Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Panasonic GM5/Leica 15 1.7 Korte Gebruikerservaring

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Panasonic GM5/Leica 15 1.7 Korte Gebruikerservaring




    Voor degenen die zweren bij een DSLR en helemaal geen fan zijn van kleine camera’s...die mogen deze topic nu al overslaan, want de GM5 is alles behalve een camera met grote handgrip, super grote sensor, grote zoeker enz…

    De GM5 heeft een relatieve grote sensor (m43) in vergelijking met compact camera’s en sommige systeemcamera’s
    zoals een Pentax Q7/Q10 en de Nikon 1 Series.
    De Body van deze Panasonic is zelfs kleiner dan een Nikon V3 waar de sensor aanzienlijk kleiner is en terwijl deze ook geen ingebouwde EVF heeft. Hier een vergelijking met V3 en de 10mm 2.8 http://camerasize.com/compact/#570.415,544.391,ha,t
    Onder M43 is GM5 de kleinste systeemcamera met ingebouwde EVF.
    Er zijn compactere camera’s zoals mijn RX100III en de Canon G7X, die ook een goede beeldkwaliteit bieden, maar dit is een heel ander domein…
    Bovendien haalt mijn RX100III het niet van de GM5 met een goed objectief zoals de Leica 15 1.7 op vlak van beeldkwaliteit met name beeldscherpte in de hoeken, de kwaliteit van de achtergrondonscherpte en camerabediening.
    De Sony blijft wel volgens mij IMHO de beste compactcamera op de markt die je in je broekzak steekt.

    De Foto met volledige set was ik vergeten de flitser bij te leggen. Scroll naar beneden voor de GM5 met flitser.



    Een klein mirakel.
    De Leica 15mm 1.7 is een perfecte match voor de GM 5, een magische lens voor deze camera.
    De lens is een perfect passend objectief voor deze camera en loopt perfect gelijk met de onderkant van de body en kan probleemloos gebruikt worden op statief.
    Door dat de camera klein is zijn de meeste lenzen te groot in die zin dat je de combo niet op een statief kan gebruiken zonder aangepaste hulpmiddelen.

    De 15mm is volledig in metaal en is standaard uitgerust met een zonnekap eveneens in metaal.
    De lens is ook standaard uitgerust met een kleine metalen ring die je plaatst op de vatting als je de zonnekap niet gebruikt.
    De Af ring voelt heel soepel en vloeiend aan en alles (buiten de AF knop) aan deze lens is uit metaal en voelt kwalitatief aan als topkwaliteit.
    Het objectief heeft ook twee lensdoppen. Eén zoals gewoonlijk voor het objectief zelf en één voor op de zonnekap als je die gebruikt want bij gebruik van de zonnekap kan je geen lensdop op het objectief bevestigen of afnemen vermits de opening te klein is.
    In een video review van DigitalRev wordt door Kai beweert dat er plastieken elementen in de lens verwerkt zitten maar dat het hier gaat over plastiek van hele goede kwaliteit…. niets van waar want de lens is volledig uit metaal.
    Zo zie je maar dat je reviews dikwijls met een korreltje zout moet nemen.
    Zie link klik http://www.43rumors.com/leica-dg-sum...by-digitalrev/

    De Leica is een lens met karakter… niet de scherpste… (alhoewel scherpte gelijkmatig is tot in de hoeken) maar contrast, kleur en voorral Bokeh is het mooiste dat ik al gezien heb van een lens van dit formaat.
    Normaal verwacht je van een matige groothoek zoals deze 15mm (30mm FF EQ.) helemaal niets speciaal op dat vlak, maar niet bij deze
    Leica… Achtergrond is smeuïg als boter en nooit onrustig.
    Ondanks dat deze 15mm geen portretlens is (vertekening), is de kwaliteit van de achtergrond bij dit soort foto’s uitzonderlijk goed.
    Zie Foto onder.




