Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Arme automobilisten.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Arme automobilisten.

    Twee keer naar het Lichtfestival in Gent gaan kijken.
    Met de bus naar Gent uiteraard.
    Bus zat elke keer half vol en ik had echt wel te doen met de vele honderden auto's (meestal met alleen de chauffeur) die stonden aan te schuiven aan de Dampoort om dan na veel gewroet waarschijnlijk in een dure ondergrondse parking te gaan kruipen.

    Resultaat: de bus moest noodgedwongen mee aanschuiven.

    Ik denk dat al de oproepen op radio en TV om je auto op een "park&ride" te zetten bij zeer veel autobezitters juist averechts werkt.
    Ik denk zelfs dat er veel zijn die liefst het parcours knusjes in hun auto zouden willen afleggen.

    Bestaat autoverslaving dan toch ?

    En ja, ik heb ook een auto hoor !

    Laat het ons beleefd houden, anders zal er snel een slot op staan.
    BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
    Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye


  • #2
    Re: Arme automobilisten.

    Als je met 4 in de auto zit, is het nog altijd een stuk goedkoper dan de bus, en je vertrekt tenminste wanneer je wil. Dat is wat speelt bij de meesten.

    Comment


    • #3
      Re: Arme automobilisten.

      Het lichtfestival is idd prachtig event.

      Gent is ook een "oude" stad waar je niet zomaar even apparte busstroken overal kan aanleggen. Denk dat dit bij veel steden zo is.
      Brugge is momenteel bezig een nieuw actieplan aan het samenstellen voor de stadkern. Doel is de wagen te weren en de bussen zo in te zetten dat het bijna een luxe word om met openbaar vervoer te bewegen door de stad.

      Maja, met deze dagen is het wat frisjes buiten dus ja allemaal die auto in natuurlijk. Gemakkelijk om tot daar te geraken maar eens ter plaatse is het een probleem.
      Loopt het event ook nog eens samen met een gewone werkweek en in volle stadskern.
      Je kan dan moeilijk verwachten dat stad gent even het centrum gaat afsluiten denk ik.

      Is een beetje te verwachten gezien het succes.

      De auto is een groot gemak, heb die ook dagelijks nodig maar ik neem bijna dagelijks ook het openbaar vervoer en als je zoals ik op goede lijnen zit die me bijna brengen tot waar ik moet zijn dan is dat toch een gemak zun. Ik combineer dus. Best of both worlds

      Comment


      • #4
        Re: Arme automobilisten.

        Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
        ... naar het Lichtfestival in Gent gaan kijken.
        Je hebt toch eerst al je standby-verbruikers uitgeschakeld mag ik verhopen? (Er was nogal wat te doen een tijd geleden over het afschakelplan in Gent bij stroomtekort.)

        Comment


        • #5
          Re: Arme automobilisten.

          Gisteren ook MET de auto (met vrouw en kids ) naar lichtfestival geweest, niet veel problemen gehad, rond 15u aangekomen, ondergrondse parking onder st pietersplein, nog keuze zat om de wagen te parkeren. Tegen rond 19.30u naar huis vertrokken, massaal veel volk, niet echt aangenaam meer om rond te lopen trouwens... Toen we in de parking binnen kwamen waren er eigenlijk nog best veel lege plaatsen... Alle toegangswegen zaten echter potdicht.
          1D-X/ 6D /Sigma 50Art/85L/100L IS macro /16-35L IS /24-70LII /70-200F2.8L IS II/180L Macro /300F2.8L IS /500F4L IS /1.4xext /2x ext

          Comment


          • #6
            Re: Arme automobilisten.

            Oorspronkelijk geplaatst door RDB Bekijk bericht
            Gisteren ook MET de auto (met vrouw en kids ) naar lichtfestival geweest, niet veel problemen gehad, rond 15u aangekomen, ondergrondse parking onder st pietersplein, nog keuze zat om de wagen te parkeren. Tegen rond 19.30u naar huis vertrokken, massaal veel volk, niet echt aangenaam meer om rond te lopen trouwens... Toen we in de parking binnen kwamen waren er eigenlijk nog best veel lege plaatsen... Alle toegangswegen zaten echter potdicht.
            Ieder zijn keuze natuurlijk: wij hebben in Lochristi de bus genomen rond half zes (ze beginnen maar om 18 uur), dus geen drie uur op voorhand er naartoe (om het verkeersinfarct te vermijden ? of om te winkelen ), en dan vanaf Gent Zuid wandeling naar Sint-Pietersplein en vandaar de route gevolgd tot aan Sint-Jacobs. Rustig naar de Dampoort gewandeld en na 5 minuten een (weer maar halfvolle) bus huiswaarts. Lekker ontspannend.
            Ik moet er bij vermelden dat wij maar met zijn tweetjes zijn, de kids zijn al "uitgevlogen".
            BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
            Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

            Comment


            • #7
              Re: Arme automobilisten.

              Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
              Ieder zijn keuze natuurlijk: wij hebben in Lochristi de bus genomen rond half zes (ze beginnen maar om 18 uur), dus geen drie uur op voorhand er naartoe (om het verkeersinfarct te vermijden ? of om te winkelen ), en dan vanaf Gent Zuid wandeling naar Sint-Pietersplein en vandaar de route gevolgd tot aan Sint-Jacobs. Rustig naar de Dampoort gewandeld en na 5 minuten een (weer maar halfvolle) bus huiswaarts. Lekker ontspannend.
              Ik moet er bij vermelden dat wij maar met zijn tweetjes zijn, de kids zijn al "uitgevlogen".
              Idd eerst nog eens wezen winkelen en een goei drinken , met 2 klein kinderen en van 45km van huis af komen bleek de wagen toch wel de betere keuze , gewoon anticiperen en zorgen dat je er op tijd bent . Stres hebben we dus niet gehad, alhoewel het om 19u dermate druk begon te worden dat het plezier er af was, dus maar richting huis gekeerd. Ik verbaas me echter nog steeds dat mensen om 19.30u bij dergelijk evenement een poging blijven doen om het centrum van Gent binnen te raken , dat moet iedereen met wat gezond boerenverstand kunnen voorspellen ?
              1D-X/ 6D /Sigma 50Art/85L/100L IS macro /16-35L IS /24-70LII /70-200F2.8L IS II/180L Macro /300F2.8L IS /500F4L IS /1.4xext /2x ext

              Comment


              • #8
                Re: Arme automobilisten.

                Oorspronkelijk geplaatst door Wasbeer Bekijk bericht
                Je hebt toch eerst al je standby-verbruikers uitgeschakeld mag ik verhopen? (Er was nogal wat te doen een tijd geleden over het afschakelplan in Gent bij stroomtekort.)
                Maar ze hebben bij ons heel weinig kerstverlichting geplaatst de afgelopen maanden. Dit is nu waarschijnlijk een inhaal maneuver. De burgemeester van Gent heeft niettemin gerust gesteld dat het verbruik zeker niet meer is dan het verbruik van een wasmachine van ... huisgezinnen gedurende een gans jaar. Je moet het dus maar kunnen uitleggen. En de bijkomende luchtvervuiling door de grotere wagencirculatie zal daar ook een niet te verwaarlozen meerwaarde aan geven.
                Leeft en LAAT LEVEN !

                Comment


                • #9
                  Re: Arme automobilisten.

                  Even terzijde; wel grappig dat ik heb gehoord (op media, geen idee wat ervan waar is) dat de stad de drukte niet had verwacht.
                  2 jaar geleden ben ik er naartoe geweest, en toen zat ook elke straat potdicht... Er was toen totaal geen doorkomen aan (niet overdreven). Zeer onaangenaam.
                  Begrijp niet dat ze hier geen plan voor kunnen bedenken, want elk jaar opnieuw is het van 't zelfde laken een broek.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Arme automobilisten.

                    Oorspronkelijk geplaatst door Jensdh Bekijk bericht
                    Even terzijde; wel grappig dat ik heb gehoord (op media, geen idee wat ervan waar is) dat de stad de drukte niet had verwacht.
                    2 jaar geleden ben ik er naartoe geweest, en toen zat ook elke straat potdicht... Er was toen totaal geen doorkomen aan (niet overdreven). Zeer onaangenaam.
                    Begrijp niet dat ze hier geen plan voor kunnen bedenken, want elk jaar opnieuw is het van 't zelfde laken een broek.
                    Ik ben van de omgeving van Gent en ik heb de drie edities gezien.
                    Ze hebben het echt wel geprobeerd maar wat doe je als er meer volk op afkomt dan tijdens de drukste dagen van de Gentse feesten.
                    Terwijl de tweede editie zich nog voornamelijk in het centrum afspeelde was het deze keer een parcours van 5km dat liep van het Sint-Pietersplein tot aan de Dampoort.

                    Sven
                    Sony A58 met glas, Fuji X-E1
                    Portaal : http://users.pandora.be/sven_df/
                    Vanaf 8/8/2007 : vernieuwde fotosite met macro-gedeelte

                    Comment


                    • #11
                      Re: Arme automobilisten.

                      goed dat het afschakelplan niet moest ingeschakeld worden of het er mooi uitgezien.
                      Albums
                      Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Arme automobilisten.

