47: Reglement nr. 48. Herziening 4. Wijzigingenreeks 04 ...... 6.2.9. Andere voorschriften. De in punt 5.5.2 genoemde voorschriften zijn niet van toepassing op het dimlicht.
                  Last edited by Guest42; 7 februari 2015, 19:43.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Gele koplampen

                    Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                    Die gele lampen zijn misschien wel minder verblindend voor de tegenliggers, maar zelf zie je er ook niet veel mee omdat die veel minder licht geven dan gewone halogeenlampen.
                    Vroeger heb ik ooit een keer van die gele koplampen geprobeerd, en die heb ik de volgende dag al terug vervangen door gewone halogeenlampen omdat ik met moeite kon zien waar ik reed met dat gele licht...
                    Daar zal je inderdaad zelf ook minder mee zien, denk ik.
                    Op onze Golf 7 staan ook xenon lichten, met automatische hoogteregeling en dag verlichting (+ een sproeier om de koplampen zuiver te maken).
                    Die sproeier is soms wel eens overbodig, telkens je bij de vijfde keer je ruitensproeier gebruikt werken die van de lampen ook automatisch.
                    Ik los dat dan op met de kleine lichten eerst op te zetten, als ik mijn ruitensproeiers gebruik...dan werken die van de lampen niet.
                    Weet je waar ik mij soms in erger, dat is dat mensen hun lichten niet of te snel doven 's morgens of 's avonds te laat opzetten.
                    Ge ziet ze bijna niet afkomen, en dan maar klagen over fietsers zonder licht.
                    Het is nu onze tweede wagen, dat de lichten automatisch aan gaan of overschakelen naar dag verlichting indien het licht genoeg is.
                    Dan kunt ge uw lichten niet vergeten op te zetten, ik dacht trouwens dat ze dag verlichting gingen verplichten....maar je hoort er niets meer van.
                    Last edited by Cois; 8 februari 2015, 10:14.
                    mvg FrançoisVM
                    Canon 7D

                    Comment


                    • #11
                      Re: Gele koplampen

                      Die gele lampen zijn misschien wel minder verblindend voor de tegenliggers, maar zelf zie je er ook niet veel mee omdat die veel minder licht geven dan gewone halogeenlampen.
                      Vroeger heb ik ooit een keer van die gele koplampen geprobeerd, en die heb ik de volgende dag al terug vervangen door gewone halogeenlampen omdat ik met moeite kon zien waar ik reed met dat gele licht...
                      Van Black B@ndit in #5

                      Gisteravond eens meegereden met een collega die nog met een oude 404 Peugeot rijdt. Met gele lampen. Je ziet net zo goed als met witte lampen hoor...
                      Touch the Earth...Gently
                      www.passionsenfrance.com

                      Comment


                      • #12
                        Re: Gele koplampen

                        Oorspronkelijk geplaatst door Cois Bekijk bericht
                        Dan kunt ge uw lichten niet vergeten op te zetten, ik dacht trouwens dat ze dag verlichting gingen verplichten....maar je hoort er niets meer van.
                        Die regelgeving bestaat hoor.
                        Canon EOS Digital
                        BD0479BE

                        Comment


                        • #13
                          Re: Gele koplampen

                          Oorspronkelijk geplaatst door Cois Bekijk bericht
                          Het is nu onze tweede wagen, dat de lichten automatisch aan gaan of overschakelen naar dag verlichting indien het licht genoeg is.
                          Dan kunt ge uw lichten niet vergeten op te zetten, ik dacht trouwens dat ze dag verlichting gingen verplichten....maar je hoort er niets meer van.
                          Er is nog altijd een selector hand/automatisch om de lichten aan te zetten. Als die verkeerd staat ...

                          Zo reed ik onlangs bijna 5 km achter een Fiat 500 die zonder lichten reed. Ik heb meermaals een lichtsignaal gegeven, maar die kerel zijn cent viel niet.
                          Toen we op een weg zonder enige verlichting kwamen, heb ik even mijn kruislichten uitgeschakeld. Toen zat hij natuurlijk in het pikdonker en had hij het eindelijk gesnapt.
                          Zonder lichten rijden is schering en inslag in Spanje. Bijna altijd huurwagens met chauffeurs die de moeite niet doen om eerst eens te proberen waarvoor alle schakelaars dienen.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Gele koplampen

                            Dagrijverlichting is inderdaad verplicht op nieuwe auto's http://wegcode.be/actueel/1490-dagrijverlichting

                            Ik zie ook geregeld in het donker auto's rondrijden met alleen de standlichten aan, meestal is dat op de beter verlichte wegen.
                            En ik heb ooit s' morgens een bus zien vertrekken vanuit het busstation in Malle, ik was met de fiets, door te wijzen op het voorlicht van mijn fiets zag de buschauffeur dat ze vergeten was om de lichten in te schakelen...
                            Last edited by Black B@ndit; 8 februari 2015, 12:07.
                            http://barthuysmans.smugmug.com/
                            BD0338BE

                            Comment


                            • #15
                              Re: Gele koplampen

                              Oorspronkelijk geplaatst door marie-anne Bekijk bericht
                              ...
                              Maar je ziet ze zo weinig tegenwoordig.
                              Mag dat niet meer misschien? Het is nochtans niet slecht hé.
                              Voor wagens gebouwd na 1994 mogen geen gele koplampen meer ingebouwd/gebruikt worden.
                              Dus als u onderweg nog gele lichten ziet mag u er donder opzeggen dat het een antieke wagen is.
                              Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                              Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                              Comment

                              Working...
                              X