    Close-up eigenschappen is ook goed. Natuurlijk geen macro maar toch prima bruikbaar. Een Area bestrijken van 12-13 cm is mogelijk.
    Kortste instel afstand is 20 cm.
    GM5 heeft een touchscreen wat handig is voor je AF punt te verslepen of aan te tikken. Handig.
    Bovendien is eigenlijk alles te bedienen op het scherm, inclusief menu maar ook nog 5 extra touch-screen FN knoppen.
    2 vaste FN knoppen zijn te configureren naar wens.
    Handig is het draaiwiel bovenaan de camera die ook nog eens drukgevoelig is… in S modus kan je b.v. u sluitertijd instellen met het wieltje
    en daarna je compensatie door éénmaal op het wieltje te drukken.
    Bij gebruik van een lens waar de bediening van het diafragma niet op de lens gebeurd (zoals de Leica 15 1.7) kan je in M mode sluitertijd en diafragma instellen door op het wieltje te drukken.
    Uiteraard is het handig (in A modus) in combinatie met de Leica lens waar je het diafragma op je lens instelt en vervolgens met het wieltje achteraan de camera om je belichtingscompensatie te verzetten.
    Maar eigenlijk als je het touchscreen gebruikt kan je alle kanten op b.v. via het Quick menu.
    De Camera heeft een EVF die een iets lagere resolutie heeft dan mijn RX100III.
    De zoeker is klein maar volstaat zeker voor compositie, wit balans, MF en DOF te checken… bovendien werkt een EVF beter voor mij vermits bij gebruik van het LCD scherm mijn ogen het moeilijk krijgen als ik het scherm te dichtbij houd. Dat geldt natuurlijk niet voor iedereen… maar wel voor mezelf en waarschijnlijk nog vele anderen.
    Met een EVF heb je een dioptrie regeling wat handig is als je zicht achteruit gaat en je niet telkens moet grijpen naar een leesbrilletje :-)
    Bovendien werkt zo’n EVF beter dan het LCD bij sterk zonlicht.
    Verder heeft de camera focus peaking maar ook MF ondersteuning op je LCD of EVF… MF ondersteuning op de manier dat er het middelste deel (kader) uitvergroot wordt zodat manueel focussen een fluitje van een cent is.
    De EVF van de Sony RX100 is de betere (Oled vs LCD) die een beter contrast heeft dat vooral te merken is in de menu’s en vooral bij het fotograferen s’avonds waar je ogen minder omgevingslicht gewoon zijn. Black levels zijn zwarter bij de Sony.
    Langs de andere kant is de Panasonic EVF onmiddellijk beschikbaar terwijl de Sony twee stappen gebruiksklaar is.

    De camera is voorzien van een standaard flitsschoen.
    Een flitser zit niet ingebouwd maar wordt in de vorm van een externe flitser bijgeleverd.
    De flitser is identiek dezelfde van de LX100.
    Het aanzetten gebeurt zoals de Nikon DSLR camera’s met een hendel rond de ontspanknop.… naar mijn mening is dit de beste manier (altijd binnen vingerbereik).





    De Camera weegt 211 gr. Om te vergelijken..een Nikon V1 weegt 294 gr. Een verschil van 83 gr is misschien peanuts voor een DSLR maar voor zo een kleine camera maakt dat echt wel een verschil.
    Met de Leica 15 1.7 weegt de camera 326gr incl Batt… een Pana LX100 weegt 393 startklaar.
    Het is maar om een idee te geven dat je met een zeer lichte camera op stap bent maar totaal niet inboet op vlak van stevigheid.
    Voor de riem te bevestigen zijn de bekende driehoekjes aangebracht waar ik grote fan van ben.
    Je riem neemt op deze manier gemakkelijker zijn houding aan als je b.v. een vrij stugge riem hebt.

    Aan de voorkant van de camera is een coating aangebracht die anti slip moet voorstellen maar het effect hiervan ben ik niet overtuigd. Het heeft eerder een esthetische functie dan een praktische.. het helpt maar ik had hier toch liever rubber gezien...ook aan de achterkant van de duimsteun.

    Toch ligt de camera beter in de hand dan bijvoorbeeld een RX100 die helemaal geen coating heeft en erg glad aanvoelt.
    Deze RX100 kan je wel voorzien door er een kleine grip op te kleven van Sony zelf.
    Ook deze GM5 kan je verder uitrusten met een “METALEN” handgrip die je vast schroeft onderaan (statief-vatting).
    Nadeel is dat je de vatting voor een statief niet meer ter beschikking hebt vermits er op de grip zelf geen voorziening is.

