Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Foto's nemen op communie (kerk + feest).

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Foto's nemen op communie (kerk + feest).

    Hallo allemaal,

    Binnen een tweetal maanden ben ik gevraagd door kennissen om foto's te nemen van een jongen zijn communie. En dit zowel in de kerk als op het feest (in feestzaal).

    Nu heb ik beide eigenlijk nog nooit gedaan en graag had ik enkele tips gekregen indien mogelijk.

    Mijn uitrusting: Sony Alpha 57 dslr , flitser (HVL-F42AM) van Sony en als lenzen: * Sony 50 mm f1.8
    * Sony 55- 300mm f 4.5 - 5.6 DT SAM
    * Tamron 17-50 mm f 2.8
    * Tamron 18-250 mm

    Nu denk ik dat de f 1.8 en f 2.8 lenzen de beste gaan zijn maar in de kerk weet ik niet of ik bereik ga genoeg hebben (weet niet of ik ga mogen rondlopen).
    Kan ik ook eventueel de telelens (55-300 mm) met flitser gebruiken of is dat af te raden?

    Op het feest ga ik meer ruimte hebben om rond te lopen dus denk ik de Tamron 17-50 mm f 2.8 te gebruiken in combinatie met de flitser (indien mogelijk via bounce).

    Ik ben maar een beginner hobby fotograaf en dat heb ik ook duidelijk gemaakt (om teleurstelling te voorkomen) maar toch wil ik natuurlijk de best mogelijke plaatjes schieten.

    Dank u bij voorbaat voor het lezen en eventuele reacties!
    Canon

  • #2
    Re: Foto's nemen op communie (kerk + feest).

    denk niet dat je zult moeten flitsen in de kerk tijdens de communie
    veel kans dat je daar niet de enige fotograaf/filmer zult zijn
    eventueel op statief (als dat mag) zal je veel gemak opleveren (ze staan toch zeer stil daar dan hé)
    in de feestzaal flitsen en niet flitsen combineren zou ik zeggen, en je flitsen idd bouncen
    portfolio en workshops:
    https://www.bennybulke.com/

    Comment


    • #3
      Re: Foto's nemen op communie (kerk + feest).

      Er is een heel grote kans dat je in de kerk zelf geen foto's mag maken, ze zullen niet graag hebben dat je daar rondloopt.
      Als ze dat wel toelaten, dan staan er bij elke communicant wel een paar familieleden foto's te maken, dan wordt het een echte toeloop vooraan in de kerk.
      Dat is de reden waarom ze bijna overal voor een fotograaf zorgen die alle foto's maakt, zodat iedereen rustig kan blijven zitten.

      Tijdens de eerste communie in de kerk gebruik ik hier twee camera's, op de ene zit een 24-70 f2,8 en op de andere een 70-200 f2,8 (als je een crop camera gebruikt dan zal je op een van de twee camera's een 18-50 f2,8 of iets dergelijks moeten gebruiken in plaats van een 24-70).
      Er is geen tijd om lenzen te wisselen als je niets wil missen, alles volgt heel snel op, en als je gevraagd bent om daar foto's te maken, dan moet je ervoor zorgen dat alles wat er gebeurt ook werkelijk op de foto's staat.
      Je moet dan als fotograaf op alles letten, en je mag geen fouten maken, want ze doen alles maar één keer.
      Als er dan nog elke keer een oom, tante, vader of moeder in de weg komt staan, dan wordt het voor de fotograaf ook onmogelijk om zijn werk te doen...
      Last edited by Black B@ndit; 3 februari 2015, 21:55.
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

      Comment


      • #4
        Re: Foto's nemen op communie (kerk + feest).

        Ik volg met de comments.
        Opdracht in de kerk gewoon refuseren en concentreer je op het feest. Ook kan je een shoot vooraf doen met de communicant om de kaartjes van te maken. (is leukste werk van al) En je materiaal is geschikt ervoor.

        Comment


        • #5
          Re: Foto's nemen op communie (kerk + feest).

          Ik denk/vrees idd ook dat je in de kerk niet zomaar kunt doen wat jij wil. Dus, informeer je daaromtrent vooraleer je er aan begint!
          "Just do it !"

          http://jr52.be/index.html

          Comment


          • #6
            Re: Foto's nemen op communie (kerk + feest).

            Dit vind ik leuke informatie:

            "Just do it !"

            http://jr52.be/index.html

            Comment


            • #7
              Re: Foto's nemen op communie (kerk + feest).

              Heel erg bedankt voor de reacties en de tips allemaal!

              Over het feest heb ik inderdaad wel het gevoel dat dit zal lukken (met Tamron 17-50 mm f2.8) en al dan niet flitser (bouncen).

              De grootste uitdaging gaat natuurlijk de kerkdienst zijn. Maar ik heb al geïnformeerd bij de ouders en het gaat toegestaan zijn om foto's te nemen tijdens de dienst.
              Het gaat ook maar een kleine groep zijn.

              Jammer genoeg beschik ik niet over een 70-200mm f2.8 maar daarvoor fotografeer ik niet genoeg (is maar hobby).
              Waarschijnlijk gaat de 55-300mm f 4.5-5.6 DT SAM onbruikbaar zijn in de kerk (met combinatie flitser)?
              Misschien is het ook een optie de Tamron 17-50mm f2.8 te gebruiken om later dan te croppen?

