Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Body updaten en/of nieuw objectief?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Body updaten en/of nieuw objectief?

    Ik zit op dit moment met een d90, tokina 12-24, 18-200 VR I en een 50 1.8

    na vorig weekend nog eens foto's genomen te hebben op ons carnavalsbal (heb een sb700) icm men 18-200 was ik niet echt meer tevreden van de resultaten. foto's op iso 1600, lens volledig open waren de foto's gewoon niet wat ik ervan verwacht had. slechte focus ondanks 1/20 dus het zal niet altijd aan bewegingsonscherpte gelegen hebben. vorig jaar heb ik foto's genomen met mn 12-24 (nu problemen mee, moet ze laten repareren) en die foto's waren beduidend beter had ik de indruk.

    met men aankomende reis naar de states zou ik graag toch eens willen investeren in iets beter. ik ben een amateurfotograaf en neem niet zoveel foto's... waar ik me wel aan stoor bij de d90 is ruis. nu kon ik voor een 450€ een d7000 op de kop tikken met 22k clicks. Ik heb er na 4 jaar op mijn d90 een 14k gedaan dus zou normaal nog even moeten toekomen met die d7000.

    verder had ik ook op het oog een tamron 17-50 2.8 te kopen. zag er mij beduidend scherper uit in testresultaten?

    Of kan ik beter voor iets recents gaan bv een d7100 en mijn 18-200 daar op gebruiken al las ik dat die lens niet echt de camera ten goede komt. mijn budget zit zowieso maar rond de 800€ dus ja. ik kan moeilijk overstappen naar een body zonder interne motor (had de d5300 ook al op t oog) vermits mn tokina 12-24 daar niet op zou focussen.

    hulp gevraagd dus aub
    Nikon D7100 - Nikkor 50mm 1.8 - Nikkor 18-200 VR I - Tokina 12-24 - Samyang 8mm - SB700

  • #2
    Re: Body updaten en/of nieuw objectief?

    U D90 houden en een Tamron 17-50mm 2.8f non vc + Nikon 70-300mm VR erbij kopen allebei ragscherp😎
    D7200 + Sigma 17-50mm 2.8f OS +Nikon 70-200mm 2.8f VRII + Nikon 35mm 1.8F Prime + Nikon flits SB600.
    Compact Canon ixus 870 + Canon G7X Mark II + Sony RX100MIII en Panasonic FZ1000.

    Comment


    • #3
      Re: Body updaten en/of nieuw objectief?

      Oorspronkelijk geplaatst door zjerre Bekijk bericht
      foto's op iso 1600, lens volledig open waren de foto's gewoon niet wat ik ervan verwacht had. slechte focus ondanks 1/20 dus het zal niet altijd aan bewegingsonscherpte gelegen hebben.
      hulp gevraagd dus aub
      toestel dat bij iso 1600 top zeer goed presteerd zal een zeer recent moeten zijn, lens volledig open wil ook zeggen dat je die lens niet op haar sterkste punt gebruikt (sweet spot)
      je kwaliteit met je 50mm prime is waarschijnlijk stukken beter
      hoge iso voor binnen wordt pas interessant bij fullframe voor mij
      1/20 zonder VR heeft iedereen bewegingsonscherpte, ofwel moet het een zeer lucky shot zijn
      portfolio en workshops:
      https://www.bennybulke.com/

      Comment


      • #4
        Re: Body updaten en/of nieuw objectief?

        Zeker 1/20-ste op een carnavalsbal! Kan me niet inbeelden dat iedereen daar even lang genoeg stil blijft staan om een foto te nemen. Als ze nog stil kunnen blijven staan...

        Comment


        • #5
          Re: Body updaten en/of nieuw objectief?

          Oorspronkelijk geplaatst door bulke41 Bekijk bericht
          toestel dat bij iso 1600 top zeer goed presteerd zal een zeer recent moeten zijn,
          Een D200 is toch niet echt recent te noemen en ook daar kon je goed op iso 1600 en ook iso 2500 ging het nog wel, alleen uiterst exact belichtebn is dan noodzakelijk.