    De GM5 heeft een autonomie van ongeveer 250 shots of meer, maar dat is naar gelang je gebruik.
    Even erbij vermelden dat de autonomie van de GM5 met de Leica iets hoger ligt vermits deze lens geen stabilisatie heeft.
    De meeste reviews geven 220 shots aan, maar meestal is dat met het standaard 12-32 3.5-5.6 objectief.
    Hoe dan ook, autonomie verschilt van persoon tot persoon, dus dit zijn maar richtgetallen.



    Links de GM5 met bijgeleverde flitser, rechts de achterkant met ruime knoppenbediening en EVF




    De AF speed is met de Leica lens extreem snel.
    Hieronder een eigen filmpje dat ik geplaatst heb.

    Bekijk je favoriete video's, luister naar de muziek die je leuk vindt, upload originele content en deel alles met vrienden, familie en anderen op YouTube.



    Conclusie.
    De GM5 is in zijn huidige vorm met de Leica 15 1.7 een pracht van een combinatie.
    Snel, stevig, compact en een uitstekende beeldkwaliteit.
    De reguliere prijzen variëren rond de 1100 euro. Een hoop geld voor zo’n kleine camera.
    De prijs die ik gegeven heb is 999 €.
    Dat wil zeggen dat je voor de lens 600 euro moet neertellen en 400 voor de body.
    Voor die prijs van 400 € heb je bijvoorbeeld een Olympus EPL7 zonder EVF of je kan een Panasonic G6 met EVF aanschaffen maar die is dan weer vrij groot (als groot je ding niet is)
    De prijs van een OMD EM10 ben je al snel 600 euro armer. Deze camera heeft meer instel en controle mogelijkheden.
    Voor 550 euro kan je een Alpha 6000 kopen… een fantastische camera (en onderschatte) die me telkens boeit wanneer ik hem probeer maar ook deze camera valt veel groter uit
    samen met een 35 1.8. Lenzen voor deze APS camera zijn al vrij groot.
    Ook bij Fuji kun je een EX-2 body kopen voor 499 maar ook hier zijn de objectieven groter. (en ook de Body)

    Wat de lens betreft kost een Olympus 12 mm 2.0 rond 650 euro en een Olympus 17mm 1.8 550 euro zonder zonnekap.
    De Leica is een 1/3 stop sneller en de Bokeh en contrast is mooier.

    De combi GM5/Leica 15 1.7 is een topcombinatie.
    Als je een Camera/objectief wil met zeer goede beeldkwaliteit, zo compact en licht mogelijk en met mogelijkheid van verwisselbare objectieven, dan is deze GM5/Pana-Leica een aanrader.
    Last edited by Funcky; 2 februari 2015, 09:25. Reden: Kleine foutjes bijgewerkt
    Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

  • #2
    Re: Panasonic GM5/Leica 15 1.7 Korte Gebruikerservaring

    Hij is echt heel compact. Ik weet dat die FZ1000 het formaat van een SLR heeft, maar het verschil op jouw foto is echt gigantisch. Ik denk dat mijn X-T1 eventueel met een pancake ook wel als een "pocketable" camera kan worden beschouwd, maar dat geldt voor deze nog veel meer. Met micro 4/3 worden ook de lenzen nog een stuk lichter en compacter.

    Veel plezier ermee!
    Kan jij eigenlijk nog wennen aan die 5D als je met zo'n klein mirakeltje op stap bent geweest?
    Pieter
    --
    Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

    Comment


    • #3
      Re: Panasonic GM5/Leica 15 1.7 Korte Gebruikerservaring

      Wow Funcky...
      Zeer mooie review (zijn we gewend van u) van een prachtig toestel. Ik moet toegeven dat deze ook al in mijn hoofd heeft gezeten maar ben eigenlijk meer op zoek naar een goede bridge nu voor op reis. Mijn D90 doe ik niet weg maar die gebruik ik meer voor verjaardagsfeesjes enz...en thuis. Ik zoek voor bij mijn RX100 MIII een goede bridge ala panasonic FZ1000 of sony RX10 voor op reis. Mijn vrouwtje heeft de Panasonic lx5 en ik had gehoopt dat er daar ook nog een opvolger van ging komen dan eigenlijk van de lx7. Ik ga gewoon nog wat afwachten want in de lente komen er waarschijnlijk weer wel nieuwe uit. In ieder geval om on topic te blijven ziet de Panasonic gm5 er ook wel de moeite uit zeker met deze prachtige lens erop. Alleen spijtig van het prijskaartje 1000 euro is wel veel vind ik voor een toestel met prime.
      Maar wederom great review👍👍
      D7200 + Sigma 17-50mm 2.8f OS +Nikon 70-200mm 2.8f VRII + Nikon 35mm 1.8F Prime + Nikon flits SB600.
      Compact Canon ixus 870 + Canon G7X Mark II + Sony RX100MIII en Panasonic FZ1000.