              De communiekaartjes gaat de vader zelf nemen (is ook een beetje hobbyfotograaf). Dit heb ik zelf ook al 2 maal mogen doen voor vrienden en vindt ik wel een stuk leuker (veel meer vrijheid en op het gemak).
              Maar tijdens de dienst en het feest had de vader liever bij de familie gezeten in plaats van rond te lopen en foto's te maken.
              Canon

              Comment


              • #8
                Re: Foto's nemen op communie (kerk + feest).

                @jr52: interessant stukje tekst.
                @jacky07: ideaal zou je wat meer bereik moeten hebben voor je 17-50, de 300 is te donker, maar ik veronderstel dat je toelating hebt om op het voorplan te komen dus moet het wel lukken.
                Mogelijks een beetje croppen achteraf We gaan het niet verklappen.

                Comment


                • #9
                  Re: Foto's nemen op communie (kerk + feest).

                  Oorspronkelijk geplaatst door xafke Bekijk bericht
                  @jr52: interessant stukje tekst.
                  @jacky07: ideaal zou je wat meer bereik moeten hebben voor je 17-50, de 300 is te donker, maar ik veronderstel dat je toelating hebt om op het voorplan te komen dus moet het wel lukken.
                  Mogelijks een beetje croppen achteraf We gaan het niet verklappen.
                  Bedankt voor de info!
                  Ik had al gedacht dat de 55-300 niet bruikbaar zou zijn (is eigenlijk meer een buiten en mooi weer lens hé ).
                  Volgens de familie zou ik mogen rondlopen dus neem ik aan dat dit zo zal zijn.
                  Het zal dan ook de 17-50mm f2.8 worden voor in de kerk. Dan kan ik ook eens een totaalshot nemen of zo.
                  Misschien met de flitser bij de hand als het echt te donker is?
                  Thuis kan ik inderdaad nog altijd wat croppen.
                  Canon

                  Comment


                  • #10
                    Re: Foto's nemen op communie (kerk + feest).

                    Regel 1 in acht houden. Sluitertijd toch op minstens 1/125ste houden.
                    En dat zal afhankelijk zijn van het aanwezige licht in de kerk. Ramen + kunstlicht.

                    Trek liever de ISO wat op, de ruis kan je nadien met goei software grotendeels wegwerken (enkel wij gaan het eventueel nog zien maar de gewoon mensen zien dat niet)

                    Zacht inflitsen kan zeker. Je flits kan TTL aan, dus ideaal. Ik veronderstel dat je wel ergens flits-compensatie kan instellen. 1 stopje, 1 1/2 stopje er af is zo mijn eerste gedacht.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Foto's nemen op communie (kerk + feest).

                      Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                      Er is een heel grote kans dat je in de kerk zelf geen foto's mag maken, ze zullen niet graag hebben dat je daar rondloopt.
                      Als ze dat wel toelaten, dan staan er bij elke communicant wel een paar familieleden foto's te maken, dan wordt het een echte toeloop vooraan in de kerk.
                      Dat is de reden waarom ze bijna overal voor een fotograaf zorgen die alle foto's maakt, zodat iedereen rustig kan blijven zitten.

                      ..
                      Tip: de communie in Nederland laten doen. Communie's vinden bij ons op Limburg na nog nauwelijks plaats in de paar over gebleven kerken, dan heb je als familie en fotograaf de kerk voor je alleen.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Foto's nemen op communie (kerk + feest).

                        Bedankt voor de info allemaal!
                        Zie het al wat meer zitten.
                        Canon

                        Comment


                        • #13
                          Re: Foto's nemen op communie (kerk + feest).

                          Oorspronkelijk geplaatst door jacky07 Bekijk bericht
                          Bedankt voor de info allemaal!
                          Zie het al wat meer zitten.
                          Ge moet niet zitten, ge moet rechtstaan

                          Nog een tip, maar die zal je wel al weten: Neem kinderen op ooghoogte, dus beetje door de knieen zakken om het portret aangenamer te maken.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Foto's nemen op communie (kerk + feest).

                            Oorspronkelijk geplaatst door xafke Bekijk bericht
                            Ge moet niet zitten, ge moet rechtstaan

                            Nog een tip, maar die zal je wel al weten: Neem kinderen op ooghoogte, dus beetje door de knieen zakken om het portret aangenamer te maken.
                            Dat is waar!

                            Ja, een beetje door de knieën gaan is beter. Is een plechtige communie dus dat scheelt al wat!
                            Canon

                            Comment


                            • #15
                              Re: Foto's nemen op communie (kerk + feest).

                              Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                              Je moet dan als fotograaf op alles letten, en je mag geen fouten maken, want ze doen alles maar één keer.
                              Dit is nog het moeilijkste. Bij de doop bij m'n broer zijn dochter gingen ze ervan uit dat ik de foto's zou nemen dus niemand ingehuurd, was wel zweten om mee te kunnen (het zou wel geholpen hebben als ik (als niet gelovige) vooraf enig benul had van hoe zo'n doop eraan toe gaat). Twee bodies is idd geen overbodige luxe, ik moest het met 1tje doen, dan mag je ervan uitgaan dat de lens die je erop zet deze is die je constant gebruikt.

                              Comment

                              Working...
                              X