                        't ja, ik ben er ook op uit getrokken en dat NOOIT meer, NOOIT meer, NOOIT meer.
                        De trein van Mechelen naar Gent (in het weekend rijdt die als omnibus en is pas om het uur) zat al om 16.30 overvol in Dendermonde (halfweg) en voor sommigen was het al staand reizen ... Je betaalt om vervoerd te worden, hoe, staat buiten bespreking
                        In Gent ben ik tevoet naar Sint-Pietersplein gestapt omdat ik daar toch die voorstelling wou zien ...
                        Van daar dan tevoet het lange parcours van 5km waar meer wachten dan schuiven op het programma stond. De walvis was er wel, ik niet, allee, ik kon de kade bereiken tot op 4 m en dan was het opbotsen tegen een menigte waar helemaal al geen respect meer was te vinden ... Ben mijn insulinepomp nipt na 3 keer verloren door de herrie en de drukte ... Gelukkig heb ik een speciaal voelingseffect voor dat ding. Ze hing gelukkig nog aan de catheder dit om maar een beeld te duiden ...
                        De terugkeer was één en al ellende.
                        Ik moest, en nog vele andere terug naar het station tegen 22 uur. Ja, 22 uur want de laatste trein richting Mechelen is er om 22 uur en dan is het afgelopen.
                        Om 23 uur is er wel nog een trein die tot Dendermonde bolt maar verder niet. Voor de reizigers die verder moeten (stations tussen Dendermonde en Mechelen) gedaan, sloes, deur toe en geen discussie. Als antwoord van de kaartjesknipper vertelde deze dat je de trein naar ANtwerpen neemt, of Brussel en vandaar naar Mechelen (enkel voor de Mechelaars). Ik gellof niet dat hij wist waarover hij sprak.
                        Dus ... De weg kennende zat ik op tijd in de omgeving van de kouter waar de tram vertrekt richting station.
                        Ik had eveneens nog enkele lichtpunten te doen, toe ik merkte dat daar al een groepje mensen stond te wachten, een 50 à 60-tal ... Even gebabbeld en ze vertelden me dat ze daar al 10 minuten stonden ...
                        Toen kwam hij er, de tram (niet busje komt zo). In een mum van tijd hingen ze aan de deuren en de tram vertrok met menig mensen buiten wachtende op het volgende exemplaar ...
                        Slim maakte ik de bedenking en ben ik maar tevoet naar het station gestapt om daar tegen 5 voor 22 uur aan te komen ...
                        Ondertussen GEEN enkele tram of bus gezien richting station... Ik heb er velen aan de wachtplaatsen de raad gegeven het traject tevoet te doen zoals ik en velen zijn me daar heel dankbaar voor geweest ....
                        In het station, een overvolle trein waar tenslotte niet iedereen op kon ... Den deze hier gelukkig wel.
                        Bij de vraag van de kaartjesknipper indien er mensen waren die konden ruilen voor mensen die richting Mechelen moesten gaf ik prompt het antwoord dat dit helaas de laatste trein was en dat iedereen, reeds op dit uur (22 uur) aanwezig wel tegen zijn gedacht nu al naar huis moest wegens de laatse trein ...
                        Hij kon niet lachen, ik evenmin en nog minder diegene die buiten de trein hebben laten vertrekken.
                        Dus, het openbaar vervoer ? Misschien ooit nog eens maar dan zal er wel heel, heel, heel veel moeten veranderen.
                        Geef toe, 's avonds een laatste trein naar Mechelen om 22 uur wetende dat je minimaal 30 minuten te stappen hebt indien geen tram ... Laat ons niet lachen. Gevolg, ik kan nooit meer naar een toneel, muziek, ... in Gent
                        Vond het wel zielig dat de Mageleinstraat op een bepaald ogenblik gesloten werd voor het publiek .... omdat de burger en de eerste minister daar eens door wilden ... Ik was er ook graag door gewild, helaas had ik geen plaats en ik zat niet in de kliek.
                        Last edited by Wim.Vanmaele; 6 februari 2015, 13:34.
                        https://www.fotospotter.be
                        Je suis content d’être heureux

                        Comment


                        • #13
                          Re: Arme automobilisten.

                          Oorspronkelijk geplaatst door Wim.Vanmaele Bekijk bericht
                          't ja, ik ben er ook op uit getrokken en dat NOOIT meer, NOOIT meer, NOOIT meer. (...)
                          Een onvergetelijk avondje uit dus.
                          Volgende keer maar weer het autootje uit de mottenballen halen zeker?

                          Comment


                          • #14
                            Re: Arme automobilisten.

                            Oorspronkelijk geplaatst door heaucheneaudt Bekijk bericht
                            Een onvergetelijk avondje uit dus.
                            Volgende keer maar weer het autootje uit de mottenballen halen zeker?
                            En dan twee uur staan aanschuiven om Gent binnen te raken, en nog eens twee uur om er buiten te raken.... is vier uur zonder dat je nog maar één minuut van het lichtspektakel hebt gezien...... Tsja, een mens moet er wat voor over hebben zeker om een paar lampjes te zien branden .
                            Ik hoorde dit jaar van één van mijn zoons, die er de vorige keer naartoe geweest was, NOOIT MEER ... ondanks het aandringen van zijn vrouw.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Arme automobilisten.

                              Wim, ik bedoel met dit topic niet dat iedereen absoluut met openbaar vervoer moet komen, zeker niet van op grotere afstand. Maar je auto op een randparking zetten en dan met tram of bus de stad intrekken lijkt me efficiënter, ontspannender en goedkoper (tenzij met je 4 of meer personen bent).
                              BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                              Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

                              Comment

                              Working...
                              X