      Comment


      • #4
        Re: Panasonic GM5/Leica 15 1.7 Korte Gebruikerservaring

        Oorspronkelijk geplaatst door Pieter G. Bekijk bericht
        Hij is echt heel compact. Ik weet dat die FZ1000 het formaat van een SLR heeft, maar het verschil op jouw foto is echt gigantisch. Ik denk dat mijn X-T1 eventueel met een pancake ook wel als een "pocketable" camera kan worden beschouwd, maar dat geldt voor deze nog veel meer. Met micro 4/3 worden ook de lenzen nog een stuk lichter en compacter.

        Veel plezier ermee!
        Kan jij eigenlijk nog wennen aan die 5D als je met zo'n klein mirakeltje op stap bent geweest?

        Ja Pieter, de GM5 is heel compact... dat is dan ook meteen het sterke punt van M43... een compromis tussen compactheid en toch nog goede beeldkwaliteit waar ook nog een redelijke DOF controle mogelijk is met de juiste objectieven.
        Nu... OMD EM5 is ook een hele kleine camera en op papier lijkt het verschil niet zo groot tussen beiden... in real life is het enorm.
        Het verschil met de FZ1000 is idd gigantisch en met mijn 5DII/24-70 2.8 combo is het nog erger. Zeker in gewicht... 300gr tegenover pakweg 2KG... dat voel je wel.
        Maar het is appelen met peren vergelijken.

        Jouw X-T1 met een pancake is uiteraard ook vrij compact.. alhoewel een GM5 met pancake zoals de 14MM 2.5 is nog compacter is dan de bovengenoemde GM5 en 15 1.7.
        De X-T1 is ook veel meer camera, met betere controle, beter beeldkwaliteit, betere DOF controle , grotere zoeker enz... voor het serieuzere werk dus... net zoals de 5DII (die nog groter is)

        Het hangt allemaal gewoon af waarvoor je een camera wil inzetten.
        De GM5 heb ik altijd bij.
        Ik kan mijn OMD en een telelens meenemen samen met de GM5 met groothoek of kleine 45 1.8. Ik heb daarom mijn Sony RX100III verkocht (een fantastische compact)

        De 5D komt nog zelden uit de kast.... het is nu terug 2 maand geleden dat ik hem gebruikt heb (voor een modeshow).
        De 5DII is de betere en laat veel meer werkruimte toe... maar ik zie er gewoon op tegenwoordig (ik heb het gehad met sleuren na 25 jaar fotograferen)
        Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

        Comment


        • #5
          Re: Panasonic GM5/Leica 15 1.7 Korte Gebruikerservaring

          Oorspronkelijk geplaatst door Templar Bekijk bericht
          Wow Funcky...
          Zeer mooie review (zijn we gewend van u) van een prachtig toestel. Ik moet toegeven dat deze ook al in mijn hoofd heeft gezeten maar ben eigenlijk meer op zoek naar een goede bridge nu voor op reis. Mijn D90 doe ik niet weg maar die gebruik ik meer voor verjaardagsfeesjes enz...en thuis. Ik zoek voor bij mijn RX100 MIII een goede bridge ala panasonic FZ1000 of sony RX10 voor op reis. Mijn vrouwtje heeft de Panasonic lx5 en ik had gehoopt dat er daar ook nog een opvolger van ging komen dan eigenlijk van de lx7. Ik ga gewoon nog wat afwachten want in de lente komen er waarschijnlijk weer wel nieuwe uit. In ieder geval om on topic te blijven ziet de Panasonic gm5 er ook wel de moeite uit zeker met deze prachtige lens erop. Alleen spijtig van het prijskaartje 1000 euro is wel veel vind ik voor een toestel met prime.
          Maar wederom great review👍👍
          Bedankt Templar
          Je hebt gelijk.. de Set is niet goedkoop... maar correct geprijsd volgens mij.
          Keuze's...keuze's....
          Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

          Comment


          • #6
            Re: Panasonic GM5/Leica 15 1.7 Korte Gebruikerservaring

            Sony rx100 m3 verkocht omdat ik hem niet meer tussen je handtekening zie staan??
            D7200 + Sigma 17-50mm 2.8f OS +Nikon 70-200mm 2.8f VRII + Nikon 35mm 1.8F Prime + Nikon flits SB600.
            Compact Canon ixus 870 + Canon G7X Mark II + Sony RX100MIII en Panasonic FZ1000.

