Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Treuzelende verkoper grond

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Treuzelende verkoper grond

    Ik zit hier met een probleem: al meer dan een half jaar zit al te wachten om een stuk grond in de Ardennen te kopen om een chalet te zetten, maar ondertussen blijkt dat de de vrouw van het echtpaar al 2 jaar overleden is. De notaris wacht nu op een attest van de wettelijke erfenis uit Nederland, waar de vrouw is overleden. Het duurt nu al zo lang dat ik op zoek ben naar een ander stuk grond. Ik heb in principe al een compromis getekend, dat volgens de notaris echter NIET rechtsgeldig is, omdat op het formulier ook de naam van de overleden vrouw op staat, maar ik hoor niks meer van de verkopers, die nog niet hebben getekend, vanwege niet rechtsgeldig.

    Kan ik gewoon van de koop afzien (in principe geen geldig compromis getekend: wel door ons getekend, maar niet door de tegenpartij, waarbij de namen van trouwens niet meer kloppen, vanwege overlijden vrouw) en zijn er kosten aan verbonden, die ik eventueel aan de notaris ben verschuldigd. Wat als ik een ander stuk grond zou kopen en gewoon door dezelfde notaris laat afhandelen ?
    Canon 17-55 EF-S IS USM F2.8

  • #2
    Re: Treuzelende verkoper grond

    Oorspronkelijk geplaatst door stefaand Bekijk bericht
    Ik zit hier met een probleem: al meer dan een half jaar zit al te wachten om een stuk grond in de Ardennen te kopen om een chalet te zetten, maar ondertussen blijkt dat de de vrouw van het echtpaar al 2 jaar overleden is. De notaris wacht nu op een attest van de wettelijke erfenis uit Nederland, waar de vrouw is overleden. Het duurt nu al zo lang dat ik op zoek ben naar een ander stuk grond. Ik heb in principe al een compromis getekend, dat volgens de notaris echter NIET rechtsgeldig is, omdat op het formulier ook de naam van de overleden vrouw op staat, maar ik hoor niks meer van de verkopers, die nog niet hebben getekend, vanwege niet rechtsgeldig.

    Kan ik gewoon van de koop afzien (in principe geen geldig compromis getekend: wel door ons getekend, maar niet door de tegenpartij, waarbij de namen van trouwens niet meer kloppen, vanwege overlijden vrouw) en zijn er kosten aan verbonden, die ik eventueel aan de notaris ben verschuldigd. Wat als ik een ander stuk grond zou kopen en gewoon door dezelfde notaris laat afhandelen ?
    Ik zou gewoon de raad van mijn notaris volgen.
    Leeft en LAAT LEVEN !

    Comment


    • #3
      Re: Treuzelende verkoper grond

      Dat zijn vragen waar je notaris, waar je duidelijk al contact mee hebt, je een duidelijk en eerlijk antwoord op kan geven, wat wij als leken zeggen gaat je vrees ik niet hard verder helpen. En je zeker niet meer zekerheid geven en je absoluut niet gerust stellen.

      Tom
      De gustibus et coloribus non est disputandum
      Nikon F70 analoog, Tri-x filmpjes

      Comment


      • #4
        Re: Treuzelende verkoper grond

        Misschien hier eens je vraag stellen, maar de notaris zelf zal wel de beste bron van inlichtingen zijn denk ik ook.

        Comment


        • #5
          Re: Treuzelende verkoper grond

          Er zijn maar twee mogelijkheden:
          Ofwel is het rechtsgeldig, en dan zijn de erfgenamen verplicht om dat compromis te honoreren, en dan heb je gekocht.

          Ofwel is het niet rechtsgeldig, en ben je vrij iets anders te kopen.

          Vooral belangrijk dat je een EIGEN notaris hebt. Alleen die is onafhankelijk.

          Comment


          • #6
            Re: Treuzelende verkoper grond

            Als ik goed kan volgen heb je een contract getekend met iemand die toen al dood was?
            Lijkt me nogal redelijk rechtsongeldig.
            Mogelijks schriftvervalsing zelfs als die dame haar "handtekening" er zou op staan want iemand moet toch in haar naam getekend hebben.

            Mocht de dame eigenaar zijn van de grond en bij leven een contract met jou ondertekend hebben en nadien overleden zijn dan is het contract bindend maar zal wel uitgevoerd worden door haar erfgenamen.

            Dat lijkt me toch de logica te zijn.

            Maar zoals de anderen hier ook zeggen. Oppassen of het allemaal wel juist is opgesteld enzoverder. Die wetgeving is zo complex dat je idd best 1 of meer notarisen gaat consulteren. Want stel dat je nu een ander stuk grond gaat kopen en pakweg binnen 2 jaar komen de erfgenamen bij jou aankloppen om de verkoop af te ronden.... want er is mogelijks een bindend compromis...

            Zit je met 2 stukken grond waar je vermoedelijk niet naar zit uit te kijken.

            Best bij een paar notarisen je probleem voorleggen voor de zekerheid.

            Comment


            • #7
              Re: Treuzelende verkoper grond

              Een huis of appartement kopen. Ontdek onze tips om te investeren in vastgoed, te verhuizen, te onderhandelen over de vraagprijs van een pand.

              Comment

              Working...
              X