          I[v de gesuggereerde Nikkor 70-300 zou ik ook eens naar een Tamron 70-300 USD VCD kijken.
          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

          Comment


          • #6
            Re: Body updaten en/of nieuw objectief?

            Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
            Een D200 is toch niet echt recent te noemen en ook daar kon je goed op iso 1600 en ook iso 2500 ging het nog wel, alleen uiterst exact belichtebn is dan noodzakelijk.
            Wat ben ik blij dat je deze al te vaak onderschatte factor eens goed in de verf zet.
            Pieter
            --
            Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

            Comment


            • #7
              Re: Body updaten en/of nieuw objectief?

              Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
              Een D200 is toch niet echt recent te noemen en ook daar kon je goed op iso 1600 en ook iso 2500 ging het nog wel, alleen uiterst exact belichtebn is dan noodzakelijk.

              I[v de gesuggereerde Nikkor 70-300 zou ik ook eens naar een Tamron 70-300 USD VCD kijken.
              Toch iets te enthousiast denk ik.
              Ik heb 2 jaar een Nikon D200 gehad. Iso 1600 was al pover, laat staan iso 2500.
              Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

              Comment


              • #8
                Re: Body updaten en/of nieuw objectief?

                Ik ga mee met het advies van Tampler. Goeie combi waarmee je wel even vooruit kan !
                2x Nikon D3 en wat glas :)

                Comment


                • #9
                  Re: Body updaten en/of nieuw objectief?

                  Oorspronkelijk geplaatst door Funcky Bekijk bericht
                  Toch iets te enthousiast denk ik.
                  Ik heb 2 jaar een Nikon D200 gehad. Iso 1600 was al pover, laat staan iso 2500.
                  Ik heb gewoon goede foto's op deze isoos gemaakt en het leuke ervan was dat het veel inspanning kostte als nu.

                  En DxO gebruik maakte misschien wel het verschil..........................
                  Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                  Comment


                  • #10
                    Re: Body updaten en/of nieuw objectief?

                    Kan ik je geen ongelijk in geven eigenlijk... het plezier van meer inspanning te moeten doen..
                    Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

                    Comment


                    • #11
                      Re: Body updaten en/of nieuw objectief?

                      Oorspronkelijk geplaatst door bulke41 Bekijk bericht
                      toestel dat bij iso 1600 top zeer goed presteerd zal een zeer recent moeten zijn, lens volledig open wil ook zeggen dat je die lens niet op haar sterkste punt gebruikt (sweet spot)
                      je kwaliteit met je 50mm prime is waarschijnlijk stukken beter
                      hoge iso voor binnen wordt pas interessant bij fullframe voor mij
                      1/20 zonder VR heeft iedereen bewegingsonscherpte, ofwel moet het een zeer lucky shot zijn
                      Een recenter toestel zal idd helpen op hogere iso's...

                      De 18-200 is scherp genoeg bij volle opening (centrum), idd niet de sweet spot wat te merken is op de kanten en de hoeken van je foto, dus daar kan het wat softer zijn als je onderwerp op dat gebied valt.
                      1/20 .. op een bal, met bewegende mensen met een lens die met open diafragma alleen scherp is in het centrum met waarden van F 3.5 in groothoek en waar dichtknijpen om de scherpte te verbeteren geen optie is omdat je sluitertijd dan nog lager gaat zijn, tenzij je de iso's nog meer opdrijft (wat hier geen optie meer is)..... dat lijkt me geen gemakkelijke taak. De 50 1.8 zal beter resultaten geven maar op 1.8 wordt het met bewegende mensen er niet gemakkelijker op wegens de kleine DOF.
                      Mooi of niet...Flitsen is hier de optie als TS het wil houden bij zijn bestaand materiaal.

                      Een D7100 en een goeie 35 mm (FOV FF) of een 24-70 (flexibeler) zal de taak gemakkelijker maken, maar het blijft toch afhangen van je eigen skills en ervaring, die heel dikwijls het verschil maken tussen een goede en slechte foto.
                      Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

                      Comment

                      Working...
                      X