            Comment


            • #7
              Re: Panasonic GM5/Leica 15 1.7 Korte Gebruikerservaring

              Oorspronkelijk geplaatst door Funcky Bekijk bericht
              De 5D komt nog zelden uit de kast.... het is nu terug 2 maand geleden dat ik hem gebruikt heb
              Dat klinkt als mijn situatie de voorbije 3 jaar met de 1D en bijhorend glaswerk. Bij mij is het geen extra systeem maar een vervanging geworden. Qua algemene bediening en snelheid van uitvoering heb ik een stap of twee achteruit gezet, maar in fotoplezier wordt dat dubbel en dik gecompenseerd. Helaas heb ik geen toestel in de categorie "altijd op zak" (dat is mijn telefoon) maar je kan nu eenmaal niet alles in 1 pakket hebben.

              Nog een kleine kanttekening om nog wat verder off topic te gaan ... De ironie van alles is dat de zoeker heel doorslaggevend is geweest in mijn eigen keuze, want ik zou nooit zonder kunnen, terwijl ik vandaag steeds vaker gebruik maak van het kantelscherm om het standpunt te krijgen dat ik wil. (De zoeker blijft wel enorm goed; je kan de plaats van scherpstelling zelfs beter beoordelen dan met de meeste SLRs.)
              Pieter
              --
              Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

              Comment


              • #8
                Re: Panasonic GM5/Leica 15 1.7 Korte Gebruikerservaring

                Oorspronkelijk geplaatst door Templar Bekijk bericht
                Sony rx100 m3 verkocht omdat ik hem niet meer tussen je handtekening zie staan??
                De Fantastische RX100III heeft inderdaad plaats gemaakt voor de GM5.
                Ik kan nu flexibeler werken met twee M43 Body's.
                De 5D2 zal ook nog eens van de hand gaan en misschien ook wel de de EM5 voor de Em5 MKII.
                De MKII is op alle vlakken verbeterd die ik wenste, zoals de betere zoeker, flipscreen en 1/8000 shutter.
                Alle M43 lenzen hou ik natuurlijk, Oly 12 2.0, Oly 60 2.8 macro, Samyang Fish, Oly 45 1.8, De Oly 75 mm 1.8 en de Leica 15. 1.7 natuurlijk.

                De Panasonic GM5 is nu mijne kleine
                Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

                Comment


                • #9
                  Re: Panasonic GM5/Leica 15 1.7 Korte Gebruikerservaring

                  Oorspronkelijk geplaatst door Pieter G. Bekijk bericht
                  Dat klinkt als mijn situatie de voorbije 3 jaar met de 1D en bijhorend glaswerk. Bij mij is het geen extra systeem maar een vervanging geworden. Qua algemene bediening en snelheid van uitvoering heb ik een stap of twee achteruit gezet, maar in fotoplezier wordt dat dubbel en dik gecompenseerd. Helaas heb ik geen toestel in de categorie "altijd op zak" (dat is mijn telefoon) maar je kan nu eenmaal niet alles in 1 pakket hebben.

                  Nog een kleine kanttekening om nog wat verder off topic te gaan ... De ironie van alles is dat de zoeker heel doorslaggevend is geweest in mijn eigen keuze, want ik zou nooit zonder kunnen, terwijl ik vandaag steeds vaker gebruik maak van het kantelscherm om het standpunt te krijgen dat ik wil. (De zoeker blijft wel enorm goed; je kan de plaats van scherpstelling zelfs beter beoordelen dan met de meeste SLRs.)
                  Ja idd.. komt me bekend over
                  Hier is M43 het meest gebruikt met de OMD als hoofdapparaat, maar het kon evengoed een X-T1 zijn.
                  Als ik mijn 5D bovenhaal heb ik het gevoel met een primitief toestel te werken... vooral manueel scherpstellen is "a pain in the ass"
                  Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

                  Comment


                  • #10
                    Re: Panasonic GM5/Leica 15 1.7 Korte Gebruikerservaring

                    Oorspronkelijk geplaatst door Funcky Bekijk bericht
                    Ja idd.. komt me bekend over
                    Hier is M43 het meest gebruikt met de OMD als hoofdapparaat, maar het kon evengoed een X-T1 zijn.
                    Als ik mijn 5D bovenhaal heb ik het gevoel met een primitief toestel te werken... vooral manueel scherpstellen is "a pain in the ass"
                    Nu hier niet. M43 is leuk voor erbij, maar kwa AF kan er toch weinig tegen een D700 op. Ook instellingen wijzigen op een G3(of een PEN) is een ramp, steeds overgaan van zoeker naar scherm ed en dan waar je sommige instellingen zitten? Ik ben begonnen met een PEN en die heb ik nooit doorgekregen. Zelf met een stok oude D2h heb ik niet het idee iets uit het museum te gebruiken.

                    Dan heb ik nog niet over een goede instelbare en voorspelbare auto iso, inzoomen op het gebruikte scherpstelpunt, veel betere AF in het donker, AF knop op de achterkant zonder afdrukken, op display door ingezoomde foto's scrollen, scherpstelpunt staat met druk in het midden, met spotmeting is de scherpstelspot ook de lichtmeetspot, het altijd niet op zijn goede plaats bevindende scerpstelpunt bij een G3 en als je het scerm raakt staat het ergens anders enz, enz....

                    Ik ben ook een dag op weggeweest met de eerste OMD, maar werd volkomen gestoord van de menu's. Ik ben gewend als ik de camera op A zet gewoon met een draaiwieltje het diafragma kan instellen, maar dat kreeg ik niet voor elkaar.
                    Last edited by hjanssen; 8 februari 2015, 21:47.
                    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                    Comment


                    • #11
                      Re: Panasonic GM5/Leica 15 1.7 Korte Gebruikerservaring

                      Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                      Nu hier niet. M43 is leuk voor erbij, maar kwa AF kan er toch weinig tegen een D700 op. Ook instellingen wijzigen op een G3(of een PEN) is een ramp, steeds overgaan van zoeker naar scherm ed en dan waar je sommige instellingen zitten? Ik ben begonnen met een PEN en die heb ik nooit doorgekregen. Zelf met een stok oude D2h heb ik niet het idee iets uit het museum te gebruiken.
                      Instellingen op een OMD EM5/EM1 is veel beter dan een Pen.
                      Manueel focussen gaat een stuk gemakkelijker op een OMD dan mijn 5DMKII waar je op die laatste het lcd scherm moet gebruiken.
                      Dat geldt voor alle DSLR's tenzij je een ander matglas steekt en dan nog.

                      Die stokoude DH2 is misschien goed voor een foto te bekijken op een iPad... DR is in vergelijking met een OMD zeer pover als ook kleurdiepte, resolutie en high iso.
                      Foto's van mijn D200 die al behoorlijk beter is dan een DH2 (op een iMac 27" bekeken ) zijn minder goed dan een piepkleine GM5.
                      Ik zeg niet dat daar geen bruikbare foto's meer kunnen uitkomen... maar ik zie mij daar niet mee rondzeulen en dat terwijl ik weet dat ik in vergelijking met mijn OMD minder goede resultaten ga hebben ...laat staan mijn 5DII
                      Ik zie me niet de hele dag rond sleuren met een DSLR waar de beeldkwaliteit lager ligt dan mijn OMD... waar is daar het nut van ?
                      Gelukkig heb ik geen DH2...
                      Dus ja ... DH2 = museumstuk

                      Maar het is je goed recht om je DH2 nog eens uit de kast te halen... voor mij ..nee.. en het zelfde verhaal gaat binnenkort op voor mijn 5DII.

                      Met alle respect voor DSLR gebruikers... zeker voor diegenen die Sport, Wild-life of vogelfotografie doen en alle takken van fotografie waar je lange telelenzen nodig hebt.
                      Maar voor mij en nog vele anderen is een systeemcamera de uitkomst.

                      Nu geef ik je gelijk dat de menustructuur van een G3 een Ramp is... de nieuwe generaties Panasonic hebben een zeer goede menu opbouw (GH4, GM5, GX7, LX100 en FZ1000 enz..)
                      De menu's van Olympus camera's ...zelf vind ik die nog altijd op niets trekken maar het went.

                      Een toestel dat zeer gemakkelijk te bedienen is, is de GH4... veel knoppen en een goed menu.
                      Een Pen zou ik nooit willen wegens het ontbreken van zoeker...


                      Trouwens ik heb deze topic geschreven voor diegenen die iets meer willen weten over de GM5 en ik heb er duidelijk in kleur bijgeschreven dat dit geen camera is (GM5) voor mensen die zweren bij een DSLR (daar ken ik toch al de antwoorden van)
                      Lees mijn gebruikerservaring boven.

                      Bij u zijn u favoriete camera's DSLR's... waarvoor begrip

                      Bij mij zijn dat camera's zoals X-T1, OMD 5/1, GH4, A7, Alpha 6000 enz...
                      Last edited by Funcky; 8 februari 2015, 22:35.
                      Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

                      Comment


                      • #12
                        Re: Panasonic GM5/Leica 15 1.7 Korte Gebruikerservaring

                        Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                        Ik ben gewend als ik de camera op A zet gewoon met een draaiwieltje het diafragma kan instellen, maar dat kreeg ik niet voor elkaar.
                        Dubbele post door verbindingsfout
                        Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

                        Comment


                        • #13
                          Re: Panasonic GM5/Leica 15 1.7 Korte Gebruikerservaring

                          Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                          Ik ben gewend als ik de camera op A zet gewoon met een draaiwieltje het diafragma kan instellen, maar dat kreeg ik niet voor elkaar.
                          Je kan de 2 wieltjes gemakkelijk aanpassen in het menu... b.v vooraan diafragma-voorkeuze en achteraan belichtingscompensatie of omgekeerd.
                          Standaard is dat zo ingesteld.
                          Nu heb ik vele toetsen geconfigureerd en weet niet meer wat standaard was... maar bij mij staat het wiel vooraan op diafragma.

                          Het wieltje op de GM5 (waarover deze topic gaat remember?) staat het wieltje op belichtingscompensatie ingesteld (standaard) vermits diafragma op de Leica gebeurd... heel handig.

                          Bij het plaatsen van een objectief zonder diafragma ring gebeurd zowel belichtingscompensatie als diafragma met hetzelfde draaiwieltje (wieltje is drukknop om te switchen)
                          In de M mode switch je tussen sluitertijd en diafragma.
                          Last edited by Funcky; 8 februari 2015, 23:10.
                          Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

                          Comment


                          • #14
                            Re: Panasonic GM5/Leica 15 1.7 Korte Gebruikerservaring

                            Oorspronkelijk geplaatst door Funcky Bekijk bericht
                            Die stokoude DH2 is misschien goed voor een foto te bekijken op een iPad... DR is in vergelijking met een OMD zeer pover als ook kleurdiepte, resolutie en high iso...
                            Oorspronkelijk geplaatst door Funcky Bekijk bericht
                            Als ik mijn 5D bovenhaal heb ik het gevoel met een primitief toestel te werken.....
                            Van al de genoemde verschijnselen hdb je geen last als je ermee werkt, pas als je de resultaten gaat bekijken.
                            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                            Comment


                            • #15
                              Re: Panasonic GM5/Leica 15 1.7 Korte Gebruikerservaring

                              Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                              Van al de genoemde verschijnselen hdb je geen last als je ermee werkt, pas als je de resultaten gaat bekijken.
                              Een DH2 is nog uitermate geschikt om spijkers in een plank te slaan... als het dit is wat je bedoeld met "resultaten" dan heb je gelijk.

                              In ieder geval doet het me plezier dat je u eerste baby-stapjes gezet hebt in de M43 wereld vermits je toch een Pen aangekocht hebt.
                              Die interesse voor M43 wordt nog eens extra bevestigd door toch eens één dag op stap te gaan met een OMD ..

                              Ik begrijp dat deze nieuwe wereld die opengaat voor jou, een enorm leerproces is , vermits je een doodeenvoudig draaiwieltje niet kan configureren op een vrij eenvoudige camera.
                              Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

                              Comment

                              Working...
                              X